Pääelantona sijoittaminen

WOW! Ensinnäkin oma rahoitus hei… en ymmärrä sitä että on ottanut velkaa saman verran mikä Nordnetissä on sijoituksena ja ei huomattavia raha säästöjä.

Takuu lainalle voi olla esim 30% oma raha 70% asunto jonka ostat.

Sitten vielä lisäyksenä minkä ihmeen takia eka asunto pitää olla niin kallis että maksaa 300k-400k?
Tiedätkö mikä minun eka asunto maksoi? Se oli tosin n vuotta sitten ostin 1970 asunnon (joka kyllä sai putkiremontin vuosia myöhemmin) hintaan 74 000 euroa. Ei siinä kaikki myyjä möis sen hyväkuntoisena ja huomasin vesivahingon ja myyjä suostui maksaa tuhansia euroja että vesivahinko korjattiin hänen piikkin mutta se kustannus oli alle 5000 euroa myyjälle.

Ja alue ei ole pakko olla tyyliin Etelä Helsinki tai Espoo Tapiola tai Espoo Westend. Ostin eka asunnon muuten Espoo Karakallio alueelta ja toisen asunnon myöhemmin Espoo Leppävaara jne.

Vantaa voi myös olla edullinen. Tampere ja muita kaupunkeja on.

2 tykkäystä

Kirjoitin huonosti tai ymmärsit väärin. Säästöjä on minulla osakkeissa paljon enemmän kuin velkaa Nordnetissä ja lyhennän Nordnetin limiittilainaa joka kuukausi palkkatuloista. Nyt osakeantibuumin aikana velka on taas kasvanut liikaakin. Nordnetin lainalimiitti estää/vaikeuttaa asuntolainan saantia.

Kirjoitin tarkoituksella tuon ylisuuren asuntolainan summan 300 000 euroa, sellaista lainaa en ainakaan saisi, pienemmän ehkä. Enkä siis edes halua niin suurta summaa vaikka saisin. Jos asuntolainaa haen, maksimilaina on 100 000 e. Itselle kelpaisi hyvin remonttivapaa 150 000 euron asunto esim. 50 000 euron käsirahalla.

Ok nyt ymmärrän… jo ja myönnän tänä päivänä vaikeampaa ostaa asunto. Tuo 74k hinta josta vielä myyjä maksoi jotain alle 5k korvausta kun vesivahinko ja myydään hyväkuntoisena niin ostin sen n vuotta sitten. Olen maksanut sen velan kokonaan pois koska tein ylimääräisiä laina lyhennyksiä. Muista asunnoista mitä olen ostanut olen aina maksanut paljon enemmän kuin se eka asunto ostos pääkaupunkiseudulla. Itse asun ihan halvassa asunnossa ja ei pääkaupunkiseudulla on se asunto missä asun.

Yksi asia vielä tuo oli 27 neliömetriä+parveke ja maksoin sen putkiremontin kerralla pois koko summa. Jos on isompi asunto niin putkiremppa voi maksaa enemmän. Se sanottuna usein taloyhtiöt antaa myös mahdollisuuden maksaa puolet putkirempasta ja loput /kuukausi lyhennys.

Kun nyt mietin asuntoostoa niin se summa on aika paljon enemmän mutta joo minun budjetti on kyllä alle 300k asunnolle jota haluan ostaa vaikka tällä kertaa haluan ostaa vähintäin kaksion. Omistan jo 3 yksiötä Espoossa jota vuokraan niin ajattelin tällä kertaa vähintään kaksio.

Itselläni ei ole todennäköisesti mitään asiaa vapaaherraksi, mutta täällä taisi olla jokusia, jotka nyt päätyönään hallinnoivat omaa salkkuaan tai suunnittelevat sitä. Twitterissä tuli vastaan päivitys, jossa nuorehko kaveri, joka siirtyi 4v sitten päätoimiseksi yksityissijoittajaksi, kertoo omia kokemuksiaan. Tuo mielestäni hyvin ilmi realiteetteja, miten homma voi olla yksinäistä ja myös aikaa vievää, vaikkakin palkitsevaa.

37 tykkäystä

Pitkään on tullut luettua tätä ketjua ja josko sitä nyt uskaltaisi avata tänne vähän omia ajatuksiani aiheen tiimoilta. Aihe liippaa osittain meikäläisen arkea tällä hetkellä. Olen reilut puoli vuotta työllistänyt itseni toiminimen kautta freelancer-kirjoittajana.

Aihe osuu siinä mielessä tähän ketjuun, että teen friikkuna aika paljon sijoittamiseen ja rahaan keskittyvää sisältöä. Teen tekstisisältöä niin kahdelle omalle sivustolleni, kuin myös asiakkaani ostavat minulta tekstejä heidän sivustoilleen julkaistavaksi. En ole missään nimessä taloudellisesti riippumaton, mutta omien sivustojeni pohjalta minulle tulee satunnaisesti myös ns passiivista tuloa esimerkiksi mainosmyynnin kautta.

Taustalla tässä päätöksessä oli se, että pitkään tein rinnakkain “päätyötä” ja sitten sivutoimisena yrittäjänä tätä kirjoittamista. Jonkin aikaa se kulki hyvin, mutta jossain kohti alkoi käymään ahtaaksi, kun sitä tajusi oman aikansa ja jaksamisensa rajallisuuden. Totesin itselleni, että kaikista surkein vaihtoehto on tehdä kahta asiaa yhtä aikaa “puolivaloilla”, kun voisi tehdä yhtä asiaa täydellä teholla. Tästä syntyi kipinä lähteä täysipäiväiseksi yrittäjäksi.

En kadu hetkeäkään tätä päätöstä, vaikka samalla oma tulotasoni on pudonnut huomattavasti epävarmemmaksi. Itse asiassa koko tulotaso on vielä toistaiseksi aiempaa matalampi, koska kaksi duunia on enemmän kuin yksi. Tämä on hyvä muistaa kaikkien taloudellista riippumattomuutta tavoittelevien, että lähes aina taloudellisen riippumattomuuden varaan loikkaaminen niistää aika ison siivun tuloistasi. Jos aiemmin elit töiden ja sijoitusten voimalla, nyt elät pelkillä sijoituksilla.

Omalla osallani tämä näkyy ehkä eniten siinä, että tällä hetkellä ei voi ostaa “ihan mitä vaan”, tai ainakaan samalla tavalla kuin työelämässä olon aikoihin. Esimerkiksi jonkun auton vaihto uudempaan on sellainen, jota joutuu jo vähän laskemaan paperille auki ja miettimään siirron kannattavuutta. Ihan samalla tavalla ei voi tehdä impulsiivisia heräteostoksia, kuin aiemmin. Ei sillä, ettäkö heräteostokset olisivat olleet aiemminkaan mikään ongelma, mutta tämä on hyvä pitää mielessä.

Tämä riippuu tietenkin paljon siitä, miten aikoo vapautuneen aikansa käyttää jatkossa, mutta lähtökohtaisesti väittäisin menojen yleensä kasvavan jonkin verran siitä, kun työelämästä poistutaan “vapaaherraksi”. Syy on ilmeinen: sinulle jää nyt noin 40 tuntia ylimääräistä vapaa-aikaa, jota pyrit täyttämään jollain toiminnalla, esim matkustaminen tai harrastukset. Hyvin usein nämä tekemiset aiheuttavat ylimääräistä kulua. Toisaalta jos jonkun tarvitsee ajaa autolla paljon työmatkoja ja niistä pääsee uuden arjen myötä eroon (esim. autosta luopumisella), saattaa kulupuoli jopa keventyä. Tästä huolimatta väitän näiden olevan oletettua harvinaisempia tapauksia.

Olen tykännyt tosi paljon tästä vapaudesta, mikä arkeeni on tullut päätöksen myötä. Enää minun ei tarvitse miettiä menojani työpaikan Outlook-kalenterin pohjalta, vaan voin itse määrittää mitä haluan tehdä. Olen joskus vitsaillutkin siitä, että jos ennen piti sovittaa menot töiden mukaan, niin nyt voin yrittäjänä sovittaa työt menojen mukaan.

Vapaudessa voi kuitenkin olla “lieveilmiöitä”. Etenkin eläkkeelle päässeet henkilöt valittelevat usein sitä, että eläkkeellä on enemmän kiireitä, kuin aiemmin työelämässä. Kun olet eläkkeellä ja oletuksena on, ettei sinulla ole “mitään tekemistä”, saattaa lähipiiri nakittaa sinulle lukuisia tehtäviä. Tässä maassa lienee paljon eläkkeellä olevia isovanhempia, joiden arki saattaa täyttyä esimerkiksi lapsenlapsien varapäiväkotina. Itsekin olen näin alta kolmekymppisenä huomannut sen, että aika herkästi nykyään satelee tuttavilta erilaisia pyyntöjä, että ehtisinkö hoitamaan jonkun asian keskellä päivää, kun muut eivät töiltään ehdi. Ei sillä, että näitä olisi vielä ollut varsinaisesti riesaksi asti ja tuttavia tulee tietenkin auttaa, mutta tämän tapaisia yllätyksiä kohtaa aika helposti.

Yläpuolen twiitissä mainttiin yksinäisyys eräänä haittapuolena ja voin allekirjoittaa tämän. Olen yksinyrittäjä, eli toiminimessäni minulla ei ole työkavereita. Tämä tekee työskentelystä aika yksinäistä. Vaikka kirjoittajana tuotoksiani lukee jatkuvasti lukuisat ihmiset, vain äärimmäisen harvalta tulee oikeasti palautetta tekemästäni työstä. Lisäksi työkaverien puute voi haitata omaa kehittymistä, kun ei voi pallotella ideoita tai vastaanottaa rakentavaa palautetta. Tämän ehkä nostaisin suurimpana haittatekijänä ilmoille. Osan työkavereiden jättämästä aukosta täyttyy asiakkailla, joiden kanssa viestittely on yllättävänkin tärkeää monella tavalla.

Asuntolainaneuvotteluissakin tuli käytyä syksyllä. Vaikka ennen täysipäiväistymistä olin ehtinyt yrittää sivutoimisesti parin vuoden ajan, ei pankilta tullut hirveästi luottoa lainaneuvotteluissa. Koko paletille tuo pohjan säännölliset tulot ja näitähän ei yrittäjällä ole. Vaikka minullakin on pitkäaikaisia asiakkaita ja asiakassuhteet ovat saattaneet kestää vuosia putkeen, pankki suhtautuu niihin vähän sellaisella ajatuksella, että sopparit voivat katketa heti huomenna ja mistä saada uusia asiakkaita heti tilalle :smiley: Haimme puolison kanssa yhteistä asuntolainaa, puoliso on korkeakoulutettu ja ammattia vastaavassa työssä vakinaisella sopimuksella koeajat yms lusittuna sekä hänellä oli vielä ASP-säästäminen pohjalla. Vaikka meillä on talous kaikin puolin jamassa ja terveellä pohjalla, niin asuntolainaa meille tarjottiin pääkaupunkiseudulle yhteensä 200k. Sekin taisi pitää sisällään erilaisia ehtoja, joista merkittävin oli, että minun pitäisi olla ensiksi 12kk täysipäiväinen yrittäjä ja todistaa sitä kautta maksukykyni. Laskeskelin tuossa, että minun osuuten lainasta taisi olla luokkaa 40 000 euroa.

Tuossapa nyt joitakin ajatuksia. Kaikilla asioilla on aina puolensa. Vaikka sijoittaminen pääelantona tuntuu kaikin puolin hienolta ratkaisulta, niin kolikolla on aina varjopuolensa ja mukaan mahtuu myös ei-niin-kivoja asioita, joita ei välttämättä tule edes miettineeksi ennen kuin sen kokee itse.

74 tykkäystä

RJW:n nostosta, lisääntyvästä yksinäisyydestä mulla tuli mieleen se, että koronan tuoma etätöiden lisääntyminen ainakin asiantuntijatöissä on tuonut mukanaan samaa ilmiötä. Vapaus tehdä töitä missä haluaa on kasvanut, mutta samalla työkavereita näkee selvästi aiempaa vähemmän. Se on ainakin itselläni lisännyt jossain määrin yksinäisyyden tunnetta. Toisaalta vapauden ja joustavuuden tunne on lisääntynyt.

Kokoaikaisen sijoittajan työtä voisi varmaan verrata yksinäisyydessään esimerkiksi kirjailijan tai kääntäjän työhön, joita tehdään usein myös hyvin itsenäisesti. Moni yksinyrittäjä työskentelee myös pääosin yksin ilman työyhteisön mukanaan tuomaa päivittäistä sosiaalista verkostoa. Asiakassuhteita voi kuitenkin olla paljonkin riippuen työnkuvasta. Hyviä huomioita RJW:ltä. :slightly_smiling_face:

16 tykkäystä

Optimaalisintahan olisi päästä toimimaan vapaaherrana ruuhkavuosien aikana. Lapsille olisi enemmän aikaa, isovanhemmat ovat vielä toimintakykyisiä, on harrastuksia tai ainakin halua harrastaa vielä jotain.

Sitten kun lapset ovat muuttaneet omilleen, niin yhtäkkiä monella on käsissään iso hiljainen talo, paljon vapaa-aikaa, mutta vähemmän ihmisiä joiden kanssa sitä viettää. Jaksamisesta puhumattakaan.

Kellään ideoita kuinka toteuttaa elämästä nauttimisen nuorena niin, ettet ole kuitenkaan täysi työelämän hylkiö sitten viisikymppisenä? :thinking:

20 tykkäystä

Teetät työt muilla ja poistut ennen sitä viittäkymppiä työelämästä,
Silloin et hylkiöidy työeläämän.
Viiskymppisenä soisi olevan muutakin elämää kuin työelämä.

1 tykkäys

Noh, tuo lasten kanssa touhuaminen vaatisi sen että työelämästä pitäisi poistua viimeistään nelikymppisenä. Eihän tuo ole oikeasti itselle mahdollista, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku on tuon ratkaissut :slightly_smiling_face:

@Telemaster eikö yrittäjä, yrittämistä painottaen riitä? Muistat vain näyttää surkeaa naamaa kuinka kauppa ei käy, niin kukaan ei pääse vahingossakaan kadehtimaan :smile:

6 tykkäystä

Tuosta Perlmanin kirjoituksesta osuu kyllä moni omaan tilanteeseen. Ehkä isoimpia tässä omalla alkutaipaleella on tuo ympäristön suhtautuminen.

Kateus, tietämättömyys, vaikeus kuvitella kun itse oravanpyörässä jne. Olenkin todennut, että tässä pitää keksiä joku ”varjonimike”, koska tällä menolla ei ole enää kavereita eikä sukulaisiakaan :joy:

@RahatonMies joo sijoittaja on väärä sana, yrittäjä parempi. Toki on myös hyvä vetää matalaa ja synkkää profiilia, sillä pääsee suosioon aina :slightly_smiling_face:

26 tykkäystä

Kerro olevasi “säätiön” hommissa. Ja että projekti on siinä vaihessa et tehdään selvitystä tai kartoitusta, taikka muuten tutkitaan mahdollisuuksia. Eikä näistä oikein saisi puhua, mutta lähellä ollaan. :laughing:

9 tykkäystä

Kerrot olevasi yrittäjä😄

3 tykkäystä

Helppoa yrittämistä. Ei hankalia asiakkaita, eikä hankalia työntekijöitä. Vain sinä ja markkina.

“Ready to play the game, ready to lose it all”

7 tykkäystä

Sijoitusyhtiön perustamiseen liittyvissä pohdinnoissa tuo yrittäjän titteli on yksi merkittävä syy*. Voisi valehtelematta sanoa olevansa yrittäjä. Tuo kyllä ontuu siinä mielessä, että moni kysyy täydentäviä kysymyksiä yrityksen toiminnasta.

*Tärkein syy useimmille lienee verotuksellinen. Yhtiövero on pääomatuloveroa alempi ja etenkin vaatimattomaan elintasoon tyytyvä firettäjä voi nostaa pieniä ansiotuloja menojensa katteeksi hyvin pienellä veroprosentilla. Sijoitusten yhtiöittämäni tarjoaa myös perintöverosuunnitteluun mahdollisuuksia. Lisäksi sen avulla voi myös kontrolloida henkilöverotuksessa näkyvien verojen määrää, jos ei esim. halua lehtien hakukoneisiin tuttavien löydettäviksi.

2 tykkäystä

Olen itse miettinyt tätä samaa, paras aika lasten kanssa olisi ne ekat vuodet koulun alkuun asti.Teini-ikäisillä on jo omat juttunsa ja päivät täynnä harrastuksia. Tämä tietysti nurinkurista rahojen kertymisen kannalta. Omalta osaltani en nyt enää jäisi “pois töistä” ennen kuin lapset ovat muuttaneet kotoa.

1 tykkäys

Minulla ei ole koskaan ollut kiire päästä duuneista eroon, eikä ole vieläkään, vaikka on yli 50 v. mittarissa. Jos on mieleisessä työssä ja saa siitä hyvää liksaa, ja aikaa ja energiaa riittää muuuhunkin, niin mikäpä kiire olisi päästä irti työelämästä? Oma isäni jäi 46-vuotiaaana eläkkeelle palkkasotilaan töistään, ja eläke on ollut ihan hyvä. Riippuu toki luonteesta, mihin tällainen “nuorena” vapautuminen johtaa, mutta kun on yhteistä geeniperimää, ja olen huomannut, miten isältäni rukkaset tippuivat saman tien käsistä, ja alkoi vieraantuminen muuttuvan maailman kehityksestä sekä sosiaalisten kontaktien väheneminen, tilalle tulivat mm. entisestään kasvanut alkoholin käyttö ja vastuun pakoilu, niin enpä ole nähnyt tuota tavoittelemisen arvoisena.

Kun saan ollla työssäni sopivan vastuullisessa asemassa, joka ei kuitenkaan stressaa liiaksi, mutta pakottaa pysymään kiinni ajassa, toimimaan ihmisten kanssa, antaa hyvän elannon ja mahdollisuuden kasvattaa sijoitusvarallisuutta, koen olevani paljon paremmassa asemassa tästä eteenpäin kuin jos olisin päässyt eläkkeelle allle viisikymppisenä. Tarkoitus on vielä oppia kaikkea uutta, viritellä uuusia bisneksiä ym. kiehtovaa. Ja siinä vaiheessa, kun sitten siirtyy pois työelämästä, en usko, että elintaso laskee yhtään. Silloin loppuu sijoituksiin säästäminen ja alkaa sijoituksista nauttiminen, ja pohjalla on paljon opittua, koettua, nähtyä yms., sekä sen verran varallisuutta, että ei todellakaan pitäisi joutua pihtailemaan missään.

Että olkaa varovaisia, mitä toivotte, koska jos saatte sen, se ei välttämättä olekaan lopullisen onnen tila. Mun mielestä monet jutut, joita saa tehdä työhommissa pro-tasolla, ovat tosi kiehtovia, ja niihin hommiin ei ole enää pääsyä, kun et ole ammattilainen. Toki esim. kirjailijan hommissa saavutettu taloudellinen riippumattomuus lienee aika kiva juttu, eihän se heitä ketään kakkosluokan tekijäksi, vaan antaa vain lisää miellyttäviä vapauksia, oletan.

44 tykkäystä

Tosi kiinnostavaa keskustelua.

Nykyään sekä naiset että miehet tuntuvat hankkivan lapsia yhä myöhemmällä iällä. Tämähän tietyllä tavalla ratkaisee pari keskustelussa ollutta ongelmaa. Sanotaan että mies tulee isäksi vasta 40-vuoden rajapyykin jälkeen. Tähän mennessä on siis hyvin ehtinyt nähdä työelämää varsin pitkään, kerryttää omaisuutta ja viettää myös vapaata elämää eri elämän vaiheissa. Onhan se (baari)elämä ihan erilaista 20-, 30- ja 40-vuotiaana sinkkuna :wink:

Jos sitten jää 40-vuotiaana lasten kanssa kotiin, on kuitenkin kertynyt työelämästä jo näyttöjä, joten töihin palaaminen parin vuoden sisään luulisi olevan hyvinkin mahdollista kunhan taloustilanne on kohtuullinen. En osaa sanoa yleisemmin, mutta aloilla joissa on kova veto kuten IT ja rahoitus, en jotenkaan itse näe että edes vanhempi ikä vaikkapa 50:n hujakoilla olisi isompi handicap kunhan osaaminen ja asenne on kunnossa? Tosin ei ole omaa kokemusta tästä, mutta jotenkin en yhtään haluaisi uskoa tätä ajatusta että viisikymppisenä muuttuu työelämän ongelmajätteeksi.

Oli mukava lukea ajatuksia siitä että kotona lasten kanssa oleminen on palkitsevaa ja siihen kannattaa panostaa. Olen itse tekemässä juuri näin ensi vuonna.

Koen myös että näin 40nä perheestä tai työstä vapaat päivät täyttyvät turhankin helposti urheilusta, kirjojen lukemisesta, ulkoilusta, sijoitusvideoista, elokuvista, kavereiden kanssa hengailusta, pikku side hustlejen keksimisessä, talon nikkaroinnissa, autolla ajelusta, shoppailusta, lehtien luvusta kahvilassa maailmaa seuraten ja mitä kaikkea sitä nyt tulee tehtyä.

Lisäksi jos saa lapset n. 40:nä, niin sitähän on jo ~60-vuotias kun lapset alkavat lähteä kotoa. Voisiko silloin miettiä isompaa maisemanvaihdosta vaikkapa jonnekin lämpimään jos seinät ja ilmasto alkaa kaatua niskaan kotimaassa?

Pointti ympäröivien ihmisten suhtautumisesta asiaan on kyllä hyvin mielenkiintoinen ja täytyykin ehkä pohtia tosiaan milllä tittelillä esittelee itsensä jos jää joskus päätoimiseksi yksityissijoittajaksi. Rahoitusalan yrittäjä on varmasti hyvä eikä edes valheellinen. Toisaalta olen huomannut että elämässä aika harva ystävä tai tuttavapiiri on ikuinen. Elämäntilanne vie kaltaistensa seuraan.

16 tykkäystä

Mä olen 48 v mies ja näinä päivinä syntyy lapsi. Käyntikortissa lukee President & CEO ja sen verran hankalaksi meni isyysvapaan ottaminen että vakavasti harkitsen irtisanoutumista ja kotiin isäksi ja treidaamaan jäämistä.

Tämä nykyinen työ ei sovi kenellekään. Ei varsinkaan pienen lapsen isälle joka haluaisi olla läsnä lapsen kehityksessä

Niin ja Voitaisiin olla talvet jossain lämpimässä paikassa.

Rahaa ei mitään älyttömiä ole mutta eläkettä saa nykytiedoilla bruttona kolmisen tonnia 20 vuoden päästä ja siihen ehkä sinnittelisi vaikka joka treidi ei lankulle osuisi

39 tykkäystä

Kyllähän tuo nuorempana eläköityminen / vapaaherruus on täysin yksilöjuttu. Riippuu iästä, perheestä, työstä, lompakosta, omaisuudesta, sosiaalisesta ympäristöstä, harrastuksista jne.

Monella on varmasti työssä imua ja se sujuu mukavasti ja on kiinnostavaa. Jos vielä lomaa on riittävästi niin mikäs siinä. Ja jos vieläpä on joustoa siten, että voisi tehdä halutessaan lyhempää työaikaa.

Itse näen tilanteeni päinvastaisena eli työn ulkopuolinen maailma on itselleni niin paljon merkityksellisempi. En vaan kaipa töistä yhtään mitään. Toki olen mukana yritystoiminnassa ja jatkossa enemmänkin. Mutta palkkatyöt - ei kiitos, määrään itse oman tahtini.

23 tykkäystä

Tätä olen itse vähän sivusta seuranneena funtsinnut, että pysyykö prosentuaalisesti järkevät liikkeet yhtä hyvällä tasolla. Herra X jää päätoimiseksi sijoittajaksi.

  • Ylimääräisen ajan saattelemana tulee liian nopeita liikkeitä salkkuun
  • Ylimääräisen ajan saattelemana tulee liian paljon liikkeitä salkkuun
  • Liian aikaisin jääminen pois työelämästä nostaa stressitasoja, koska suorittaminen on välttämätöntä pääoman riittämisen takia

jne

6 tykkäystä