Palkkakeskustelu

@Fattsson puuttuuko tuosta bonuksen edestä esim x kuukauden bruttopalkka, vai tuleeko pankissa tosiaan melkein tuplana bonarit ansioihin nähden?

6 tykkäystä

Joo siis 1kk. Ajatus ei tullut sormien läpi foorumille asti. :grin:

15 tykkäystä

Ensinnäkin kiitos hyvästä ja avoimesta keskustelusta! On mielenkiintoista saada hieman vertailupohjaa ja perspektiiviä eri aloilta. Ja omiin silmiin forumilta löytyy melko paljon sijoittavia terveydenhuoltoalan edustajia, hatunnostoa teille - tärkeätä työtä teette! Kaikkia meitä toki tarvitaan, myös juristeja.

Itse asiaan: KTM n.35v, valmistunut n. 10v sitten ja nykyisin isossa kansainvälisesti operoivassa korporaatiossa. Opiskeluaikojen oheisduunien jälkeen aloitin valmistumisen aikaan konsulttifirmassa junnutasolta, sillon palkka 3000 EUR / kk (plus pienoisia bonareita). Sieltä kuukausipalkka nousi melko tasaisen tappavasti n. 500 EUR per vuosi. Ylitöitä & ilta/yövuoroja & viikonloppuja & työmatkoja tuli melko perverssi määrä ja niiden kautta sai palkkaakin nostettua ihan mukavasti (n. 65-80 KEUR / vuosi). Viikkotuntimäärät vuodenajasta riippuen käytännössä aina yli 60h.

Matkan varrella sitten vaihto “pöydän valoisemmalle puolelle” korporaatioon, palkka vaihdon yhteydessä pysyi melko samana, mutta tavoitteena oli uudet kokemukset erilaisesta näkökulmasta ja tasaisemmat työtunnit. Jälkimmäinen ei nyt aivan täysin toteutunut. Palkka uudessa maailmassa jatkoi tasaista kehitystä, nykyään n. 7500 EUR / kk + 20% (max) bonarit vuosipalkasta + satunnaisesti jotain extraa jos on oikein kivasti mennyt. Eli näillä sitten n. 110 KEUR vuosiansioihin.

Filosofisemmalta kannalta koko aika valmistumisen jälkeen (n. 10v) on mennyt paiskiessa melko paljon töitä. Näin jälkeenpäin reflektoituna voi olla kahta mieltä onko ollut sen arvoista vai ei, tuhlata elämän hieman “huolettomampia” vuosia toimistojen valoja ihmetellessä. Burnareita ei ole tullut, mutta ei ole kaukanakaan ollut. Isona syynä töiden tekemiseen on varmasti ollut itse töistä nauttiminen, suorittamisen paine ja halu mennä eteenpäin / oppia uutta → jollain tapaa todistaa itselle & muille että hommat kyllä hoituu. Tähän on myös varmasti vaikuttanut, että en ole ikinä kokenut että olisin mitenkään poikkeuksellisen fiksu, mutta hyvällä asenteella, muiden ihmisten huomioimisella ja kyvyllä oppia nopeasti & omaksua miten hommat toimii voi päästä hyvin eteenpäin. Tämä sitten uran alkuvaiheilla näkyi isoina tuntimäärinä.

Nykyään osaa jo hieman “järkevämmin” ja tasapainoisemmin suhtautua työelämään ja nauttia myös elämän muista hienoista asioista. Tuskinpa tässä mitään syöpälääkettä tulee keksittyä eli siinä mielessä hieman rennompikin “ne on vaan töitä” asennekkin toimii ihan hyvin. Viikonlopputöitä ei ole käytännössä enää ollenkaan, työmatkojakin hyvin vähän (etätyökulttuurikin vaikuttanut tähän vahvasti). Työpaikan vaihto on myös ajoittain ollut mielessä, suurimpana syynä vaihtelu ja mahdollisesti jonkinlaisten uusien asioiden oppiminen. Enempää korvausta työstäni en koe tarvitsevan eli tämä taso riittänee ihan hyvin vaikka uran loppuun asti (inflaatiota toki nyt vähän voisi huomioida).

53 tykkäystä

Ulkomaisia tuloja (lähdeveroja maksettu muissa maissa).

1 tykkäys

Olen 26 vuotias insinööri opiskelija kuntoutusrahalla eli 2300€/kk

9 tykkäystä

Seurannut tätä ketjua aika paljon ja vaikuttaa siltä että jos haluaa tienata niin kannattaa valita tekninen ala, opiskella inssiksi tai dippainssiksi ja lähteä myyntihommiin. Vähän samaa olen kokenut oikeassa elämässä. Varsinkin ne jotka tienaavat työntekijöinä ilman hyvää koulutusta ovat hyvinä myyntimiehinä päässeet pitkälle. Itse opiskelen työn ohella lvi-suunnittelua mutta olen vähän kysellyt palkkoja ja tullut siihen tulokseen että menisi kauan ennen kun pääsisin hyvälle palkkatasolle eikä sekän nyt niin päätä huimaava olisi. Nyt uudessa työssä olen huomannut että myyntipäälliköt joille maksetaan 6000+ palkkoja pääsevät erittäin helpolla ja harvalla edes alan koulutusta. En väitä että myyntihommat ovat helppoja ja kovat paineet voi olla mutta jotkut pääsevät uskomattoman helpolla

5 tykkäystä

Väittäisin ryöhkeästi että koodareilla palkat suunnilleen samat mutta työ monelle mieluisampaa ja tarvetta tuntuu olevan nykyisin vähän joka puolella. Helposti pääsee myös maailmalle ja syklit eivät tunnut vaikuttavan.

11 tykkäystä

No yleisesti sanoisin että jos olet it- / teknisellä alalla, ja et täysin “kuse omiin muroihin”, niin pitäisi pärjätä melko hyvin ihan keskinkertaisilla lahjoilla ja ahkeruudellakin. Tämä on ollut totta viimeiset parisenkymmentä vuotta ja tulee luultavasti pätemään jatkossakin, ainakin seuraavat 10+ vuotta.

15 tykkäystä

Myynnissä pitää myös huomioida, että palkka on monesti provikalla eikä sitä sitten huudella jos on vaikeampia aikoja. Toki joillakin varmaan on ”helppoa”, mutta pääosin veikkaisin että ei (tai vähintään liittyy isoja epävarmuuksia).

Mulle ainakin kelpaa hyvä tasainen kuukausipalkka ja välillä bonuksia päälle. Kun (myyjä) kolleegat joskus kehuvat hyvää diiliä (ja sitä myötä provikkaa) olen vain onnellinen heidän puolestaan… No joo, joskus kyllä ärsyttää jos pitää tehdä pitkää päivää jotta voi tukea isoa diiliä ja myyjä nappaa siitä 5-numeroiset provikat ja itse saa kiitoksen. :grinning:

6 tykkäystä

Tästä on helppo olla itsekin tyytyväinen, sillä mitä paremmin heillä menee, sitä paremmin mennee muillakin!

1 tykkäys

Siinä vielö lisämaininta että suomen tilastoissa on mukana lisät ja ylityölisät muissa ei🤣

Tuossa vähän mitä tienataan muissa pohjoismaissa. Ei yllätä että Suomi pahnan pohjimmaisena.

6 tykkäystä

Näyttäisi kyllä Ruotsin pitävän perää

No ei pidä. Lisäksi Ruotsissa huomattavasti alempi verotus kuin Suomessa.

Miten Tanskassa varaa maksaa yli 50% korkeampia palkkoja ilman että kilpailukyky vaarantuu?

12 tykkäystä

Nettovarallisuustutkimukset kertovat mielestäni vielä enemmän. Niissä ollaan häntäpäässä.

1 tykkäys

Keskikokoisessa IT-alan yrityksessä lead full stack koodari / tiiminvetäjä. Esihenkilövastuuta on mutta en vastaa tiimini suoriutumisesta/tavoitteista, joten vain joku 20-30% ajasta menee esihenkilötyöhön/rekryymiseen. 32v, koulutus FM. 7000e/kk ja vapaaehtoisesta päivystysviikosta rapiat 750e-1000e päälle riippuen tarvitseeko reagoida mihinkään. Nettona tuo on normikuukautena n. 4800e.

Mutta paljon oleellisempaa, pidän nykyisestä työstäni todella paljon, olen motivoitunut ja työyhteisö on mieluisa. Välillä tulee tehtyä ylimääräisiä tunteja ihan rakkaudesta lajiin, ei ehkä pitäisi.

44 tykkäystä

Voipi olla että moni asia muuttunut vuosien varrella liittyen kannustinloukkuun, mutta tulee joitakin vuosien varrelta mieleen. Tyttöystävä katsottiin avopuolisoksi, joten minulla elatusvelvollisuus. Oltiin molemmat työttömiä ja otin vastaan työn jossa palkka oli 1496e/kk brutto (myyjä), eli shakkimatti koska saatiin suunnilleen sama työttömänä.

Opiskellessa AMK:ssa oli hallitukselta tullut terveisiä, että pitäisi nopeammin valmistua (töihin äkkiä). Paperit ulos 2 vuotta 7kk, mutta ei kannustanut työllistyä kun tuloraja paukkui ja tarkastelujakso oli vuoden loppuun ja olisi peritty opintotukia takaisin. Sitten työkkärin toiminta pisti lisää kapulaa rattaisiin. Olin innokas ja pohdin miten saisin jalkaa oven väliin omalta alaltani ja kysyin työkkäristä voisinko hankkia oman alani työharjoittelupaikan, ei onnistu (ilmeisesti he osoittavat paikan). Olin myös väsäämässä wordpressillä nettisivuja ja ajatuksena oli affliate-sivutulot ja kysyin työkkäristä voinko aloitella yritystoimintaa, josta tulee 0e, menettämättä työttömyysturvaa. Ei onnistu kun se aika on pois työnhausta.

Tein satunnaisia vuokratöitä ja itseni mukaan lukien moni teki max 200e edestä kk töitä, koska ylimenevästä osasta alkoi menettää tukia. Muuttohommassa oli 10e/h, jos teit lisätöitä tuntipalkka olisi laskenut koko ajan mitä enemmän teit ja puhutaan semi raskaasta työstä, eikä se ilmaista ollut ajella autolla sinne työmaille.

Myös työkkäri pakotti joskus hakemaan 30h sopparilla huonekaluliikeen varastolle, pistin cv:n wordpadiin ja tein niin kämäsen hakemuksen kun pystyin, tiedän että joku toinen tuon paikan oikeasti tarvitsisi, mutta se en ollut minä. Aikamoista ajan haaskuuta sanon minä, ja jonkinlainen perustulo olisi kiva niin uskaltaisi aloittaa yritystoimintaa, ottaa lyhyitä töitä vastaan ja myös osa-aikatyötä. Vuokratyöt ja pätkät ovat lisääntyneet ja tällä hetkellä tuo tukiviidakko alkaa olla melkoinen sillisalaatti.

23 tykkäystä

Kyllä itseä ihan itkettää lukea summia mitä porukka tienaa. Laitetaan sitten itsekkin tietoa “vähän” huonimmista tienesteistä.

30v Merkonomi, pääosin kaupan hyllytys hommissa ja nekin olleet täysin vuokratöitä ja muita pätkähommia.
Vihdoin tiedossa jopa määräaikainen kesätyö, sekin tosin ruokakaupan kassalle mutta tuleepahan vihdoin varmat ja selkeät työvuorot jotka saa tietää jo selvästi ajoissa.
Tienestit vuokratöissä olleet hyvin vaihtelevia, käteen jäänyt n. 200-600€/kk + liiton rahat joissa juuri tulikin päivät täyteen, parhaimmillaan ehkä kerran käteen jäänyt summa n. 1500€.

Kapuloita rattaisiin on itselle elämässä tuonut terveys ongelmat jonka myötä ollut sairas eläkkeelläkin…
Onhan tää toisaalta ihan ok tilanne kun kyllä leivän saan pöytään ja perheeni elätettyä ja jää hyvin aikaa tehdä muutakin kuin töitä. Oma elämä meneekin täysin tyylillä “ei ne suuret tulot vaan pienet menot”.

Edit: lisätään tähän vielä että yksin olisi varmaan vaikea tulla toimeen mutta onneksi vaimo jolla vakkari paikan myötä vähän korkeammat tulot kuin minulla. Mutta vaikka itsellä näin p*ska palkka niin kyllä silti joka kuukausi saan rahaa laitettua sijoituksiin yms. Tosin kovin usein ei voi mitään arkipäivästä poikkeavaa tehdä, mutta kyllä siihen jo elämässä ihan tottunut :man_shrugging:

90 tykkäystä

Kuinka iso tiimi? Firmalla oma tuote vai konsultointia?

Se vaan on myös niin että kyllä firmat usein ihmettelee miksi vasta n. 27 vuotiaasta eteenpäin on töitä hakenut ja sairaudet rajoittavat paljonkin mihin töihin hakee. Kaikilla ei mene elämä täysin suunnitellusti. Mutta en ala sen enempää omasta elämästä tässä tarinoimaan menee jo vähän offtopiciksi :+1:

17 tykkäystä

Vaihdellut tässä vähän, mutta 5-8 koodaria tiimissä. Oma tuote/tuotteet on

1 tykkäys