Pääelantona sijoittaminen

Eihän sillä pitäisi olla mitään merkitystä, mitä muut ajattelevat siitä että joku on vapaaherrana. Veikkaan, että monella on taustalla vanha kunnon katkeruus.

@T3r00 tuo on kyllä aivan älytöntä, että isyysvapaista saa tapella edelleen. Tosin lakihan sanelee sen, että ilmoitus 2kk ennen riittää ja sen jälkeen se on työnantajan ongelma. Ilmoitus isyyslomasta - Minilex

Itse sain vääntää ihan rivi-inssinä aiheesta ensimmäisen lapsen kanssa eikä homma tunnu nykyfirmassa päällikkönä yhtään helpommalta tulevan lapsen kanssa. Olen ajatellut asian niin, että jos se johtaa urakehityksen katkeamiseen että haluan viettää aikaa lapsieni kanssa, niin sitten se asia on niin.

26 tykkäystä

Joo konsultin työtä olisi tarjolla ja ehkä jotain hallituspaikkaa. Tämän homman kun jätän niin vuoden neuvontadiilin teen. Sellaisen joka ei sido aikaa eikä paikkaa.

Mutta konsultti exeleiden ja powerpointtien vääntäminen on nuorten hommaa. Mä olen omani vääntänyt.

Mulla on se haave vielä ulkomailla talvehtimisesta ja se pitäisi toteuttaa ennen kuin lapsi on kouluiässä ellei muuta pysyvästi

Se koulunkäynnin alkaminen on sitten seuraava iso taitekohta mitä tehdä isona jos nämä nykyiset haaveet realisoituu

12 tykkäystä

Verotushan se varmaan pitkälti on. Voi nostaa itselleen pieniä tuloja(pakolliset elämisen menot), jotka käytännössä ovat hyvin alhaisella veroprosentilla mutta pienentävät samalla yhtiön tulosta.
Yhtiöllä voi lisäksi vähentää laaja-alaisesti kuluja, joita henk.koht. sijoittaja ei voi tehdä, ja nostaa esim. kilometrikorvauksia, jos intoutuu käymään esim. yhtiökokouksissa.

Jos yhtiöllä on sitten oikeasti muutakin toimintaa, voi esim. alveja vähentää vaikkapa tietokoneissa yms. pakollisissa hankinnoissa sekä tietoliikennekuluissa,

Nuo omat tulotkin kannattaa oikeasti nostaa elinkeinonharjoittajana (vaikka sitten omalta yhtiöltä), jolloin saa vielä ylimääräisen 5% yrittäjävähennyksen(ko. vähennys ei koske osakeyhtiön omistajaa - vain henkilöyhtiöistä saatuja tuloja).

Eli onhan siinä paljon etuja - oikeastaan todella paljon.

Ainoa negatiivinen asia on, että pörssiyhtiöiden osingot ovat kokonaan veronalaisia.

Mutta tulee hommasta tosin kulujakin, joten ei tuo ihan pikkusummilla kannata. Kuluja ovat esim. pankkikulut, kirjanpito ja, jos homma kasvaa tarpeeksi, pakollinen tilintarkastus.

2 tykkäystä

Osaisiko joku arvioida minkälaista liikevaihtoa / kauppaa pitäisi vuositasolla tehdä noin hehtaarin tarkkuudella, että hyödyt alkaisivat ylittämään hommasta tulevat kulut?

Viittaatko tällä sijoitustoiminnan yhtiöittämiseen?

Yksinkertaista lukua on vaikea sanoa. Osaatko esim. tehdä kirjanpidon itse ja/tai oletko valmis sen opettelemaan? Entä osakeyhtiön veroilmoitukset?

Myös omaisuuslajilla on merkitystä: mitä enemmän sijoitukset ovat erittäin passiivisia pitkäaikaisia sijoituksia, joiden kassavirta on suhteellisen alhainen, sitä vähemmän osakeyhtiöstä on hyötyä. Voi jopa olla niin, että tällaisissa sijoituksissa hankintameno-olettama peittoaa osakeyhtiön hyödyt.

Yleensä sijoitusvarallisuuttaan ei myöskään kannata siirtää osakeyhtiölle, jos se on jo omissa nimissä. Erityisen hankalaa tämä on, jos sijoitusvarallisuus on asuntoja tai kiinteistöjä - joutuu maksamaan varainsiirtoverot tuossa välissä. Käytännössä sinne kannattaa mieluummin laittaa useimmiten rahaa ja kerätä sinne uutta salkkua.

Tuo liikevaihdon määritelmä tässä yhteydessä on myös vähän hankala. Mitäköhän mahtanet sillä nyt tarkoittaa? Sijoitusyhtiöllähän ei välttämättä ole lainkaan liikevaihtoa vaan tämä riippuu päätöksistä mihin omaisuuslajiin sijoitukset laittaa.

Yksityiskohtaisempaa konsultointia voin tarjota erikseen mutta sitten pitää siirtyä tuonne yksityisviestien puolelle ja purkaa anonymiteetti. Suurempi ajankäyttö edellyttää kohtuullista korvaustakin.

4 tykkäystä

Mutta tulee hommasta tosin kulujakin, joten ei tuo ihan pikkusummilla kannata. Kuluja ovat esim. pankkikulut, kirjanpito ja, jos homma kasvaa tarpeeksi, pakollinen tilintarkastus.

Pankkikuluista pakko jakaa tarina. Kuten yllä kerroin, kävin asuntolainaneuvotteluissa, joissa oli luonnollisesti yrittäjän arkeni vahvasti läsnä. En kerro missä pankissa kävin neuvottelemassa lainaani, mutta samassa pankissa on myös toiminimeni tili. Koska toiminimi on henkilökohtainen, sitä voisi periaatteessa hoitaa miltä tahansa pankkitililtä, mutta selkiyden vuoksi suositellaan erillistä tiliä. Olen avannut kyseiseen pankkiin tilin toiminimelleni jo vuonna 2018 ja en ole pyrkinyt piilottelemaan sitä mitenkään. Jopa tilini nimeksi on laitettu toiminimen nimi.

Asuntolainaneuvotteluissa pankki viimeinkin tajusi, että olen yrittäjä, joten he halusivat pakkomyydä minulle pankin yritystilipalvelut. Eihän siinä, ymmärrettävästi pankin pitää kattaa kulut jollakin tavalla. Ensimmäisessä puheessa minulle piti tulla jatkossa pankkipalveluista 6e/kk lisäkustannus, mikä tuntui vielä ihan asialliselle, joskin ärsytti maksaa palvelusta, jota oli aiemmin saanut maksutta (tai tarkemmin ottaen maksan yksityishenkiköpuolella jo jotain kuluja).

Tilanne jatkui siten, että sovittiin erillinen neuvottelu jonkun asiantuntijan kanssa, joka aktivoisi minulle yrityspankkipalvelut. Vähän täytyy antaa raippaa tälle asiantuntijalle, että tämä siirteli puhelumme aikana “maalitolppia” jatkuvasti kauemmaksi sitä mukaa, mitä ehdin edelliset saavuttamaan/hyväksymään.

Ensiksi oli puhe 6e/kk yrityksen digitaalisista asiointipalveluista, joka oli okei. Sitten tulisi vielä erillinen tilimaksu 2e/kk, selvä. Saatko laskuja asiakkailta? No ne on 0,14e/kpl. Kai sulla on laskuissa viitenumero? Ai ei ole, no sit se on 0,56e/kpl. Maksatko laskuja? Niistä menee kulua 0,24e/kpl. Onko käytössäsi E-laskut? Ne veloitetaan lisäksi erikseen, saapuva e-lasku on 0,60e/kpl. Niin ja ALV siihen päälle. Tarvitseeko ottaa tiliotteita talteen? Nekin on 0,90e/kpl.

Tulin lopulta siihen tulokseen, että pelkästään yritystilin olemassaolo maksaa vuodessa noin 100e ja sen päälle sitten joka ikinen tililtä tehty liike suuntaan tai toiseen maksaa aina jotain.

Kirsikkana kakun päälle kyselin sitten asiantuntijalta, että mitäs kaikkea minä näillä maksuilla mahdan jatkossa saada, niin vastapuoli ei lähtenyt liikoja kehumaan palvelua. Hän keskittyi lähinnä mainitsemaan siitä, että jatkossa verkkopankkisurffailu oman henkilökohtaisen tilin ja yritystilin välillä vaikeutuu, koska pitää kirjautua toisesta pois, että pääsee seuraavaan. Ensimmäistäkään hyötyä hän ei osannut sanoa, mitä nyt kertoi käytäntöjen olevan kaikille sama, joten tästä ei voi joustaa.

Joustin kuitenkin sen verran, että siirtin toiminimen pankkiasioinnin toiseen pankkiin :smiley:

60 tykkäystä

Meillä kuluu yhteensä osakeyhtiöllä sellainen lähes 600 e/vuosi pankkikuluihin. Tosin siinä on mukana myös sähköisen taloushallinnon palvelukanavan maksut, joka yksistään tekee tuosta varmaan lähes kolmasosan.

Halvemmalla selviää, jos ei ole tuota sähköistä taloushallintoa. Pelkällä sijoitusyhtiöllä siitä ei ole mitään hyötyä. Siitä huolimatta yritystileillä tosiaan jokainen tilisiirto (saatu tai lähetetty) maksaa ja on niissä usein kuukausikulujakin. Osakeyhtiöllä on käytännössä pakko ottaa yritystili, jos on yhtään maksuliikennettä. Toiminimellä voi selvitä avaamalla omissa nimissään uuden yksityistilin pankkiin.

5 tykkäystä

Itsella mielessa muutama maksettu vuokra asunto, osakesalkku,

1 tykkäys

Tämä osui hyvin lähelle itseäni. Ikää vähän vaille viisikymmentä ja lapset koulussa. Olen tehnyt management & start-up kentällä töitä parikymmentä vuotta. Oma huomio on että jos nämä caset haluaa tehdä hyvin niin se täytyy tehdä aika suurella intohimolla ja sykkeellä. TJ, hallitus/perustaja etc. hommat tuppaavat myös olemaan aika rankkoja & kuluttavia.

Nyt noin kolmen miljoonan euron salkku kasassa jonka varaan olisi tarkoitus hypätä ensivuoden lopulla. Omien laskelmien mukaan tuolla pitäisi pärjätä ihan hyvin niin että voisi olla “päätoiminen sijoittaja” tai vapaaherra (mikä tuolle sitten onkaan oikea termi?).

Nuorena kaipasin kovasti adrenaliinia ja kicksejä työrintamalta. Mutta nyt olisi hienoa jos tässä vaiheessa elämää voisi omistautua ainakin joksikin aikaa ihan kokonaan perheelle.

63 tykkäystä

Millä strategialla olet laskelmat tehnyt? Minkälaista tuottovaatimusta yms.

Kovin “back of the envelope” mallilla tätä vasta hahmoitellut. Asunnot ja autot on jo makseltu ja olen tottunut noin 100-150k eur palkkatuloihin vuosien varrella. Tämän pohjalta olen ajatellut että jos salkun tuotto osuu 5-7% tasolle niin pääomatulojen veroprosentilla tuon pitäisi riittää ihan hyvään elämään. Oma ajatus on että en koske itse salkkuun ollenkaan mutta tuotot voin kuluttaa huoletta.

Eipä noilla tuotoilla nyt kelohonkamökkejä, veneitä tai lentokoneita ostella ja ainahan sitä voisi olla enemmän. Mutta luulen että elämänlaadun kannalta isoin juttu olisi se että ei tarvitsisi enää polttaa kynttilää molemmista päistä ja voisi keskittyä perheeseen, ystäviin, urheiluun ja harrastuksiin.

Olen vasta tämän vuoden pystynyt perehtymään enemmän sijoitustoimintaan ja vielä aika aloittelija. (Tälläkin hetkellä fokus on vielä työrintamalla lähes sataprosenttisesti.) Tämän takia seurannut mm. Inderesin juttuja nöyränä, mutta hyvin suurella mielenkiinnolla ja onhan tämä kiehtovaa opetella ihan uusia asioita!

46 tykkäystä

Eli mistä tuo 5-7% koostuu jos salkkuun ei kosketa(oletin että et siis aio myydä omistuksia). Päivätreidaus? Osingot?

4 tykkäystä

Pitäisi varmaan askarrella salkku auki tuonne salkkujen sisältö threadiin jossain vaiheessa (olisi tosi hienoa kuulla kommentteja tuosta). Ison kuvan kannalta noin 2.5m euroa on sijoitettuna ja 0.5 euroa käteisenä. Ehkä hyvä myös mainita että muutaman onnenkantamoisen kautta pääsin rakentamaaan salkkua vuosi sitten. En halunnut mennä all-in vaan olen tämän vuoden aikana mennyt sisään markkinaan aikahajauttaen sijoituksia.

Sijoitukset suurilta osin on matalakustannuksisia ETF ja indeksirahastoja. Temaattisia ETF:ä on sellaisista asioita joihin uskon pitkällä tähtäimellä (Global Decarb Enablers, Battery Value Chain, US wide moat) ja jotain joita tunnen (Gaming, Semiconductor). Jonkin verran salkkua maadottamassa myös kiinteistö tai alternative rahastoja. (Jep, Martin Paasia on tullut kuunneltua ehkä liikaakin…) :slight_smile: Kryptoissa on hajautettuna noin 5% salkusta. Tämän lisäksi noin €200k on kiinni osakepoiminnoissa (n. 10 kpl Inderesin usual suspecteja Harviasta Tecnotree:in) lähinnä oppimisen kannalta.

Käyn salkun läpi noin 2-3 kertaa läpi tutun salkunhoitajan kanssa jonka tunnen vuosien takaa ja kevennellä niiltä osin kuin järkevää. Aika vähän tässä on toistaiseksi ollut tarvetta myydä kun palkkatulot kuitenkin juoksevat päivätöistä. Mutta tosiaan tämä oma toiminta on vielä kaukana systemaattisesta ja ammattimaisesta sijoittamisesta. Jos asiat loksahtaa sillä tavoin kohdalleen että voin jäädä pois sorvin äärestä niin on kyllä paljon tilaa kehittyä ja oppia näissä asioissa.

16 tykkäystä

Paitsi nykyään monella ja itsellä oli että juhliminen “nuoruus” jatkui 34v asti ja pätkätöitä ja kolmetutkintoa oheen. Siinä sitten lapset perään, niin ei tässä varmaan piakkoin vakitöitä lopetella🤣

5 tykkäystä

Jäin tätä miettimään ja nimenomaan nämä on yksilöllisiä juttuja juurikin sen totutun rahantarpeen suhteen JA niiden laskelmien kautta, millainen rahamäärä riittää. Itse kun olen tottunut 50% tuosta ja sekin on ruhtinaallista minulle. Toki, hirsimökki on jo Lapissa, kesäpaikkaa maalla ja pelit ja rensselit velattomia. Tulevaisuuden isommat investoinnit itselläni lähinnä remontteja, maailmakin on kierretty jonkun kerran, uusia autoja ollut ainakin kymmenen. Toki perhe on pieni ja vaimo ok palkkatöissä, eikä aikaakaan niin ollaan rouvan kanssa kahdestaan.

Vähän ehkä niin, että moni asia on nähty ja koettu, nyt voi tyytyä hieman vähempään.

17 tykkäystä

Jep. Näinhän se on. Joku taisi aikaisemmin tässä threadissa kysellä “paljonko on riittävästi”? Veikkaan että tuohon ainoa oikea vastaus on henkilökohtainen kokemus ja mikä itsestään tuntuu oikealta.

25 vuotta sitten olin niin mielettömän innoissani töistä että eipä sitä missään vaiheessa miettinyt sen kummemmin. Oli mahtavan palkitsevaa oppia ammatillisesti uutta jokainen päivä, kuukausi ja vuosi. Silloin katsoi molemmista päästä roihuavaa kynttilää ja juhli sitä miten kirkkaan liekin niin sai aikaiseksi! Ja se oli hyvää elämää omalla tavallaan.

Nyt on sitten lopultakin se taloudellinen turva josta nuorena haaveili (FIRE ei varmaan ole ihan oikea termi omalla kohdallani, mutta kuitenkin) ja tuntuu että kaikkea on riittävästi. Työt ovat kuitenkin ihan yhtä haastavia tänä päivänä ja olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen että mikä tahansa homma josta maksetaan yli €100k vuodessa (tai missä on miljoonien upside kuten startupeissa) on varmaan ihan syystä jonkin verran kuormittava.

Ehkä se seuraava Odysseia tai suuri seikkailu voisi olla ajan viettäminen vaimon, lasten ja itsensä kanssa? Olisihan se vaan niin hienoa kokeilla mitä kaikkea uutta tuolta suunnalta voisi löytää…

26 tykkäystä

Se on varmaan jokin elämän paradoksi, että ne joilla on oikeasti varaa viettää aikaa kotona asuvat töissä ja ne joilla ei ole varaa haavailevat vapaa-ajasta

Tunnen monia menestyneitä ja vauraita yrittäjiä. Yksikään heistä ei ole eläkepäivillään harmitellut, että tulipa tehtyä liian vähän töitä

18 tykkäystä

Ja minäkun olen laskenut että 2000€/kk riittää hyvin,kun ei paremmasta tiedä. Nyt olisi salkku 80v asti/2000€/kk.No tuskin elän edes sinne asti ja jotakin eläkettä ehkä saa. Nyt siis 50v.
Että hyvin riittäisi jo.

27 tykkäystä

Se tärkein juttu on varmaan omakohtainen tilanne ja kokemus. Aina on joku jolla on enemmän, joka on osunut aikaisemmin tai ollut onnekkaampi (luoja tietää että näitä on sattunut omalle kohdalle paljon viimeisten vuosikymmenien aikana!). Ei näistä kannata välittää vaan keskittyä vain siihen mikä on itselleen arvokasta ja tärkeää. Vertailusta ei tule kuin paha mieli ja sitä paitsi se on aika mahdotonta. Salkun koko ei käsittääkseni korreloi onnellisuuteen vaan tuo on paljon monimutkaisempaa (@Verneri_Pulkkinen voisi tehdä tehdä tästä aiheesta joskus vartin jos kaistaa vaan riittää?)…

Tuolla salkulla olet varmaan prosentuaalisesti tämän maan kärkisijoilla. Tämä on hyvä.

22 tykkäystä

Saako udella millä taktiikalla olet 2.5milj saanut sijoitettua kun nyt vasta opettellut sijoittamista?:grinning: niin ja luulisi tommosella potilla jo ihan kivat osingot tulla.

7 tykkäystä