Palkkakeskustelu

Meillä tuli ainakin vain normikorotus 2,2% ja kyllä se palkankorotuksista puhuminen oli pelkkää sanahelinää. Itse toimin sote-alalla lastensuojelulaitoksessa ja onneksi vastuutehtävien myötä hieman kollegoita parempi palkka. Eipä se silti kolmosella ala, vaikka kyllä pitäisi sosionomien ja sairaanhoitajienn peruspalkka ilman mitään perusteluita olla 3000€ ja sitten vastuiden myötä arvioitaisiin ylemmäs.

5 tykkäystä

Näin kapitalismia kannattavana taas olen sitä mieltä, että myös korvauksen työstä tulee määräytyä kysynnän ja tarjonnan perusteella. Osittainen ongelma tässä toki on, että tietyillä aloilla voimakkaalla koulutuspaikkojen rajaamisella heikennetään tarjontaa liikaa (esim. Lääkärit).

Toki kysynnän heikentyessä palkkojen tulisi pystyä joustamaan myös alaspäin. Paperimiehet hyvä esimerkki siitä, että korkean työn kysynnän aikana palkat on nousseet korkealle, ja nyt ehkäpä sitten osasyynä tehtaiden sulkemiselle on se, että palkat eivät jousta alas.

12 tykkäystä

Mä taas en usko että koulutuksen pitäisi korreloida palkan kanssa. Koulutus on sijoitus itseensä, ja kaikilla on mahdollisuus valita aloja joissa tiedetään olevan hyvä palkka - tai vaan jotakin mieluista. Jos opiskelee alaa jolla ei ole tarvetta työntekijöille olisi outoa jos palkka olisi korkea vain koulutukseen menneiden vuosien vuoksi.

Mutta hoitajien tapauksessa ei vaan voida mitenkään kiistää heidän tärkeyttä. Jos he yrittävät lakkoilla ruvetaan puhumaan uusien lakien säätämisestä koska ”ihmisiä kuolee”, eikö se nyt aika kiistatta kerro työn tärkeydestä? Samalla se estää markkinaehtoisen palkan toteutumisen, ja jostain kumman syystä hoitajilla suomessa onkin ihan surkea palkka verrattuna muihin länsimaihin.

13 tykkäystä

Juu, en itsekään kannata mallia, jossa AMK-taustaiset saisivat saman palkan…tai edes AMK-hoitajat; heilläkin kun on niin erilaisia työtehtäviä, motivaatio- ja osaamistasoja jne.

Tuo onkin hoitoalalla itse asiassa yksi iso ongelma: lusmu saa aikalailla saman kuin ahkera. Kannustavuutta enemmän, kiitos.

12 tykkäystä

Olen miettinyt sitä, miksi jotkin työt ovat meistä itsestämme niin tärkeitä, että arvostuksen takia palkka on suuri. Yhtä pitkä koulutus on esim esiopettajalla ja KTM:llä, mutta toinen on matala-palkka-alalla. Olen asunut ja työskennellyt Norjassa, jossa arvot määrittelivät toisin. Päiväkodin työntekijät ja sairaanhoitajat mielletään tärkeämmiksi kuin Suomessa, eli palkka oli huomattavasti parempi. Suhteessa peruskoulun opettajat saivat taas huonompaa palkkaa. Sairaanhoitajissa ja esiopetuksessa on Norjassa paljon miehiä.

Tiedän eron tuottavan työn ja julkisen sektorin työn välillä. Lääkäritkin voivat kuitenkin toimia julkisella puolella.

Millä perusteella palkat määräytyisivät, jos ei kansakunnan arvojen mukaaan?

4 tykkäystä

Äitininon sairaanhoitajana yksityisellä puolella. Oli pakko kysyä äsken mitä mieltä hän on. Hän tienaa 3300e, työaika 07-07, lyhyita lauantaivuoroja.
Hän on suht tyytyväinen ja niin kuin että veikkaisin niin työolosuhteet vaikuttavat varmasti paljon tähän. Vaimo on HUS:illa ja sanoi että moni ei valittaisi jos hoitajat saisivat tehdä hoitajan hommia eikä apottia olisi jne.Mitä olen itse huomannut niin kyllä huonot työolosuhteet monesti myös johtaa siihen että tekee mieli keskustella palkoista. En nyt tarkoita sitä että hoitajille ei pitäisi maksaa enemmän.

5 tykkäystä

Osa hoitajista myös työskentelee osastoilla joissa on hyvä mahdollisuus lisiin tai ylitöihin ja sen kautta ansiot voivat olla korkeammat. Toisilla mahdollisuuksia on paljon vähemmän, joten on tyydyttävä peruspalkkaan.

Sairaanhoitaja onkin yksi harvoista aloista jonka kohdalla puhutaan useammin ansioista kuin palkasta - varmaan niitä ylitöitä paiskivia sitten vaan on niin paljon että se näkyy merkittävästi tilastoissa.

En tiedä enkä ota kantaa siihen mikä on sopiva palkka esim 3v koulun käyneelle hoitajalle, mutta se argumentti ei oikeen toimi, että työ on tärkeää. Eihän asia siitä juurikaan kummemmaksi muutu, vaikka tuohon lyödään 20% lisää kertalaakista. Seuraavaa korotusvaatimusta voitaisiin perustella sillä, että työ on vieläkin tärkeämpää.

5 tykkäystä

Ottaisin toki mieluusti palkkaa mukisematta lisää, mutta olen itse oikein tyytyväinen nykyiseen 2 988€/kk peruspalkkaani. Kolmivuorotyötä tekevänä palkkaan tulee keskimäärin noin 35% lisää vuorolisistä. Ylitöitä tekemällä pääsee +70 000€ vuosiansioihin.

Mainittakoon, että erikoistuvan lääkärin (lääketieteen lisensiaatti eli pätevä lääkäri, ei ”opiskelija” kuten monet luulevat) palkka on yliopistosairaalassa ja isoissa keskussairaaloissa käytännössä virkaehtosopimuksen mukaista minimipalkkaa, eli 3 530€/kk. Tähän ei tule lisiä päälle, paitsi toki päivystämisestä - mutta se onkin ylityötä.

Vaivaiset 500€/kk siis enemmän mitä sairaanhoitajana, vastuu ja vaativuus huomattavasti isompi.

Eli ainakin erikoistuvien lääkäreiden palkkatasoon verraten sairaanhoitajien palkat ovat ihan linjassa. Monesti facebookissa tms. TEHYn julkaisujen kommentteja lukiessa huomaa, että ihmiset (hoitajat) ”vaativat” väh. 4 000€/kk peruspalkkoja itselleen. Sehän tekisi kolmivuorotyötä tehdessä kuukausiansioksi ~5 500€/kk.

Yksityisissä hoitajavälitysfirmoissahan maksetaan jo nyt sairaanhoitajille 26€/h + 9% lomakorvaus, mikä tekee kuukausipalkkana 4 650€ + kolmivuorotyön lisät. Jos palkka julkisella tuntuu liian pieneltä, niin ei muuta kuin äänestää jaloillaan ja alkaa tekemään vaikka kolmepäiväistä työviikkoa tienaten samat, mitä julkisella täydellä työajalla. Näinhän tekee todella moni lääkärikin.

Itse olen hoitajana oikein tyytyväinen palkkaani ja työhöni.

67 tykkäystä

@Ensihoitsu Tuo erikoistuvan lääkärin 3530€/kk kuulostaa kyllä melkoisen alhaiselta kun lääkärivälitysfirmat tarjoavat jo 5.vuoden lääkäriopiskelijoille jopa 110€ tuntipalkkaa tietyllä alueella.

5 tykkäystä

Tietyillä aloilla palkkauksen rakenne on sen kaltainen, että peruspalkka on varsin vaatimaton, mutta vuorolisistä ja ylitöistä tulee siihen aika paljon päälle. Näillä aloilla on usein yksinkertaisesti pakko jonkun tehdä kolmivuorotyötä.

Kaverini sai sairaanhoitajana ennen valtakunnallista palkan korotusta 2700€/kk peruspalkkaa. Lisien ja ylitöiden kanssa palkka kuitenkin oli haarukassa 3500-3700€/kk. Nyt peruspalkka kasvoi selvästi, mikä nosti kokonaisansion yli 4000€/kk.

Kun sitten julkisuudessa puhutaan vaikka hoitajien palkoista, niin keskitytään kauhistelemaan tuota 2700€ perusliksaa, mutta ei lainkaan huomioida työn luonnetta ja todellista palkkatasoa.

Tässä on vielä sekin puoli, että ottaako kukaan enää ylitöitä vastaan, jos peruspalkka on jo todella kova. Ottamatta kantaa siihen, mikä on oikea peruspalkan taso.

14 tykkäystä

Niin, onhan se matala siihen verrattuna. Tämähän johtuneekin siitä, että koska erikoistumiseen vaaditaan tietty työkokemus sairaalalta osastolta X, ja tulijoita on jonoksi asti, ei työnantajan tarvitse maksaa ”minimipalkkaa” enempää koska tekijä löytyy jokatapauksessa.

Lähtökohtaisesti nuo ”suolakaivokset”, missä maksetaan 5vsk kandille 10 000€/kk palkkoja, sijaitsevat periferiassa mihin kukaan ei halua tulla, koska a) syrjäinen seutu usein kaukana kaikesta, b) iso vastuu ja työkuorma, ei senioritukea tai kunnollisia konsultaatiomahdollisuuksia ja c) työ itsessään on tylsää/puuduttavaa/tympeää/liian rankkaa tms.

Vaimon opiskellessa lääkäriksi oli useat rekryfirmat pommittaneet opiskelijoita kesäksi töihin ties minne Kainuun syrjäkylille hillittömillä palkoilla. Edelleen tulee säännöllisesti rekryfirmoilta tekstiviestejä erilaisista työtarjouksista luokkaa ”kiinnostaako 13 500€/kk palkka 32h työajalla, sijainti Puolangan terveyskeskus”. Vaimon kurssikaveri sai Etelä-Savon maaseututerkkarista ylilääkärin viran heti lisensiaatiksi valmistumisen jälkeen, koska muita hakijoita ei (ilmeisesti) ollut.

37 tykkäystä

@Ensihoitsu Kovaa on näköjään kilpailu osaavista lääkäreistä

1 tykkäys

Kyllä hoitajien palkkoja tulisi nostaa, se on todella tärkeämpää kuin joku amattikoulun koneistajan palkka, - työ jonka osaa kuka tahansa tunnin koulutuksella. Kiinalaiset osaa kyllä metalliduunit, joten turha noista on yli 10e tunti maksaa. Siitäpä vaan pohtimaan jos omat vanhemmat on kotihoidossa huonojen hoitajien osaamisella, ei ole kenellekkään mukavaa.

Tiedän että tästä nousee p*skamyrsky, mutta pakko kirjoittaa… Ottamatta kantaa hoitajien palkkoihin. Täytyy todeta, että hoitajien liksat maksetaan kuitenkin suurelta osin (julkinensektori) niiden koneistajien ynnämuiden “ylipalkattujen” paperimiesten veroista. Kun ollaan sijoitusfoorumilla ja tuumataan että miksi maksaa koneistajalle enemmän, kun kymppi tunnilta, kun kiinalainen tekee sen halvemmalla. Miksi sitten maksaa suomalaiselle hoitsulle enemmän, jos ulkomailta saa halvemmalla? Kannattaisiko maahanmuutto alkaa suuntaamaan siten, että hoitajat saadaan ulkomailta?

Ylipäätään naurettavaa aina itkeä tätä samaa ahtaajat ja paperimiehet tienaa liikaa. Kertokaa nyt miten se on teiltä pois? Eikö se ole vaan äärettömän hyvä jos niillä on hyvät palkat? Nehän maksaa silloin hyvin veroja? Ja eikös se ole hyvä jos sinne julkisenpuolen palkanmaksajan taskuun tulee euroja?

Summasummarum miksi olla kateellinen/ nillittää sitä että, joku tienaa enemmän? Itse omalla työpaikalla kannatan suuresti palkka avoimuutta en siksi, että voisin olla kateellinen jos työkaveri saa 3e enemmän tunnissa vaan tiedän, että itse voin tulevaisuudessa päästä samoihin tuntipalkkoihin kiinni ja se tuo motivaatiota.

Ps arvostan suuresti hoitajia ja heille kuuluisi paremmat palkat, mutta ärsyttää todella paljon, usein kuultu fraasi “kyllä meillekkin kun paperimiehetkin ilman koulutusta lääpälääpä”…

30 tykkäystä

Itselläni fyssarina 2630e, ottaisin melko mielelläni tuon 2988€. Toki mielelläni vielä 100-200e enemmän.

Minulla ei ole lähdettä antaa (tuskin sinullakaan), mutta olen kyllä varma, että suurella osalla erikoistuvista lääkäreistä ei todellakaan ole tuollaista palkkaa. Meidänkin alueen terveyskeskuslääkäreiden minimipalkka taitaa olla tuota luokkaa, mutta kaikilla kuitenkin 110k-130k vuositulot. Ehkä tekevät vain 16h työpäiviä…? Oletko siis itse tarkistanut kyseisten lisensiaattien vuositulot?

Hmm, hieman kyllä epäilen, tai sitten kyse on aika yksittäisestä tempauksesta (mikä ja missä tämä siis ylipäänsä on?). Jos yksityisellä maksettaisiin yleisesti tuollaista korvausta, ei julkisella tosiaankaan ketään enää olisi. Yleisesti tilanne on kuitenkin toisin päin hoitoalalla; yksityisellä huonommat palkat, -lomat ja muut työedut.

Jos asia olisi näin niin miten ihmeessä kukaan tekisi yksityisellä töitä kun julkisellakin on jatkuva pula ammattilaisista?

3 tykkäystä

Lähipiirissä esimerkkinä lähihoitaja: Attendolla Helsingissä palkka huonompi kuin Helsingin Kaupungilla ja kaikki edut vedetty minimiin.

6 tykkäystä
  1. Erot ovat sen verran pieniä, puhutaan ehkä 50-100e/kk palkkaeroista. Toki siihen lomaraha-asiat ja lomat päälle…

  2. Ei tajuta/tiedetä ihan tarkkaan kaikkia etuja, mitä julkisella on vs. yksityinen.

  3. Julkisella paljon pulaa mm. polikliinisissä, tehohoidoissa sekä päivystysluontoisissa yksiköissä. Näitä ei yksityinen juuri tee. On paljon hoitajia, jotka haluavat olla vanhusyksikössä, jossa usrimmiten (ei aina!) pääsee helpommalla…heille toki soisin myös esim. 300-400e pienemmän kk-palkan.

  4. Yksityinen hoitolaitos tms. saattaa olla työntekijän “naapurissa”, jolloin matkakustannukset ja -aika lähimpään julkiseen paikkaan syövät tuon eron umpeen.

Yleisesti mutu-tuntumalla sanoisin, että julkisella asiakaskunta on kaikin puolin moninaisempaa ja haastavampaa. Tämä saattaa siis joitain jännittää/mietityttää. Esim. terveyskeskukseen tai 24h päivystysasemille kun voi tulla mitä/ketä tahansa. Yksityisellä asiakaskunta on useimmiten varakkaampaa, määrätietoisempaa, habitukseltaan siistimpää, eikä ainakaan ihan akuutissa hädässä.

5 tykkäystä

Työolot.
Vaimo vaihtoi julkiselta yksityiselle ja häntä kohdellaan nykyään työnantajan toimesta ihmisenä.
Palkkaan ei merkittävää vaikutusta mutta lomiin kyllä.

14 tykkäystä