Palkkakeskustelu

Lisäisin vielä että Tanska on kiinni manner-euroopassa ja siellä on käyty aktiivisesti kauppaa joka suuntaan siinä vaiheessa kun suomessa Lalli tutustui piispa Henrikkiin.

Ovat siis huomattavan bisnes orientoituneita ja (omasta mielestäni) ärsyttävän hyvällä itsetunnolla varustettuja verrattuna suomalaiseen metsäkansaan. Tämä tietysti rankkaa liiottelua mutta perustuu kuitenkin omiin havaintoihin kun olen aikoinani ollut paljon tanskalaisten kanssa tekemisissä työelämässä.

17 tykkäystä

Näin se on joka firmassa. Itsellä riittää intoa pari-kolme vuotta, sen jälkeen on yleensä tullut selväksi että en tule hyötymään siitä mitään. Minusta tuntuu että suomalaiset firmat ovat huonoja palkitsemaan työntekijöitä muutenkin.

6 tykkäystä

Niin siis suomeksi halusit sanoa, että hyvää palkkaa saavat ovat saaneet sen vaan tuurilla ja he eivät kuitenkaan viitsisi tehdä enempää, niin sama sitten nostaa marginaalivero vaikka yli 100 %:n ja se olisi vieläpä mielestäsi oikeudenmukaista.

Omalta osaltani voisin sanoa, että minä VOISIN olla varsin suurituloinen, mutta tässä progressiivisessa ympäristössä olen vain yli keskituloinen. Olen aikanaan kieltäytynyt ylennyksestä ja muutenkin tehnyt toimenpiteitä, joilla olen minimoinut vastuiden lisääntymisen.

Lisäksi voi vielä huomioida, että olen vuosikaudet tässä enemmän, tai vähemmän kuitenkin roikkunut jonkin tason työuupumuksen rajamailla ja jo tausta on sellainen, mitä nykyään saa jatkuvasti lukea näiden “syrjäytyneiden” elämäntarinasta: koulukiusaamista, masennusta ja siihen päälle itsellä vielä sairas äiti, eroperhe ja lapsuus 90-luvun lamassa. Erona se, että aikanaan tullut mieleenkään vaan jättäytyä kotiin makoilemaan, “kun ei viitsisi” ja kun kaikki on niin kauhean rankkaa.

Minä koen äärimmäisen epäoikeudenmuukaiseksi, että loppujen lopuksi elintasossani on aika pieni ero näiden toisin valinneiden kanssa ja että multa viedään ihan käsittämätön osuus mun rahoisa.

Nykymaailmassa olisi suunnaton sankari ja kaikkien lempilapsi, jos olisin vaan jäänyt kotiin makaamaan. Nyt olen kuitenkin riistäjä ja itsekäs mulkku. Ymmärrän toki sympatisoinnin haastavissa elämänoloissa olevien suhteen, mutta kyllä ihan ensimmäisenä nyt voisi edes vähän muuttaa asenneilmapiiriä, missä itsensä lisäksi jonkun kotona makoilevan elättävät eivät nyt olisi yhteiskunnan pahimipia vihollisia.

18 tykkäystä

Itse en ole suoraan tanskalaisten kanssa tekemisissä, mutta kuulen kollegoilta kaikenlaista. Suomen eduksi pitää kyllä nostaa kaikki teknologiaan liittyvä osaaminen. Kaikenlaisessa koodaamisessa ja ylipäänsä työn tekemisen automatisaatiossa ollaan Tanskaa edellä. Toki näkökulmani voi olla rajoittunut vain tietylle alalle. Jos vähänkään pidemmälle tulevaisuuteen katsotaan, millainen maailma luultavasti on muutaman vuosikymmenen kuluttua, niin ainakin tässä mielessä on niin sanotusti valoa tunnelin päässä.

1 tykkäys

En ole lainkaan erimieltä tuosta teknologiaan liittyvästä osaamisesta.

Se teknologia pitää kuitenkin osata kaupallistaa ja maailmanvalloitus vaatii rahoitusta ja hyviä supliikkitaitoja. Joten jatkossakin se tanskalainen bisnesenkeli sitten ostaa enemmistön siitä suomalaisesta teknopajasta kun tuote on riittävän kypsä läpimurtoon.

2 tykkäystä

Hyvää palkkaa saavat ovat saaneet pääsääntöisesti palkkansa taidolla, työnteolla, sinnikkyydellä, hyvällä kasvatuksella jne. Hyvää palkkaa saavat tekevät myös reilusti töitä, jolloin “lisätyöresurssia” ei liene kovin paljoa olemassa.

Jos teet 45h/vko töitä vastuullisessa ja kuormittavassa työssä ja sinulle tarjotaan 5 lisätuntia ensi viikolle. Kieltäydytkö enemmän 60% marginaaliveron vuoksi, vai sen vuoksi, että haluat pitää vapaa-aikasi? Kielyäytyisitkö 50% marginaaliverolla edelleen? Entäs 40%?

Tiedämme myös, että liika stressi ja työnteko aiheuttaa aika paljon muita ongelmia, jolloin tuo lisätyö saattaa kääntyä yhteiskuntaa vastaan; oma appiukkoni on rahakkaissa hommissa, mutta reilu kolmekymppisenä “puhkesi” diabetes stressin vaikutuksesta. On kyllä yhteiskunnalle hyödyllinen kaveri ja maksaa veronsa mukisematta, mutta tuon “liikatyönteon” johdosta yhteiskunta on kymmeniä vuosia kustantanut hänelle (omavastuuta lukuunottamatta) kohtuukalliilla diabeteshoitoja.

Sitä en sitten pysty millään laskemaan tämän yksittäisen esimerkin kohdalla kumpi olisi tullut yhteiskunnalle hyödyllisemmäksi A) Nykyinen tilanne, jossa tuottaa Suomelle melko paljon vero- ja vientituloja runsaalla työnteolla, mutta myös kuluttaa varoja noilla terveyshuolilla, vai B) Olisi tehnyt vähemmän töitä ja tuonut Suomelle vähemmän tuloja, mutta pysynyt terveenä ja kuormittanut terveydenhuoltoa vähemmän.

Sen tiedän laskemattakin, että terveydenhuollon kustannukset (myös vain työikäisten) ovat paisuneet ennennäkemättömäksi. Kausaliteettia työstressin kanssa en voi todistaa.

3 tykkäystä

Hyvää palkkaa saavat ovat saaneet pääsääntöisesti palkkansa taidolla, työnteolla, sinnikkyydellä, hyvällä kasvatuksella jne. Hyvää palkkaa saavat tekevät myös reilusti töitä, jolloin “lisätyöresurssia” ei liene kovin paljoa olemassa.

Ei välttämättä. It-alalla monet ellei suurin osa tekee ihan normaalia 7,5 -tuntista. Ainakin siellä missä minä olen ollut töissä. Tuottavuus ei aina tule pitkistä päivistä. Tuottavuuserot alalla ovat helposti kymmenluokkaa parhaiden ja heikoimpien välillä.

Jos teet tavoitteeseen nähden vääriä asioita, teet nekin tyhmästi ja käytät aikasi tehottomasti, ero voi olla jopa sataluokassa…

11 tykkäystä

Ruotsalaisessa ilmoituksessa haettiin joskus teknisesti suuntautunutta insinööriä.

3 tykkäystä

Tuo on hurja. Oliko kyseessä isompi optiopotti vai miten noin raju veroprosentti?

1 tykkäys

Kyllähän se noilla kantturoilla on, jos huomioidaan nuo muutkin veroluonteiset maksut, ja jos sattuu kuulumaan kirkkoon ja jos kunnallisverokin on korkeammasta päästä.

2 tykkäystä

Juuri näin. Valtion vero 31,25 %, siihen kunnallisvero, niin ollaa. 50 %:ssa ja 8,65 % niin ollaan 60 hujakoilla. Hieman ali itsellä kun ei tosiaan ole kirkollisveroa, mutta kuitenkin.

Sehän tässä naurettavaa onkin, että aika tavallinen asiantuntijatyöläinen joutuu tollaisa makselemaan. Itsellä oli vähän poikkeukselliseen työm vaihtumiseen liittyvä normaalia suurempi potti.

1 tykkäys

97 000 euroa ja marginaalivero pomppaa 59.2%:iin.

15 tykkäystä

Ymmärrän että esim. isommat optiopaketit jotka realisoituu palkkatulona pamauttaa verot kattoon ja näissä tapauksissa kyllähän tuo 60% on brutaalin korkea. Aika harvinaisia poikkeuksia nämä on ja tuskin montaa kertaa uralla sattuu kohdalle (ehkä juuri sen takia kirpaisee kovasti sen kerran kun niin käy).

Tuota marginaaliveroa en ole itse osannut pelätä. Jos verokortin on laatinut vaikka 80k euroa vuosituloille ja sitten saa joulukuussa bonuksia/sivutuloja yhtäkkiä 20k tuohon päälle niin silloinhan on itse arvioinut koko vuoden tulot väärin ja tuosta loppuosasta kuuluukin maksaa enemmän veroja.

Muutenkin olen ajatellut että keskityn isoon kuvaan enkä koskaan ole jättänyt kiinnostavia hommia tekemättä korkeampien verojen takia. Ison kuvan kannalta oleellista on ollut oppia uutta ja kantaa vastuuta joka pidemmän päälle onkin sitten kannattunut. Aina on rahat riittänyt veroihin joten ei valittamista omalla kohdalla.

6 tykkäystä

Minulla on tarjottu monesti rahakkaita konsultti, mentori tai koulutus hommia oman normaali työn lisäksi. En kuitenkaan edes harkitse näitä koska menisivät lähes 60% veroilla.

8 tykkäystä

Mutta etkös voisi perustaa näitä varten yrityksen?

1 tykkäys

Luultavasti. Näissä ei kuitenkaan kauheasti olisi tunteja joten en tiedä maksaako vaivaa ja kiinteitä kuluja. Viimeistään sitten vapaaherrana.

Jos myy tuotteita tai palveluita liiketoiminnan muodossa on yleensä arvonlisäverovelvollinen, mutta ei aina. Arvonlisäverovelvollisuuden alaraja 2022 on 15 000 euroa. Yrityksen on siis liityttävä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, mikäli liikevaihto ylittää tilikauden aikana 15 000 euron rajan.

2 tykkäystä

Itse kylläkin tuossa marginaaliveroluokassa mietin työajan lyhentämistä, koska esim 10t€ vähemmän bruttoa olisi vain 4t€ vähemmän nettoa.

4 tykkäystä

Se on usein vaikeaa käytännössä. Esim omassa työssäni olen kyllä neuvotellut yleensä palkatonta kesäloman jatkoa muutaman viikon, mutta muuten (kärjistettynä) kolmen työpäivän viikko ( jolloin marginaalivero olisi vieläkin korkea ) ei jotenkin houkuta työnantajaa. Edes neljä ei taida olla realistinen, valitettavasti.

1 tykkäys

Meillä on onneksi monella jo 4 päivän viikkoa, joten sen pitäisi olla käytännössä ilmoitusasia.

Lomarahoja olin lähinnä ajatellut vaihtaa vapaaseen.

5 tykkäystä