Palkkakeskustelu

Insinöörinä teknisellä alalla asiantuntijana PKS-seudulla, tehtävänä prosessien kehitys ja tuotannon suunnittelu/optimointi. Nyt viimeisimpänä tehtävänkuva vähän muuttui, uutena tuli projektinvetovastuuta ja uusi palkka ~5150 €/kk. Oma mielikuva on, että palkka olisi keskitasoa vastaaviin tehtäviin verrattuna. Haarukka tuntuu olevan +/- 1000€ omaan palkkaan verrattuna.

6 tykkäystä

Kiitos blogistasi ja avoimuudestasi. Olet hoitanut asiasi erinomaisesti kun olet päässyt noille palkoille :+1:

Olen itse muutaman vuoden vanhempi ja omaan 15 vuotta SAP- ja IT-alan työkokemusta. Vaihdoin juuri työpaikkaa ja palkkani nousi 6100 eurosta 6700 euroon kuukaudessa. Sen lisäksi päälle tulee erilaiset edut + vuosittainen maksettava 1-2 kahden kuukauden palkkaa vastaava bonus. Uusi roolini vastaa hyvin pitkälti edellistäni, mutta koin jo työnhakuprosessiin lähtiessäni että nykyinen työmarkkinatilanne pk-seudun IT-markkinassa mahdollistaa tuon 10% palkankorotuksen.

Työtunteja teen työsopimuksen määrittelemät 37.5h kuukaudessa ja määrittelisin itseni ylemmäksi toimihenkilöksi. En kuulu varsinaisesti minkään työehtosopimuksen piiriin. Iso osa työehdoista on sovittu paikallissti vaikkakin esimerkiksi palkallisen sairasloman osalta toimenkuvaani sovelletaan ko. toimialan työehtosopimusta.

8 tykkäystä

Löytyykö täältä kokemusta ja vinkkejä hallituksen jäsenenä toimimisesta? Minkälaista työ on ja miten olette hallitukseen päätyneet? Vaaditaanko hallitukseen aina kokemusta johtotehtävistä vai onko sinne mahdollista nousta vahvalla asiantuntijaosaamisella? Paljonko hallitustyöskentely työllistää ja minkälaisen korvauksen siitä saatte?

5 tykkäystä

Tervetuloa tilitoimistoon, itse olen isossa monen sadan hengen yrityksessä, jossa työnantaja ei tosiaan maksa ylitöistä vaan työntekijät (naiset) tekevät ylityöt saldoon tunti tunnista. Ylityölappua ei saa, ensin kysytään, onko saldossa varaa. Naisia on helppo syyllistää tekemään näin, kukaan ei halua, että työkaveri joutuu tekemään hommat omien lisäksi jos tästä kieltäytyy. Näin se menee nykysuomessa ja jos vielä paikallista sopimista lisätään niin aika turha toivoakaan mitään palkankorotusta. Saldot tilinpäätöksen lopussa monella siinä 60-150 tuntia plussalla, näitä sitten siirretään “vihkoon” kun lakisääteinen raja on ylitetty.

10 tykkäystä

Tyypillisin tien lienee referenssien ja ammattitaidon kautta. Itselläni pitkä historia eri kokoisten yhtiöiden parissa toimimiseta tilintarkastajana ja jäätyäni pois alalta alkoi puhelin soida (pitkälti sen takia, että kontaktiverkosto väkisinkin muodostuu laajaksi). Tilintarkastajana toimiessa väkiselläkin syntyy monesta toimialasta aika laaja käsitys. Sikäli onnellisessa asemassa, että saanut valita kenen kanssa yhteistyötä tekee. Raha ei ole missään suhteessa ole ikinä ollut motivaattori ja hallituspalkkiot ovat no no. Minulla periaate, että yrittäjää ei jätetä, jos hommaan on ryhdytty - jos kieroiluja ei lasketa.

Verkostoituminen on a ja o. HHJ-kurssin suorittaminen näinä päivinä katsotaan eduksi ainakin CV:ssä. Jos hallitustyöskentelyä haluaa tehdä niin kannustaisin miettimään, että myös minkä vuoksi. Varsinkin jos toimii kasvuyhtiöiden kanssa, niin täytyy myös punnita se tosiasia, että vaikeuksia väistämättä tulee ja silloin olet yrittäjän tuki ja turva 24/7.

6 tykkäystä

Eiköhän jostain löydy firma josta saa?

10 tykkäystä

Kasvattaisin oman kokemuksen mukaan haarukkaa tonnilla, ja siis alaspäin. :wink: Alasta riippuen projektinvetovastuun aloittelevan palkka on sielä 3-3500 paikkeilla. Tietysti ei selvinnyt onko dippa inssi vai normi inssi, eikä myöskään kokemusvuodet, joilla on vaikutusta palkkoihin.

2 tykkäystä

Projekti-insinöörejä ja jopa projektipäälliköitä tosiaan on, joiden palkka on 3000-3500€, mutta he ovat yleensä nuorempia ja kokemattomia. Omaan haarukkaan laskin vanhemman asiantuntijan kokemuksen omaavat tekijät.
Itsellä työkokemusta reilu 10 vuotta. Tutkinto AMK-inssin, mutta ylemmän korkeakoulun opintoja takana, lopputyö ja paperit puuttuu.

2 tykkäystä

Joo, IT-ala on surullisenkuuluisa siitä, että ainoa keino palkankorotuksiin on vaihtaa työnantajaa. Maksavat mielummin uudelle vuoden koulutukset ja “hiljaisen tiedon” hitaan oppimisen kalliimmalla kuin pitävät entisen pienemmällä kustannuksella :slight_smile: Kai se sitten kannattaa.

23 tykkäystä

Minua on kohdeltu mielestäni ihan hyvin IT-alalla, eikä tulokehitys ole perustunut työpaikan vaihtamiseen.

Mutta sellaisia firmoja siis toki on, missä tämä ei toimi, ja silloin lienee parempi äänestää jaloillaan ennen kuin on jäänyt auttamattomasti jälkeen.

2 tykkäystä

Tuo on kieltämättä aika yleinen argumentti työpaikoilla, jonka takia palkka-avoimuus on mielestäni hyvä asia. Aika moni kun uskoo siihen, että kun työnantaja sanoo, että ei kukaan muukaan saa, niin tämä on totuus. Mutta tosiaan kun pelkästään tätäkin keskustelua seuraa, niin tietää, että näinhän asia ei tosiaan ole!

Aika useinhan tuossa tilanteessa käy se, että jos tajuaa, että muualta saa selvästi parempaa palkkaa ja on vaihtamassa työpaikkaa, niin siinä kohtaa nykyinen työnantaja saattaa olla “no, mutta itseasiassa haluaisitko pysyä ja saada palkankorotuksen” tai sitten palkka nousee tosiaan vain työnantajaa vaihtamalla.

5 tykkäystä

Jos palkka nousee nykyisellä työnantajalla vain kun on esittää parempi tarjous muualta, niin kannattanee silti vaihtaa.

On olemassa firmoja, joissa työntekijää kohdellaan hyvin.

18 tykkäystä

Joo varmaankin työntekijänä jää muitakin etuja saamatta, jos ei tiedä mistä pitää puoliaan.

Toisaalta…

Mikä on prosentuaalinen osuus yrityksistä jossa OIKEA ammattilainen työssään huitelee esim TES-palkan huipulla, ja esimies nostaa palkkaasi pyytämättämäsi? Veikkaan että on erittäin alhainen prosentti. Toki alakohtaista ja koulutuskin vaikuttaa jonkin verran.

Itsellä oli 28vuotiaana kaikki alan TES-mittarit tapissa ja palkka tapissa. Ilmoitin työnantajalle, että jos palkka on tapissa, niin on sitten uuden oppiminenkin… ei kelvannut syyksi. Vaihdoin lopulta työnantajaa (palkka ei ollut suurin syy). Nykyinen työnantaja nosti ihan kohtalaisesti palkkaa. Pääsin semmoiseen työhön mitä halusin ja plussana uudet haasteet, mitä kaipasin vireyden ja kiinnostuksen takia. Toki voi olla muutaman vuoden päästä taas “peli pelattu läpi”. Palkka on melkovarmasti ihan tapissa, mitä tulee alueelliseen palkkatasoon omassa ammatissani. Muutto muille paikkakunnille ei kiinnosta (koti on missä on… teen projektiluonteista ulkomaan reissutyötä).

Eli lainaukseen… kaikki ei ole aina niin simppeliä. Niinkuin aikaisemmin tässä ketjussa kirjoitin, niin palkka pitää saada työsopimusta kirjoittaessa niin korkealle, että ei tarvi toivoa vuoden välein palkankorotusta.

EDIT

4 tykkäystä

Palkka-avoimuus olisi tosiaan hyvä. Olen aika avoimesti keskustellut palkoista työpaikallani ja se näyttää sitten kuitenkin olevan totta, että minulle maksetaan jo enemmän kuin monille kokeneemmillekin.

Ja mitä tulee tuohon toisella työtarjouksella vivuttamiseen, niin tuo ei ole täällä toiminut. Parikin kaveria olisivat halunneet jäädä ja pyysivät samaa mitä muualta tarjottiin, mutta palkankorotuksiin ei suostuttu.

Työpaikan vaihtaminen olisi tottakai yksi vaihtoehto, mutta haluan työskennellä juuri täällä, koska firma toimii suhteellisen harvinaisella alalla suomalaisittain ja ala liittyy vielä omiin harrastuksiini. Tuollakin on arvoa ja siksi olen hyväksynyt markkinoita heikomman palkan. Siitä huolimatta kaipaisi edes jonkinlaiset näkymät siihen, että palkankorotukset olisi tulevaisuudessa mahdollisia edes silloin kun ottaa uuden vastuullisemman roolin.

Projektipäällikkö on tittelinä sellainen, ettei kerro oikeastaan yhtään mitään. Toiset vastaa sillä nimikkeellä miljoonien projekteista, toiselle homma on tuotekehitystä, kolmannelle jotain muuta.

Hommana itsessään pääosin äärimmäisen mukavaa, ainakin omasta näkökulmastani.

14 tykkäystä

Tätä ketjua lukiessa on saanut jatkuvasti hämmästellä, miten avoimesti ja luultavasti aivan rehellisesti kirjoittajat ovat kertoneet omista palkoistaan. Samalla kuitenkin kuvitelma oman palkkani hyvästä tasosta on rapissut, koska ainoa hyvä vertailukohta ovat olleet tilastot, joissa palkansaajat on jaettu desiileihin ja itsensä on voinut löytää ylimmän desiilin tuntumasta. Ei siis ihan huonosti ole mennyt kuitenkaan keskivertokansalaiseen verrattuna.

Toisaalta taas se, ettei tuohon tasoon pääseminen ole vaatinut koskaan ylitöiden tekemistä, eikä toistuvia palkkaneuvotteluja pomon kanssa, rauhoittaa kummasti. Olen lisäksi saanut tehdä itseäni kiinnostavia juttuja, joten näin jälkeenpäin ajateltuna ei haittaa yhtään, vaikka olenkin aina tyytynyt siihen korvaukseen, jonka pomoni ovat minulle pyytämättä suoneet.

Ja sitten vähän sitä faktaakin: IT-alalla 80-luvulta lähtien, uran huipulla n. 10 vuotta sitten n. 5300€/kk koodaushommista, ei projektipäällikön tai esimiehen vastuita. Sen jälkeen suoraan huipulta lähes pitkäaikaistyöttömäksi (ikä on vakava rasite tälläkin alalla, mutta ei este), pätkätöitä ja nyt lopulta “eläkevirassa” edelleen koodaushommissa “jäähdyttelemässä” palkkatasolla, joka on TEK:n tilastoissa n. 10% desiilin tasolla (siis 90% vastaavan koulutuksen ja kokemuksen omaavista tienaa vastaavan tasoisissa tehtävissä enemmän; “huipulla” ollessa olin yleensä hieman mediaanin alapuolella). Koska voin kuitenkin edelleen tehdä itseäni kiinnostavia hommia melko vapaasti omaa työkuormaani säädellen, ei liika stressikään paina. Vapaaherraksi ryhtyminen kiinnostaa päivä päivältä enemmän, mutta muinoin työttömänä ollessa oli jo suuri pelko siitä, riittääkö kerätty pääoma eläkkeelle asti.

Tämän ketjun kirjoittajia yhdistää selkeästi yksi tekijä: ei ne suuret tulot, vaan pienet menot! Toki suurituloisen on keskimäärin helpompi tehdä sijoituksia, kuin pienempituloisen, mutta joka tapauksessa ilahduttavan moni omasta näkökulmastani katsoen hyvinkin pienituloinen on läsnä tällä foorumilla ja kykenee sijoittamaan osan tuloistaan. Hienoa! Tämän ketjun lukemisen jälkeen tuntuu aina vaan oudommalta muissa medioissa toistuvat valitukset siitä, että rahat ei riitä, vaikka tulot ovat huomattavan suuret.

47 tykkäystä

Tähän yhteisöön on löytänyt ihmiset, ketkä on kiinnostuneita omasta taloudesta. Suomessa tulojen nousemisella ei saa niin suurta tulosta kuin menojen karsimisella.

30 tykkäystä

Suurituloiset eivät itse asiassa kansainvälisessäkään ole kovimpia säästäjiä eikä heidän nettovarallisuutensa ole välttämättä kovin korkea. Suurilla tuloilla on taipumusta johtaa ns. elintasoinflaatioon. Osin tämä on myös seurausta odotteesta: kun on isot tulot, ajattelee, että kuuluu ajaa mersulla, asua kalliilla alueella ja ostaa jatkuvasti uusia pukuja yms., koska muutkin tekevät niin.

Lähteenä voi vaikka lainata kijastosta kirjan ‘Millionaire Next Door’ ja tutustua tutkimustietoon aiheesta USAlaisten keskuudessa.

Käytännössä miljonäärit ovatkin useimmiten melko keskituloisia ja asuvat varallisuutensa nähden vaatimattomasti. He vain ovat koko elämänsä syöneet vähemmän kuin tienaavat.

Tästä on toki paljon poikkeuksia mutta 80% miljonaareistä on tällaisia henkilöitä.

17 tykkäystä

Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu. Itse olen ollut aina keskitien kulkija, eli ei ole ollut pröystäilytarvetta, mutta en liioin ole halunnut kituuttaa, olen nauttinut saavutetusta elintasosta. Toisaalta en ole koskaan osannut elää kädestä suuhun, vaan aina on ollut taloudellista puskuria sen verran, että enpä muista koskaan olleen sellaista tilannetta, ettei saisi laskuja maksettua. Ei silloin, kun tulot ja omaisuus olivat alimmassa kymmenyksessä, eikä nyt, kun tulot ja omaisuus ovat ylimmässä kymmenyksessä, ja kaikki kymmenykset sillä välillä on todennäköisesti tullut kuljettua läpi.

Voisiko olla niin, että se ei olekaan kauhean paljoa tuloista riippuvaista, onko taskuissa reiät, vai päätyykö osa tuloista säästöpossuun?

5 tykkäystä

Onko tälle mitään lähdettä? Lukaisin nimittäin juuri uusimman Talouselämän jossa oli listattu 104 yrityskauppamiljonääriä viime vuodelta. En jaksa uskoa että viime vuonna olisi päässyt miljonääriksi kovin montaa sataa ihmistä vuosikausien kituuttamisen ja säästämisen tuloksena.

10 tykkäystä