Outokumpu - Jatkuvaa vuoristorataa vai vakavasti otettava sijoituskohde?

Kirjoitin shortseista aiemmin Premium-artikkelin, mutta tässä graafi Outokummusta kiinnostuneille shorttien kehityksestä. Data Finance Holdingista. Only for your eyes my friends :wink:

Outokumpu on jatkuvasti ollut shortatuimpien osakkeiden kärjessä meidän pörssissä viime kuukaudet.

4 tykkäystä

Annetaan nyt shorttaajien hillua, ostetaan nousuun kun alkavat väsyä.
Iso on shorttimäärä, tämä kun ei ole kuitenkaan ihan nakkikioski.

1 tykkäys

Mikä muuten ajaa Outokummussa näin isoon shorttaajien määrään? Eikö shorttaajilla pidä olla jonkin sortin näkemys siitä että yhtiön kurssi on yliarvostettu (ja tässä tapauksessa osakekannasta 7,3 shortteina?), niin voisiko joku vähän tarkemmin avata tätä amatöörille? :blush:

Veikkaan, että ne veikkaa, että tämän teollisuudenalan sykli on kääntynyt laskevaksi, josta seuraa tyypillisesti osakkeiden myyntiaallon jatkuminen.

Niin ainahan kurssi voi puolittua, vaikka P/B onkin jo nyt 0,6…
Katsotaan nyt mitä tuleman pitää… tämä tuntuu edulliselta…

1 tykkäys

Outokummun Jordan kannusti investoimaan Suomeen.
Onhan meillä vakaat ja ennustettavaa olosuhteet, edullinen energia ja korkean työmoraalin työvoimaa.

Huomenta. No niin, tänään tilinpäätöstiedote eli kuullaan mihin suuntaan Outokumpu matkaa, toivottavasti jenkkilästä kuullaan positiivista.

Huomenta vaan. Odotan mielenkiinnolla Outokummun tilinpäätöstiedotetta. On sinänsä positiivista, ettei Outokumpu ole antanut tulosvaroitusta aiemmin, mistä käsitykseni mukaan voidaan päätellä, ettei Outokummun tulos ole aivan katastrofaallinen. On myös kiintoisaa nähdä hallituksen esitys osingoksi.

Just noin, nyt nähdään onko julmettu shorttipositio ollut oikeassa vai väärässä. On tätä kumpua lyöty huolella.

https://www.kauppalehti.fi/porssitiedotteet/outokummun-tilinpaatostiedote-2018-outokummun-kehitysta-vuonna-2018-varjosti-poikkeuksellinen-markkinaymparisto-konsernin-oikaistu-kayttokate-485-miljoonaa-euroa/094aa307-fdc6-4e7d-8ad0-7e1b8ae9fd4c

2 tykkäystä

Osinkoehdotus 0,15 on ihan jees, omien odotusten mukainen.
En tiedä mihin Inderesin 0,25 perustuu… olishan se kiva jos nelosen osakkeella sais 0,25 !
Ei tämä tässä markkinatilantessa mikään Nordea ole, et siis kassa tyhjättäis osakkenomistajille ku ei muuta keksitä.

Eiku Kinkyt van tulleila kuriin ja Euroopassa hinnat kestävälle tasolle.

1 tykkäys


Näkymät olivat markkinoille pettymys ainakin näin aluksi näköjään, saapa nähdä mihin suuntaan lähtee päivän aikana :thinking:

Sipaisin tästä dipistä pikkuisen Outokumpua pitkään salkkuuni. Jos dippi kiihtyy, sipaisen vielä muutaman satsin :slight_smile: Outokummulla on aikaa todistaa kykynsä tehdä tulosta.

2 tykkäystä

Mielenkiintoistahan on se, että Outokumpu on yltänyt kvartteritasolla hyvin odotuksiin, mutta näkymät ovat olleet (suurehko) pettymys markkinalle, vaikka Outokumpu on odotuksiin aina yltänyt hyvin (viittaan 2018 Q1,Q2,Q3,Q4) :slight_smile: Epäilen, että pitkälti Outokummun tuloksentekokyky ei itsessään ole välttämättä heikkoa, muuten kuin Americasin tuloksentekokyky on tällä hetkellä todella heikko. Saapa nähdä pureeko yhtään nuo investoinnit yms. millä Americasin tulosta yritetään parantaa. @Petri_Gostowski:lla voisi ehkä olla jotain kommentoitavaa tähän, mitä mieltä itse olet Outokummun tuloksentekokyvystä? Minun arvioni on, että pitkälti Americasin heikkous ja markkinatilanne ovat se mikä tulosta painaa tällä hetkellä eniten, esim. Europen tuloskunto on aika hyvä (omasta mielestäni) kun vertaa heikkoon markkinatilanteeseen, oletko samaa mieltä tästä, jos et, niin perustele näkemyksesi? :slight_smile:

Huomenta, olen pohtinut samaa asiaa. On varsin harmillista, ettemme tiedä, mikä siinä Americasissa on oikein ongelmana. Tätä tietoa ei saa mistään. Minusta on alkanut tuntumaan, että Americasissa on joitakin tuotantoon vaikuttavia rakenteellisia ongelmia tai sitten sopimusoikeudellisia ongelmia (huonot sopimukset) ja joista on vaikea päästä eroon. On varsin ihmeellistä, ettei suurta tehdasta saada kannattamaan suurista taloudellisista panostuksista huolimatta. Yhtenä vaihtoehtona voisi olla myös Americasin johdon vaihtaminen, sillä kuten kaikki me tiedämme, oli ongelma mikä tahansa, myös tietotekniset ongelmat, syy on aina johdossa :slight_smile:

1 tykkäys

Itse en Q3 2018 ollenkaan osannut antisipoida tätä kun päätin lähteä Outokummun kelkkaan hintaan 5,46€, tällä hetkellä on miinusta myös sen mukaisesti (likimain 36%, myös aika isossa positiossa, tietoisen riskin otin kyllä silloin aikoinaan, ei kyllä tällä kertaa kannattanut). Epäilen kuitenkin, että jos Americasilla realisoituu edes jonkunlainen tuloskäänne ja markkinatilanne ei heikkene huomattavasti nykyisestä, niin silloin osakkeessa pitäisi olla perustellusti merkittävää nousuvaraa (jopa vivulla).

@Johannes_Sippola Johonkin threadiin kommentoin, että jokaiselle pidempikestoiselle sijoitukselle pitäisi tehdä suunnitelma, jossa on kuvattu omat faktat, miksi ostopäätös on tehty, mikä sen tavoite on ja vastaavasti mikä on maksimitappiomäärä (stoploss). Ilman näitä sijoitus on kuin kaarnalaiva, joka purjehtii maailman merillä tuulien mukaan. Kaikkein hankalin päätös sijoituksessa on siitä luopuminen. Milloin harmittelee, kun myy liian aikaisin ja milloin, kun ei myynyt ajoissa. Kuitenkin jälkimmäinen on se tärkein. Olen pahoillani sinun puolestasi, enkä anna sijoitusneuvoja enkä ennustele, mutta metalliteollisuuden lähinäkymät ei ole hyvät IMO. Ja toisaalta, onko Outokumpu maailman paras vai pelkästään Suomen paras? Jälkimmäinen ei usein riitä. Tsemppiä!

2 tykkäystä

Olen lukenut kyseisen viestin, ja tässä tilanteessa kyse on nimenomaan karmeasta (ja alkeellisimmasta) sijoitusvirheestä, eli siitä ettei aseta stop-lossia. Metalliteollisuudella ei lähinäkymät ole hyvät, tämä pitää paikkansa. Toisaalta mietin sitäkin näkökulmaa nimenomaan Outokummussa, että esim. 2019 aikana (yhtiön mukaan) purevat kannattavuutta parantavat toimet Americasin suhteen ovat yksi asia mitä pitää miettiä, sikäli siltä kannalta, että saadaanko tappiollista segmenttiä käännettyä edes nollatulosta tekeväksi. Sitten on myös Europe-segmenttiin vaikuttavat EU-komission tuontikiintiöt jne. jne. Eli sikäli erittäin vaikea ennustettava. Pääsen varmaankin tämän kuukauden ajalla ihan itse aloittamaan tuota sijoitustoimintaa omasta takaa yrityksessäni (jonka yllättäen edesmennyt isäni vuonna 2010 jätti jälkeensä minulle ja siskolleni) kun tähän mennessä äitini on vielä tehnyt toimeksiantoja puolestani. Olen päättänyt aloittaa puhtaalta pöydältä, koska aloitan saman kokoisella positiolla mikä on kiinni tällä hetkellä Outokummussa, kun Nokia-positiostamme monta kuukautta sitten kotiutettiin käteistä. Mielestäni tärkeintä on nyt kuitenkin jatkaa sijoitustoimintaa puhtaalta pöydältä, koska mielestäni se, että edes olen kiinnostunut tästä hommasta ja haluan toteuttaa sitä yrityksessä on lottovoitto sikäli, koska pörssin tuottoodotus pitkällä aikavälillä on kuitenkin positiivinen (historiallisesti). Ja, jos ja kun aloitan niin alan käyttämään jokaisessa toimeksiannossa stop-losseja. Pystytkö muuten laittamaan jotain chartia Outokummun tämänhetkisestä TA:sta, olisi tosi kiva :slight_smile:

+1. Stoploss 25% on minun nyrkkisääntö. Oudon Kummun historiallinen kehitys ja tulokset eivät ole hyviä. Alle kahdella eurolla voisi toki olla hyvä spekulatiivinen lappu. Osinkokin suht surkea vrt vaikka SSABiin.

Ajattelin kuitenkin lukio-opintojeni ohessa tehdä tätä osakekauppaa tavallaan pienenä sivuharrastuksena/-työnä, johon kuitenkin keskityn täysillä, koska oikeasti olen tajunnut enemmänkin itsestäni sen, että tästä hommasta oikeasti tykkään, ja sikäli nimenomaan se, että sijoittaa siksi, että pitää siitä (ja yrittää samalla omalla tiedolla menestyä mahd. hyvin, käyttäen mm. Inderesin analyysiä pohjana faktoille), eikä se ole ns. pakkopullaa yritystä voittaa markkinat (joka lähtökohtaisesti on yksityissijoittajalla erittäin vaikeaa).