Palkkakeskustelu

Hakenut pari account managerin paikkaa, palkkapyyntö 5300e/kk. Ihan mielenkiintoisia paikkoja mutta lähinnä halusin katsoa miten palkkapyyntöön suhtaudutaan. Tavoitteena olla nykyisessä 3-5 vuotta ja jos palkka ei siinä vaiheessa alkaavitosella niin vaihtuu firma

En tiedä etuuksiasi, kulujasi tai tyytyväisyyttäsi työilmapiiriin. Etuudet ei muuten kaikki ole rahallisia. Lasken tänne myös kaikki joustot lomien ja muun joustavuuden kanssa. Saako kuinka valita loma-ajankohtia? “Lähden tänään aikaisemmin viikonlopunviettoon, mutta teen tämän takaisin”. Näitä arvostan myös molemmin puolisen luottamuksen osalta. Satanen pari kuukaudessa on ihan yksilysti näihin muihin rinnastettaessa, jos minulta kysytään.

Ps. Eikä ole nimenomaan alakohtaista, vaan ylipäätään muutamien eurojen pyörittely.

36 tykkäystä

En väitä että noilla ei olisi merkitystä, eri juttu kuinka paljon arvoa näillä on. Ei ole vielä kaduttanut että olen vaihtanut työpaikkaa. Kysymya on aina että.mistä hinnasta on valmis luopumaan vanhasta

Palkankorotuksien myötä peruspalkka on nykyään 3426€-3546€. Yhä edelleen voimalaitoksen käytönvalvoja ja sama työnantaja sekä sama vuorotyö.

Olen tyytyväinen nykyiseen työhön ja sen tuomaan tiettyyn vapauteen, koska teen 12h vuoroja,niin vapaa-aikaa on runsaasti vuodessa.

Edit. Lisätään tähän nyt, että vuositulot lisien jälkeen noin 65-70k €

24 tykkäystä

Kateeksi käy kyllä välillä työpaikkoja jossa saa ylityö-, ja muita lisiä. Oma peruspalkka 4300 €/kk, mutta vuosiansioissa häviän silti sinulle suunnilleen kymppitonnin. Ylitöitä kyllä käytännössä joutuu välillä tekemään, mutta ei niistä saa meillä ainakaan kuin plussatunteja 1=1 suhteella. TESinä suunnittelu- ja konsulttialan ylempien toimihenkilöiden soppari.

29 tykkäystä

Ylennys saatu täksi kesäksi esimieheksi pörssiyrityksessä. Työ vuorotyötä ja arvio bruttotuloista lisineen ja lomarahoineen kesältä ~7000€/kk.

29 tykkäystä

Lääkärin paperit alkuvuonna kuitattu ja terveyskeskukseen töitä aloittelemaan 8000€/kk palkalla. Opiskelijana tuli koulun ohessa viimeisenä vuonna tehtyä monia lyhyitä työjaksoja palkan vaihdellessa 5000-12000€/kk välillä.

51 tykkäystä

Mitä tarkoittaa, että niitä käytännössä joutuu tekemään? Eihän työnantaja pysty pakottamaan ylitöihin. Kuulostaa tosiaan huonolta diililtä tuollainen. Siinähän vaan kierretään ylityökorvausten maksaminen. Sama lyödä niin sanotusti perseet kenttään ja tuumata porukalla, että ylitöitä ei tehdä ennen kuin korvauksista sovitaan uudestaan.

10 tykkäystä

Miten tuon nyt ottaa. Meille ei makseta eikään kukaan pakota mutta jossain vaiheessa työt kasaantuvat jos ei jää ylitöihin. Vaihtoehtona on se että asiakkaat valittavat, minua ottaa päähän tai sitten ylitöitä.

8 tykkäystä

Kuulostaa enemmän perus liukumalta kuin ylitöiltä.

15 tykkäystä

Tuo on ihan normaalia konsulteilla. Liukumia kertyy ja käytetään, eivätkä käytännössä ole ylitöitä. Ylitöiksi luetaan vasta erikseen sovittavat työt, jota ei omalla uralla ole kuin kerran tapahtunut.

8 tykkäystä

15 vuotta konsultinhommia tehneenä suosittelen, että jos työt alkavat kasaantumaan ja normaalin työajan päälle tehtävistä tunneista ei saa siitä kuuluvaa korvausta, on parasta lopettaa näiden tuntien tekeminen siihen paikkaan. Joustaminen ei ole enää joustamista siinä kohtaa kun tämä ylimääräinen tekeminen on enemmän tapa kuin poikkeus. Olen itse lopettanyt näiden joustotuntien tekemisen täysin ja pistän päällikkötason tekemään työnsä paremmin, eli resurssoimaan ja aikatauluttamaan työt uudelleen, jotta itse ongelma ei valu meille konsulteille asti.

57 tykkäystä

Mutta missä menee normaalin joustamisen raja? En itsekään juuri tee joustoa muuten kuin pakosta, mutta ihan ylempien toimihenkilöiden sopparin mukaan joustaminen menee, eikä siitä kuulu maksaa ylimääräistä.

Kuten täälläkin on moneen kertaan todettu, liukuma ja ylityöt ovat eri asia:

“Ylityötä on työ, joka ylittää työaikalaissa tarkoitetun säännöllisen työajan enimmäismäärän. Säännöllisen työajan ylittävä työ on ylityötä vain, jos sitä tehdään työnantajan aloitteesta ja hyväksymänä.”

Ylityöstä maksetaan aina korvaus, liukumat, saldopankit/insert name here joustot taas ovat työntekijän itse hyödynnettävissä tilanteen mukaan. Jos työnantaja sanoo, että tää pitää saada valmiiksi huomenna, alas suorittaa, niin kyseessä on ylityö ja siitä pitäisi sopia mustaa valkoisella. Taitaa tosin olla nykyään enemmän sääntö, kuin poikkeus että ylitöitä teetetään liukuman/jouston alla vähintäänkin hiljaisesti ja työntekijät hyväksyvät sen entistä helpommin. Itse määrään jengiä ylitöihin, jos on joku tiukka deadline päällä ja hommat pitää saada maaliin. Pois lukien johtajasopparilla työskentelevät, heillä homma ns. sisältyy soppariin.

11 tykkäystä

Muuten juuri näin mutta ylitöihin ei voi laillisesti määrätä. Työntekijällä on oikeus kieltäytyä ylityöstä.

2 tykkäystä

Meillä sen nimi on ylityömääräys, joten siksi käytin tuota termiä. Kuten sanoit, niin ei ole pakko suostua.

3 tykkäystä

Siinä, että kun lasket tehtyjä tunteja ja jos sarakkeessa on jatkuvasti yli 37.5h per viikko, niin silloin en pidä sitä enää normaalina joustamisena. Ennen olin niin naivi ja sinisilmäinen, että tein aina joustoa kun tarvittiin ja ylitöinä näitä ei saanut koskaan. Ja sitten päätin nämä lopettaa kokonaan. Projari tehköön työnsä ja aikatauluttaa ja priorisoi duunit uudestaan jos aika ei riitä.

11 tykkäystä

Juurikin näin. Harvoin suuresta joustamisesta palkitaan kuten tulisi. Lisäksi tiukassa tilanteessa jossa töitä ei ole tarjolla, porukkaa laitetaan pihalle. Ei sitä joustamista välttämättä silloinkaan arvosteta konkreettisesti. Työnantajalle on hyvä olla lojaali ja tehdä työnsä hyvin oman etenemisenkin vuoksi, mutta älkää antako toisen ns. vetää peppuun ainakaan ilmaiseksi. Tällainen mentaliteetti ketuttaa varsinkin organisaatioissa jossa työ jakaantuu hyvin eritasoisesti osastojen kesken.

14 tykkäystä

Mutta mikä on jatkuvaa? Joka päivä, viikko, kuukausi? Ja missä määrin? Tunti pari vai meneekö kymmeniin tunteihin, vai satoihin?

En tiedä minkälaisia hommia teet, mutta projektitöissä on aika vaikea vaan joka päivä tehdä 7,5h. Ainakaan minun hommissa ei välttämättä ole riittävän nopeasti ketään muuta saatavissa joka pystyisi ne omat hommat tekemään. Sitten jos jättää työt tekemättä tiettyyn ajallaan seurauksena voivat pahimmillaan isotkin suorat ja epäsuorat rahalliset kustannukset omasta urakehityksestä puhumattakaan. Lisäksi ihan työkavereidenkin kannalta ovat he sitten omasta tai toisesta firmasta niin se, että yksi ei tee hommiaan ajalleen meinaa helposti projekteissa väkisin vetää muutkin mukanaan kuraan.

Helppohan se on tietysti sanoa, ettei pitäisi venyä, mutta käytännössä se on yleensä vaikeampaa. En taida tietää yhtään konsulttia joka ei ainakin jossain määrin veny ja oma työantaja on vielä sieltä järkevämmästä päästä työkuormien suhteen. Se taas mikä on venymistä ja mikä ylitöitä on konsulttihommissa minusta aika pitkälti semantiikkaa. Virallisesti tietysti vain sovitut ylityöt ovat ylitöitä. Käytännössä kyllä minusta siinä vaiheessa, kun venymiset alkavat jatkua viikosta toiseen niin kyllä minusta olla ylitöiden puolella on se virallinen termi mikä tahansa.

8 tykkäystä