Outokumpu - Jatkuvaa vuoristorataa vai vakavasti otettava sijoituskohde?

Uudet konsensusennusteet on julkaistu vara researchin toimesta. Analyytikoiden näkemyksissä on valtavasti eroja. Esimerkiksi korkein liikevaihtoennuste vuodelle 2022 on 10,3mrd € ja alin 7mrd €. Korkein EPS (vanhalla osakemäärällä) ennuste samalle vuodelle on 1,79 € ja alin 0,97 €. Osinkoennusteissa on suurimmat erot, sillä korkein osinkoennuste on 0,81 € ja alin 0,1 €. Selvästi osa analyytikoista uskoo, että syklin huippu on ohitettu tai tullaan ohittamaan seuraavan kvartaalin aikana, vaikka Outokummun toimitusjohtajan mukaan kysynnän heikentymisestä ei ole mitään merkkejä. Osa analyytikoista taas uskoo, että syklin huippu on vuonna 2022. https://vara-services.com/outokumpu/consensus-estimates/

Minusta osa analyytikoista on jäänyt makaamaan poteroihinsa. Vaikka hinnat nousevat ja yhtiöt tiedottavat paremmista näkymistä, niin ei millään haluta uskoa, että vuosi 2022 on parempi kuin 2021. Luulen, että suurin syy takertumiseen “2021 huippuun” on yhtiön negatiivinen maine. Analyytikoiden silmissä johdon luotettavuus on niin huono, että vaikka yhtiön johto selvästi on indikoinut, että 2022 tulee luultavasti olemaan parempi kuin 2021, niin silti ennustetaan juuri toisinpäin kuin johto. Itse en keksi muita yrityksiä, joissa analyytikot harrastavat tätä.

Huvittavinta analyytikoiden näkemyksissä on niiden matemaattinen epäloogisuus. Keskimäärin analyytikot ennustavat seuraavalle vuodelle korkeampaa liikevaihtoa kuin vuodelle 2021. Analyytikot ennustavat, että toimitukset kasvavat eli kapasiteetin käyttöaste nousisi, mutta suuremman osan liikevaihdon kasvusta selittäisi korkeammat hinnat. Silti analyytikot ennustavat, että liikevoitto laskee. Toisin sanoen analyytikot odottavat, että kustannuksien nousu syö korkeammat hinnat, vaikka Outokumpu juuri viime osarissa kertoi näin ei ole ainakaan q4:llä. Analyytikoita ei näytä kiinnostavan myöskään yhtiön 250 miljoonan käyttökate parannus ohjelma, joka on jo puolessa välissä.

Analyytikot siis odottavat, että kysyntä ja hinnat nousevat, mutta kustannuksien nousun vuoksi liikevoitto laskee. Minusta tuntuu, että suurin osa analyytikoista ei edes itse usko laskelmiaan ainakaan sen jälkeen jos he kävisivät heidän logiikansa läpi.

Itse uskon, että ainoa syy miksi Outokumpu on alle 6€:n hinnoissa on sijoittajien epäloogisuus, joka johtuu heidän negatiivisesta asenteesta yhtiötä kohtaan.

24 tykkäystä