Palkkakeskustelu

Tässä nyt pitää muistaa se, että ei opettajien tai sen enempää hoitajien työ tuota suoraan mitään. Työ on ensiarvoisen tärkeää, mutta tuottavuus heikkoa.

En edes tiedä miten peruskoulussa tuota mitataan vai mitataanko ollenkaan. Esimerkiksi AMK:ssa kriteerinä oli ainakin aiemmin valmistuneiden määrä. Käytännössä tuo johti siihen, että 90% kursseista pääsi ainakin ennen halutessaan läpi puolen tunnin lukemisella ennen koetta ilman minkäänlaista läsnäoloa.

4 tykkäystä

[quote=“RahatonMies”]
Tässä nyt pitää muistaa se, että ei opettajien tai sen enempää hoitajien työ tuota suoraan mitään. Työ on ensiarvoisen tärkeää, mutta tuottavuus heikkoa.[/quote]

Eivät tuota mitään… vaikka yritän tulkita tätä ystävällisten silmälasien läpi, on tällainen teksti aika kylmäävää. Ns. nettomaksajaretoriikkaa. Eivät tuota mitään… paitsi koulutusta, sivistystä, terveyttä ja hyvinvointia näin aluksi. Haluaisin nähdä sen skenaarion, jossa ”tuottavat” alat pystyisivät olemaan olemassa ilman kaikkea sitä tukea, jota yhteiskunta niille tarjoaa. Taitaisi jäädä ”tuottaminen” melko vähiin.

Kokonaisuutena tämä keskustelu olisi mielestäni kyllä enemmän kahvihuoneeseen sopivaa kuin tähän palkkakeskusteluun.

20 tykkäystä

Mielenkiintoista keskustelua!

Paljonko paperityöläisten tuntimäärä 3 viikossa tai viikossa? Meillä kuntasektorilla työaika vuorotyössä 114,75h/3vk. Eli 38,25h/vk. Ei tee mieli tehdä korkeampia tuntimääriä, kun muutenkin saa paiskia hommia kolmessa vuorossa. Ylitöitä ei saa tehdä ja vuorot on rajattu 10-tuntisiksi, myös yövuorot. Itse haluaisin tehdä hieman ylitöitä sekä pidempiä vuoroja lisäpalkan takia. Ei onnistu.

1 tykkäys

Miten ohitit lauseen: “Työ on ensiarvoisen tärkeää, mutta tuottavuus heikkoa.”?

Luulin että päivänselvän asian voi tiivistää yhteen lauseeseen, ilman että siinä on kellekään mitään epäselvää. Nuo työt ovat huomattavasti arvokkaampia yhteiskunnalle kuin vaikkapa f1 ajaminen, vaikka palkkaero voi olla vuodessa helposti tuhatkertainen.

5 tykkäystä

Eilen istuin iltaa yläasteen käsityömaikan kanssa. Normitunnit viikossa 24 tuntia. Tämän yli, kun tekee niin saa satasen jokaisesta tehdystä tunnista. Valinnaiset menee sen verran hyvin kaupaksi, että viikkotunteja kertyy yli 30 viikossa. Pari tuntia viikossa “huoltaa” koneita, josta maksetaan 25 euroa tunti. Luokanvalvonnasta sun muista saa lisiä ja vuosiansio nousee lähemmäs 50 000 euroa.

Tähän lisätään vielä 3,5 kk lomaa vuodessa, niin en sitten tiedä, että onko opettajan duuni ihan niin kamalaa kuin annetaan ymmärtää. Mielestäni monen opettajan kannattaisi hakea perspektiiviä muistakin töistä.

PS. Itse olen käynyt myös erityiskouluista perspektiiviä hakemassa avustus-/opetuspuolesta

PS2 Työntekijät ansaitsevat mielestäni osuutensa lisäarvosta, eikä nuo paperi- ja kartonki teollisuuden marginaalit erityisen huonoilta näytä. :slightly_smiling_face:

19 tykkäystä

Tulihan se vastaus sieltä, pyydetyt perustelut tosin loistavat poissaolollaan. Ei mikään ihme, niin hulluja väitteitä aikaisemmin oli.

Kyllä täytyy olla pahasti irrallaan tavallisen työssäkäyvän ihmisen arjen todellisuudesta jos kuvittelee paperimiesten suostuvan minkälaisiin heikennyksiin tahansa myötätunnosta muiden alojen palkkaa kohtaan, se kun ei opattajalta ole pois vaikka työnantaja pystyisi maksamaan 160k€ vuodessa paperimiehelle. Päinvastoin, tällöin tulisi enemmän verotuloja joista opettajien palkka maksetaan. Kuten myös silloin jos tästä lakosta syyttää pelkästään työtä tekevää paperimiestä. Kuten aikaisemminkin kirjoitin Suomessa vielä toistaiseksi saa jokainen valita käykö töissä vai ei. Nyt ei haluta käydä koska työnantaja haluaa heikentää ehtoja.

2 tykkäystä

Sulta näyttää nyt menevän pointti vähän ohi. Kierroksetkin nousee silminnähden. Korkki kiinni, jos haluat jatkaa järkevää keskustelua. Minä en esimerkiksi ole missään puhunut tai viitannut siihen, että paperimiehillä olisi liian korkea palkka tai että sitä pitäisi laskea. Totesin vain, ettei ole vaikeaa nähdä miksi ihmisiä näin vahva lakkoaseen käyttö närkästyttää ja että kyllä muillakin kuin paperimiehillä on oikeus tästä asiasta olla kiinnostunut, onhan kyseessä merkittävä yhteiskunnallinen tapahtuma. Ei siihen mitään kateutta vaadita.

9 tykkäystä

Mä olen tästä kyllä täysin eri mieltä. Sinä olet haukkunut minua lapselliseksi, ahdasmieliseksi ja vihjannut olevani humalassa. Minä en ole alentunut tasollesi vaan pelkästään pyytänyt perustelemaan väitteitäsi. Ilmeisesti sinulla meni asia tunteisiin kun mainitsin täällä ettet niitä pysty perustelemaan.

3 tykkäystä

Opettajia on muitakin kuin käsityömaikat, eli aika rajusti yleistät kommenttisi kattamaan kaikki opettajat. Yksikään tuntemani opettaja ei selviä noin vähillä tunneilla eikä tienaa lähellekään 50k vuodessa.

4 tykkäystä

Harvalla on opetustunteja noin paljon, ja jos on, niin hyvin ne hoitaessa se on aika raskasta.

Unohdat mainita että kuntasektorilla pitkät vuosilomat. Vaimo kuntasektorilla hoitoallalla niin sillä melkein 8 viikkoa vuosilomaa. Paperityöntekijän reilu 3 viikon kesäloma on ainut pitempi vapaa vuodessa. Eikä niitä ylitöitäkään loputtomiin jaksa kun UPM tehtaat käytännössä pyörivät kaiken aikaa ylitöillä mitkä sitten nostavat tätä tilastollista vuosiansiota. Kyllähän sitä jaksaa joskus jonkun 16 tuntisen vuoron tehdä mutta jatkuvasti ympäri vuoden ei. Mutta kaikki jotka tekevät 3 vuorotyötä tietävät miten kuluttavaa se on kun vuosikymmenet tekee. Kyllä minusta kaikille 3 vuorotyötä tekeville pitää kunnon korvaus maksaa, hoitajillekkin.

3 tykkäystä

Perusliksa 4950e/kk jonka lisäksi vuosittain odotettavissa 3-6 kuukauden bruttopalkan verran bonuksia. Myös pienen pieni carry-allokaatio joka tuottanee hedelmää vasta vuosien päästä.

KTM 26v, Investment Analyst

27 tykkäystä

@Korppujyra riittääkö 37,5h/viikko noissa hommissa?

1 tykkäys

Et ole tosissasi että vertaat paperityöntekijöitä mainosten jakajiin ym matala palkka alan työntekijöihin. Sama kun vertaisit Mc Donaldsin vuoropäällikön palkkaa Jussi Pesosen palkkaan. Tämähän on ammatin valinta kysymys. Jokainenhan voi hakea tehtaalle jos se on se taivaspaikka. Nykyään koulutus vähintään viisi vuotta. useammat käynyt enemmänkin. Ja hakijoita 1200-2000 joista reilu 20 valitaan. Voin sanoa että tarvii olla aika hyvät todistukset että tuosta seulasta pääsee läpi, helpompi päästä inssiksi opiskelemaan. Ei paperi, eikä sellutehtaalla suoraan mennä parhaille paikoille joissa nuo paremmat palkat, ne vaativat vuosien kokemuksen. Tuntuu että ihmiset luulevat että sinne voi kuka vaan mennä suoraan koneenhoitajaksi. Todellisuudessa menee vuosikymmeniä. Nuorten silmissä UPM arvostus työnantajana pohjamudissa. Moni nuori käykin vain ottamassa työkokemusta ja lähtevät paremmille työnantajille ja moni lähtee opiskelemaan kun pettyvät UPM:n. UPM:n markkina puheet ja todellisuus kun eivät kohtaa.

5 tykkäystä

Itse sain tällä viikolla täysin yllättäen ja pyytämättä 3,7% palkankorotuksen. Pomon kerrottua asiasta aloin nauraa ja sanoin etten ole saanut aikaan yhtään mitään :laughing: Samalla kuukausipalkka nousi 5-numeroiseksi, mutta verottajahan vie palkankorotuksesta yli puolet.

40 tykkäystä

Tämä on ehkä vähän lapsellista mutta nykyään saa selville eri alojen palkat muutamalla klikkauksella joten ihmettelen että niin moni kuitenkin haluaa opiskella esim sairaanhoitajaksi. Itse kun olin siinä iässä että piti miettiä koulutusvaihtoehtoja niin eniten kiinnosti fysioterapeutin ammatti. Muistaakseni 4 vuoden koulutus ja hakijoita erittäin paljon. Mietin uudestaan sen jälkeen kun näin paljon fyssari keskimäärin tienaa. Tuntuu hullulta että nyt tienaan merkonomin papereilla melkein tuplasti enemmän kuin tienaisin fysioterapeuttina. Voihan se olla joillekin kutsumusammatti mutta ei se paljoa paina kun pitää lainoja maksaa pois.
Olen samaa mieltä että 3 vuorotyöstä pitäisi maksaa enemmän.

8 tykkäystä

Katsopa ensin mihin väitteesesi vastasin. Toin esille muutamia ammattiryhmiä, jotka työskentelevät vähintään yhtä epämukavina työaikoina, huomattavasti pienemmällä ansiotasolla. Säännöllisesti mihin vuorokauden aikaan tahansa vuoden kaikkina päivinä töissä olevista ammattiryhmistä lääkäreillä on paperimiestä korkeampi ansiotaso, ehkä voi löytyä joku muukin,.

Mitä sitten vaikka olisikin paras palkka kaikista keskeytymätöntä kolmivuoroa tekevistä aloista? Haittaako se sinua jotenkin? Kuitenkin firmat voi hyvin ja tekee omistajille hyvin pätäkkää. Samalla työntekijät maksat veroja aika törkeästi ansaitsemastaan palkasta.

Haittaako se sinua että jengi maksaa hyvin veroja? Vai haluaisitko että verokertymä olisi pienempi ja itse maksaisit enemmän veroja samasta palkasta?

1 tykkäys

Erikoista vertailua silti. Eli saako paperimires mielestäsi liikaa palkkaa vai mitä tällä oudolla vertailulla haet? En ymmärrä tätä vertailua. Tämähän on ihan ammatinvalintakysymys. Voi ne sairaan hoitajat ym hakea UPM töihin jos se on kadehdittava työpaikka. Ei se ole minulta pois vaikka mm. ahtaajat ja öljyn jalostamolla saavat enemmän palkkaa, tai naapurini. Päinvastoin kun yleinen palkkataso nousee niin todennäköisesti muutkin alat saavat paremmat korotukset. En ole tätä katkeraa ajatusmallia ikinä ymmärtänyt. Harva sairaanhoitaja vertaa että miksi heillä on pienempi palkka kun paperimiehillä. Ne on muut jotka tätä vertausta jatkuvasti hokevat. Tottahan se on että hoitoalalla liian pieni palkkaus vuorotyöhön nähden. Soisin heille kunnon korotuksen, siintäkin varmaan taas jotkut alkaisi huutamaan että saavat liikaa verrattuna ravintolatyöntekijöihin tai lehdenjakajiin verrattuna! Tälläinen kateellinen ajattelu pitäisi minusta unohtaa.

3 tykkäystä

Kyllä palkkarealismi on se mitä duunari-isäni opetti minulle, ja minä opetan lapsille. Minullakin on haaveammattina ollut liikunnanohjaajaa, jalkapallotuomaria ym, mutta päädyin kuitenkin korkeakouluun. Iso merkitys oli sillä että perheestä tuli vahvaa signaalia, että omia lahjoja (lähinnä matikkapää ja kyky keskittyä) ei saa hukata. (Vaikka kaikesta muusta oltiinkin eri mieltä)

Toisinaan mietin, olisinko intohimoammatissa onnellisempi. Vai olenko onnellinen että minulla on nimenomaan intohimoharrastuksia, ja täysin näistä poikkeava työ. Ihminen kun tuppaa aina vähän näkemään vihreyttä aidan tuolla puolen…

Mahtavasti nuorempi sukupolvi, joustavampine ajatuksineen, opettaa haastamaan itseni aina uudestaan ja uudestaan - minähän voin resetoida lähtöoletukseni koska tahansa ja ruveta tekemään jotain muuta. Ja olen kait tyytyväinen, että valitsin “uran” aikanaan, sillä downshiftaus kun on helpompaa kuin upshiftaus.

17 tykkäystä