Paljon sinulla on velkavipua salkussa?

Tottakai elämässä käy välillä köpelösti ja lopuksi meille kaikille. Riskitöntä elämää ei ole. Viisautta on olla ottamatta turhan isoja riskejä. Moni meistä käyttää autoa joko kuskina tai matkustajana, vaikka siinä on varmasti suurempi todennäköisyys menehtyä tai loukkaantua vakavasti kuin vaikka sijoittamisessa. :slight_smile:

Kyllä varmasti suuri enemmistö täällä ymmärtää, että asuntojen hinnat voi laskea huomattavasti. :slight_smile:

Se, että sanotaan asunnon olevan astetta turvallisempi vakuus kuin osakkeet, ei tarkoita, että asuntoja pidetään riskittömänä omaisuusluokkana. :slight_smile: Silloin keskustellaan keinoista pienentää riskiä. Sitä ei voida kokonaan poistaa, kun ollaan sijoituspelissä mukana.

Tuo voi johtua monesta asiasta. Esim. toimittaja ei itse ole perehtynyt aiheeseen riittävästi eikä osaa kysyä oikeita kysymyksiä. Toimittaja ei välttämättä itse sijoita. Tai ihan jostain muustakin. Moni juttu tehdään nykyään aika pinnallisesti, aiheesta riippumatta.

On myös runsaasti asiantuntevaa sijoituskirjoittelua ja keskustelua.

3 tykkäystä

Tuo ei ollut suunnattu erityisesti kenellekään täällä, mutta kun aina välillä saa Hesarista lukea, miten kaikenlaiset Matti ja Maija Meikäläiset esittelevät puhtaasti velalla hankittua viiden sijoitusasunnon imperiumiaan joka takaa messevän päätoimeentulon, asuntojen arvon minkäänlainen lasku ei vaikuta olevan mahdollisten riskiskenaarioiden joukossa. Tämä toki äärimmäinen esimerkki, useimmat varautuvat ainakin pieneen arvonlaskuun asuntomarkkinoilla.

3 tykkäystä

Vastaan tähän alkuperäiseen kysmykseen. Ketju näemmä rönsyillyt jo jonkin verran.

Salkkuja on useampi ja kaikissa on velkaa mukana. Yhteensä näyttäisi Nordnetissa
olevan kaikista n. 60% limiittiä käytössä.

Isoimmassa noista salkuista koronadippi iski kovaa, koska yritin jotain B&H-strategiaa.
Nordnetin margin callit veivät ison osan osakkeista myyntiin. Siinä meni kyllä parit
yöunet ihmetellessä mitä pitäisi tehdä kun nettoarvo tippuu kymmeniä prosentteja päivässä.
Lopulta kävi kuitenkin hyvin, koska, kun lähti pohjilta taas ostelemaan, on salkun nettoarvo
nyt yli kaksinkertainen entiseen ja tappioitakin saa vähennellä mukavasti verotuksessa.
Välttääkseni kuitenkin vastaavan uudestaan olen nyttemmin laittanut osaan salkusta
trailing stop-myyntejä - eräiden tutkimusten mukaan n. 15-25% trailing stop tuottaa
pitkällä aikavälillä paremmin kuin Buy&Hold, koska onnistuu välttämään kovimmat dipit.
(Tämä siis myös vivuttamattomalla salkulla)

Mutta sijoittaminen on kokonaisuus ja on myös virtuaalivaluuttoja käytännössä ilman velkaa:
Joku vanha erillinen sijoituslaina on myös mutta se on kokonaisuuten nähden pieni,
pitkällä laina-ajalla ja mitättömällä korolla(ei kannata maksaa takaisin maksuohjelmaa
nopeammin). Muuta velkaa ei ole. Kokonaisuutena velkaa on lopulta n. 36,8%.
Voisi tuota velkaosuutta vähän kevennellä mutta katsotaan nyt. Jotain riskinhallintaa pitänee
kuitenkin harjoittaa.

Suurin murhe on, ettemme omista asuntoamme. Pikaisella laskennalla omistaminen
kuitenkin tuottaisi huonommin kuin vastaavan summan sijoittaminen muualle - vuokratkin
huomioiden.

Vastasiko tämä riittävästi alkup. kysymykseen?

Mitä tulee ketjussa muuten esiintyneisiin niin olen samaa mieltä, että asuntolaina on otettava
huomioon ja vastaavasti oma asunto varallisuuteen. Omassa asunnossa on myös riskinsä.
Olen itsekin omistanut omakotitalon Helsingistä. Siinä touhussa huomasin, että rahaa voi varsinkin omakotitaloon upottaa todella paljon (remontteja, pakollisia korjauksia tms.) suurelta osin saamatta niitä kuitenkaan myydessä takaisin. Kiinteistöverojakin joutuu maksamaan. Samaan aikaan velkaa on useimmiten paljon mukana, jonka korkoja ei voi vähentää verotuksessa, eikä noita kulujakaan.
Oma lukunsa ovat vielä kaikki homeriskit ym. murheet, jolloin joutunee myymään tappiolla,
jos ylipäätään myy. Asunnoista ei aina ole myöskään helppo päästä eroon, ainakaan kohtuuhinnalla.

Mitä tulee velan käyttöön muuten:
Koska sijoituslainojen korkoja voi vähentää verotuksessa, ei sijoituksia välttämättä kannata
myydä vaikka rahaa tarvitsisikin. Maltillisella korolla saatu sijoituslaina on sen sijaan
verovähennyskelpoinen ja osingot tms. syö aikanaan pääomankin itsestään.
Tätä kuulemma USAn rikkaimmat paljon käyttävät eivätkä tienaa nimeksikään.
Useimmiten heidän omistuksensa on tosin varsin keskittynyt yhteen yhtiöön mutta
osakkeita on sitäkin enemmän - pienelläkin suhteellisella velalla voi jo ostaa isommankin linnan.

4 tykkäystä

Paljon huomaa ihmisten kommenteista, että monella painaa salkun arvo paljon vaakakupissa. Itse en niinkään tuijota salkunarvoa, vaan lähinnä osakkeiden määrää kussakin laatuyhtiössä. Ajattelen, että kurssit heittelee vuosien ajan ja ostelen kokoajan lisää. Jopa toivon laskua, että saisi halvemmalla…Olenko liian vanhanaikainen sijoittaja🤣

6 tykkäystä

70k€ suorissa osakkeissa. Vipu on hankala jos vakuutena olevien osakkeiden arvot laskevat liikaa. Se riski on aina olemassa ja kasvaa varsinkin nyt. Toisaalta tässäkin osakepoiminnan onnistuminen on oleellista hyvien pankkisuhteiden ohella.

1 tykkäys

Ei ole vipua. Varovainen kun olen. Olen aina sijoittanut vain ylimääräistä rahaa, enkä niinkään mammonan perässä juossut. Enemmänkin harrastusmielessä. Nyt kun olen “melkein kaikki” sudenkuopat kolunnut, niin salkun tuottokin on alkanut kehittyä oikeaan suuntaan.

5 tykkäystä

Opintolainaa sijoitin 10 vuotta sitten niin paljon kuin sitä sain, jotain 12000 euroa, olin jo viimeisenä vuonna oikeissa töissä. Maksut päättyy 2027. Kuukausilyhennys oli valmistuessa noin päiväpalkan verran, ja nyt sama lyhennys vastaa 54 minuutin työpanosta. Inflaatio + ansiokehitys on :muscle: :muscle:.

Asuntolainasta lohkaisin koronakuopassa reilun vivun silloiseen salkkuun, nykyiseen verrattuna 7 %. Tätä lyhentelen muun lainan ohessa sen seuraavat 25 vuotta.

Nordnetin luottoa löytyy 20 % nykyisen salkun kokoon, käytössä ollut nyt 4-8 % eli saman verran kuin käteistä käyttötilillä.

All in all kaiken jos laskee mukaan niin 15 %.

4 tykkäystä

Ikää 58, ei velkaa. Ok-talo, kaks perusautoa pihassa ja salkku samaa luokkaa kuin aloittajalla. Nykytilanne aika jännä mutta luottamus on että kaikki menee hyvin kun jaksaa odottaa.
Tietty käyttövaroja on kuten viisaat sanovat että olisi hyvä olla.
Rouvaa joutuu välillä tyynnyttämään kun puhisee myyvänsä kaikki pois😤

12 tykkäystä

LAATUyhtiöosuutta painotan.Tylsiä ja vakaita,
NN-sijoitusluotto 0,99%-rajaan käytössä kokonaan.
Kesällä päästin 2,49%:llekin mutta luovuin, kun meno alkoi hiipua.

Arvopaperit ja rahastot, n 20% omaisuudesta 0% vipua.
Kiinteistöt: Halli,Talo,Mökki,Metsät ja maat, n30% omaisuudesta, n.30%vipua
Yritysomaisuus n.40% omaisuudesta, ei vipua.
Käteistä ja saatavia n. 10%

Plus vivuttamatonta irtainta mm. Auto tms
N. 10% noiden päälle.

Eli n. 10% vivulla.

2 tykkäystä

Velkavipua on käytössä ja 2 tosielämän varoittavaa esimerkkiä:

Koronadipissä kun tuli -10% kurssilaskuja useana päivänä, lopulta yöunet meni. Todellinen vaara oli, että Nordnetin myöntämä vakuusarvoraja paukkuu jos olisi tullut vielä pari -10% päivä lisää. Nordnetin suorittama pakkomyynti oli siis todellinen vaihtoehto ihan lähipäivinä. Paniikkiratkaisuna jouduin myymään Ålandsbankenin osakkeet polkuhintaan salkusta pois. Näiden arvo tänään olisi melkein tuplat myyntihintaani nähden. Jos velkaa ei olisi ollut, en olisi näitä myynyt. Volatiliteettiriski konkretisoitui omalla kohdallani.

Toinen järkyttävin tilanne on vuosien takaa. Markkinakriisissä Nordnet ilmoitti, että tuolloin erittäin huonosti hajautetun osakesalkkuni isoimman omistuksen vakuusarvo muutetaan 0 prosenttiin! Osake oli romahtanut erittäin halvaksi kriisin seurauksena, joten osakkeen myynti olisi ollut tosi huono idea. Annettiin muutama viikko aikaa joko myydä kyseiset osakkeet polkuhintaan tai siirtää uutta rahaa salkkuun tyyliin vuoden nettopalkka. Tuolloin teki mieli oksentaa ämpäriin, mutta hätäjärjestelyillä rahat sain hankittua velaksi muualta ja ongelma ratkaistu. Apuun rientäneet lähisukulaiset tosin olivat kiukkuisia tilanteesta.

Tästä oppineena nyt on vipua vain 10% osakesalkusta ja silläkin rahalla ostettu vain Fortumia, Aspoa ja muita yli 5% osinkoa omalle ostohinnalle maksavia vakaita firmoja.

33 tykkäystä

Tuossa taitaa olla enemmänkin kyse siitä, mitä on lainan vakuutena kuin paljonko on lainaa. Kun panee vakuudeksi volatiileja osakkeita, huonostihan siinä nukkuu, jos lainaa on yhtään mittavammin suhtteessa osakkeiden arvoon. Muttta jos vakuutena on esim. oma asunto ja hoitaa lainanlyhennykset kunnialla, osakesalkun arvon heilunta ei tunnu niin pahalta. Näin ainakin itsestäni tuntuu, vaikka vielä vuosi sitten oli enemmän kuin koko osakesalkun arvon verran lainaa, eikä laina juuri ole siitä lyhentynyt, salkun on voinut kuitenkin antaa pullistua rauhassa ilman paniikkimyyntejä.

1 tykkäys

Juuri näin. Jos on omistusasunto ja siinä vakuusarvoa jäljellä, kannattaa ehdottomasti liittää sijoituslaina/velkavipu siihen. Tällöin osakemarkkinan heilunta ei ole riski kun sijoituslainaasi ei voida irtisanoa markkinaromahduksen ollessa pahimmillaan… kuten omalla kohdallani lähes kävi. Reaalivakuutta vastaan isompikin velkavipu on mahdollinen.

Nordnetin velkavivun tuotetiedoissa toki kerrotaan riskeistä, mutta en ainakaan itse tajunnut lainaa ottaessani, että osakkeeni vakuusarvo voidaan nollata milloin vain ja rahat vaatia takaisin muutaman viikon varoitusajalla. Tällainen worst case scenario -esimerkkilaskelma pitäisi näyttää asiakkaalle ennen kun laina myönnetään. Monikohan on menettänyt esim. vuoden nettopalkkansa verran rahaa vastaavassa tilanteessa kun lainaa ei ole muualta saanut nopeasti Nordnetin velkavipua korvaamaan… Kurssiromahduksen pohjilla kun myyt vivutetun osakkeesi, niin koko oma pääoma on helposti tuhottu.

2 tykkäystä

Noh, toisaalta mun ex-duunikaverille kyllä kävi sillon 80-90-luvun vaihteen pörssihuumassa niin, että pankista tyrkytettiin hanakasti lainaa ja osakkeita, koska se on tie makeaan elämään, ja kaveri tarttui syöttiin. Heti sen jälkeen kaikki romahti, markka devalvoitiin, valuuttavelat räjähtivät käsiin, ja pankki pakkomyi niin osakkeet kuin asunnonkin, kaveri sai pitää velat ja katkeroitui aika lailla pitkäksi aikaa.

Eli ehkä kaikkein olennaisinta on huolehtia niistä kahdesta asiasta, että vakuudet riittävät huonompanakin päivänä, ja että velkojen maksamiselle on uskottava näkymä. Itselläni on kivitalo-omaisuutta tarpeeksi, että saan yöt nnukuttua,vaikka kiinteäkorkoista velkaa ja ailahtelevia pörssisijoituksia on monta kertaa vuosipalkan verran, useamman sadan tuhannen arvosta kumpaakin lajia. Tässä tilanteessa tuntuisi pähkähullulta, jos ei olisi velkaa, enkä keksi, millä verukkeella pankki voisi pakkorealisoida omaisuuttani.

4 tykkäystä

Olen koronadipistä lähtien ollut noin 80 - 120 % vivulla (Nordnetin luottolimiitti) kiinni osakkeissa ja osakerahastoissa ja ostellut aina tilaisuuden tullen lisää. Lokakuun korjausliikekin tuli melko onnistuneesti hyödynnettyä kotimaisten luottoyhtiöitteni lisäostoihin.

Riskiä olen rajannut sillä, että en ole käyttänyt limiittiä aivan tappiin ja minulla on myös koko ajan ollut varalla suunnitelma siitä, miten toimia kurssien laskiessa. Tiettyjä pienellä tai olemattomalla lainoitusasteella olevia osakkeita myymällä olisin saanut nopeasti parannettua salkkuni kokonaislainoitusasteen eli vakuuden määrän ja lainan määrän suhdetta. Ääritilanteiden varalle minulla on ollut käytettävissä vakuudetonta kulutusluottoa määrä, joka olisi riittänyt margin call -tilanteen välttämiseen -50 % kurssilaskussa. (Tästä lukija jo varmaan arvaakin, että mistään miljoonasalkusta ei ole kyse - salkku on viisinumeroinen eikä ottamani riski siksikään ole ollut kohtuuton.)

Kun vivutustaktiikka on jo näinkin pitkään toiminut hyvin poikkeuksellisen pitkässä nousumarkkinassa, niin päätin tässä vaiheessa rajata ottamaani riskiä. Myin pois kaikki osakerahastot ja ne muutamat ulkomaiset osakkeet, joita salkussani vielä oli. Jätin jäljelle vain kotimaiset luottoyhtiöni, jotka tunnen mielestäni riittävän hyvin ja joiden kanssa uskon selviäväni pahimmankin markkinarytinän läpi - lisäostoja alehinnoin tehden. Yhtiöitä on tällä hetkellä kahdeksan kappaletta.

Salkkuni on nyt velaton ja sijoitusasteeni on täydet 100 %. Mitään välitöntä laskumarkkinan alkua en siis yritä toimillani ennustaa, vaan kotiutin vain tähän asti kertyneitä voittoja ja laskin riskitasoni kohtuulliseksi. Luottolimiittiä on nyt käytettävissäni niin paljon, että tulevia ostopaikkoja pystyn hyödyntämään hyvin. Velkavivun määrää nostan jatkossa lähinnä vain silloin, kun tarjolla on erinomaisen oloisia ostotilaisuuksia.

20 tykkäystä

Yleensä ei yhtään, muun muassa tästä syystä:

It is the overextended speculator who causes most of the fluctuations that look absurd to the sober observer. It does not take much to make a man buy when he is short of stocks “up to his neck.” A bit of news which he would regard as in- significant at any other time will then assume an exaggerated importance in his eyes. His fears increase in geometrical proportion to the size of his line of stocks. Likewise the overloaded bull may begin to “throw his stocks” on some absurd story of a war between Honduras and Roumania, without even stopping to look up the geographical location of the countries involved.

Psychology of the stock market : Selden, G. C. (George Charles), 1870- : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

4 tykkäystä

Pyysing muotoili tämän kolumnissaan sen verran hyvin, että otin talteen:

  1. Lainoitus tulee hoitaa niin, että et missään tapauksessa joudu pakkomyynteihin
  2. Sinun tulee tuntea omat hermosi läpikotaisin, pystythän pitämään pääsi kylmänä tilanteessa kuin tilanteessa?

Omana tavoitteena on ajaa maltillisella vivulla niin kauan kuin salkun ulkopuoliset tulot ovat säännölliset.

Sijoitusaste tuntuu elävän jossain 100-120%:n tietämillä, tosin koronakuopassa nousi hetkellisesti tuosta yli.

Yritän olla ottamatta kantaa markkinoiden suuntaan, mutta pysyä tiukkana tuotto-odotuksen suhteen. Mikäli ostettavaa ei löydy, vipu kyllä sulaa sitä myöten kun siirrän lisää rahaa salkkuun. Esim. 2021 lopulla vipu läheni nollaa, mutta tammikuussa tuli palattua lähemmäs normaali olotilaa kun löysin enemmänkin ostettavaa sopuhintaan.

Sijoitukseen nostetun velan lisäksi ei löydy asunto, auto- tai muita isompia velkoja. Ainoana opintovelan jämät, jota kuoletan minimivauhdilla tietenkin.

Mielestäni tasaisen tappava vipu on ihan rationaalinen ratkaisu kunhan tiedät kuuppasi sitä kestävän myös alaspäin pitempään mentäessä.

14 tykkäystä

Mä en oikein tiedä miksi kohta 1 olisi niin supertärkeä ja itselle historiaan osuukin kertaalleen nordnetin vivun kanssa tilanne jossa oli pakko myydä osa. Valitsin itse mitä positioita puran ja purin vain vähän kerrallaan ja sain balanssin kohdilleen. Ei se mua jäänyt ikuisesti harmittamaan. Otin tietoisen riskin ja olen sinut lopputuloksen kanssa vaikka hävisin jonkun verran ihan riihikuivaa.

Ymmärrän toki et jos tuo osuisi johonkin eeppiseen nopeaan kuoppaan josta heti kimmotaan takaisin niin harmittaahan se mutta niin moni muukin sijoitusvirhe jää mietityttämään pitkäksi aikaa. Itselläni eniten on harmittaneet liian aikaisin myynnit.

Kohdan 2 kanssa olen 100% samaa mieltä.

2 tykkäystä

Kyllä mitä todennäköisemmin silloin kun mr. margin call koputtelee pitäisi nimenomaan olla kykyä olla ostamassa eikä myymässä.

Siitä syystä pidän myös tätä erittäin tärkeänä. Toki hyvä jos myös vähemmän traumaattisin kokemuksin on selvitty, eikä mennyt kokonaan oman hallinta myyntien suhteen.

1 tykkäys

Eihän siinä kokonaan hallinta mene kun myöntää tilanteen ja alkaa järjestelemään. Nordnetin asiakaspalvelusta tuli ihan kohtelias viesti että myynkö ite vai alkavatko he toimenpiteisiin.

Periaatteessahan margin call voi osua ihan mihin kohtaan tahansa markkinatilannetta ja joskus jopa säästää rahaa jos ne pohjalla olleet osakkeet vaan laskee.