Palkkakeskustelu

Taas pientä päivitystä kun vuoden verran menty eteenpäin, samalla työnantajalla jatketaan edelleen, aiemmat perustelut edelleen voimassa.
Palkka nyt 4880€/kk eli vähän vajaa pari sataa noussut tässä vuodessa, työtehtävissä pieniä viilailuja: vastuita tullut, mutta jotain lähtenyt poiskin.
Viime vuoden vuosiansiot olivat 75k€, kasvua 5k€.

Tänä vuonna maksetaan parin vuoden tauon jälkeen taas jonkinlaisia bonuksiakin ja muutenkin työtilanne näyttää hyvältä, oma verokortti mitoitettu tuonne 80k€ pintaan.

Oman Oy:n osalta mentiin viime vuonna 13.5k€ liikevaihdolla ja 2k€ tuloksella, ihan mukava harrastus kun käsiin jää muutakin kuin känsiä. :laughing:

11 tykkäystä

AMK - Valeinsinööri (rakennusala), päädyin isännöintiyritykseen perusduunariksi finanssikriisissä 2008, kun omat työt loppuivat kuin seinään.
Sillä tiellä ollaan edelleen, toki toimenkuva on vankistunut matkalla ja vedän nykyisin tulosyksikköäni.
Ikinä en ole pyytänyt palkankorotusta, se on laitettu näyttöjen/tulosten seurauksena aina ilman, että asiasta on tarvinnut erikseen sanallakaan keskustella.

2009 … 2850/kk
2010 … 3150
2011 … 3300
2012 … 3500
2013 … 3700
2014 … 3950
2015 … 4150
2016 … 4400
2017 … 4650
2018 … 4750
2019 … välivuosi
2020 … 4950
2021 … 5150
2022 … 5300
2023 … 5380
2024 … 5480

Edit: noihin yllä oleviin perus-kuukausipalkkoihin olisi pitänyt lisätä lisäksi kokouspalkkiot päälle. Unohdin.
Ne on vuositasolla suuruusluokkana 3000-4000 euroa, eli kolmisen satkua per kk.

42 tykkäystä

Terveystieteiden maisteriopinnot kesäksi paketissa ja nyt mahdollisia uusia työkuvioita pohtinut tässä kevään mittaan.

Avautui mahdollisuus AMK-lehtorin sijaisuuteen, vähintään vuoden mittainen sijaisuus (1.8-31.7.2025 eli palkallinen täysi kesäloma -25) omalta substanssialalta ja koulutuspäällikkö pohti, että melko todennäköisesti jatkoakin löytyy tulevien eläköitymisien ja perhevapaiden takia.

Karkeasti noin 80% etätyömahdollisuus, vapaus oman työn ja opintojaksojen järjestämiseen ja hurjan pitkät lomat tekevät tästä oikein hyvältä kuulostavan vaihtoehdon, joten varmasti sijaisuuden tulenkin ottamaan vastaan.

Palkka olisi syksystä alkaen noin 4 050€/kk - 6 % epäpätevyysalennus pedagogisten pätevyyksien puuttuessa. Nämä saa noin vuodessa suoritettua työn ohella. Parin vuoden päästä palkka nousisi 10v työkokemuksen myötä noin 4 500€ tasolle kunhan pedagogiset käyty. Lomarahoja ei näissä hommissa makseta lainkaan.

Iso lasku palkassa kuitenkin verrattuna sairaanhoitajan työhön, jossa kolmivuorotyön tuomat lisät ja ylityöt nostavat palkkaa hurjasti (v. 2022 vuositulot ~71 000€) eli opehommiin siirtyessä vuosipalkka putoaa yli 25 000€. Toki säännöllinen päivätyö, pitkät lomat ja etätyömahdollisuus kompensoivat tätä paljon. Ja onhan sitä edelleen mahdollista keikkailla loma-aikoina tai viikonloppuisin sairaanhoitajana ja varmasti satunnaisia keikkahommia tulenkin tekemään oman ammattitaidon ylläpitämiseksi.

72 tykkäystä

Nämä @Ensihoitsu kirjoitukset ovat kiinnostavia aina. Varmaan siksi, että itsekin teen 3-vuorotyötä lastensuojelulaitoksessa. Teen keikkaa muualla ja minulla on myös avohuollon puolella yksi vakiasiakas. Lisätöistä kertyy mukavasti sijoitettavaa, n. 400€/kk. Viime vuonna tuloni olivat ennätystasolla 62000€ brutto ja 40000€ netto.

17 tykkäystä

Kyllä on kovia palkkoja kun näin tehdasduunarin näkökulmasta. Töissä Yrityksessä jonka kotipaikka on suomessa mutta tehtaita on useammassa maassa ja ollaan vahvasti vientivetoisia. Kolmivuorotyöstä brutto kuitenkin alle 40 000€/ vuosi.

poor-man

30 tykkäystä

Mielenkiinnosta: Kävitkö myös pedagogiset opinnot?

1 tykkäys

Ihailtavaa ahkeruutta @Ensihoitsu:lta. Jotenkin nämä kirjoitukset palauttavat uskoa siihen, että ahkeralla työnteolla voi vielä Suomessakin saada itselleen hyvän perustulon ja rahaa jää fiksulla vielä sijoitettavaksi. Pakertamisessa piilee kuitenkin loppuunpalamisen vaara, itseään olisi hyvä kuunnella tarkalla korvalla. Ensihoitsun tilanne on pitkälti samanlainen kuin itselläni, vaikka olenkin ollut yrittäjänä vuosikymmenet. Peruspalkka on huomattavasti työntekijöitäni huonompi ja varsinainen palkinto odottaa sitten jos suunnitelmat onnistuvat. Jälkeenpäin voi sanoa, että ne onnistui, mutta siitähän ei ollut mitään takeita. Tekemällä hullusti töitä palkat jäivät tavallaan säästöön kun ne investoitiin yritykseen. Jos tältä kaikelta ajalta laskee tuntipalkan, ei se silti yllä työntekijöiden vastaavaan - surkealla palkalla vuosikymmenet ja lopulta saa ne säästöön jemmatut tunnit. Harvemmin yrittäjä menestyy, jos hänen tavoitteensa on rikastua. Tavoitteeksi pitäisi asettaa parhaaksi kehittyminen omalla alallaan - rikastuminen tulee siinä sivussa jos on tullakseen. Pätee varmasti myös työntekijöihin aika usein.

29 tykkäystä

En käynyt, vaikka pääaineessamme olisi sen voinut kyllä käydä. Tämä suuntaus olisi pitänyt valita jo yliopistoon hakiessa ja terveystieteiden opettajaohjelmaan hakea. Minun suuntauksenani oli hoitotyön johtaminen.

Nyt siis minun täytyy käydä ammatillisen opettajan (60op) tutkinto jos opettajauralle lähden. Lehtorin sijaisena tätä ei edellytetä, mutta jos vakituisen paikan saan, niin edellytetään, että 3v sisällä vakituisen paikan saamisesta se (ammatillisen opettajan tutkinto) täytyy käydä. Työn ohella tämän pystyy suorittamaan joustavasti.

5 tykkäystä

Kiitoksia. Kyllä, melko pitkää päivää tullut toki tehtyä tässä viimeiset muutamat vuodet. Tämä toki on mahdollistanut ison säästöasteen mm. osakemarkkinoille ja nyt toki yliopistosta kohta valmistuvana ”parempiin” hommiin pääsemisen työelämässä. En kolmivuorotyötä halua tehdä eläkeikään asti taikka olla ”perusduunarina” loppuelämääni, joten tämän vuoksi opiskelemaan lähdinkin.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että ihan perusjamppana on mahdollista vaurastua merkittävästikin, kunhan vain malttaa säästää ja sijoittaa pitkäjänteisesti eikä säikähdä ensimmäistä romahdusta. Ja ”ei ne suuret tulot vaan pienet menot” toteamus pitää tässä oikein hyvin paikkaansa.

22 tykkäystä

Oma palkka"kehitys" alla.

2012 26k€
2013 32k€
2014 32k€
2015 32k€
2016 27k€
2017 33k€
2018 38k€
2019 38k€
2020 35k€
2021 32k€
2022 35k€
2023 35k€

Kuten näkyy, minkäänlaista kunnianhimoa ei työelämässä itseltäni löydy. Käyn seitsemästä kolmeen suorittamassa työt ja sillä selvä. Ylitöitä en ole enää muutamiin vuosiin jaksanut tehdä, enkä tee tulevaisuudessakaan. Nykyisellä palkalla pärjään ihan hyvin ja säästöönkin jää kuukausittain 600-700€. Lomaa/lomautuksia on myös vuodessa 13 viikon edestä painottuen kesään joten olen nykyiseen tilanteeseen oikein tyytyväinen.

65 tykkäystä

Mikään ei estä tekemästä ensihoitajan töitä kesällä 10 viikon vapaajakson aikana. Suosittelen ehdottomasti ainakin kokeilemaan lehtorin uraa. Itse kolmatta vuotta lehtorina terveystieteiden maisteri pohjalta ja en voi kuin suositella. Ainakin oma työ ajoittuu pitkälle muutamaan kuukauteen lukukausittain ja muu aika on hiljaisempaa.

Edit: olen itse tehnyt aiemman koulutuksen töitäni yrittäjänä omassa yrityksessä palkkatyön ohella, jolla tulot kasvavat suhteessa omaan työpanoksen mukaan

8 tykkäystä

Totta! Ja pyhinä voi käydä keikkaa heittämässä tuplaliksalla :smile: oma substanssiosaaminen tosiaan tuolla psykiatrian puolella, niitä hommia karkeasti sen 7v tehnyt lh ja sh -pohjalla. Teetkö itse vielä lehtorin työn ohella hoitsun hommia keikkaluontoisesti?

Kyllä, oikein mielenkiintoiselta kuulostaa ja tulen sijaisuuden kyllä ehdottomasti ottamaan vastaan. Kävitkö itse pedagogiset jo yliopiston perusopinnoissa vai jälkeäpäin jo opehommiin ryhdyttyäsi? Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia kyseisestä työstä jos viitsit kertoa mietteitäsi.

6 tykkäystä

Täällä myös sote-alan opettaja. YAMK fysioterapeutti ja pedagogiset käyty. Ammatilliset opettajan opinnot on töiden ohessa kevyet suorittaa. Ja kun oot opettajan pestin saanut, niin sittenhän opiskelemaan myös varmasti pääsee. Saat varmasti noista maisterin opinnoista sinne opettajan opintoihin paljon opintopisteitä suoraan. Itse sain YAMK-opinnoista 18op hyväksilukuja/sisällyttämisiä.

Itse open työstä: ok liksa, tuo reilu 4k aloituspalkka (amk). 10-12 vkoa vapaajaksoja vuodessa paikasta ja TESistä riippuen. Vuosityöaika, tämä itsellä 1612h vuodessa. Tässä vaihtelua oppilaitoksesta riippuen. Työ on melko vapaata, mahdollisuus tehdä hanketyötä osana työnkuvaa jos opettaminen ei oo ihan ykkösjuttu. Aika monet tekee asiantuntijatyötä vapaajaksoilla ja just sivutoiminen yrittäjyys mahdollistuu aika kivasti.

Eikun vaan pesti vastaan, suosittelut myös minun puolesta!

7 tykkäystä

Samassa amistason näyttöpäätetoimistotyöduunissa ollut nyt 11 vuotta putkeen.

2013: 27k€
2023: 43k€

Alkupalkka 11 vuotta sitten oli jo sekin suurempi, kuin sitä ennen aikaisemmassa duunipaikassa, joten olin tyytyväinen. Viime vuoden palkkaa kun vertaa 10 vuoden taakse, niin kehitys on ollut mielestäni oikein hyvä. Voin myös tyytyväisenä kertoa, että minun nykyiset kuukausittaiset kuluni ovat pienemmät, kuin 10 vuotta sitten, joten ei liene epäselvää, että säästöprosenttikin on hyvällä mallilla (kuukaudessa sivuun tarpeen tullen jopa 60% nettotuloista).

Pidän työstäni ja palkkaan nähden vastuu työstä on balanssissa. Ei stressiä, ei paineita, ei etätöitä (vihaan niitä). En näe tarpeellisena myöskään jatkokouluttautua vain siksi, että saisin enemmän palkkaa tai vaihtelua, saan kasaan satojentonnien salkut ihan näinkin.

22 tykkäystä

Kiitosta kokemuksien kertomisesta! Tuohan kuulostaa oikein hyvältä. Samanlaisia mietteitä itsellänikin. Kiitos onnitteluista!

2 tykkäystä

2014 30t€
2015 31t€
2016 40t€
2017 50t€
2018 50t€
2019 60t€
2020 65t€
2021 70t€
2022 110t€
2023 125t€

Sama työnantaja , vastuu vähän kasvanut
Pohjalla peruskoulu , rajaton usko omaan tekemiseen ja hillitön joulu

46 tykkäystä

Todella kova palkkakehitys! :muscle::+1:

Uskallatko paljastaa mistä alasta/minkälaisesta työnantajasta on kyse?

13 tykkäystä

Päivitystä työtehtävään. Työskentelemässäni yrityksessä kahdet muutosneuvottelut lyhyen ajan sisään ja toisissa itse pihalle. Toki sain vielä mahdollisuuden, mutta en enään jaksanut olla siinä pelossa etteikö vielä kolmansia olisi tullut. Lähdinkin aktiivisesti töitä hakemaan vähä vaihtelevin tuloksin. Vuoden tehdessä töistä rekrytointien parissa halusin testata, kuinka monessa paikassa rekrytointeja hoidetaan edes jollain tasolla. Laitoin yhteensä 30 hakemusta ja soittelinki useampaan erittäin kiinnostavaan positioon perään. Tuloksena oli, että noin 5:sta oltiin yhteydessä, joko soittamalla tai automaattiviestillä, lopuista en ole kuulunut vielä tähänkään päivään mennessä. Tiedän, että hakemuksia voi tulla todella paljon ja haku tehdään työohessa, mutta että näihin saisi edes laitettua automaattiviestillä kiitos osallistumista olisi hakijan kannalta tärkeää (jää hyvä kuva yrityksestä ja keventää kynnystä hakea uuden kiinnostavan position tullessa). Yhdestä näistä sainkin työn toki määräaikasella sopimuksella, mutta so what. Työ on erittäin mukavaa, siitä maksetaan kohtuu korvaus + päivärahat, mutta kääntöpuolena on yksinkertaiset työt, työmaat vaihtuu useasti, joutuu olla pois kotoa (reissua paljon) sekä vähän epävarma työtilanne (huono ennustettavuus). Näillä mennää taas hetki eteenpäin, toivottavasti jossain kohti löydän yhtä kivan, mutta ei reissua vaativan työn, sillä nautin kotona olosta erittäin paljon :muscle: (kotona 9vk vanha shetlanninlammaaskoira)

25 tykkäystä

Noh paperilla kehitys on kova, mutta oon myynyt sieluni , ja kaiken vapaa-aikani :joy:.

Mutta konekauppaa . Ja yksityinen työnantaja

32 tykkäystä

Päivitystä työpaikan muutoksen yhteydessä. Eli tilitoimistomaailmasta siirryttiin inhouse -tehtäviin ja koulukin tällä välin saatu päätökseen. Edelleen taloushallinnon työtehtävien parissa. Uusi palkka 3800e ja tätä aiemmin nousua oli ollut noin 200-300e/vuosi. Enemmän kuin tyytyväinen palkkakehitykseen ja nykyiseen tilanteeseen. :partying_face: Tuntuu että melko suuri kynnys enää lähteä palkan vuoksi vaihtamaan työpaikkaa kun korotuksesta puolet menee veroihin/veronluonteisiin maksuihin. Nyt alkaa omassa vaakakupissa muut asiat painamaan enemmän.

23 tykkäystä