Palkkakeskustelu

Jos palkka tuplaantuu 3000€ > 6000€, niin voisin tuplata työtuntini vastaavasti 3 tunnista 6 tuntiin. Vakavasti ottaen suuri palkka tuo yleensä mukanaan myös suuren vastuun ja stressin; pakon olla tavoitettavissa kellon ympäri, viikonloppuisin ja lomalla jne. Eli kyllä siitä hintaakin joutuu maksamaan.

Olen harkinnut yrittäjyyttä. Pitäisi vain löytää sellainen ala, että olisi mahdollista aloittaa vähäisellä tuntimäärällä ja kasvattaa sitä sitten. Yksi ajatus minulla jo on, voisin nimittäin hyödyntää osaamistani ja tehdä konsulttitöitä kilpailematta kuitenkaan nykyisen työnantajani kanssa.

Tämä juttu kuvastaa hyvin sitä, miksi en halua olla enää viisikymppisenä millään tavalla riippuvainen siitä, onko minulla töitä vai ei:

8 tykkäystä

Tuo mahdollisuus hyödyntää omaa osaamista yrittäjänä kuulostaa hyvältä :+1:

Ihan samat mietteet tulevaisuudesta itselläkin. Eläkkeistä ei ole mitään varmaa, enkä usko että viisikymppinen on enää ykkösvalinta ellei kyse ole johtaja positioista. Jonkinlainen turva olisi hyvä löytyä silloin omasta taskusta, ettei tarvitse käyttää loppuelämää tuloista stressaamiseen.

6 tykkäystä

[quote=“Polakki, post:2563, topic:10112”] Jatkuva varuillaan olo on myös aika stressaavaa ja syö henkiset voimavarat aika tehokkaasti. Itseluottamus ja omanarvontunto myös lähellä nollaa tällä hetkellä.

Valitettavasti pyörii myös vapaa-ajalla nämä päässä ja aiheuttaa kieltämättä aika kurjan fiiliksen. Hämmentävä tilanne myös siitä syystä, etten ole aiemmin vastaavassa tilanteessa ollut, sillä aiemmat esihenkilöt ovat olleet mukavia ja olemme tulleet hyvin juttuun. Jos jollakin kokemusta vastaavasta ja/tai neuvoja selviytymiseen, niin saa laittaa esimerkiksi yksityisviestiä.
[/quote]

Surullisen tutulta kuulostaa. Yhden samanlaisen yleisen ”rosvosektorin” olen valitettavsti urallani kohdannut. Nykyään osaa suhtautua kokemukseen jo vähän rennommin, mutta alan piiri on melko pieni joten pidän edelleen huolen ettei tarvitse enää koskaan hänen kanssaan työskennellä.

Koeta pitää mielessä, että kyse ei ole sinusta vaan hänestä. Tuo käytös kumpuaa yleensä omasta pahasta olosta. Tasapainoiset ihmiset joita luojan kiitos suurin osa on suhtautuvat työyhteisöön ja muihin ihmisiin lähtökohtaisesti ystävällisesti. Lisäksi oikeat esihenkilöt/johtajat ymmärtävät vastuunsa pitää huolta tiimiläisten fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista, mikä piirre häneltä puuttuu. Ei näitä yksittäisiä luusereita ja omassa esihenkilötyössään epäonnistuneita kannata jäädä miettimään muuten kuin säälin ja toivottavasti myöhemmin pienen mustan huumorin kautta.

HR:stä tai muualta organisaatiosta (esim. esihenkilön esihenkilö) voi saada yllättävän paljon tukea. Yleensä mädistä kananmunista työyhteisössä on tullut tietoa jo muualta eikä kukaan ylläty. Ja voi olla, että asiaan voi saada muutosta kun riittävällä tasolla kyllästytään toimintaan (myös tällaista olen ollut erään toisen henkilön osalta miettimässä, ja lopulta saatiin savustettua eräs huono tapaus ulos).

Mutta jos olet jo päättänyt vaihtaa työpaikkaa - mihin olen myös itse kertaalleen päätynyt, sillä sen sijaan että olisin jaksanut lähteä yrittämään, niin lähdin mielummin suoraan ympäröimään itseään tiimillä ja ihmisillä jotka tuovat parhaat puolet esille eikä päinvastoin - niin itse jättäisin asian silti tiedoksi ennen lähtöä ylemmäs asiallisella ja perustellulla tavalla esitettynä. Siellä on varmasti henkilöitä, joita toimiva työyhteisö kiinnostaa ja osaavat sitten kiinnittää huomiota tähän tapaukseen.

Kuten joku hyvin yllä mainitsi, kusipäinen käytös työpaikalla on usein synnynnäinen tai muuten pitkän ajan kuluessa kehittynyt ominaisuus. Eikä se välttämättä siitä yhtäkkiä yhden ihmisen takia muutu. Kertoisin silti myös hänelle joko etukäteen tai irtisanoutumisen yhteydessä lyhyesti ja kohteliaasti mitä ajatuksia käytös alaisen näkökulmasta on herättänyt ja käyttäisin sen jälkeen henkilöön niin vähän ajatuksia ja energiaa kuin mahdollista. Sitä hän ei ole ansainnut. Voi olla että omatunto herää joskus ja ymmärtää tulevaisuudessa oman käytöksen vaikutuksen. Tai sitten ei mutta kai kaikilla jotain toivoa on.

Suosittelisin myös työpsykologin käyntiä jos sattuu kuulumaan työterveyssopimukseen etkä koe ajatusta vastenmieliseksi. Itsetunnon lasku ja muut negatiiviset tuntemukset ovat luonnollinen seuraus kuvaamastasi epäasiallisesta käytöksestä, ja siellä varmasti osattaisiin tämä avata. Tärkeää on ymmärtää, että kun sama käytös kohdistuu myös muihin, se lähtee toisesta osapuolesta. Palautetta häneltä ei tule ottaa henkilökohtaisesti ja tuo kuulostaa enemmän työpaikkakiusaamiselta kuin suoriutumiseen liittyvältä palautteelta.

13 tykkäystä

Mielestäni kannattaa kokeilla sivutoimiyrittäjyyttä. Yllättävän hyvin viidakkorummut toimivat jos tekee hommat hyvin ja asialliseen hintaan. Itse en ole jaksanut aktiivisesti tehdä mutta potänyt kontakteistani kiinni. Joskus tullut hyviäkin tarjouksia. Yksi firma soittaa joka kesä vaikka lopetin heille työskentelyn 4 vuotta sitten.
Varsinkin jos oma ala on suht pieni ja pystyy verkostoitumaan hyvin niin kannattaa tehdä se.
Itsekin olen käyttänyt firaapeliapua muutaman kerran. Itselle optimaalista olisi 70% työntekijänä/30% yrittäjänä. Jos kroppa pysyy kunnossa voisi eläkeläisenäkin tehdä keikkaa.
Pidän myös ajatuksesta että on useampia tulolähteitä.

4 tykkäystä

Kesäkuussa tuli yllättäen 8% palkankorotus (järjestelyerästä), jolla vuosiansio loikkaa vajaasta 60k:sta liki 64k:hon. Ihmeiden aika ei ole ohi.

14 tykkäystä

Olen pian 30v täyttävä KTM ja avaan hieman palkkakehitystä, johon olen varsin tyytyväinen ainakin viimeisen parin vuoden ajalta. Lyhyesti voin todeta, että vaihtamalla paranee. Koko uran olen tehnyt 37,5h/vk töitä kk-palkalla. Ylitöitä minulle ei makseta mutta toisaalta myöskään työaikaa ei seurata mitenkään. Olen itse pitänyt tunneista kirjaa ja keskimäärin tulee tehtyä noin 40-45h/vk sisältäen usein yli tunnin lounasruokailun. Seuraavat luvut ovat peruspalkkoja, jonka päälle usein 10-20% bonuksia, lomarahat, edut ym.
2015: Ensimmäinen oman alan kesätyö toisena opiskeluvuotena 2200€/kk
2016: Sama kesätyö 2500€/kk
2017: 6kk harjoittelu 2700€/kk
2018: Tämä vuosi meni opiskelijavaihdossa joten tein vain muutaman kk töitä edellisen vuoden harjoittelupaikkaan 3000€/kk
2019: Määräaikainen pesti samasta työpaikasta 3600€/kk
2020: Vakinaistaminen ja lisää vastuuta 4000€/kk
2021: Vihdoin valmistuminen ja anomaan pomolta palkankorotusta. Sovittiin palkaksi 4500€/kk mutta en ollut tyytyväinen ja vaihdoin vielä samana vuonna työnantajaa, Uudessa paikassa vastaavat työtehtävät ja 6500€/kk palkka
2022: Pomo irtisanoutui ja vastuu kasvoi sekä sain ensimmäisen alaiseni. Palkka 7000€/kk
2023: 10% palkankorotus eli 7700€/kk ja uskon, että ensimmäistä kertaa mennään yli 100k€ vuosipalkassa

64 tykkäystä

Yhdessä vuodessa ekasta vakkaripaikasta 6500€ kk-palkalle - avaa nyt vähän enempi mitä teet kun ei tuo ktm vielä paljon kerro?

Investointipankkiiri, johdon strategiakonsultti, kv-myynti tms?

30 tykkäystä

Teen sisäistä laskentaa isossa pörssiyhtiössä. Aloitin business controllerina ja nyt olen vastuussa yhden liikentoimintayksikön raportoinnista suoraan toimitusjohtajalle. Osallistun myös strategian luomiseen ja muihin projekteihin mutta päätehtäväni on raportoida liiketoiminnan sujumisesta viikkotasolla.

35 tykkäystä

Voisin myös päivittää oman tilanteeni heti näin 2 vuoden jälkeen ensimmäisestä postauksesta.

Firma vaihtunut kertaalleen kahden vuoden aikana ja palkka nostettu tämän johdosta 5650e/kk → 6700e/kk. Työtehtävien sisältöön ei merkittäviä muutoksia.

'22 päästy sisään myös yliopistoon korottamaan AMK ins → DI, muutama kurssi taputeltu tähän päivään mennessä. Ei kiirettä tämän kanssa, kunhan valmistuisi joskus…

100ke salkun uho ensimmäisestä postauksesta tähän päivään mennessä jäi vähän vaille. Kuluvan päivän numeroilla mitattuna 13ke alle. Jospa ensi vuodeksi :slight_smile:

18 tykkäystä

Noin kymmenen vuotta uraa takana, tällä hetkellä asiantuntija roolissa kansainvälisessä yrityksessä logistiikan alalla. Nyt mahdollisuus edetä esimiestehtäviin. Tämän hetken palkka 5500e, jatkossa johtaisin omaa tiimiäni, noin kuusi henkeä.
Ajattelin pyytää palkkaa reilusti lisää ~6800e.
Onko hyvänsuuruinen/realistinen pyyntö?

7 tykkäystä

Palkka nousut nyt työnantajan aloitteesta 2830 euroon. Erittäin tyytyväinen tilanteeseen.

23 tykkäystä

Vaikuttaisi realistiselta

Ihan mielenkiinnosta, kun tuo bruttopalkka ei paljoa kerro, paljonko jää 7700€ brutosta käteen kaikkien verojen ja maksujen jälkeen?

1 tykkäys

Olisi myös kiinnostavaa tietää, että paljonko ihmiset oikeasti tekevät työtä palkkansa eteen. Pitääkö viikonloppuisinkin olla luurin tavoitettavissa ja illat istua toimistolla, vai voiko vetää 9-17 liukumien kanssa joka päivä? Käytännössä siis tuntipalkka vs. kuukausipalkka.

9 tykkäystä

Bruttopalkka kertoo aivan kaiken tarpeellisen.
Nettona tekee noin 4315 euroa ja enemmän jos on jotain henkilökohtaisia verovähennyksiä.

16 tykkäystä

Sain veroprosenttilaskurista nettopalkaksi 4735€.

Oletuksiksi laitoin Espoo, ei kirkollisveroa.

Ja oletin että vuosipalkka on 12,6x kk-palkka, koska lomarahat.

Veroprosenttilaskuri ei taida ottaa huomioon Työeläkemaksua ja työttömyysvakuutusmaksua.

Ps. Itse ja tuo linkkaamani sivusto käyttää kerrointa 12.5 kuukausipalkan ja vuosipalkan väiillä.

Kyllä siellä sivun lopussa sanotaan:

Palkastasi peritään verojen lisäksi eläkevakuutusmaksua 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksua 1,50 %. Jos haluat laskea, kuinka paljon palkastasi jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää veroprosenttiisi 8,65 %.

Ja tämän otin huomioon laskelmassa. Nuo erät syövät 666€ kk-nettopalkasta.

Eos onko kaava lomarahoista yleispätevä. Meillä on 5 viikkoa lomaa (30 lomapäivää näillä hassuilla lauantaisäännöillä) ja lomapalkka on kk-peruspalkka/25 jolloin lomarahaa saa kk-palkka / 25 x 30 / 2 = 0.6 x kk-palkka.

Tämä jäi pariksi tunniksi edit-tilaan, mutta laskeskelin sekä 12.6 että 12.5 kertoimilla:

(96250*(1-0.0865)-28598.89)/12.5=4746, veroaste 38.36%, netto vuosipalkka 59325€.

(97020*(1-0.0865)-28964.87)/12.6=4735€, veroaste 38.5%, netto vuosipalkka 59663€.

Vähän epäintuitiivista, että sain isomman luvun kk-palkalle tuolla 12.5 kertoimella.

1 tykkäys

Espoon kaupungin vuoden 2023 tuloveroprosentti vuodelle 2023 on 5,36 prosenttia

Esimerkeissä on käytetty keskimääräistä kunnallisveroprosenttia (7,37) ja kirkollisveroprosenttia (1,38)

Nämä selittävät eroa 3.39% numeroissa eli 247.5 euroa.
Vielä on heittoa numeroissa noin 172 euroa. Mitään arvauksia kumpi lähde oikeassa?

Omalla kohdalla 7600€/kk brutosta tulee vähennysten jälkeen melko tarkasti 4600€/kk netto.

3 tykkäystä