Palkkakeskustelu

Mistä sitä palkkakeskustelun aloittaisi… Mutta aloitetaan vaikka tämän vuoden merkkipaalusta.

Sama työnantaja on ollut vuodesta 2002. Keskimääräinen nousuprosentti 4,6% vuodessa vaihteluvälin ollessa 1.0-12,5%. Palkka on tässä noussut 1850€/kk palkasta siihen, että tänä vuonna meni 5000€/kk rikki.

Aika samansuuntaiset työtehtävät, mutta yritys kasvanut aikanani pohjoismaisesta maailmanlaajuiseksi softayritykseksi.

Joskus voi hyvän palkkakehityksen tae olla sekin, että hyppää vain junaan, tekee duuninsa ja antaa junan puksuttaa eteenpäin.

59 tykkäystä

Tässä oma kehitys:
Koulutus: Ylioppilas / Drop-out:

2013: 27k€
2014: 29k€
2015: 36k€
2016: 35k€
2017: 38k€
2018: 37k€
2019: 54k€
2020: 90k€ (Pääomatulo 100k€)
2021: 120k€
2022: 128k€ (Pääomatulo 20k€)
2023: 220k€ (Pääomatulo 850k€)
2024: 180k€ (Pääomatulo 750k€)

82 tykkäystä

Nyt lienee paikallaan kysyä @Salamanteri3 että mitä töitä teet ja mistä ihmeestä tulee pääomatuloa ton verran? :money_mouth_face:

9 tykkäystä

Yrittäjä. Myin oman yritykseni NYSE-listatulle firmalle osakevaihtona. Tuosta pääasiassa pääomatulot kun noita omistuksia realisoinut. Sen jälkeen perustanut kolme yritystä (joista kaksi menestyy ihan jees!) ja hillonnut pääomaa oman holdarin taseeseen.

60 tykkäystä

Krhm, tullaas tänne kommentoimaan näin reilua vuotta myöhemmin. Niinhän siinä kävi, että kesällä 2023 valmistuminen ei mennyt niinkuin Strömsössä ja parhaillaan tarkoituksena valmistua 08/2024 mennessä. :smiley: Klassinen “tehään se dippa siinä töiden ohessa” case.

No, tässä välissä tehty duunia onnellisena ja kehitytty niin että voi hyvällä omallatunnolla kutsua itseänsä asiantuntijaksi. Ilmeisesti tyytyväinen työnantajakin, sillä tuli henkilökohtaista suoritepalkkiotakin napattua. Samalla palkkaus tullut indeksikorotusten (3,5+3,5%) myötä ylös ja nyt 3100 €/kk → 3300 €/kk. Dipan palautuksesta hypätään sitten kerrasta 4k€.

Näin jälkikäteen mietittynä, vaikka valmistuminen venähtikin reilulla vuodella, oli hyvä päätös jäädä töihin jo 4. vuoden kesästä. Nyt tekniikan alalle valmistuville di:lle on ihan eri tilanne, ovista ei marssitakaan suoraan sisään ja aloituspalkkoja kilpailuteta kuten vielä pari vuotta sitten. Myös moni tuttu päässyt tekemään di-työn firmaan ja kun työ on valmis, näytetty suorilta ovea rekrykiellon tai yt-kierroksen ollessa päällä. Kesätöihin sentään vielä rekrytään normaalisti.

Yllättävän hiljaista ollut täällä ketjussa, tästä voisi päätellä että työmarkkina on muuallakin aika kylmä :confused:

43 tykkäystä

Todella kylmä taitaa olla. Itsellänikin tilanne, että nykyisestä tulee pitää kiinni. Jos menisi alta niin vaikeaa olisi uuden löytäminen. Mahdottomaksi menisi, jos haluaisi samat työsuhde edut ja muut plussatekijät nykyisessä työssä… Sen verran edelliseen on tapahtunut, että palkka kasvanut vähän.

6 tykkäystä

Liiketoiminnan kehitystyötä projektiluontoisena, lähinnä myynnin ja tuotehallinnan puolella. DI- ja AMK-insinööritutkinnot taskussa.

2017: 2900€ (Valmistuin AMK ja pätkäsopimus pienessä kasvuyrityksessä)
2018: 3300€ (Vakkarisopimus)
2019: 3800€ (Vaihdoin työnantajaa pörssilistattuun teknologiayritykseen)
2020: 2700€ (Jatko-opiskelun aloitus ja kesäharjoittelijaksi alennus)
2021: 4000€ (Valmistuin DI:ksi ja pätkäsopimus)
2022: 4200€ (Vakkarisopimus) + 4% bonarit vuosipalkasta
2023: 4280€ (Indeksikorotus) + 10% bonarit vuosipalkasta
2024: 4780€ (Ylennys) + 10% bonarit vuosipalkasta

Ennen ylennystä koitin hieman katsella työmarkkinoita ja pakko sanoa, että jos muutamia vuosia sitten työntarjoajia oli useampia, niin nytten ei kyllä sitten päässyt edes haastatteluihin asti. No nyt varmasti sujunee parisen vuotta tällä positiolla, jonka jälkeen voi tarkastella olisiko jotakin mielenkiintoista tarjolla muualla.

16 tykkäystä
Vuosi Palkka/a
2018 €7,570 Kesätyö teollisuudessa
2019 €5,730 Työharjoittelu Saksassa
2020 €14,630 3 työpaikkaa; IT-talo, amk sekä yliopisto
2021 €8,380 Yliopisto assari
2022 €0.00 Vaihto ja gradu kansiin
2023 €33,680 1/2 yliopistolla, 1/2 asiantuntija teollisuudessa

Valmistuin 2022 joulukuussa. Säännöllisen epäsäännöllisesti tuli tehtyä töitä koko opiskelujen ajan. Täyttä päivää, 60% ja nollaakin. Todella tyytyväinen olen siitä, että jokainen työpaikka vei itseä eteenpän ja oli relevantti ammattilaiseksi kasvamisen kannalta. Kuukausipalkka heitellyt 800e/kk ja 3000e/kk välillä pääasiassa olen 1400e/kk tietämillä. Nykyinen 3800e/kk.

Oon ehdottomasti samaa mieltä (ainakin tällä hetkellä :D), että erityisesti opiskeluiden aikana ei kannata aivan hirveästi ahnehtia palkassa. Pidemmän päälle parempi pyrkiä oppimaan mahdollisimman paljon ja hakea kokemuksen kautta itseä miellyttäviä ja kiinnostavia tehtäviä. Opiskelujen aikana kuitenkin helpoin vääntää omaa osaamista oman uran kannalta parempaan suuntaan.

25 tykkäystä

Palkka työuran alussa talousassistenttina 1600 € noin 20 vuotta sitten. Työuran aikana nimike muuttunut kk-palkan mukana, ensin 3000 € controllerina, sitten 6000 € talouspäällikkönä. Tällä hetkellä isossa konsernissa talousjohtajana 9000 palkalla. Koulutus Tradenomi Ylempi AMK.

45 tykkäystä

Hyvää on ollut palkkakehitys! Täällä on tainnut olla muitakin talouspuolen tehtävissä toimivia henkilöitä kommentoimassa aiemmin. Mikä mahtaa olla jonkunlainen yleinen palkkataso esim. talouspäällikön ja -johtajan tehtävissä? Ja erityisesti kiinnostaa, millaista se työ on käytännössä (päivittäiset tehtävät jne.)?
Muutkin saa mielellään kommentoida.

Kyselen siksi, kun itse pohtinut aina välillä KTM papereiden hankkimista, kun talouspuolen asiat kiinnostaa ja voisin olla motivoitunut sen tyyppisistä työtehtävistä. Tuskin voi talouspuolen hommiin suoraan siirtyä pelkillä DI papereilla, vaikka työelämästä ja yritysten talousasioista olisikin jotain haisua?

11 tykkäystä

Uskon, että Suomi on täynnä alipalkattuja taloushallinnon työntekijöitä, joilla on oikeasti todella suuri vastuu, mutta palkka ei vastaa tehtävänkuvaa ja ei ole ns. virallista juridista valtaa.

Oma työni on olla toimitusjohtajan oikea käsi, toimia esihenkilönä talousosastolle, kuulun johtoryhmään ja olen esittelijänä hallituksessa. Olen läheisessä yhteistyössä tilintarkastajan kanssa ja vedän tilinpäätösprosessit. Osaan tehdä kaikki tehtävät, joita alaiseni tekevät, mutta minun ei enää tarvitse tehdä näitä rutiinitöitä. Nykyään ohjeistan ja tuen tiimiä sekä päätän ja kehitän asioita/järjestelmiä, jotka ovat vastuullani.

Mielestäni talousjohtajana tai -päällikkönä ei pärjää, jos ei ole todella hyvin perillä kirjanpidosta, rahoituksesta ja tilinpäätöksestä.

35 tykkäystä

Yleinen palkkataso talouden tehtävissä on hyvin vaihteleva. Minulla nyt 7 vuoden kokemus alan hommista ja viime vuosien headhunter keskustelujen perusteella oma palkka voisi olla vuositasolla karrikoiden 50-100 tuhatta riippuen organisaatiosta. Itse olen asiantuntijatason henkilö johtoryhmä positiolla pienehkössä yrityksessä jossa ei ole varsinaista talousjohtajaa.

Talous nähdään monessa yrityksessä tukitoimintona ja joissain paikoissa jopa välttämättömänä tukitoimintona. Tämä johtaa siihen, että esimerkiksi vuosibonukset eivät monesti kosketa talouden asiantuntijoita. Palkat ovat kuitenkin suhteellisen hyviä ja panos-/tuottosuhde ihan kelvollinen.

Päivittäinen työskentely on organisaation tukemista. Ehdottomasti mielekkäintä on ainakin itselle se, että pääsee olemaan mukana jos sun minkälaisissa asioissa. Tämä tuo sen, että työkuorman kanssa pitää olla tarkkana kun pulpetti on jo omasta takaa täynnä ja useissa yrityksissä kollegat monesti mielellänsä työntävät omia hommia tukitoimien pöydille.

Itse ole useimmiten kuvannut omia hommiani siten, että viisastelen numeroista. Tärkein tehtävä tietysti on se yrityksen numeerisen liiketoiminnan ymmärrettävä viestiminen organisaatiolle. Itse koen, että talouden puolella pääsee lopulta aika helpolla. Toki se pohjatyö kirjanpidon, taseen, tuloslaskelman ja liiketoiminnam keskeisimpien ajureiden tunnistamisessa pitää onnistua tekemään. Nämä aktiviteetit ovat liike-elämässä aivan jotain muuta kun se koulussa opittu. Lisähaasteen luo useat kirjanpito standardit. Teen tällä hetkellä töitä kolmen eri standardin kanssa. Monasti talouden tehtävät pitävät sisällään myös erilaisia kehitysprojekteja, prosessikehittämistä jne.

Uskon, että kaikille tukitoimissa työskenteleville se haastavin on päästä tekemään töitä oikeasti arvoaluovan liiketoiminnan kanssa. Se, että pääsee mahdollisimman lähelle sitä mistä se raha tulee yritykseen sisään. Strateginen johtaminen ja prosessikehitys on sellaisia jotka kannattaa yrittää oppia, sillä nuo ovat lopulta niitä asioita joissa talouden puolella yleensä kykenee sen oman arvonsa näyttämään.

Itse näkisin, että DIn papereilla voi ihan hyvin siirtyä ja tehdä talouden hommia. Jos numeerinen ja looginen hahmottaminen onnistuu, kykenee tekemään yhteistyötä muiden kanssa, pystyy ottamaan vastaan palautetta, on suhteellisen säntillinen ja kykenee nostamaan esiin ongelmakohtia olematta kyrpä, niin talouden puolella on eväät päästä aika pitkälle. Minulla kanssa teknillisen puolen paperit ja soveltuvuuskokeet vetäneet talouden pariin.

19 tykkäystä

2023 palkkatulot 24 216€. Kait nuo lähemmäs 40 kiloa nousisi mikäli jaksaisi töissä käydä. Korotukset mikäli tulee niin yleiskorotuksia täällä duunaripuolella

Kiinteät kulut kannattaa pitää kurissa. Satunnaiset kämpän remppaukset, autonvaihdot, asunnon vaihto ym isommat menot saa sujuvasti kuitattua pääomatuloilla.

Pitkään oli henkinen kynnys käyttää salkun tuloja kulujen kattamiseen, mutta kannattaa kokeilla mikäli ei ole vielä raaskinut tehdä niin ja on tähän mahdollisuus. Henkisen ja fyysisen terveyden osalta jokainen päivä pois työmaalta on suoraa jatketta sinne kynttilän toiseen päähän

22 tykkäystä

Tuohan on lähes optimiansiotulut verotuksen suhteen. Aika pienellä prosentilla makselee veroja ja 24ke brutolla nettotuloilla kustantaa jo peruselämistä hyvin. Itse en ihan allekirjoita tuota, että joka päivä pois töistä kaikilla jatkaisi kynttilää toisesta päästä. Monella työ on mukavaa ja sosiaalista toimintaa, jota ilman saattaa kynttilä jopa lyhentyä sieltä loppupäästä.

29 tykkäystä

Tämä ehkä ansaitsisi ihan oman keskustelunsa. Foorumin profiiliin toki sopii se kuinka uratykit vertailevat palkkoja keskenään.

Olisiko kuitenkin yksi keskustelunaihe kuka tienaa mielestään riittävästi? Tuli vain joskus asia mieleen, kun tuttavapiirissä muutama uratykki, joilla homma lopulta katkennut (työ)uupumukseen ja terveyden reistailuun. Tästä lopulta löytynyt hieman erilainen perspektiivi arkeen

36 tykkäystä

En ole uratykki, mutta nykyinen 55-70k vuositulotaso on erittäin riittävä. Sillä elää oikein hyvin, kun kiinteät kulut ovat noin 1k/kk.

19 tykkäystä

Miten määritellään “uratykki”?

Minulle työ itsessään ei ole kovin tärkeää enkä määrittele itseäni tai ketään muutakaan työn tai ansiotason mukaan. Olen aina vetänyt selkeän eron vapaa-ajan ja työajan välille. Tärkeintä minulle on aina ollu oma perhe ja harrastukset. En usko, että voisin koskaan saada burnoutia töiden vuoksi. Olen toki ollut aina todella tunnollinen työntekijä työajalla ja se on aina riittänyt.

11 tykkäystä

2018 2200 e/kk
2019 2300 e/kk
2020 2400 e/kk → 2600 e/kk
2021 4000 e/kk (valmistuminen, uusi työnantaja ja uusi työtehtävä)
2022 4200 e/kk
2023 4600 e/kk → 5300 e/kk (työnantajan ja tehtävän muutos)
2024 5500 e/kk, vuositulot pitäisi olla nyt noin 80 ke tulospalkkioiden jälkeen.

Työura mennyt tähän asti pääasiassa rahoitusalalla, työnantaja ja työnkuva on toki vaihtunut useamman kerran. Koulutuksena KTM ja ikää hieman alle 30 vuotta. Tulospalkkiota lisäksi vuodesta riippuen enimmillään 2kk palkan verran. Todella tyytyväinen saa olla todella tyytyväinen nykyiseen kuukausipalkkaan sekä tähänastiseen palkkakehitykseen.

44 tykkäystä

Mielenkiintoisia tarinoita ja polkuja ihmisillä täällä.

Työ/palkkahistoria menee kutakuinkin näin:

2020-2022 11-12€/h osa-aikatöitä opintojen ohella kaupan kassalla ja varastohommissa
2023 alkuvuosi ~2300€/kk (harjoittelija) → ~2800€/kk (vakkari)
2024 ~4400€/kk (4000-5000 riippuen lisistä, peruspalkka hieman yli 3500€)

Ikää tällä hetkellä 21v ja viittä vaille valmis tradenomi. Työtehtävänä IT-asiantuntija vuorotyönä, joka selittää korkeat tulot. Ylitöitä todella harvoin tarjolla, joten niitä ei laskettu mukaan palkkaan.

Aikaisemmissa työpaikoissa ollut aina kiire seuraavaan, mutta mutta nyt ei ajatusta seuraavasta. Täältä keskustelusta pongattu ideoita joita voisi vakavasti miettiä tulevaisuudessa. Käytännössä tästä paikasta kuitenkaan hankala edetä moneen vuoteen nuoren iän ja kokemuksen vähyyden vuoksi. Tämän johdosta erilaisia yritysideoita palloteltu työn oheen, koska eihän se ihminen osaa paikallaan pysyä.

35 tykkäystä

Sulla on kyllä pullat täydellisesti uunissa ikääsi nähden. 4400€ on erittäin korkea palkka valmistumattomalle tradenomille ja vaikka olisikin valmis, on se korkeaa keskikastia. Oma aloituspalkka oli aikoinaan 1900€/kk.

35 tykkäystä