Palkkakeskustelu

Ja kääntäen julkkarilla taas painotetaan nimellistä paperitodistusta, etenkin maisterin tai tohtorin. Ja dont get me wrong, en ole korkeakoulutusta vastaan, mutta korkeakoulutettujen koulutusinflaatio on ihan oikea juttu.

10 tykkäystä

No en minä nyt tuota tarkoittanut. Henkilö jonka palkasta keskustelu lähti työskenteli projektipäällikkönä joten oletan että hän on suoriutuu tehtävistään vallan mainiosti. Olet sinällään oikeassa että todistus ei vielä takaa mitään, mutta DIn paperit antavat aika kovan pohjan jolle sitä suoriutumista voi tehdä. Huom: en ole itse DI vaan FM ja pääsin huomattavasti helpommalla kuin kaverit polilla.

Tarkoitin yleisesti sitä että Suomessa korkeakoulutettujen ovat kautta linjan surkeita, jopa teknisellä alalla. Selitystä minulla ei ole, ehkä tuottavuuskehitys on ollut heikkoa.

1 tykkäys

Julkkarilla paljon rekrynneenä en allekirjoita väitettä. Tai no, riippuu mitä tarkoitat painottamisella? Tietyn tason hommiin yleensä toivotaan amk tutkintoa tai vastaavaa, mutta vain murto-osassa tehtäviä on oikeasti erityisiä kelpoisuusehtoja ja nekin on säädelty laissa/asetuksessa.

Hakijoiden välillä painaa paljon enemmän osaaminen, kuin se onko toinen amk koulutettu ja toinen vaikka dippainssi.

3 tykkäystä

Tässä on varmasti alakohtaisia eroja, mutta kyllä oman kokemuksen mukaan sotepuolella usein tuppaa ainakin toivomuksena (ja mainittuna erikseen) olevan maisterin tai tohtorin tutkinto. Enkä tarkoita nyt lääkäreitä.

2 tykkäystä

En tiedä mitä paikkoja oot kattonu, mutta sosiaalialalla sosionomit (AMK) työskentelee ohjaajina ja maisterit sosiaalityöntekijöinä. Aika harvaan hommaan tarttee edes lisurin paperit

EDIT: KalleH korjasi ansiokkaasti alla, että hotellin hintaan kuuluva aamiainen ei ole päivärahan puolittamisehdoissa tarkoitettu ateria, joten alla kirjoittamani tieto oli väärää.

Jos päiväraha maksetaan täysimääräisenä vaikka hotellilla saa aamiaisen ja firma maksaa lounaan, niin kyse on työntekijälle perusteettomasti annettu verovapaa etu. Kyse ei siis ole siitä, että onko tuo hyvä korvaus työnantajalta reissaamisen vaivasta, vaan siitä että maksetaanko korvaus laillisesti, vai verot kiertämällä.

Kuvaamasi tilanne, jossa hotelilta saa aamupalan ja firma tarjoaa lounaan tai illallisen, sekä erikseen maksaa päivärahan täysimäärisenä, on Verottajan ohjeistuksen vastainen.

3 tykkäystä

Mielenkiinnosta: kuinka paljon tulee kuukaudessa rahaa tilille 7000€/kk bruttopalkasta?

3 tykkäystä

Yleisesti terveydenhuollon asiantuntijatehtäviä laidasta laitaan pl. nimikkeet, kuten mainitsemasi sosiaalityöntekijä, jotka vaativat juuri tietyn koulutuksen lain puolesta.

1 tykkäys

Palkansaajan veroprosentit - Veronmaksajain Keskusliitto ry (veronmaksajat.fi)

Tuo antaa melko hyvää suuntaa mitä milläkin kuukausipalkalla jää käteen.

7 tykkäystä

Koska Suomessa mikään asia ei ole yksinkertainen niin aterialla tarkoitetaan kahta ateriaa ja hotellin hintaan sisältyvää aamupaa ei lasketa ateriaksi.

Hotelliaamiainen ei ole edellä tarkoitettu ateria. Tämän vuoksi kokopäivärahan verovapaata enimmäismäärää ei puoliteta, vaikka palkansaaja saisi työmatkalla aamiaisen ja ilmaisen lounaan.

16 tykkäystä

…aamiainen tosin lasketaan ateriaksi kun ollaan laivamatkalla, jos oikein muistan.

Sääntely on tosiaan näiltä osin varsin sekavaa, mutta tällaiset asiat luulisi opeteltavan/opetettavan työelämässä ensimmäisen vuoden aikana. Onneksi verottajalla on nykyään varsin selkeät sivut joilta tästäkin löytyy esimerkkejä sekä tietoa, jopa selkokielisenä.

Itse saan päivärahoja tyypillisesti pari tonnia vuodessa, mutten miellä niitä palkanlisäksi, vaan korvaukseksi matkalla syntyneistä ylimääräisistä kustannuksista. Aika usein käydään työreissuilla kollegoiden kanssa syömässä vähän paremmin yms. “tyhy-toimintaa”.

1 tykkäys

Johtuu siitä, että laivalla aamiainen ei sisälly matkalippuun vaan ostetaan erikseen. Sama toki koskee myös niitä hotelleja, joissa aamiaisen syömättä jättäminen vähentää laskun summaa.

2 tykkäystä

Kysymys ei ollut minulle suunnattu ja vastaus riippuu vähennyksistä, asuinkunnasta, kirkkoon kuulumisesta, ym. mutta sanon että n. 4 tonnia+.

Omat tulot ~7300 brutto ~4600e netto, mutta taisin rullailla alkuvuoden liian pienellä prosentilla.

2 tykkäystä

Noin 4300€ jää meikäläiselle karvan päälle 7k palkasta.

12 tykkäystä

Lähdet ulkomailla hotellilta 07:15 kohti koulutuskeskusta, josta palaat 17:30. Teet lisäksi illalla 1 tunnin ajan töitä koneellasi, jotta viikon aikana ei kertyisi liikaa tekemättömiä töitä. Mikä on päivittäinen työaikasi, jonka merkkaat oletuksella, että 08-17 välisen ajan olet koulutuksessa?

1h. Kuulostaa normaalilta koulutuspäivältä. Tosin koulutuksen ajaltakin saa merkata vain 7,5h.

1 tykkäys

9,5 tuntia, olettaen että jossain välissä oli puolen tunnin ruokatauko.

1 tykkäys

Minulla bruttopalkka on noin 8300e ja käteen jää aika tarkkaan 5000e. Ei ole pahemmin vähennyksiä.

DI, ohjelmistokehitys. IT-alalla 13 vuotta.

13 tykkäystä

Itse olen käyttänyt aina sen määrittämiseen mikä on työtä ja mikä ei sellaista itselleni syvälle sydämeen esittämääni kysymystä, että olisinko minä tällaisessa paikassa vapaa-ajallani. Yleensä vastaus on, että en vittu olisi. Eli tämä on siis työaikaa.

26 tykkäystä

Menee ehkä ohi aiheen, mutta onko se sitten työaikaa, jos lukee duunissa uutisia tai Teams-palaverin aikana miettii, että mitä tekisi viikonloppuna? Menee äkkiä hankalaksi, jos alkaa vetämään tällaisia rajoja ja seuraamaan niitä. Mielestäni yksinkertaisinta on ajatella siten, että paljon vuodessa tulee rahaa työnantajalta ja mikä vuosittainen työkuorma. Se on sitten vain kohinaa, että jos alkaa miettimään erikseen lentokentälle siirtymistä ja jokaiselle yksittäiselle työsuoritteelle tai päivälle jyvitettyjä erillisiä korvauksia.

22 tykkäystä