Osakesijoittaminen

Pääelantona sijoittaminen

Ajattelet, että sijoituksilla eläminen lopettaa muiden mielekkäiden asioiden tai töiden tekemisen. Missään vaiheessa ketjun lähtöajatus ei ole ollut näin mustavalkoinen. Voidaan myös keskustella siitä, että oma yritys on samalla myös sijoitus. Yrittämisessä yhdistyy mielestäni tavallaan sijoittaminen ja päivätyö. En rinnastaisi yrittämistä suoraan tavalliseen kk-palkkaiseen työsuhteeseen, jossa myydään omaa aikaa palkkaa vastaan. Jos yrittäjä onnistuu, palkinto voi olla iso. Pelkästään se lisää mielekkyyttä työntekoon, ainakin itselläni. Sama juttu on sijoittamisessa. Kk-palkkaisella työntekijällä tällaista porkkanaa harvoin on. Se on usein tasaisen tylsää puurtamista ja esimiehen toiveiden toteuttamista, jossa asioihin voi vaikuttaa melko vähän. Sijoittaminen voi sen sijaan olla hyvin yrittäjämäistä.

Yrittäjä ja tavallinen työläinen katsoo näitä asioita ehkä vähän eri vinkkelistä. Et ole ensimmäinen yrittäjä ketjussa, joka hehkuttaa työn mielekkyyttä. Yrittäminen varmasti parhaimillaan on tosi mielekästä. Ja sen takia itse sijoitan, koska siinä on jotain samaa. Se on kokonaan oma projekti. Ei esimiehiä neuvomassa, mikä on oikein tai väärin. Ja tulos skaalautuu onnistumisen mukaan.

Summa summarum: jos oma yritys lasketaan sijoitukseksi, niin yrittäjän voi ajatella elävän sijoituksillaan. :slight_smile: Ja sehän ei ole väärin, jos muut tavalliset työläiset tähtää samaan. On ne sitten mitä sijoituksia tahansa.

Ehkä olisi pitänyt laittaa ketjun otsikoksi “Pääelantona omistaminen” :sweat_smile:

10 tykkäystä

Ajattelet, että sijoituksilla eläminen lopettaa muiden mielekkäiden asioiden tai töiden tekemisen. Missään vaiheessa ketjun lähtöajatus ei ole ollut näin mustavalkoinen.

Oikeastaan vaan halusin tuoda yhden näkökulman asiaan oman kokemukseni kautta. Yrittäjiä ja työntekijöitä on erilaisia. Halusin siis ainoastaan tuoda esiin sen, että työ on yksi niistä asioista, joiden koko merkityksen moni ymmärtää vasta kun siitä luopuu. En sano että sitä ei pitäisi tavoitella ja etteikö ihmiset ajatttelisi asiasta eri tavoin. Asioilla on vaan usein monta puolta jotka kaikki ei helposti aukea ennen kuin ne kokee.

Noin yleisesti ottaen jos tavoittelee osittaista tai kokonaan työstä luopumista suosittelen ajattelemaan sijoitussalkkua henkilökohtaisena “perustulojärjestelmänä”. Ensimmäisessä vaiheessa se tuo pientä lisätuloa ja suojaa erilaisia tilanteita varten, seuraavaksi se mahdollistaa pidempiä lomia jne. ja ehkä lopulta sen “eläköitymisen”. Jos katse on vain “eläköitymisessä” niin vuosikymmenten sijoituusharrastuksen aikana motivaatio voi olla koetuksella.

5 tykkäystä

Tuo on yksi hyvä näkökulma. Kun pääsee pidemmälle, sijoittamista voi myös tehdä ammattimaisemmin. Jos niin haluaa.

Voihan olla että sijoittamalla eläminen sopii vain aniharvalle. Kuitenkin tähänkin ketjuun on jo ilmoittautunut ihmisiä jotka näin elävät ja kokevat sen mielekkääksi. Olisi kiva keskustella itse asiasta ja vähemmän siitä, miksi se on huono tai epäilyttävä idea.

Edit: ymmärsin vastauksesi ensin hieman väärin ja muokkasin omaa vastaustani

8 tykkäystä

Kirjoitan tämän viestin vaikkei tänne enää kuulukkaan. Oman tilanteen kertominen tänne ilmeisesti aiheuttaa katkeruutta joissakin. Tuon 100k myyntivoitot ovat koostuneet (olen ilmoittanut ostin/myynyt ketjussa) pääosin viime kevään ostettujen vety ja muiden energiaosakkeiden myynneistä. Pelkästään Plug tuotti lähes 60k voitot ja muita isoja olivat Bloom, Ballard, Mcphy,Nel Pcell ja enphase. Dyna oli ainoa joka tuotti muutaman veivin jälkeen noin 300 euroa tappiota. Pitkässä salkussa on vielä Greenlane ja cblu. Lisäksi löytyy useampi aurinko- ja tuulienergia osake. Pahoittelut vielä jos joku (muu) pahoitti mielensä kun jaoin oman sijoituskokemukseni ja tilanteeni.

7 tykkäystä

Olisi kiva keskustella itse asiasta ja vähemmän siitä, miksi se on huono tai epäilyttävä idea.

Pahoittelut jos koit tämän asiasta sivuun menemisenä. Alkuperäinen pointtini liittyi hyvään aloitukseesi:

Olisi huippua, jos tähän ketjuun saataisiin niiden ihmisten kokemuksia ja näkemyksiä, jotka jo elävät sijoittamisella.

Ketjun nimi on pääelantona sijoittaminen ja se tarkoittaa sitä, että ihmisellä voi olla muitakin töitä tai tulonlähteitä rinnalla, vaikka sijoittamistoiminta muodostaisi talouden perustan.

Oma kokemukseni siis on että moni niistä jotka voivat elää pelkästään sijoittamisella (ja ovat niin eläneetkin) kuitenkin haluaa tehdä myös muuta ja tämä on mielestäni miettimisen arvioinen asia kaikille siitä haaveilevalle. Menestyneimmät tuntemani sijoittajat ovat usein laajasti asioista kiinnostuneita ihmisiä ja monessa mukana olevia. Tätä havaintoa kannattaa minusta pari kertaa miettiä ennen kuin päättää vaan fokusoitua monitorien tai tilinpäätösten tuijottamiseen (jos siis haluaa saada elantonsa sijoittamisesta etkä ole työltäsi rahoitusalan ammattilainen).

Näihin näkemyksiin voi toki vapaasti suhtautua setämiehen jorinoina :wink:

6 tykkäystä

Luin koko ketjun läpi nyt löydettyäni sen sattumoisin juuri nyt kun tänään keskusteltuani vaimon kanssa spekuloiden vapaaherraksi siirtymistä. Olen 55v ja aloitin osakesäästämisen 1992 ensimmäisessä työpaikassani. Olen mummosijoittaja, ostan ja unohdan ja jos huomaan iskeneeni käden shaisseen irrottaudun. Nyt salkku paisunut 1.2M€oon pääosin Qt ja parin muun onnistuneen valinnan vuoksi. Yksi on Sampo missä aikanaan näin mainoksen missä helikopteri lensi kartanon pihalle ja kerrottiin asuntolainasta joka maksaa itse itsensä. Ajattelin että nyt on niin härski meininki että pakko ostaa. Salkun osakkeet kasvuyhtiöitä joten osinkotuotto heikko. Lisäksi on listaamatonta yhtiötä n250kE.
Totesin vaimolle tänään kävelyllä että minulla ei ole sellaista mielekästä aikaa vievää harrastusta mikä täyttäisi arjen ja pidän työstäni, ainakin riittävästi niin että kilpailevaa ajanvietettä täyttämään arkea ei ole. Joku osuvasti totesi että 40h vko liikunta ei ole vaihtoehto. Riski olisi että vaimon naama ja jutut alkaisi tympiä ja kohta olisi lusikat jaossa ja salkku 50% pienempi. Nyt olen alkanut katsoa osakkeita osinkopainotuksella jos/kun vapaaherran hommat alkaisi houkuttaa

42 tykkäystä

Palkkatöissä tehtaalla reilut 20v. Väliin sopi myös muutama ulkomaankomennus joissa vierähti kolmisen vuotta. Näillä oma asunto velattomaksi alle kolmekymppisenä. Satunnaisia sijoituksia tehnyt 2000 luvun taitteessa. Perheen lisäystä samoihin aikoihin. Vakavasti harkitsin vaimon kanssa muuttoa Thaimaahan 2004, oma asunto vuokralle jolla olisi pärjäillyt kohtuullisesti, kun en vaadi elämältä luksusta,tavalliset asiat tekevät onnelliseksi.
Jäimme kuitenkin Suomeen asumaan lähinnä sen vuoksi ,että totesime koulujen olevan täällä parempia.
Kohtuullinen perintö 2013. 150k€ Olin jo muutama vuosi aiemmin ostanut säästöilläni hieman fortumia ajatuksena vain oli, että siitä saa osinkoa. Perinnön sijoitin kokonaan osinkolappuihin kun en muusta tiennyt ja jatkoin palkkatöissä.
2017 sain tilaisuuden lähteä osakkaaksi yritykseen toiselta alalta ja eikun kouluun muutamaksi vuodeksi uuden työn ohessa. Jäin pois 2020 keväällä ja kesä meni ns hanttihommia tehdessä mutta nautin täysin kesästä. Tässä kohtaa pohdin jo vakavasti lopettavani työt, mutta luonne ei anna myöden. Nyt luovuin osakkuudestani ja muut saavat jatkaa. 100k€ tästä tilille. Nyt mukana kiinteistöyhtiössä.
Koronan iskiessä oli kaikki kiinni osakkeissa enkä pystynyt hyödyntämään dippiä kunnolla. Mutta aikaahan on. Nyt salkun arvo450k€ ja oma asunto100k€ +mökki Thaimaassa.??€
Nyt suunnitelmissa (huomenna uusiin hommiin) oman sijoitusfirman perustaminen. Täytyy ensin selvitellä kuinka kannattavaksi tämä tällä varallisuudella tulee vai jatkanko yksityis sijoittajana. Suunnitelmissa myös aloittaa opiskelut.
Osinkotuloja n.15k€ vuosi -verot näilläkin selviäis just.
Ehkä kun 50v mittarissa(nyt 46) lopettelen työt, mutta nyt jo vapaus päättää mitä tekee ja työnantajalla on käsitys tilanteestani.
Tekemisen puutetta ei ole koskaan ollut, harrastukset, omat ja perheen ovat vieneet paljon aikaa, mutta ovat myös tuoneet elämään paljon sisältöä.

Hyvää kevättä/kesää kaikille foorumilaisille, olen saanut täältä paljon lukemisen aihetta sijoittamisesta. :slightly_smiling_face:

42 tykkäystä

Ihan hyvältä kuulostaa jos ei velanhoitokuluja ole. Itse laitoin ensin tavoitteeksi 500k salkun, sitten 1000k salkun ja se tuli viime kesänä täyteen ja tuntui, että kurssit oli aika korkealla, niin mietin, miten kestäisin siitä - 40-50% laskun ja päätin vielä kasvattaa salkkua.

Nyt on hyvällä mallilla, mutta arvonnousun myötä on kyllä “verovelkaa” salkun sijoituksissa. Ja asuntovelkakin pääosin maksamatta.

Alkaa kuitenkin olla tunne, että pärjää laskutkin.

Aattelin, että voihan sitä mennä hätä tapauksessa töihin. Tosin en ole vielä edellisiäkään lopettanut… Toivottavasti 1-2v max.

Ajattelin miettiä ja keskustella vuodenvaihteessa tilanteesta yhteistyökumppanien kanssa.

Oon ajatellut niin, että tavoite summa riippuu sijoittajan iästä ja eläkekertymästä ja toki velanhoito kustannuksista.

Itsekin kulutan melko vähän, jolloin homman pitäisi helpommin toipua.

Talon osto ja remontointi (ostettuna) on kyllä aika kallista puuhaa. Vaikka vapaaehtoisia parannuksia toki valtaosa ollut… Olen ajatellut, että omaan arkeen kannattaa kuitenkin panostaa, että ei ihan kaikkea säästä sijoittamiseen… Vaatii kuitenkin ajattelun säätämistä, että muuttaa tässä vähän hövelimpään suuntaan ja antaa itselleen luvan myös käyttää tuollaisiin projekteihin kertaluonteisesti hiukan enemmän (kun tilannekin nyt hyvä).

22 tykkäystä

Pistetäämpä ittekki tänne mitä tässä nyt on tullu tehtyä. Ja ihan heti alkuun niin salkku ei ole oloneuvoskokoa, enkä sitä varsinaisesti tavoittele… tulee jos tulee. Salkku nyt 300te ja sijoittaminen aloitettu -99 12-vuotiaana. Salkkuun aloin säännöllisemmin laittamaan rahaa 2012 ja lopetin sinne säästämisen 2015. Siitä eteenpäin mennyt sitten niillä mitä on ollut.

Ensialkuun tavoitteena oli saada sen verran kasaan että ei tartte murehtia joka pennosta. Noh tämä “taso” mulla tuli fiilis pohjalta noin 100te kohdalla. Sen jälkeen ajattelin että jos 300te saa kasaan niin voisin pidellä vähän vapaita isommalla kädellä ja olla lasten kanssa kotona. No tämä on (kuten salkun koosta huomaa) hieman tuoreempi tapaus, eli jäin vapaille 1.5.2020 ja jatkan vuoden loppuun.

Seuraava pykälä olisikin sitten haaveena että voisin nykytöistä jäädä virkavapaalle pariksi vuodeksi ja jäädä tekemään halakohommia (ihan myyntiin). Miksi tämä sitten tarvii pääomaa? No siksi että tykkään tehdä puuhommia, mutta en halua tehdä niitä kelillä kuin kelillä ja pakonomaisesti henkeni pitimiksi. Eli se olisi semmoista jumppa/ulkoilu/tulo -kombinaatiota. Tämä sitten varmaan tuossa 600te tasolla jos sinne koskaan pääsen. Sen pidemmälle en ole miettinyt “askelmerkkejä”. Toki päivätyönäkin tätä sijoittelua voisi tehdä, mutta se on sen verran kaukana tulevaisuudessa että ei sille mitään aikataulua voi antaa. 1,5me pitäs olla kasassa ja tekisin varmasti halakohommia siitä huolimatta. Eli ehkä ainoa ero siinä olisi tuohon virkavapaaseen että se “paluuoptio” poistuisi ja jäisin nykytyöstä oikeasti pois.

Harrastuksista olenkin jo joskus aikasemmin kirjottanut: vuosittain toukokuussa veneen ja mökin laitto kesäkuntoon, kesä-syyskuu purjehdusta ja mökkeilyä, syyskuusta joulukuuhun metsästelyä. Tammikuu sitten mitä lystää, helmikuusta huhtikuuhun kelkkailua ja hiihtoa. Siinähän se vuosi menee mukavasti. Puuhommia viikko sinne tänne.

Nykyinen eläkeikä kun on tuo 57v niin viimeistään näillä näkymin sitte jäisin tuohon harrastuspainotteisempaan toimintaan. Sielu on hieman erakon kaltainen, jotenka esimerkiksi tämä koronavuosi on ollut minulle vallan mainio :slight_smile:

36 tykkäystä

Joku on ymmärtänyt rahan päälle jo nuorena :+1: itsellä oli vuonna -99 mielessä mopot, naiset ja kalastus, säästäminen oli jotain aivan turhaan löpinää. Olet ilmeisesti valtiolla töissä, jos minua nuorempi pääsee 57-vuotiaana eläkkeelle?

6 tykkäystä