Palkkakeskustelu

Koska Suomessa mikään asia ei ole yksinkertainen niin aterialla tarkoitetaan kahta ateriaa ja hotellin hintaan sisältyvää aamupaa ei lasketa ateriaksi.

Hotelliaamiainen ei ole edellä tarkoitettu ateria. Tämän vuoksi kokopäivärahan verovapaata enimmäismäärää ei puoliteta, vaikka palkansaaja saisi työmatkalla aamiaisen ja ilmaisen lounaan.

15 tykkäystä

…aamiainen tosin lasketaan ateriaksi kun ollaan laivamatkalla, jos oikein muistan.

Sääntely on tosiaan näiltä osin varsin sekavaa, mutta tällaiset asiat luulisi opeteltavan/opetettavan työelämässä ensimmäisen vuoden aikana. Onneksi verottajalla on nykyään varsin selkeät sivut joilta tästäkin löytyy esimerkkejä sekä tietoa, jopa selkokielisenä.

Itse saan päivärahoja tyypillisesti pari tonnia vuodessa, mutten miellä niitä palkanlisäksi, vaan korvaukseksi matkalla syntyneistä ylimääräisistä kustannuksista. Aika usein käydään työreissuilla kollegoiden kanssa syömässä vähän paremmin yms. “tyhy-toimintaa”.

1 tykkäys

Johtuu siitä, että laivalla aamiainen ei sisälly matkalippuun vaan ostetaan erikseen. Sama toki koskee myös niitä hotelleja, joissa aamiaisen syömättä jättäminen vähentää laskun summaa.

2 tykkäystä

Kysymys ei ollut minulle suunnattu ja vastaus riippuu vähennyksistä, asuinkunnasta, kirkkoon kuulumisesta, ym. mutta sanon että n. 4 tonnia+.

Omat tulot ~7300 brutto ~4600e netto, mutta taisin rullailla alkuvuoden liian pienellä prosentilla.

2 tykkäystä

Noin 4300€ jää meikäläiselle karvan päälle 7k palkasta.

12 tykkäystä

Lähdet ulkomailla hotellilta 07:15 kohti koulutuskeskusta, josta palaat 17:30. Teet lisäksi illalla 1 tunnin ajan töitä koneellasi, jotta viikon aikana ei kertyisi liikaa tekemättömiä töitä. Mikä on päivittäinen työaikasi, jonka merkkaat oletuksella, että 08-17 välisen ajan olet koulutuksessa?

1h. Kuulostaa normaalilta koulutuspäivältä. Tosin koulutuksen ajaltakin saa merkata vain 7,5h.

1 tykkäys

9,5 tuntia, olettaen että jossain välissä oli puolen tunnin ruokatauko.

1 tykkäys

Minulla bruttopalkka on noin 8300e ja käteen jää aika tarkkaan 5000e. Ei ole pahemmin vähennyksiä.

DI, ohjelmistokehitys. IT-alalla 13 vuotta.

12 tykkäystä

Itse olen käyttänyt aina sen määrittämiseen mikä on työtä ja mikä ei sellaista itselleni syvälle sydämeen esittämääni kysymystä, että olisinko minä tällaisessa paikassa vapaa-ajallani. Yleensä vastaus on, että en vittu olisi. Eli tämä on siis työaikaa.

22 tykkäystä

Menee ehkä ohi aiheen, mutta onko se sitten työaikaa, jos lukee duunissa uutisia tai Teams-palaverin aikana miettii, että mitä tekisi viikonloppuna? Menee äkkiä hankalaksi, jos alkaa vetämään tällaisia rajoja ja seuraamaan niitä. Mielestäni yksinkertaisinta on ajatella siten, että paljon vuodessa tulee rahaa työnantajalta ja mikä vuosittainen työkuorma. Se on sitten vain kohinaa, että jos alkaa miettimään erikseen lentokentälle siirtymistä ja jokaiselle yksittäiselle työsuoritteelle tai päivälle jyvitettyjä erillisiä korvauksia.

22 tykkäystä

8600+ brutto ja käteen jää noin 4300 + autoetu. Autoedun vaikutus ehkä noin 650 per kk.

6 tykkäystä

Taitaa olla tässä tapauksessa aika kallis auto alla? Tosiaan itsekin kyllä kauhistelen tuota autoedun vaikutusta palkkaan, mutta muuta vaihtoehtoa ei vain ole.

Aika päivitellä palkkakehitystä, kun täältä aikanaan kyselin kannattaako esimieshommiin lähteä. Lopulta minut väkisin ”ylennettiin” director-tasolle ja 11 hengen tiiminvetäjäksi ~600€/kk nettonousulla, ja ihan täyttä koiranhommaahan tuo rooli oli. En kuitenkaan kadu kokemusta, mutta onhan se sääli, että lähes poikkeuksetta Suomessa asiantuntijapolut loppuu muutamassa vuodessa. Onneksi jenkeistä löytyi firma, jossa polulla kehittyminen voi edelleen jatkua muuttamatta Suomesta :slightly_smiling_face:

2023: 7400 (+esimiesvastuut)
2024: 7700 (-esimiesvastuut, paikan vaihto)

29 tykkäystä

Tuli tehtyä hyppy oravanpyörästä ja vastuuseen nähden todella hyvin palkatusta työstä. Ansiot pyörivät suoriutumisesta riippuen 70-80k€/v välillä, mutta tätä varten täytyi uhrata liikaa iltoja ja viikonloppuja joka johti siihen että perhe -ja sosiaallinen elämä kärsi kohtuuttomasti. Myöskään etenemis/kehittymismahdollisuuksia ei juuri ollut tarjolla.

Tein täyden alanvaihdon ja aloitan uudessa ammatissa pohjalta, tulot putoavat n. 32k€/v tasolle, mutta samalla saan työn jossa on enemmän vapautta työajan muodossa (liukuva 8h), ei tarvitse työskennellä viikonloppuisin, ala itsessään on se josta olen aina salaa haaveillut sekä huikeat mahdollisuudet edetä käytännössä mihin vain.

Muutoksen mahdollisti puolison tulotaso ja myös perheen menojen pitäminen samalla tasolla kuin se oli silloin, kun tienestit viimeksi n. 6v sitten olivat tuolla 32k/v tasolla.

Hyvillä fiiliksillä kohti tulevaa :slight_smile:

83 tykkäystä

Kiinnostaisi todella paljon tietää minkälaisia kursseja kävit yliopistossa?
Itse opiskelen tällä hetkellä sähkötekniikkaa mutta olin myös aiemmin miettinyt tefyä :slight_smile:

Sovellettua matematiikkaa, tilastotieteitä ja tietojenkäsittelytieteitä tuli painotettua opinnoissa aikanaan :nerd_face:

Nämä setit selittää lainausmerkit tekoälyn ympärillä. Harmi, että Suomessa tuli katto vastaan asiantuntija noin nopeasti!

Oppisopimuksella taloushallinnon koulutus ja ammattitutkinto, pitkään jo ollut it-alalla käytännössä Googlen ja YouTuben opeilla, palkka 4800 / kk. Pitkään suunnittelin ja haaveilinkin että kävisin lukemassa yliopistossa tutkinnon mutta aika ei ole riittänyt, ja en taitaisi siitä hyvän mielen lisäksi muuta iloa saada enää.

7 tykkäystä

Vihdoin sain mahdollisuuden jo pitkään haluamaani työhön. Edellisessä työssä hyville palkoille pääsi vain päivärahoilla, mikä tarkoitti sitä että kotoa piti olla pois. Nyt saadun vakituisen työsuhteen alkaessa, pääsen menemään töihin vaikka pyörällä, viikonloput ja pyhät aina vapaana, 3000€ pohjapalkka on minulle riittävällä tasolla ja tulevaisuudessa tätäkin pystyy korottamaan, kun ei ole sidottuna indeksiin. Olen erittäin tyytyväinen tälle hetkellä!

33 tykkäystä