Palkkakeskustelu

Itse väitit paperityöläisten saavan työvuoroihin nähden ehkäpä liiankin pientä palkkaa ja hämmästelit kuinka kukaan voisi suostua vastaavaan pienemmällä korvauksella. Toin esille kasan ammattiryhmiä, jotka niin tekevät. En ottanut mitään kantaa paperimiesten ansiotason kohtuullisuuteen.

22 tykkäystä

On se välillä niin huvittavaa tämä kateus. Nillitetään omista hommista ja sitten jos joku ottaa esimerkin muualta ja totuus on, että ei ne asiat nyt välttämättä niin huonosti ole, niin silloin toitotetaan, että ammatinvalintakysymys… Kannattaisiko silloin lopettaa ruikuttaminen ja ottaa omasta ajatuksesta oppia ja vaihtaa itse sitä alaa/ammattia…?

Jos muistan oikein, niin tutkimusten mukaan yli puolet suomalaisista olisivat valmiita maksamaan vähän enemmän veroja (oliko jopa 1%), mikäli tämä osuus ohjattaisiin sairaanhoitajien palkkoihin… Niin yleisesti tämä ongelma on tunnistettu ja täällä sitten jotkut ylimieliset idiootit heittävät kommenttia, että ammatinvalintakysymys… Oikeasti oksettaa tällainen ja kun se vielä tulee selvästi “aatteen” omaavasta suusta, niin oksettaa vielä enemmän. Tästä on mielestäni niin helppo vetää johtopäätös miksi kommunismi ei koskaan tule toimimaan siten miten sen ideologina pitäisi toimia. Taitaa nämä ylimääräisiin veroihin suostuvat henkilöt löytyä pääosin oikealta laidalta puoluekenttää, vaikka eihän siellä pitäisi olla kuin riistäjiä… Ilmeisesti sairaanhoitajissa ei ole riittävästi liiton jäseniä tai oikean väristä puoluekirjaa, että AY-liike tai työväenpuolueet kiinnostuisivat heidän asioita hoitamaan kuntoon, ei näiden “rikkureiden” vuoksi kannata mitään tukilakkoja aloittaa ilmeisesti…

Sitten vielä naurettavuuden huippu tässä nillittämisessä on se, että toitotetaan sitä miten ei duunari saa olla toiselle duunarille kateellinen mutta sitten itse nostetaan nämä “riistäjät” esiin, ketkä kuitenkin viime kädessä sen työpaikan teille tarjoavat. Eli, sitten jos jollakin menee paremmin kuin teillä, niin he ovat vain yksiselitteisesti aivan karseita ihmisiä… Moni heistä on aivan varmasti antanut jossain vaiheessa elämäänsä enemmän itsestään kuin te osaisitte edes kuvitella. Varmasi teidän vasemmistolaiseen ajatteluun on sen verran vahvasti taottu se, että johtajien lisäksi kaikki yrittäjät, saati PK-yritysten omistajat ovat heti perkeleestä seuraavia. Etenkin jos näistä nyt joku on vähän saanut menestystä ja hieman tienaavat enemmän kuin te - sehän on annettu heille tai otettu työmiehen selkänahasta, eihän ne enää edes tee “oikeita töitä”. Ettehän te varmasti edes ymmärrä kuinka paljon he joutuvat veroja toimistaan maksamaan, saati millaisen työmäärän ovat aikoinaan tehneet, että firma pyörii kannattavasti jne., jne… Ai niin ja melkein unohtui, varmasti myös kaikille maajusseille tulee olla kateellinen ihan (peri)aatteesta - ajavat uusilla traktoreilla ja mersuilla, kun saavat niin mahdottomia tukia ja on heillä muutenkin niin mukavat oltavat… Moni heistä taitaa olla melkein 24/7 töissä ja jos lomaa on, niin silloin tehdään metsätöitä tms., mitä ei “normaaleina” työpäivinä ehdi tekemään mutta joidenkin mielestä ne paskiaiset ovat vain niin hyvässä asemassa, kun kumminkin vielä nauttivat varmasti työstään… Tuet pois ja tuodaan halvalla ruokaa työläisten pöytään muualta ja niille jotka ajattelevat luontoa, niin ruoka tuodaan “reilun kaupan” leimalla Afrikasta tai Etelä-Amerikasta, näin pelastamme maailman…

No mutta eipä siinä, tuli vähän provosoiva teksti ja sanottakoon selvyydeksi, että en ole paperimiehille kateellinen. En ylipäätään ole koskaan osannut olla kateellinen, koska “jokainen on oman onnensa seppä” ja onnellisuus tulee itselleni niin monesta muusta asiasta kuin rahasta, että jonkun toisen palkan/varallisuuden johdosta en todellakaan voisi olla kenellekään kateellinen. Se on jopa huvittavaa, että miksi tietynlaisen ideologian omaavat pauhaavat näistä aina eniten, vaikka ihan hyvin hekin voisivat mennä pankkiin ja pantata talonsa ja luoda unelmien työpaikkoja… MUTTA helpompi vaan ruikuttaa miten muilla on enemmän ja vain heitä riistetään…

9 tykkäystä

Alkaa mennä pitkälti olkiukkoilun puolelle, esim " Varmasti teidän vasemmistolaiseen …". Tässä rakennetaan itse keksittyjen oletusten perusteella sopivaa olkinukkea.

3 tykkäystä

Nooh, olen ihan duunarista lähtenyt aikoinaan liikkeelle ja mietin jo lisätä edellä olevaan viestiin miten esimerkiksi ensimmäisessä työpaikassani minua yritettiin pakottaa liittymään liittoon. Tämä kyseinen “liitonmies” on eittämättä vieläkin negatiivisin henkilö kehen olen koskaan törmännyt. Esimerkiksi hänen suustaan vastaavia kommentteja sai kuulla ihan päivittäin, lisäksi kun itse tiesin, että en siellä tule kauaa olemaan, niin toki vähän häntä myös huudatin. Mentaliteetti oli se, että kesällä liian kuuma ja talvella liian kylmä ja tämä asettelu kaikkiin asioihin, ts. erittäin raskasta olla missään tekemisissä tällaisen henkilön kanssa, kun vain ei yksinkertaisesti ollut koskaan mikään asia hyvin. Itse totesin hänelle aika monta kertaa tuon jo mainitun mantran: “Suomi on vapaa maa ja sen kun kävelet pankkiin ja voit pantata talosi, sekä luoda ihan vastaavanlaisen yrityksen mutta maksaa työntekijöillesi reilun palkan ilman riistämistä.” Niin vain tämäkin kaveri jäi tältä samalta työnantajalta eläkkeelle, vaikka 30 vuotta taisi häntä ja hänen työkavereitaan riistää… Joten on tuo vaan aika naurettavaa hokea näitä mantroja ja todella pitkä aika olla katkera ja kuten tuolla joku totesi, “niin eihän Suomessa ole pakko töitä tehdä”.

Muutenkin kaikki kommentit elävästä elämästä poimittua - ei tarvinnut yhtään keksiä itse mutta melkein unohtui mantrasta nuo maajussit.

Minun puolestani jokainen saa luoda haluamansa maailmankuvan mutta täysin yksioikoisia ihmisiä minun on vaikea ymmärtää ja en vain osaa tulla heidän kanssaan toimeen. Enkä tällä tarkoita vain toista ääripäätä, ihan yhtä myrkyllistä kateutta ja katkeruutta löytyy sieltä toisesta ääripäästä mutta asiat ja kohteet ovat vaan erilaiset. Puoluekanta yms. ei minua kiinnosta ja ystäväpiirissäni on hyvinkin erilaisia ihmisiä - saa olla minun puolestani radikaalejakin mielipiteitä mutta jos niistä muodostuu yksiselitteisiä faktoja, niin valitettavasti se menee minun ymmärrykseni yli.

Jos sinun mielestä tuo minun kärjistetysti esitetty vastakkainasettelu ei pidä paikkaansa, niin eipä varmaan tarvitse paljoa tuosta siloitella, kun sopii jo ihan puoluejohdon suuhun sanat. Tasapäistäminen vain ei yksinkertaisesti sovi minun käsitykseeni oikeudenmukaisuudesta.

7 tykkäystä

Ylläpito täällä terve! :slight_smile:

“Metsäyhtiö”-ketjussa keskustelu lähti osittain raiteiltaan, vaikka joukossa oli viestejä, jotka varmasti kiinnostavat sijoittajia, mutta paljon sellaistakin asiaa, jotka ei auta sijoittajia sijoituspäätöksissä. Joten ylläpito siirsi keskustelun yhtiöketjusta tänne. :slight_smile:

Metsäyhtiö-ketjusta ilmoitettiin meille mm. lipuilla ja nyt tämä viimeaikainen palkkakeskustelu on tässäkin ketjussa harmittanut useita, josta meille on ilmoitettu lipuin ja muutenkin. Minusta lähes aina keskusteluissa molemmilla osapuolilla on hyviä pointteja, mutta varmaan keskustelu on lähes kaikkien (?) mielestä lähtenyt sellaisille urille ettei se ole enää kovinkaan hedelmällistä. Voin olla väärässäkin.

Ehkä tällainen keskustelu ei kuulu yhtiöketjuun eikä kai tännekään ja ehkä tätä keskustelua kahvihuonelaisetkaan halua Kahvihuoneelle(?). Mielestäni keskustelu oli paikoin hyvää ja hedelmällistä sekä tuli paljon erilaisia hyviä pointteja vähän joka taholta, mutta keskustelu on käynyt täällä vähän ehkä raskaaksi viime aikoina.

Palkkakeskustelu -ketjussa keskustelu voi vähän rönsytä hedelmällisessä hengessä, mutta rajansa kaikella. Yhtiöketjussa toivotaan yleisesti keskustelua, joka kiinnostaa sijoittajia ja yleisesti ottaen ketjussa kuin ketjussa toivotaan noudatettavan hyviä käytöstapoja. :slight_smile:

Jos jatketaan ketjua, kuten on aloitusviestissä haluttu. :slight_smile:

Edit: Voi kertoa enemmänkin työstään kuin em. kohdat. Esimerkiksi @Nortti1 :n mainitsemia asioita, hyvä lisäys Nortti1 - kiitos! :slight_smile:

Kivaa maanantaita kaikille! :slight_smile:

31 tykkäystä

Olisi kiva, jos työn kuormittavuutta voisi kuitenkin jotenkin samalla kuvata. Esim itsellä etätöitä normaaliin toimistoaikaan, vaikka toimistollekin saisi halutessaan mennä, ja todellinen tuntimääräkin pysyy ihan ohjearvoissa, eikä töiden ulkopuolella tarvitse olla tavoitettavissa.

2 tykkäystä

Peruskoulussa ala- ja yläkoulussa aineenopettaja, pääosin yläkoulu. Ikälisiä yhtä vaille täydet, pari erilaista lisätehtävää, ja henkilökohtaista lisää, muutamia ylitunteja. Palkka noin 4500 eur/kk. Ensi syksynä vähemmän kun tunnit vähenee, ja ainakin yksi lisä poistuu. Mielestäni hyvä liksa siitä mitä teen, voisin tehdä paremmin, mutta jotenkin arkinen grind vie mehut. Nytkin töitä vähän väkerrän, tai yritän…

10 tykkäystä

Lääkäri, 3800e/kk. 38h/vk 8-16.

26 tykkäystä

Keskiarvotunnit 45-50. Välillä tosi rentoa ja 35h, välillä taas diilien loppuhetkillä voi olla 70h. Kokonaisuudessaan ja suhteutettuna alaan kuitenkin melko hyvä WLB.

3 tykkäystä

Onko kuinka moni jäänyt tekemään sitä maks. 30h viikkotyöaikaa mistä 1lk ja 2lk vanhemmat saa osittaista hoitorahaa? Pois jääneet päivähoitomaksuthan tasaisi hieman suoraan pois jäävää palkan osuutta ja muutenkin nettona ero ei niin suuri?

Ei ole tarkkaa laskelmaa, mutta muistelen -20% laskun bruttopalkassa tarkoittaneen -15% nettotuloissa. Jos sen lisäksi saisi jotain hoitorahaa/tukea niin sehän kuulostaa hyvältä.

3 tykkäystä

Täällä ollaan tehty jo pitemmän aikaa. Kela tukee pikkaisen ja verottaja loput, joten ehdottomasti kannattaa. Ei hirveästi näy eroa viimeisellä rivillä tällaisella reilut 30k+ Tienaavalla

7 tykkäystä

Kyllä melko varmasti tartun myös tähän tilaisuuteen :+1:t2: Saa hyvää perspektiiviä jos joskus myöhemmin alkaisi kokonaan tehdä lyhyempää työaikaa

1 tykkäys

Yläkoulun opettaja.
Reilusti ylitunteja, kaksi ikälisää.
50t/v.

15 tykkäystä

UPM Kaukas ei ole tehnyt kesärekrytointeja, eli tälläinen työaikamalli tulee olemaan kesällä jos lakko sattuis loppumaan ennen kesää.

1 tykkäys

Tuskinpa tällä menolla tarvii missään kesälomittajia. Näyttää vahvasti että lakko jatkuu koko kesän. Vaikkakin useille UPM tehtaille haettukkin kesälomittajia niin taitaa olla turhaa…

1 tykkäys

Täälläkin harkitaan asiaa vakavasti. Jotkut iltapäiväkerhot periaatteessa voisi ajaa asian, mutta tulisi varmaan aika rankkaa muksulle, kun (itsellä työajat 6-14 ja 14-22 ja vaimolla 7-17 välillä vaihtelevasti)
Välillä saattaa olla 3-4h, että muksu joutuisi olemaan kerhossa ja iteksee kotona. :smirk:
Ei toi kelan tuki taida olla, kuin jonkun kämäsen satasen per kk . Jos se pitää paikkansa, niin ei se vielä kesää tee.

Itse laskeskelin ihan palikkamatikalla, että kun 1/4 lyhynee työaika ja -25% pienenee palkka.
50k€-25% =37,5k€.

Sitten jos mietitään, että jokaisesta ylimääräisestä eurosta jonka tienaa, niin verottaja vie puolet.
(Eli esim jos palkka olisi alunperin 40k€ ja saisikin sen sijaan 50k€, niin verottaja vie tuosta +10k€ summasta n. 5k€.)
Ja sama homma toiseenkin suuntaan, eli jos palkka laskee 50k€->37,5k€, niin verot tosiaan pienenee huomattavasti.
Eläkkeessähän tuo tietty kumminkin näkyy, mutta ei sekään homma muutaman vuoden lyhennettyihin kaadu.

Projektisuunnittelija, meriteollisuus, pohjabrutto 3400€/kk + urakkabonukset monesta asiasta riippuen noin 15-20k€/vuosi. Paljon reissua ja päivärahat mukavasti pienentävät verotaakkaa. Ikää 25v.

27 tykkäystä

Ei huono kokonaisuus nuorelle miehelle :ok_hand:

2 tykkäystä

Bruttotuloilla ei osteta särvintä leivän päälle.
50 000e brutto on 33 600e nettona.
37 500e brutto on 27 225e nettona. Eli 19% nettona vähemmän. Tuet vielä tuohon päälle.

11 tykkäystä