Pääelantona sijoittaminen

Sijoituksilla elämisessä päämäärän tavoittelu on paljon tärkeämpää kuin se mitä käytännössä tapahtuu kun se saavutetaan.

Kun määränpäässä ollaan on yksinkertaisesti enemmän vaihtoehtoja joista valita.

Itse olen päättänyt että vuonna 2025, mikäli se minusta riippuu, on se hetki jolloin pystyn tekemään päätöksen jättäytyä pois palkkatöistä. Saattaa olla että lopultakin teen niin, saattaa olla etten. En ole oraakkeli.

11 tykkäystä

Tässä kun on tullut menneen vuoden aikana konkreettisemmin tutustuttua siihen mitä progressiivinen tuloverotus käytännössä tekee (ja miten vähän vuoden nettotulot putoavat vaikka onkin 6 viikkoa lomautettuna) niin valehtelisin jos väittäisin ettei ajatuksen siemen osa-aikaisesta palkkatyöstä olisi juurtunut syvälle päähäni ja kasvaisi nyt siellä.

Tässä ketjussa on pohdittu paljon siirtymää ansiotuloelämästä pääomatuloelämään. Sitä se karkeasti jakaen varmasti on ja sopivan rahaläjän päälle tuon vaihdoksen pystyy tekemään suoraan puolelta toiselle.

Itse olen alkanut nyt miettiä sitä miten nykyisellä palkkatasolla voisi vaihtaa työpäivien määrää vaikka kolmeen viikossa. Se olisi kuin ansiotulo vs. pääomatuloelämän hybridi. Palkkahan ei keskituloisella todellakaan putoa nettona 40% jos pudottaisi viiden päivän työviikosta kaksi päivää pois. Kiitos progressiivisen verotuksen netto putoaisi paljon vähemmän. Tämmöisellä hybridillä voisi saada elämäänsä lisää aikaa harrastaa ilman että on oltava miljoonan euron salkku tuottamassa osinkotuottoja elämiseen. Tekisi vaikka parin päivän verran viikossa hommia ja sitten 5pv viikonloppuja. Pienellä ja kevyesti verotetulla ansiotulomäärällä puskuroisi osakesalkkua siten ettei sieltä pitäisi olla kokoajan pihistämässä pääomaa jokaisen laskun maksamiseen.

5 tonnin kuukausipalkasta jää 3 käteen. 4 tonnin palkasta ~2500, 2 tonnin palkasta 1700 (tai jotain sinneppäin). Jos ylempi toimihenkilö tekee kahden päivän työviikkoa, se voisi hyvinkin tuoda silti 2 tonnin kuukausiansion ja siitä 1700e laskujen maksamiseen.

Sitten pitäisi vielä löytää työnantaja joka tarvii korkeakoulutettua jamppaa kaksi päivää viikossa :slight_smile:

40 tykkäystä

Mitä ne sellaiset hommat on, joita voi tehdä osa-aikaisesti?

Näitä töitä on tyyppilisesti matalapalkka-aloilla mutta tuskin niihin kukaan vanhoilla päivillään hakeutuu?

2 tykkäystä

Asiantuntijan hommia ainakin. Esim koodari, lääkäri, psykologi, kirjanpitäjä jne. Yksityisellä puolella luultavasti joustavampaa. Kehitys kulkee suuntaan jossa yhä useammalla on useita ammatteja/duuneja yhden kahdeksasta neljään työn sijaan.

Tunnen kyllä. Toisesta työstä voidaan hakea vaihtelua tai se on yrittäjäpohjaista ja antaa sitä kautta toisenlaista tyydytystä. Ei tämä vielä hirveän yleisestä ole mutta melkein kaikki nuoremman polven työkaverit on viime aikoina jutelleet, että jossain vaiheessa olisi hienoa työskennellä osa-aikaisena. 10v sitten lähinnä pienten lasten äidit teki lyhyempää päivää omalla alalla.

Mutta vähän tuurista se on kyllä kiinni, että sattuuko nyt olemaan sitten alalla missä joustoja on hyvin tarjolla. Siinä oon täysin samaa mieltä kanssasi.

Palstan ollessa täynnä koodareita ja korkeakoulutettuja niin keskustelu työelämän realiteeteista on kovin rajoittunutta

Kuka tuntee ensinnäkään yhtään ihmistä, jolla on useampi ammatti ja joka tekee useampaa palkkatyötä pois lukien jotkut matalapalkka-alat, joihin ei välttämättä tarvitse edes koulutusta? Kuulen satuja näistä, mutta en ole kuullut koskaan psykologi/hammaslääkäristä

Perustallaaja ei noin vain lopeta keski-iän jälkeen hommia ja palaa halutessaan tekemään duunia silloin tällöin ellei saa sovittua työtuntien leikkauksesta työnantajansa kanssa. Ikäsyrjintä voi ja jaksaa hyvin, joten suurilla massoilla päätös työelämästä jättäytymisestä on hyvin lopullinen

10 tykkäystä

Teollisuudessa on lukemattomia asiantuntijapositioita, joissa mahdollisuus tehdä osa-aikatyötä esim. 3pv viikossa. Jopa asentajasopimuksia löytyy, mutta harvempia.

3 tykkäystä

Menee vähän off topicin puolelle, mutta ei varmaan kukaan ajattele, että duuni on koko elämä. Työ kuitenkin varjostaa kaikkea muuta aika pahasti. Kuinkahan montaa suomalaista tälläkin hetkellä vituttaa että pihalla velloo räntäinen takatalvi ja aamulla pitää taas herätä töihin? Ehkä se kaksipäiväistä työviikkoa tekevä lääkäri-kirjanpitäjä odottaa jo innolla että näkee tuttuja pitkästä aikaa taas tietokoneen näytöllä mutta en henkilökohtaisesti koskaan ollut noin hyvässä asemassa.

Ainoat tuntemani ihmiset, jotka ovat tehneet kolmipäiväistä työviikkoa, ovat olleet puolieläkkeellä. Olen tosin sen verran pahasti etääntynyt työelämästä, että en tiedä edes käykö kukaan enää töissä vai istuvatko vain kotona zoom-puhelun ääressä. Lyhyttä työviikkoa tekevä henkilö kuulostaa lähinnä joltain turistilta, joka valikoi rusinat pullasta. Sitten kun sitä kokemusta ja osaamista tarvittaisiin, ollaan kotona nukkumassa tai kaupunkilomalla Berliinissä. Jos olisin edellisessä elämässäni alkanut selittämään pomolle, että voisin tehdä paripäiväistä työviikkoa, koska olen niin v1tun rikas ettei työnteko kiinnosta, niin olisin lähinnä tehnyt oman elämäni vaikeammaksi.

12 tykkäystä

Kai tämän suomalaisen verojärjestelmän voittaja on joku oman klinikan perustanut hammaskirurgi, joka pitää liikettään auki vain tiistaisin ja loput päivät viihtyy vapaa-ajallaan. Voisi tiivistää mitä suurempi nettotuntipalkka sitä parempi.

Itse valitsin tätä silmälläpitäen vähän huonot ammatilliset kortit tähän elämään, mutta on tässäkin jo selvää 2021 kesälomarahojen ottaminen vapaana ja samoin palkattoman lomakuukauden anominen. Sen saaminen kesäkuukausina on ymmärtääkseni lähinnä ilmoitusluontoinen asia, eikä tosiaan omaan vuosiansioon nettotasolla kovin paljoa vaikuta. Vuoden viimeinen tienattu euro menee puoliksi verottajalle, vaikka olisi lastentarhanopettaja.

Pitänee suunnitella :slight_smile:

6 tykkäystä

Voin luvata, että työn vieroksujat eivät ole uusinta coolia työmarkkinoilla.

5 tykkäystä

Melkein pitää pyrkiä hallitus ammattilaiseksi / hallituksen puheenjohtajaksi jos meinaa silloin tällöin piipahtaa työmaalla.

Melkein kaikkiin muihin hommiin joutuu palkkamaan kaksi ja enkä usko että missään on itsestään selvää että näin toimitaan työntekijän aloitteesta

1 tykkäys

Itse tein usean vuoden ajan vain 2-3 pv/vko töitä ja puuttuvat ansiot kiinteisiin kuluihin olen saanut sijoituksista (eri pääomatulolähteet). Itsellä ei ole koskaan ollut vaikeaa löytää tekemistä vapaa-ajalla. Olen viettänyt tiiviisti aikaa lapseni kanssa, harrastan paljon liikuntaa eri muodoissa, pidän kulttuurista (esim.museot, elokuvat) sekä hyvästä ruasta. Lisäksi pidän matkustamisesta paljon esim. Italian viinitilakierrokset.
Viimeinen sijoitusvuosi on ollut kohdallani huikea ja olen myynyt lähes kaikki riskiset sijoitukseni alkuvuonna ja kerännyt lähes 100k myyntivoittoa. Vielä on lähes saman verran laskennallista voittoa ottamatta, mutta nämä koostuvat lähinnä kotimaisista osoinko- ja kasvuyhtiöistä joiden myyntiä en ole ainakaan vielä suunnittelemassa. Tämän onnistuneen vuoden johdosta tein päätöksen hypätä pois töistä kokonaan alkuvuodesta ja vietän syksyyn asti aikaa entistä enemmän itselle tärkeiden asioiden parissa. Korona tietysti kaventanut hieman tekemistä ja liikkumisaluettani, mutta esim.runsasluminen talvi oli piristys tuoden uutta ideaa liikkumiseen ja lapsen kanssa touhuumiseen.
Lisäksi tämän onnistuneen sijoitusvuoden ansiosta aion toteuttaa (syksyllä) vielä vanhoilla päivilläni haaveeni saada liikuntapuolelta ammattitutkinto. Taloudellisesti ei siis tarvitse stressata ja voi rauhassa keskittyä kouluun. Se että tarvitsenko tuota tutkintoa vielä joskus niin ei ole kovinkaan merkityksellistä vaan se haave tuon toteuttamiseksi.
Tämä on yksi asia minkä jokainen voi miettiä ennakkoon ennen kuin hyppää töistä pois. Löytyykö itselle mielenkiintoisia asioita vapaa-ajalla tai mahdollisia koulutuksia yms. mitä oikeasti voi ja haluaa lähteä tekemään, kun sioitusvarallisuus antaa siihen mahdollisuuden.
Jos työ on aina ollut se mikä tuo elämään sisältöä niin ehkä sitten liika vapaa ei ole näille henkilöille sopivaa.

64 tykkäystä

Saisiko näistä lukemattomista positioista esimerkkiä? Tuntuu, et kyllä jokaisen tekijän oletetaan teollisuudessa vastaavan minimissään vuorokauden viiveellä, oli positio mikä tahansa.

Sairaanhoitajana onnistuu ainakin melko helposti.

Teen itse pelkkiä pitkiä (12-14h) työvuoroja. Nykyisellään siis työpäiviä tulee keskimäärin 3kpl/vk. Jos tekisin vain 2kpl 14h työpäiviä viikossa, tarkoittaisi se ~75% työaikaa - ja nettonahan tämä ei tarkoittaisi kun about 15% pudotusta tulotasossa.

Näin saisi myös helposti sumplimalla 1,5vk vapaat työvuorojen väliin esimerkiksi tekemällä tällä viikolla ma & ti töitä ja seuraavalla viikolla viikonlopun…

Ei kuulostaisi pahalta ollenkaan… En pitäisi lainkaan mahdottomana että siirryn vajaaseen työaikaan (esim. puolikkaaseen työaikaan tai tuo 75%) esim. 35-vuotiaana, kun sijoitustenkin pitäisi tuoda melko hyvin kassavirtaa paikkaamaan ansiotuloja.

Toki monilla aloilla tämä ei mahdollista.

21 tykkäystä

Nämä ei nyt vielä ihan kuulosta siltä että pääelantona on sijoittaminen :wink:

2 tykkäystä

Joo, ei kovin montaa otsikon mukaista tarinaa ole, mutta jos edes ne, jotka ovat pystyneet osittain tähän, niin kokemuksia olisi kiva mahdollisimman monelta lukea.

8 tykkäystä

Kyllä se minusta kuulostaa siltä, kun @88888 kertoi elävänsä tällä hetkellä sijoitustuotoilla :wink: ja tehnyt sitä ennen jo vuosia n. 50% työaikaa. Step by step homma etenee. Elämän makuinen kertomus oli

Kiitos @88888 kun jaoit :muscle:

13 tykkäystä

mm.

  • kehityspäällikkö/insinööri (mm. kunnossapito)
  • HSEQ-insinööri
  • System owner
  • Business process owner.

Tuossa nyt muutama mainitakseni, joissa olen oman työelämäni varrella tavannut henkilöitä, joilla ollut kevennetty viikko (omasta tahdostaan). Ei tämä ole teollisuuden asiantuntijatehtävissä harvinaista, joskaan ei nyt äärettömän yleistäkään.

10 tykkäystä

Tämä vaatinee jo todella ison yrityksen? Itse en tiedä yhtäkään firmaa/titteliä jossa tehdään osa-aikaista. Tai noh, joku opettaja on elämän varrella vastaan tullut. Eipä sillä, hienoa kuulla että näitäkin oikeasti on. Nimimerkillä vähintään osa-aikainen työ tulevaisuudessa tavoitteena.

2 tykkäystä

Kyllä nämä esimerkit ovat muutamasta isommasta yrityksestä. Hyvä täsmennys :+1:

4 tykkäystä

Jos miettii asiaa siltä kannalta että kaikkien eri titteleiden ja positioiden odotettu työmäärä pitäisi jokaisessa työpaikassa olla sattumalta jaollinen juuri 40 tunnille ettei osa-aikaisia työtehtäviä voisi olla. Olisihan tässä aikamoinen sattuma tai sitten se johtuu vain siitä että näin on aina tehty.

Omaa työtä pelialalla näin etätyönä voisin aivan hyvin tehdä 5 tai vaikka 100 tuntia viikossa ilman mitään muutoksia muussa kuin omassa tekemisessä.

9 tykkäystä