Palkkakeskustelu

Juurikin näin. Harvoin suuresta joustamisesta palkitaan kuten tulisi. Lisäksi tiukassa tilanteessa jossa töitä ei ole tarjolla, porukkaa laitetaan pihalle. Ei sitä joustamista välttämättä silloinkaan arvosteta konkreettisesti. Työnantajalle on hyvä olla lojaali ja tehdä työnsä hyvin oman etenemisenkin vuoksi, mutta älkää antako toisen ns. vetää peppuun ainakaan ilmaiseksi. Tällainen mentaliteetti ketuttaa varsinkin organisaatioissa jossa työ jakaantuu hyvin eritasoisesti osastojen kesken.

14 tykkäystä

Mutta mikä on jatkuvaa? Joka päivä, viikko, kuukausi? Ja missä määrin? Tunti pari vai meneekö kymmeniin tunteihin, vai satoihin?

En tiedä minkälaisia hommia teet, mutta projektitöissä on aika vaikea vaan joka päivä tehdä 7,5h. Ainakaan minun hommissa ei välttämättä ole riittävän nopeasti ketään muuta saatavissa joka pystyisi ne omat hommat tekemään. Sitten jos jättää työt tekemättä tiettyyn ajallaan seurauksena voivat pahimmillaan isotkin suorat ja epäsuorat rahalliset kustannukset omasta urakehityksestä puhumattakaan. Lisäksi ihan työkavereidenkin kannalta ovat he sitten omasta tai toisesta firmasta niin se, että yksi ei tee hommiaan ajalleen meinaa helposti projekteissa väkisin vetää muutkin mukanaan kuraan.

Helppohan se on tietysti sanoa, ettei pitäisi venyä, mutta käytännössä se on yleensä vaikeampaa. En taida tietää yhtään konsulttia joka ei ainakin jossain määrin veny ja oma työantaja on vielä sieltä järkevämmästä päästä työkuormien suhteen. Se taas mikä on venymistä ja mikä ylitöitä on konsulttihommissa minusta aika pitkälti semantiikkaa. Virallisesti tietysti vain sovitut ylityöt ovat ylitöitä. Käytännössä kyllä minusta siinä vaiheessa, kun venymiset alkavat jatkua viikosta toiseen niin kyllä minusta olla ylitöiden puolella on se virallinen termi mikä tahansa.

8 tykkäystä

Oli se suoraan sanottuna perseestä kun jotkut eivät pystyneet joustamaan yhtään kun toimin työnjohtajana. Olen sitä mieltä että jos aina pitäisi jäädä yli niin pitää maksaa ylityöstä, silloin tällöin venyvistä päivistä pitää sopia työntekijän kanssa. Itse olen jäänyt koska kukaan ei valita jos lähden aikasemmin kun on muuta menoa. Jos työnantaja ei ollut joustava niin en ollut minäkään.

16 tykkäystä

Juuri tämän takia lopetin joustot, koska “työnjohtaja” oletti että aina pitää joustaa kun hän näin pyytää. Ja kappas vaan kun herra johtaja leimasi kortin tasan neljältä ja lähti. Jos työ raahaa perässä, herra johtaja voi itse tehdä sen suorittavan työn.

13 tykkäystä

No erona se että en ikinä pakottanut ja työntekijälle maksettiin. Olen sitä mieltä että ei tarvitse tehdä jos ei huvita mutta yleensä nämä kieltäytyjät olivat kovimpia valittamaan kaikesta vaikka en pyytänyt kuin 2-3 kertaa vuodessa tekemään pidempää päivää. Muuten sanoisin että jos työelämässä haluaa päästä eteenpäin niin joutuu joustamaan melko usein

11 tykkäystä

Jos normaalia työaikaa tehdessä hommat kasaantuu niin silloin ne on suunniteltu päin persettä. Tuossahan käytännössä pidetään normaalina tasona jotain muuta kuin normaalia työaikaa.

Juuri tätä hain takaa. Jatkuva ylitöiden teettäminen muka johonkin liukumapankkiin ei ole mitään muuta kuin ylityökorvausten kiertämistä. Jos on oikeasti kiire ja tarvitaan ylitöiden tekemistä niin kyllähän siitä kuuluu maksaa eikä mitään “pidä jonakin päivänä vapaata tunti tunnista”.

Juuri näin. Jos hiljaa hyväksytään niin miksipä siitä kannattaisi maksaa ekstraa. Työnantaja antaa sitten vapaata tunti tunnista kun on hiljaisempaa. :smiley:

Kyllä se on joustamista jos suostuu tekemään ylitöitä ylityökorvauksella. Tuskin sellaista sopparia löytyy, joka pakottaa suostumaan jos työnantaja sanoo paria tuntia ennen päivän päättymistä, että tänään teetkin tuplavuoron. Sanomisen yhteydessä kannattaa tietenkin neuvotella korvaus kuntoon jos joku surkea TES ei sitä määritä. Voidaan sopia, että ylityökorvaukset maksetaan tai muuten tehdään normaali työpäivä.

En nyt ihan pysy kärryillä. Miksi ihmeessä ylitöistä pitäisi maksaa vain silloin jos pitää jäädä aina ylitöihin? Tuohan olisi aivan hullua puuhaa ylipäätään ja siihen pitäisi puuttua nopeasti. Eikö se ole siis joustamista jos silloin tällöin suostuu tekemään ylitöitä ylityökorvauksella kun työnjohtaja pyytää? Silloin kun tarvitaan firman pyynnöstä ylitöihin niin ilman muuta siitä pitää maksaa. Hienoa, etteivät työntekijät ole joustaneet jos sopiminen on jotain tunti tunnista- ehdottelua.

Tämähän on erinomainen tilanne ylityökorvausten neuvottelemisen kannalta.

8 tykkäystä

Minä tarkoitin omaa tilannetta että minulle ei makseta, niin lukee myöskin sopparissa. Jos haluaa rahaa pitää sopia esimiehen kanssa. Minulle on ihan sama jos kuukausitasolla pari päivää saattaa venyä. Tiedän että moni hakkaa sähköpostia vielä kuuden aikaan illalla. Minulle on ok että ei makseta koska jos pitää joskus lähteä aikaisemmin niin saa lähteä ilmoittamatta kenellekään. Jos säännöllisesti joutuisi tekemään ylitöitä niin en olisi tyytyväinen. Tämä ei liity mun työjohtajauraan. Silloin kaikki olivat tuntipalkalla ja soppareissakin luki että kaikista tunneista maksetaan. Minä olen ainakin aina saanut jtn takaisin joustamalla ja jokainen voi miettiä kumpi on arvakkaampi yritykselle, se joka tekee enemmän kuin tarvitse vai se joka aina muistaa katsoa kelloa kun on työpäivä lähenee loppuaan .

2 tykkäystä

Päiväkoti ei odota. Pakko hakea lapsi.

13 tykkäystä

Näkisin @Sener tavoin niin, että tilapäisesti esimerkiksi kuukauden tai kvartaalin lopussa työntekijä voi joustaa tekemällä pidempää päivää. Esimerkiksi siksi, että saadaan tietty tehtävä tai projekti valmiiksi.

Kuitenkin jos yli säännöllisen työajan (7,5h) olevat työpäivät alkavat olla enemmän sääntö kuin poikkeus on kyseessä selkeä aliresurssointi, eikä työntekijän pidä tällaista hyväksyä. Kyllä työt pitää saada tehtyä normaalin työajan puitteissa.

Suomessa myös osittain vallitsee sellainen suorittamisen ihanne, että painetaan pitkää päivää puoliteholla sen sijaan, että tehtäisiin työt tiukasti työajan puitteissa. Tämä menee sitten enemmän työntekijän “piikkiin”.

2 tykkäystä

Ymmärrän molempia näkemyksiä tässä keskustelussa.

Itse olen aina saanut tehdä töitä jotka ovat kiehtovia, haastavia ja innostavia. Tällöin ei hirveästi päivien pituus ole kiinnostanut kun draivia on ollut paljon ja monet all nighterit upeita kokemuksia ammatillisesti. Sen hetkistä palkkaa enemmän on aina kiinnostanut mahdollisuus oppia uutta ja rakentaa henkistä pääomaa. Ajatus on ollut että kyllä tuo finanssipuoli siitä suttaantuu jos vaan heittäytyy täysillä ja pelaa pitkää peliä. Kiitos tämän asenteen nyt on sitten sijoitus-salkku kunnossa ja voi vapaa-herrailla rauhassa.

Mutta ollenkaan kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä töitä sen oman intohimon kanssa taikka yrityksissä jotka aidosti kannustavat. Jos työ on pakkopullaa jota täytyy tehdä asuntolainanlyhennyksien takia niin silloin tuo “nine-to-five ja ylitöistä ei jousteta” on ihan järkevää. Ei sillä tavoin ehkä uralla edetä, mutta toisaalta monissa yrityksissä etenemismahdollisuudet voi lähtökohtaisesti olla käytännössä nolla ja silloin kannattaakin pitää omat rajat selkeinä ja tiukkina.

Pointti tässä on ehkä ennen kaikkea se että eipä tässä asiassa ole oikeaa tai väärää. Ihmiset on tosi erilaisissa tilanteissa ja tuo on aina hyvin henkilökohtaista. Jos on kovin innoissaan urasta/töistä/yrityksestä niin vähän automaattisesti päivät tuppaa pitenemään kun ei vähempäänkään malttaisi tyytyä. Jos taas ei, niin eipä niiden päivien silloin kuuluisikaan olla kovin pitkiä.

EDIT: Ehkä vielä alleviivaisin sitä että itselleni oli etenkin uran alkuvaiheessa paljon tärkeämpää rakentaa henkistä pääomaa CV:n kuin laskea viikkotunteja. Tuo pääoma on sitten käytössä koko ammattiuran ajan ja jos/kun sen hoitaa hyvin niin voi sitten myöhempinä vuosikymmeninä ottaa (paljon) iisimmin. Palkka on vain osa tätä kokonaisuutta. Hyvin tärkeä osa, mutta silti.

20 tykkäystä

Kummankin pitää olla yhtä arvokas tai yrityksen kulttuuri on aivan päin persettä.

2 tykkäystä

Toki pitäisi. Minulla on henkilökohteista ollut sellainen tapa että annan kaikkeni ja enemmän, harvemmin tulee pitkiä päiviä mutta niitäkin tulee. Tämän teen sen tqkia että voin myöhemmin neuvotella palkasta. Jos siihen ei vastata toivotulla tavalla niin lähden. Tällä tavalla oppii enemmän kuin muuten oppisi. En sano että kaikkien pitäisi ilmaiseksi tehdä ylitöitä tai edes vaikka siitä maksettaisi. En missään nimessä mutta kyllä se voi vaikuttaa uraan firman sisällä.

1 tykkäys

Mä sain korvauksia ylitöistä viimeksi yli 20v sitten kun olin isolla operaattorilla ja pyydettiin poikkeuksellisesti yöllä / juhlapyhinä / viikonloppuna töihin.

Sen jälkeen ei ole ikinä missään ollut mitään kysymystäkään että mistään maksettaisiin.

Kerran tosin oltiin koko viikonloppu töissä kun firma muutti uuteen toimistoon. Viikonlopun aikana piti siirtää konesali ja varmistaa että ne ~200 serverin palvelut ja kaikki verkot toimii kun muut tulevat maanantaina töihin. Muistaakseni valmista tuli joskus 6’lta maanantai aamulla. Tuosta saatiin plussat 50% lisällä, tosin nihkeiltiin kun yhdistin ne vanhoihin plussiin / lomiin ja lähdin Uuteen Seelantiin.

Olen jotenkin luullut että noi rahalliset ylityökorvaukset ovat jotain vanhan teollisuuden juttuja. :slight_smile:

4 tykkäystä

Olin itse ylitöissä viimeksi tänäänKIN. Ja kommenttisi kanssa olen täysin samaa mieltä. Teollisuuteen ne mm. tuppaa painottumaan.

Jollain se haalarihommien menetetty vapaa-aikakin pitää korvata :wink:

Asiantuntijahommissa tosiaan tuupataan liukumilla menemään. Olen kyllä sitä mieltä, että asiantuntijahommissa pitää asiantuntijalla olla sen verran vastuuta omasta tekemisestään ja jaksamisestaan, että osaa neuvotella hommien järkeistämisestä, jos liukumille mennään jatkuvasti.

5 tykkäystä

Niissä tässä mennään itsekin.

Kyllä tämä on toimihenkilöihin kallistuvaa. Mitä olen kavereiden ja työkaverien kanssa jutellut, niin kyllä tämä on “sisällytetty kuukausipalkkaan”. Tämä ei ole tuntipalkkalaisten ongelma.

Mielestäni tämä keskustelu menee ihan linjassa kuulemaani.

Suosittelisin itse kunkin laskemaan auki todellisen tuntipalkkansa kaikki työhön käytetty aika huomioiden. Se voi kuulostaa hienolta, kun painat töitä vaikkapa johtajasopimuksella ilman työaikaa. Teet tuota keskimäärin 50h/viikko, niin ei se käteen jäävä tuntipalkka välttämättä enää olekaan sen kummempi kuin säännöllistä 37,5h viikkoa tekevällä.

Esimerkiksi tällä seudulla perus teollisuuden työnjohtaja voi saada 2500-4500€ palkkaa ja taas tuotantojohtajalle haarukka lähtee 4000 eurosta. Projektipäälliköillä haarukka menee välillä 3000-7000€, ja matkapäiviä voi olla vuodessa helposti 100.

Loppujen lopuksi isoin tekijä on toki se, millaisesta työstä pitää ja kuinka se omaan arkeen istuu.

23 tykkäystä

Etenkin myös kodin ja työpaikan väliset siirtymät, jos ei ole etätöissä.

11 tykkäystä

Tuo on totta. Onko täällä paljon matkustelevia? Onko päiväraha ja muut lisät sen arvoista? Olen monesti miettinyt onko kaikella hinta vai onko olemassa asioita joista ei voi luopua…

1 tykkäys