Eiköhän kyse ole pelkästään ostajatahon pyrkiymyksestä hämmentää tilannetta vuosisopimusten neuvotteluajankohtana.
Onko teräksen saatavavuus heikentynyt jotenkin olennaisesti sitten kesäkuun, jolloin komissio asetti tullit? Käsitykseni mukaan varastotasot eivät ole enää alentuneet kesäkuun jälkeen, joten tavaran saatavuus on samalla tasolla kuin päätöstä tehtäessä.
Olisi hyvin skeptinen ajattelmaan, että komissio lähtisi muuttamaan noin 3 kk sitten tekemäänsä päätöstä faktoilla, jotka ovat samat kuin päätöstä tehtäessä.
Kuten alussa totesin, kyse on varmastikin vuosiostajien (mm. autoteollisuuden) pyrkimyksestä parantaa neuvotteluasetelmiaan sopimusneuvottteluissa.
Koska autoteollisuudelle teräksen tasainen saanti on koko toiminnan elinehto ja tavaraa myydään jo täyttä häkää ensi vuodelle, on ilmeistä, että myyjäpuolella on parempi neuvotteluasetelma nykytilanteesa.
Ottaen huomioon kohonneet exw/fob hinnat myös Kauko-Idän kotimarkkinoilla ja voimakkaasti kasvaneet kuljetuskustannukset, tuontitavaran hinta Eurooppalaisen tehtaan portilla ei kuitenkaan ole merkittävästi alempi. Euroopan sisäisessä myynnissä kuljetukset eivät ole vastaavalla tavalla merikuljetusten varassa ja maakuljetuksissa rahtihinnoissa on tapahtunut hyvin maltilllista muutosta viimeisen 12 kk aikana. Käsitykseni mukaan Outokummulla ja SSAB on pitkäaikaiset rahtaus-/määräsopimukset paikallisten varustamojen kanssa, jolloin maailmalla tapahtunut merikuljetuksten hinnannousun vaikutus vain parantaa suhteellista kilpailuetua.
Shorttipositiot ovat olleet selvästi laskusuunnassa ja tällä hetkellä positio maltillinen Outokummulle. Shorttaajien määrä pudonnut 9 > 4 lyhyessä ajassa.
Ei liity nykyiseen positioiden tippumiseen, mutta aikas usein shortarit ovat olleet myöhässä eli lähteneet muuttamaan positioitaan vasta kun hyvän matkaa menty tiettyyn suuntaan. Kesän 2020 positoiden lisäys osakekurssin ollessa ATL on hyvä esimerkki virhearvioinnista.
Uutisointia lukiessa ja markkinaa tarkalla korvalla kuunnellen on RST tehtailla kiire jatkunut vanhaan malliin. Q2 myynnissä jo pitkälle, eli turha odotella ekalle puolikkaalle helpotusta materiaalipulaan tai hinnoitteluun. Metalbulletinin ilmoittamat baseprice spottihinnat on kaukana todellisuudesta tällä hetkellä. Se joka kaivaa markkinalta spotille 1800-1850 tonnihinnan pitää olla taikuri. Pitää vaan toivoa, että Kummulla pysyy vehkeet ehjänä.
Ylläoleva tieto on ainoastaan oma tietoni tämän hetken markkinasta. Ei sijoitussuositus.
Edit. Jos yllä olevaan exceliin heittää tämän päivän seosaineeseen +5-10% (oletettu hinnan nousu?) lisää ja basepriceen ekalle kvartille 1800€ ja toiselle 2000€ (Q2 hinnassa varausta reilusti alaspäin) niin lukemat olisivat aika mielenkiintoiset. Hyvälle näyttää.
Thyssen myy Ternin italiaiselle jalostajalle Arvedille, 2h2022 kaupat.
Mielestäni ihan yees, että menee jalostajalle, eipähän ole niin suurta intoa tuoda rosteria EU:n ulkopuolelta. Tärkeintä ettei mene EU:n ulkopuoliselle isommalle pelurille, vaan jää EU:n sisäiseksi itsenenäiseksi yksiköksi
AST group currently employs around 2,700 people and generated sales of around €1.7 billion in fiscal year 2019/2020
Its electric furnaces are currently used to produce approximately 1,000,000 tons of stainless steel per year
Kauppalehden keskustelupalstalla on viittaus Gerberin uutisointiin, jonka mukaan komissio on jatkanut Kiinaan ja Taiwaaniin kohdistamia polkumyyntitulleja.
Eilen Steel dynamics ilmoitti parantuneista näkymistä, tänään vuorossa on Nucor, jonka mukaan seuraava kvartaali tulee olemaan ennätyksellinen ja ylittää analyytikoiden ennusteet. Kurssireaktio? -1,3% juuri nyt. Eli sijoittajat odottivat vieläkin enemmän, mikä voinee selittää ainakin osin myös Outokummun mörnimistä.
Hyvä ja positiivinen esitys. Ottaen huomioon henkilön tapa ilmaista asioita, on esityksestä hyvin vaikea löytää huolta aiheuttavia seikkoja. Yksittäisinä asioida voidaan kaiketi nostaa esille teollisuusinvestointien herääminen ja tilauskanta menee pitkälle keväälle. Malinen näki myös lähivuodet hyvinkin positiivisina.
Esityksessä tuli myös hyvin esille se, että yksi kehityskohde 200 M€ projektissa on myyntitoiminnan tehostaminen, joka käytännössä tarkoittaa maksimaalisen tuoton saamista tuotettavissa olevasta tavarasta.
Pari poimintaa
03.08,30 kohdilla Malinen puhuu hintakehityksestä; että meidän hintataso kesällä 2020 saavutti 10 vuoden pohjat, ja nyt hinnat lähteneet nousemaan ja olemme saavuttaneet historian keskiarvoa hieman korkeamman tason
Kuitenkin jos katsoo 2q2021 tulosesitystä 5.8.2021, niin onhan spot-transaktiohinta paljon korkeampi kuin historiallinen hintataso, ja hintahan on sittemmin noussut. Basepricesta ei minulla valitettavasti ole käyrää kuin se Metal Bulletinin 12kk vahvasti nousujohteinen käyrä.
Ehkä Malinen hintatasosta puhuessaan viittaa Outsan omaan efektiiviseen hintatasoon, ja “me” -muodossa hän puhuukin. Arvioisin historiallinen keskiarvo kuvan perusteella Euroopasa on noin 2800 USD/t, hieman yli olisi vaikka 3000 USD/t ja spotti huitelee käyrässä noin 4350 USD/t. Metal Bulletin kertoo Sept 3, että 4750-4980 USD/t. Feb 5 kertoivat että spotti saavutti noin 3000 USD/t tason
Eli kuten tiedetään, Outsan hintatasot joilla tulosta raportoitu so far ovat hyvin kaukana spotti-tasoista, ja toivottavasti ovat osanneet ja osaavat myydä ja neuvotella 2022 kuntoon. Tulos kuntoon, velat veks ja omistajille osinkoa.
Varmasti juurikin näin kun about puolesta tavarasta saadaan tällä hetkellä viime syksyllä neuvoteltu (vuosisopimus)hinta ja puolesta tavarasta tämän hetkinen spot-hinta, niin toimitettavan tavaran keskihinta varmasti sijoittuu mainitsemallesi tasolle. Valitettavasti tällä keskihintatasolla mennään vuoden loppuun, mutta siitä eteenpäin saadaan tämä toinenkin puolikas kuntoon.
Jos yhtiö ei osaa neuvotella vuosisopimushintoja kuntoon vuodelle 2022, on kyse yhtiökohtaisesta ongelmasta, mihin en kuitenkaan jaksa uskoa. Kuten esityksessäkin todettiin, myynti on yksi kohde 200 m€ projektissa. Aivan varmasti yhtiön johto kiinnittää nyt erityistä huomiota vuosisopimushintoihin. Tähän kysymykseen saamme varmuuden viimeistään Q1/2022 tulosjulkistuksessa.
Jos Outo sössii Q4:sta eteenpäin niin sitten Malinen ulos, nyt ei ole yhtään tekosyytä. Toivottavasti kaikki isot huollot tehtiin etuajassa viime vuoden surkeiden hintojen aikaan ettei ole tiedossa turhia seisokkeja.
Vuodesta 2022 pitää tulla kirkkaasti paras Oudolle sitten 2003-2007 supersyklin. No excuses. Varovasti laskettuna Oudon pitäisi tehdä ensi vuonna niin paljon vapaata kassavirtaa että se voisi maksaa kaikki velat pois halutessaan.
Huoltojenhan piti juurikin tapahtua q3:n aikana. Ja haastattelussa sanoi että saavat nauvoteltua hyvät hinnat jos nyt en aivan väärin muista, juuri tähän hätään en kerkeä katsomaan uudelleen.