Pääelantona sijoittaminen

Aivan vastaavassa tilanteessa en ole ollut, joten varmaksi en osaa sanoa. Kiinteistöpuoleen perustuen veikkaisin yrityksen lainan olevan kalliimpaa. Koron pienentämiseksi tulee yhtälailla olla vakuutta, eikä sitä usein yrityksessä alkuvaiheessa ole. Tällöin tuota pitää ottaa/antaa yksityishenkilönä.

Tarkennan vielä vähän kysymystä parilla esimerkillä:

henkilö 1. työsuhde sihteeri, palkkaa 3000 € / kk. Neuvottelee 150 000 € asuntolainan pankin kanssa.

henkilö 2. ei työsuhdetta (yksityissijoittaja), ei palkkatuloja. Myy osakkeita tai nostaa osinkoina yht. 3000 € / kk. Pankki ei edes neuvottele lainasta, koska ei työsuhdetta eikä palkkatuloja.

henkilö 3. yrittäjä (sijoitusyhtiö), palkkaa ja osinkoja yrityksestä yht. 3000 € / kk. Rinnastuuko henkilöön 1. ja pankki voi myöntää esim. asuntolainan?

8 tykkäystä

Tämä on asia, josta aika vähän puhutaan, eli valitettavasti asuntolainoissa analyysi tehdään normaalisti hyvin pitkälle palkkatulon mukaan. Eli kyllä, omien kokemusten mukaan henkilö 3. rinnastuu normaaliin palkolliseen ja lainoitusmahdollisuus arvioidaan palkkatulon mukaan, vaikka henkilö olisikin itse päättämässä omasta palkastaan.

Ilmeisesti tämä liittyy siihen, että pankeilla on tiettyjä joustamattomia kriteerejä, jotka pitää täyttyä, ja tulo pitää muodostua palkkana. Vaikka yrittäjälle jokin toinen tapa tuoton nostamiseen voisi ollakin edullisempi.

Tässä on silti hyvä huomata, että juttu toimii näin, jos vertailussa vaikka 10 v toiminut, firma, joka maksaa 40 te osinkoina eikä lainkaan palkkana vs. jos firma on pari vuotta ennen lainahakemusta ryhtynytkin maksamaan saman summan palkkana. Yrittäjällä arvioidaan myös maksavan yrityksen toiminnan vakiintuneisuus eli missään tapauksessa nopea ratkaisu firman perustaminen ei ole lainaluukulle pääsemiseksi. Eikä ole kokemusta, miten suhtaudutaan firmoihin, jotka puhtaita sijoitusyhtiöitä.

6 tykkäystä

Toiminimi yrittäjätkin saavat asuntolainaa tilinpäätöstä + verotodistusta vastaan. Joten luulen että sijoitusyhtiöllä on sama jos rahoja ei ota ulos palkkana. Ilman yhtiötä on vaikeampaa ( oma kokemus - vaikka osinko- ja korkotulot olisivat helposti kattaneet elämismenot ja haetun lainan ).

5 tykkäystä

Ketjussa mainittiin osa-aikatyö tai lyhyempi työviikko ja mm. ajanvietto lasten kanssa. Valtiohan tarjoaa tähän valmiin konseptin kokeiltavaksi: osittainen hoitovapaa. Sitä voi hyödyntää missä vaan kokoaikaisessa työsuhteessa kuka vaan.

1 tykkäys

Sijoituslainaa saa panttia vastaan. Esimerkiksi asuntoa vastaan saa pankeista 5 vuoden lainoja joista maksetaan vaan korot ja pääoma kerralla takaisin.

Ulkomaisilta välittäjiltä saa hyvin vipua myös ilman erillisiä pantteja

Moikka! En ole samanlaisessa tilanteessa, kun on yritys jolla on liiketoimintaa ja maksan itselleni palkkaa jne.

Kuitenkin näkisin, että sijoittaminen yrityksen kautta on verotehokkaampaa kuin yksityishenkilönä ja uskoisin, että pankki voisi tykätä siten jos vaikka maksat firman kautta palkkaa.

Itselleni oma pankkini tarjosi esim. 100k sijoituslainaa 1,8% korolla ja panttina olisi ollut 200k osakkeita. En laajemmin kysellyt.

Periaatteessa minulla on firmassa runsaasti pääomaa ja ei riskejä, joten olisikin ihan mielenkiintoista tietää millaista lainaa tarvittaessa saisi firman puolelle.
Lähinnä tuo laina oli tarkoitus ottaa korona montussa, mutta silloin sain hidasta palvelua ja uutta kuoppaa ei enää nähty. Jäi laina ottamatta ja omalla pääomalla mennään.

5 tykkäystä

Sijoittaminen aloitettu kun juna oli jo lähdössä, ikää silloin 32v ja vuosi --98. Ensin kiinteäkorkoinen vapaaehtoinen eläkevakuutus 4,5% korolla, jota maksetaan 2025 loppuun. SItten pörssiin Soneralla 25.000 mk:lla ja nyt 14 yhtiön hajautus, kaikki kotipörssistä. Osingot ei riitä millään kulujen peittoon saatika elämiseen. 2021 netto-osingot 11k€ ja lasken niin että 18k€ pitäisi tulla jotta asiassa olisi enemmän realismia. Asuntoja on kolme, velattomia mutta tulohankkimislainaa on 70k€. Jos kaksi pienempää myisi, jäisi ehkä verojen ja velan poismaksun jälkeen 60-70k€ sijoitettavaa tai elämiseen. Vieläkään ei siis riittäisi pääomatulot arjen kuluihin joten katsotaan 2026 miten maailma makaa kun mainittu eläkevakuutus alkaa tuloutua tilille kuukausittain. Veikkaanpa että tuloja on pakko hankkia edelleen ja sijoitukset pitää. Riskinä on toki että jossain vaiheessa isompi puhuri laittaa kurssit kaakkoon jolloin myynti olisi hankalaa. Tämä riski kasvaa koko ajan. Kokonaisuutena päätös aloittaa on ollut hyvä koska oppia on tullut ja maailmaa katsoo eri kulmista. Bonuksena toivon että saan jälkikasvun innostumaan aiheesta, tuntuu olevan edelleen ai jaa - aihe. Korkoa korolle kun toimii teinillä aivan eri tavalla. Ajankäyttö ei tunnu että se olisi ongelma, esiharjoittelua on tehty :grinning:_face: wn_face:

28 tykkäystä

Onhan tuo käytännössä pääelantona nykyään koko perheelle vaikka sijoitustuotot valuvatkin tilille pääosin yrittäjtulona (suurin osa sijoituksista on yrityksellä). Vaimokin ryhtyi päätoimiseksi opiskelijaksi(20v tauon jälkeen), joten tällä elellään. Muuta liikevaihtoa on tällä hetkellä vähän.

Ei tämä kuitenkaan mikään lopullinen päätös ole. Saatan palata työmarkkinoille ja/tai tehdä vielä paljonkin töitä yrittäjänä mutta nyt on varaa tehdä se muusta syystä kuin rahan takia.

Pienenä vaarana olen havainnut, kun on aikaa sijoittamiseen enemmän: veivaa salkkua liikaa ja/tai on liikaa aikaa miettiä asioiden optimointia muutenkin. Tämä ei välttämättä nosta sijoitustuottoja.
Se, että jätttää sijoitukset silleensä saattaa tuottaa enemmän.

32 tykkäystä

Mulla vähän sama juttu, kun liikaa aikaa vatvomiseen ja veivailuun, niin tulos ei ole ollutkaan niin hyvä. Ja tämän vapaaehtoisen sapatin aikana on huomannut että jotakin konkreettisempaa kaipaisi.

11 tykkäystä

Hei minä oon nyt siirtynyt tänne ketjuun :slight_smile: vaikka vielä vähän duuniakin teen. Sijoittaminen minun tyylillä kyllä käy ihan työstä :slight_smile:

2017 vuodesta olen n. 8,5 kertaistanut netto-omaisuuteni. Suurin osuus on ollut sijoittamisella. Korkoa korolle on toiminut hyvin suotuisasti.

57 tykkäystä

Kerroppa vähän matkastasi ja taustastasi - ja tulevista tavoitteistasi :relieved:

10 tykkäystä

Kuuluisi ennemmin sijoitusstrategiasi ketjuun. Kävin lukemasi kirjoituksesi kyseisestä ketjusta ja niiden perusteella ilmeisesti ostat kasvuyhtiöitä, joilla on hyvä momentum? Ilmeisesti otat myös näkemystä yleisestä kurssien kehityksestä vaihtelemalla ainakin käteispainoa, onko välillä velkaakin mukana?

Käytätkö entryissä ja myynneissä teknistä analyysiä ja millä periaatteilla asetat stop lossit?

Minua kiinnostaa erityisesti tuo stop loss puoli, kun niiden kokeilua ja implementoimista olen monesti miettinyt, mutta en ole koskaan saanut aikaiseksi. Riippuu varmasti kohteesta, mutta jos on jotain yleisiä periaatteita.

Ehkä tuo oli liian tunnistettava, niin poistin tarinan kuitenkin.

Teen vähän kaikenlaista, mutta olen kasvuyhtiöissä varsinkin nykyään melko voimakkaasti. Joskus tykkäsin syklisistä kuten Cramo ja Ramirent tai Siltronic, kun niitä sai ostaa halvalla jam yydä kalliilla ja treidasin tiettyjä osakkeita siten että ostin kun riittävän edullinen myös pitää ja möin pois kun mielestäni täydemmin hinnoiteltu.

Stoppeja käytän etenkin tilanteissa, jossa minulla onvahva näkemys ja haluan lisätä, niin usein on joku pohja panos jo olemassa ja lisään panoksia suojaten niitä stopeilla os näkemys ei olisikaan oikea ja olen aina valmis pieneen tappioon. Stopit ei ole yleensä kerrallaan kuin osalla positioista.

Välillä käytän myös Stop Limit osta toimeksiantoja, jolloin ne aktivoituvat jos kurssi nousee rajaan tai yli. Koitan olla oikeassa ja kumuloida panosta nousevaa kurssiin, sitten jätän yleensä holdiin jos menee putkeen.

Talenomit ja muut olen yleensä lisännyt uuteen usein informaatioon tai joskus tarpeeksi edullisesti. Tykkään ostaa uutisiin (siinähän on usein hyvä momentum, mutta pitää tietää mikä uutinen on minkäkin arvoinen).

Tykkään distrutiivisistä bisneksistä myös ja en kaihda ostaa tappiollisia yrityksiä, jos ne näyttävät tulevaisuudessa tekevän hyvää tulosta.

Tällä hetkellä minulla ei ole kovin paljoa stoppeja, mutta paljon käteistä.
Pienemmät Foorumilta bongatut lupaukset joihin en ole paneutunut (vielä) laitan aina stopilla suojaan, usein koko erän, kun ne eivät ole isoja eriä.

Tässä on esim voxtur graafi missä näkyy tämän hetken ostot (ei näy myyntejä, avaus positio 0,6 tasolta) ensimmäinen positio oli 6k eur.
Näitä on 3 eri tilillä olen ostanut myös jonkin verran 1,05-1,15 tasolta.

Aloin lisäämään xome uutisiin ja ostin uwm uutisiin. Stoppeja ei ole paljoa eikä etenkään tällä tilillä (kalleimmat muualla)

Olen vieläkin valmis lisäämään, jos odotuksiani täytetään uusilla asiakkuuksien voitoilla ja yhdellä yrityskaupalla.

Olen ihan kohtuullisesti voitolla, mutta olen valmis etenkin tuon voitto osuuden menettämään, ihan kauheasti tappiota en ole valmis ottamaan ja jos mennään takasin jonnekin 0,8 tasolle on jotain mennyt pieleen sijoitus casessa.

Alla ses imagotag, johon otin position 2020 lopulla ja lisäsin Kesko ja posari uutisiin merkittävämmin joulukuun alulla. Kurssi vetäisi aika kiitos ylös, niin möin sitten osakkeita I ja ostin takaisin niitä myöhemmin. Lisäsin suht hiljattain kun firma teki ekan voitollisen tuloksen ja tilauskanta on pullollaan (varoitus q3 liputettu komponentit).

Tällaisia usein haen, mutta teen paljon tylsempääkin hommaa.

Harmillisesti tuolla ei näy myyntejä ja näitäkin on ollut 3 tilillä.

Ostan usein ekat ostille ja aot, ost puolelta kevennän ekana ja jos on 2 aot, niin kevennän sitten kalliimmasta päästä sen jälkeen.

23 tykkäystä

Motivaatio päivä/palkkatöissä alkaa kärsiä pahasti, kun salkun päiväliikkeet ovat yleensä viisinumeroisia, kuukausiliikkeet kuusinumeroisia ja välillä on lasketeltu parissa viikossa muutaman vuoden nettopalkan verran pulkkamäkeäkin.

Kuitenkin edelleen täysaikaisesti päivätöissä ja sijoitustutkimus omia sijoituspäätöksiä tukemaan pääosin tapahtuu sitten kun työt on tehty ja jälkikasvu laitettu nukkumaan ja itsekin väsynyt.

Kovasti alkaa kaivertaa mielessä, että mitä jos kaikki tämä sijoitustoiminta olisi mahdollista tehdä päivällä virkeänä, kun ei keskittyminen ja paras ajatuksen terä menisi niihin päivätöihin, ja voisi vaikka sitten käyttää enemmän aikaa myös muuhun harrastus/virkistystoimintaan.

Muita samassa tilanteessa harkitsemassa isoa hyppyä?

59 tykkäystä

Samassa jamassa, paitsi että olen jo vuoden ollut pois töistä ja nyt taitaakin tulla yt-kenkää eli 2022 ei tarvii itse päättää asiaa vaan saa jäädä syyllä pois työelämästä. Toki, yrityshommaa on vireillä eli kyllä tässä työluonteista hommaa on jatkossakin, mutta ei taida kukaan olla enää käskemässä minua tässä elämässä mitä tehdään.

Tuossa ylempänä joku totesikin, että kun aikaa on niin tulee veivattua salkkuja liikaa. Riippuen toki pääomista mitkä ovat tavoitteet tietysti.

Itselläni jonkin verran ulkopuolinen olo kun perhe töissä/koulussa ja ystäväpiiri painaa töissä/yrittäjinä tai ruuhkavuosissa. Toki iltaisin ja viikonloppuisin riittää sosiaalista ympyrää, mutta olisi mukava vaikka ex tempore lomailla samankaltaisessa tilanteessa olevien ystävien kanssa.

Summa summarum: hyvin tämä on mennyt ja tulee menemään, mutta selkeästi tarvitsee aktivoivaa puuhaa ja harrastusta sekä sosiaalista toimintaa ainakin 45-vuotias ukko.

58 tykkäystä

Saako tiedustella mikä kuvio sulla tuossa on että olet ollut jo vuoden pois töistä ja tulee yt-kenkää?

1 tykkäys

Palkattomalla vapaalla duunista. Ei ne yt:t katso ootko vapaalla vai töissä, kun on irtisanomiselle perusteet.

Tämä ei siis ole mikään huono uutinen, olen ihan iloisella mielellä :slightly_smiling_face: Avataan uusia lehtiä elämässä.

24 tykkäystä

Ok, varmaan hyvät perusteet olla sitten, kun pitää 0-kuluilla kirjoilla olevia potkia :smiley:

2 tykkäystä