Palkkakeskustelu

Esim YTK:n jäsenmaksu on tällä hetkellä 115€/vuosi, joten 20 vuodessa olet säästänyt 2300€. Tämä säästö vastaa noin 1-2kk ansiosidonnaista tuloa minkä olisit saanut jos olisit joutunut työttömäksi.

Tietysti jos otetaan huomioon Kelan työttömyyskorvauksen(jonka saa “ilmaiseksi”) ja ansiosidonnaisen erotus, niin säästettyyn summaan olisi tarvittu muutama työttömyyskuukausi enemmän. Joka tapauksessa tuo jäsenmaksun maksaminen on aika edullista mielestäni, ja antaa hintaansa nähden paljon mielenrauhaa.

14 tykkäystä

Lisäksi tuon kassamaksun saa vähentää verotuksessa.

5 tykkäystä

Tätä yritin kirjoituksessani sanoa. Tyhmä riski tyhmästä syystä mutta vielä tällä hetkellä se on kannattanut.
Tässä vuosien saatossa on alkanut olla jo puhetta että systeemistä luovuttaisiin tai korvattaisiin esimerkiksi ilmaisella valtion kassalla. En kyllä pidätä henkitystä tätä odotellessani.

Koen oman riskin jäädä työttömäksi hyvin pienelsi mutta ei se silti tee tästä riskistä mielekästä.

4 tykkäystä

Kassa 63€/vuosi brutto, verovähennysten takia 27€/vuosi netto. Tuskinpa olen koskaan tahtomattani työtön, mutta maksan kuitenkin.

9 tykkäystä

Sijoittajan/treidaajan termein kassajäsenyydessä on niin hyvä riski-tuottosuhde, että keskimäärin siinä kannattaa olla mukana. :slight_smile:

9 tykkäystä

Täytyy näin liiton miehenä muistuttaa, että liitto tekee paljon muutakin kuin antaa turvaa työttömyyden varalle, tämä on ulkoistettu yhteistyökassoille joihin voi toki halutessaan liittyä yksilöjäseneksi.

Mutta liitto tekee myös edunvalvontaa, järjestää tapahtumia, neuvottelee puolestasi työehtosopimuksia, toteuttaa monenlaisia, esim. laki- palkkaneuvonta- urasuunnittelu- ja neuvontapalveluita sekä julkaisee erilaisia tiedotteita ja lehtiä.

Itse olen ratkaissut tuon monen täällä esiin nostaman liittojen jäsenmaksun hintaongelman lähtemällä tiukemmin mukaan erilaisiin toiminteisiin jolloin jäsenmaksulleen saa yhtäkkiä satojen prosenttien katteen erilaisten etujen, tapahtumien ja välillä korvaustenkin muodossa. Saan siitä lisäksi järkevää tekemistä arkeeni ja aikamoisen suuren “samanmielisten” piirin ympärilleni.

Sieltä muuten tulee myös (toistaiseksi aikamoisen hyviäkin) sijoitusvinkkejä.

Minä olen tällä ratkaisulla paitsi tietopääomallisesti, myös rahallisesti voitolla. Jokainen toki valitsee itse toimintalinjansa. Mutta se, ettei liittoon kannattaisi liittyä, ei pidä paikkaansa.

13 tykkäystä

Tämähän on vain subjektiivinen kokemuksesi mikä voi olla sinulle täysin oikea valinta muttei se mikään objektiivinen totuus ole. Jollekkin toiselle saattaa olla eri tilanne.

Onneksi Suomessa on täysin vapaata päättää itse liittyykö vai jättääkö liittymättä liittoon.

27 tykkäystä

Olen ollut hetken aikaa joskus opiskeluaikana Insinööriliitossa. Oli ilmainen ajan x verran, en muista oliko peräti koko opiskeluaika. Ensimmäisen laskun kohdalla totesin, ettei se tarjoa minulle tänä päivänä mitään lisäarvoa pelkkään kassaan verrattuna.

Samalla tunnustan maksavani ilman mitään sen suurempaa uskonnollista vakausta kirkollisveroa. Jotenkin ihan kiva homma että lapset saavat kasteen ja ainakin ennen seurakunnalla oli hyvin kerhotoimintaa.

4 tykkäystä

Eihän tämä pidä alkuunkaan paikkaansa. TES määrittää minimipalkan ynnä muut edut, parempaa palkkaa saa maksaa jos firma haluaa. Sillä ei ole mitään väliä kuuluuko työntekijä liittoon kun omaa työsopimustaan neuvottelee. Yhtä lailla liittoon kuuluva voi yrittää neuvotella parempaa palkkaa kuin TES:n minimi.

Liittoon kuulumattomuus ainakin perus tehdastyössä vaikuttaa minusta lähinnä sellaiselta näkemyksen ottamiselta, että “maksakaa te muut niitä liiton maksuja, minä napsin vain ilmaiseksi kirsikat kakusta”.

Sama kuin liittyisi kirkkoon aina siksi aikaa kun haluaa pitää ristiäisiä ja häitä. Maksakoot muut kirkollisveroa. Edut kiinnostaa, mutta niistä ei halua maksaa mitään.

Omalla kohdalla liitto näytteli suurta osaa kun taistelimme meikäläiselle vakisopimuksen. Työnantaja rikkoi työsopimuslakia tekemällä jatkuvasti uusia määräaikaisia soppareita milloin milläkin verukkeella. Liiton painostuksesta hommat hoitui lopulta mallikkaasti.

Juuri näin. Jos voi olla 100% varma, ettei tarvitse ikinä liiton lakimiesten, sopimusasiantuntijoiden tai muiden palveluja tai työskentelee jossain 1-5 ihmisen firmassa, jossa on muutenkin huomattavasti paremmat edut ja palkat kuin TES määrittää niin ymmärrän, ettei liitoon kuuluminen kiinnosta.

16 tykkäystä

Mielestäni tusinakassa on asian ytimessä.

“Työehtosopimus (TES, tuttavallisesti tessi) on ammattiliiton ja työnantajaliiton välinen sopimus alan vähimmäistyöehdoista.”

Se on totta, että neuvottelutulokset koskevat kaikkia niitäkin, jotka eivät liittoon kuulu ja osa ottaa ainoastaan rusinat pullasta.

Oma näkemys on, että duunaritasolle liitot ovat hyvä asia, sillä kun Lidlin kassa alkaa Lidlin kanssa palkasta neuvottelemaan, niin tuskin kovin kummoista korotusta on tiedossa, sillä kassat on nopeasti korvattavissa ja Lidlillä on pelimerkkejä aivan järjetön määrä.

Jenkeissähän yritykset tekevät kaikkensa, että työntekijät eivät onnistuisi järjestäytymään ja vahva epäilykseni on, että syyt ovat taloudelliset.

Ei Nalle ja kaverit huvikseen liittoja ole yrittänyt viimeiset 40+ vuotta tuhota. Siitä olisi selvää hyötyä heille, jos duunareilla ei olisi joukkovoimaa ja heille jäisi enemmän viivan alle. Nyt he uskovat, että Loimaan kassa on kasvanut tarpeeksi suureksi tämän toteuttamiseen.

Oman alansa spesialistit, joista on pulaa voivat kilpailuttamaan palkkaansa itse, mutta helposti korvattavissa olevat tarvitsevat joukkovoimaa.

En tosin pidä kikyjä ja muita kovin onnistuneina, eikä Suomessa muutama vuosi sitten ollut mitään hätää, vaan se oli pelkkää tulonsiirtoa duunareilta omistavalle luokalle. Liitot eivät taida olla ihan kartalla enää nykyään, enkä ole aivan varma kenen etuja siellä isossa kuvassa ajetaan.

4 tykkäystä

En ole tarvinnut ikinä lakimiestä, toivottavasti en tarvitsekaan. Muutaman kerran on menty rajamailla lisien kanssa, josta oli huomattavasti helpompaa kävellä pomon eteen ja sanoa; jos et maksa ilta- ja ylityölisiä, minä en niitä tunteja myöskään enää tee. Tuo vain yksi esimerkki, yhtä lailla olen vääntänyt palkan määrittelystä monisatapäisessä firmassa suoraan toimarin kanssa kun siihen tilaisuus muussa yhteydessä tuli. Eihän se mitään muuttanut, mutta olipa helppo vaihtaa työpaikkaa kun tiesi ettei nykyfirmassa voi koskaan saavuttaa samaa palkkatasoa.

Palkat olen neuvotellut muutenkin aina itse. Jos palkka on ollut työhön nähden huono, ei siinä ole liiton neuvottelema korotus vaikuttanut lähtöaikeisiin mitenkään.

Varmasti olen silti tuossa asiassa vapaamatkustaja. Niin kuin meistä lähes jokainen on jossain, kun asiaa kovin mietitään. Esimerkiksi moni haikailee kyläkauppojen perään. Moniko niistä haikailijoista tekee siellä ostokset? Harmitellaan kun kotimainen tuotanto tippuu ja mitä sieltä kaupasta tuodaan? Monesti sitä mitä on halvinta ja siitä kaupasta jossa on halvimmat hinnat. Sama julkisen liikenteen osalta. Ihmetellään kun se 50 vuotta kulkenut linja ei enää menekään, noh ei varmaan kun kukaan ei siinä matkusta.

6 tykkäystä

Nämä on tosiaan yksilökohtaisia juttuja. Jos on paljon ammattitaitoa ja työmahdollisuuksia niin tuskin liittoa tarvitseekaan juuri mihinkään kun voi nostaa kytkintä sellaisesta firmasta, joka ei miellytä. Myöskään munaton liitto ei ole jäsenyyden arvoinen.

Tarkemmin ajateltuna tajusinkin sen kommentin. Eli jos liittoja ei olisi ollenkaan niin silloin omat työedut neuvotellaan itse. Yhteyskunnallisesti ounastelisin tuon olevan katastrofi, koska hyväksikäyttöä on jo nyt ihan tarpeeksi. Kiva neuvotella kokemattomana nuorena omat työehdot jossain Mustissa ja Mirrissä tai Hesburgerissa.

9 tykkäystä

Työntekijä/työnantaja asemaa ajatellessa voimme pohdiskella kummalla on sitten loppujen lopuksi parempi neuvotteluvoima olemassa? Suomessakin saa kuulla jatkuvaa liittojen moittimista, mutta samaan aikaan merkittävä osa työnantajista kuuluu työnantajaliittoihin esimerkiksi nyt EK:n kautta. Onko tässä jokin epäsuhta olemassa, kun jälkimmäisestä ei juuri moitita tai puhuta?

Kuulun itsekin liittoon. Oman edun kannalta hyvinkin merkittävää, koska tässähän sitä ollaan tällainen suht tavan duunari. En ole monestakaan asiasta samaa mieltä, mutta mitään jenkkien järjestelmää ei tarvita yhteenkään maahan, vaikka sijoitusteni kautta tästä varmasti hyödyn huomattavasti, kun ihmisille ei makseta heidän oikeasti ansaitsemaansa palkkaa, vaan hyödynnetään härskisti neuvotteluasemaa

4 tykkäystä

Pesoselta kysytty, että onko huolissaan kun työehtoja heikennetään mistä löytyy työntekijöitä upm:lle kun muilla metsäyhtiöillä paremmat ehdot. Vastaus oli että kyllä kolmivuorotyöhön tulijoita on kun palkka noin 60.000€ vuodessa.

En tiedä mikä johtajat sokeuttaa, jos työehdot eivät ole hyvät niin ei niitä hyvälläkään palkalla korjata.

4 tykkäystä

Niin, Pesonen lupaa että vuosiansiot säilyy hyvänä, mutta työtunteja jopa 159h lisää :smiley: Siihen vielä ylityöt päälle jos niitä enää kukaa jaksaa. Ja ylitöillähän käytännössä useat koneet pyörii tuolla…

4 tykkäystä

Jep ja jos kausipalkka sekä v-päivät poistuu niin se on faktaa että tulee nelivuoro käyntiä noin 5-6 kuukautta vuoteen. Ei sitä kukaan jaksa oli palkka mikä hyvänsä.

5 tykkäystä

No onhan 60.000/12 = 5000 eur/kk Suomen mittapuun ja useimpien kilpailijamaiden mittapuun mukaan kelpo korvaus melko siististä säännöllisestä työstä.

Etenkin kun moni näistä työpaikoista on paikkakunnilla jossa asuminen on kaupunkeihin verrattuna suorastaan pilkkahintaista.

Mutta, jos UPM ehdottaa 160 ylimääräistä tuntia, tarkoittaahan se että tuntihinta laskisi vajaat 10 prosenttia, vaikka kokonaisansio jäisi erinomaiseksi. Toisaalta normaaleihin työtunteihin palaaminen takaisi 5 vuoden jatkon palkannautintaan painopaperipiakkakunnillakin

31 tykkäystä

Tekisitkö nelivuoro käyntiä esimerkiksi 5 kuukautta? Tiedätkö edes mitä se tarkoittaa?

Eli aloitat maanantaina työt aaiiyy, pääset sunnuntai aamuna klo 6 töistä. Se sunnuntai sun ensimmäinen vapaa, sitten maanantaina vapaa ja taas tiistaina alkaa työkierto alusta. Eli vapaata 42 tuntia. Tuo sunnuntai menee enemmän ja vähemmän nukkuessa ja rytmiä kääntäessä eli en lukisi edes vapaapäiväksi.

9 tykkäystä

Nimimerkistä päätellen olet alalla töissä ja on kyllä ehkä vähän sokeutunut tuo sinun näkökulmasi siitä johtuen. Onhan tuo varmasti raskasta pitkässä juoksussa, mutta kyllä muilta aloilta löytyy yhtä raskaita hommia, mutta selvästi huonommalla palkalla. Varsinkin kun ottaa huomioon, että työhön ei korkeaa koulutusta tarvita ja silti palkkaa huitelee dippainssien mediaanipalkan tasolla en kyllä millään näe, että tulijoista olisi pulaa.

48 tykkäystä

Itse en myöskään usko, että työnantajan tarkoitus on ajaa työntekijät täysin loppuun, eihän siinä mitään järkeä ole. Jos lukema 34,5h viikossa pitää paikkansa, en näe tunnin tai parin lisäyksessä ongelmaa. Mutta lisää tietoa tässä varmaan kaikki tarvitsevat.

9 tykkäystä