Palkkakeskustelu

Millaisissa palkoissa teillä liikutaan skol03 projektipäälliköiden osalta? Ihan itseäni varten kyselen. =P

Sanoisin, että 3500-5000e/kk välille istahtaa SKOL03 palkka. Skaala on siis iso

8 tykkäystä

No sinnehän se oma ~3900 napsahtaa, ja kun olen vasta vajaan vuoden tässä tehtävässä ollut, niin eikai hirveän pettynyt voi olla. Toki kun tietää että kolleega lähes 20v. enemmällä kokemuksella skol02:na tienaa vain 600 enempi ei hirveästi ole korotuksia luvassa, ainakaan ilman jatkuvaa kilpailutusta.

6 tykkäystä

Insinööri 3700e/kk, työkokemus alle vuosi.
Mielestäni palkkani on suhteessa osaamiseeni todella kilpailukykyisellä tasolla enkä oikeastaan näe mitään syytä vaihtaa työnantajaakaan, päinvastoin. Koen, että se motivoi minua tarjoamaan täyden panoksen työlleni. Lisäksi kolleegoilta olen saanut sellaisen käsityksen, että palkkakehitys on yrityksessä ensimmäisen viiden vuoden ajan melko nopeaa ja alkupalkkaa pidetään “heikkona”.

Työtehtävät koostuvat pääosin laitehankinnoista ja jokapäiväisen tuotannon mahdollistavista tehtävistä. Matkustusta tulee arviolta 40-60 päivää vuodessa pääosin kotimaassa ja Euroopassa.

Palkkakehitys:

2016-2020: Tuotannon työntekijän tehtäviä koulun ohella. Palkka 10,8e/h - 14,0e/h
2021-2022: Yrityksen vaihto nykyiseen. Aluksi tuotannon työtehtävissä, josta vaihto insinöörin tehtäviin. Tuntipalkka tuotannossa noin 18,5e/h.

16 tykkäystä

Koulutus: Turvallisuustradenomi, ikää reilu 20v.

Työnkuva: Toimin tietoturvan parissa julkisella sektorilla. Muun muassa tietoturvanhallintamallin kehittäminen, tiedonhallintalain vaatimuksien seuranta ja tietoturvakoulutuksien sekä ohjeiden ylläpitäminen kuuluu työnkuvaan. Työ painottuu enemmän hallinnollisen tietoturvan hallintaan. Myös tietosuoja on tullut hyvinkin tutuksi työn ohessa.

3350e/kk, tuntipalkka 21,90€, työkokemusta reilu vuosi. Työ on itsenäistä ja joustavaa. 6-viikon lomat.

Ala on todella ylikuumentunut, töitä löytyy nyt paljon.

Aikaisempi työkokemus Helpdesk administraattorina isossa yrityksessä muutaman kesän ajan. Tein myös vajaata viikkoa koulun ohella. Siellä tuntipalkka oli 16,08€ ensimmäisen vuoden jälkeen. Eka vuosi yrityksessä oli vuokrafirman kautta (kesätyö), jolloin palkka oli kuukaudessa 2250e/kk.

PS. Todella kiinnostava ketju, kiitos kaikille, jotka ovat jaksaneet tarkemmin avata omaa palkkakehitystä ja taustojaan.

27 tykkäystä

Vanhempi tuotepäälikkö yksityisellä puolella kansainväliselle b2b (softa) tuotteelle jonka liikevaihto lähentelee 100 miljoonaa.

Työnkuvana omistaa tuotteen visio, päättää mitä tehdään, ja henkilökohtaisesti toimia tuoteomistajana 40’lle devaajalle jotka kehittävät ja ylläpitävät sitä.

Vuositulot n. 85k€

Koulutuksena peruskoulu.

32 tykkäystä

Insinööri (AMK), isossa suunnittelufirmassa.
Nykyinen palkka 3800€, projektipäällikkön nimikkeellä.
Valmistumisesta 3v.

Palkkakehitys:
v. 2018 - tuntipalkka 13-14,5€
V.2019- 3020€
V.2020 - 3300
V. 2021- 3500.

Työ ajoittain tosi stressaavaa, lähinnä johtuen yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden tiukoista aikatauluista ja viime hetken muutoksista.
Oma esimies kuitenkin antaa jatkuvasti lisää vastuuta ja on hyvin kannustava joten jospa vielä muutama vuosi jaksaisi samoja hommia…

19 tykkäystä

Nyt on kyllä sellainen titteli, että kiinnostaisi kuulla vähän urapolkua tuolla koulutustaustalla :slightly_smiling_face: Ei siksi, että koulutus toisi mitään muuta kuin todisteen siitä että kykenee omaksumaan tietoa, vaan siksi että tuohon asemaan päätyminen peruskoulupohjalta ilman yrittäjästatusta alkaa olla todella harvinaista.

Saman talon sisällä kesätyöläiseksi ja siitä ylöspäin?

@Lord_Foobar kiitos kun vähän taustojasi avasit. Osoittaa hyvin sen, ettei kannata liikaa lukkiutua omaan lokeroonsa :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Mun urapolku ja tilanne on varmaan sen verran uniikki etten viitsi liikaa avata. Taustalla on kuitenkin useampi työnantaja (5-10 vuotta per työnantaja) ja jokaisella työnantajalla 3-4 eri roolia. Ihan ensimmäinen positio oli asiakaspalvelua ulkoistettuna työntekijänä → vakinaistaminen → muutaman askeleen kautta tekniseksi asiantuntijaksi.

Minua on varmaan onnistanut aika monta kertaa, kun joku korkeammalla organisaatiossa on tykästynyt ja halunnut siirtää vaativampiin hommiin. Ura ei myöskään ole ollut lineaarinen kapea asiantuntijuus, vaan olen useammankin kerran resetoinut ja alottanut eri polkua. Jossakin vaiheessa se tuntui virheeltä, mutta lopputuloksena oli aika laaja osaaminen.

Viimeisen 10 vuoden aikana rekryt ovat pitkälti tapahtuneet niin, että joku vanha esimies tai kolleega on houkutellut uuteen työpaikkaan eikä koulutuksia ole kauheasti kyselty.

31 tykkäystä

Pakko vielä tarttua tohon mainintaan koulutuksesta todisteena kyvystä omaksua tietoa. Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia omaksua tietoa, ja olen esimerkiksi oppinut omin päin 7 kieltä. Mun mielestä koulutus kertoo ennemminkin pitkäjänteisyydestä.

Viimeiset 15v kaikki mun työkuvat ovat olleet semmoisia joissa on ollut isoja ongelmia, siis semmoisia joiden ratkaisuun mulla on kiinnostusta. Siinä vaiheessa kun ongelmat on ratkaistu ja kaikki toimii rupean näkemään ympärilläni ongelmia joiden ratkaiseminen on yrityksen menestymisen kannalta tärkeämpää, ehdottamaan niihin ratkaisua ja yhtäkkiä minut siirretäänkin sinne. Yleensä minulla on ollut aika erilaisia ratkaisuja kuin mitä muut ovat ehdottaneet ja niistä on kai pidetty.

Siinä vaiheessa kun kaikki toimii ja ”rullaa” pitkästyn todella nopeasti. On ollut onni että tätä ei ole nähty ongelmana vaan mahdollisuutena, tämä saattaa myös johtua siitä etten ole koskaan vaihtanut toimenkuvaa ennen kuin ne haasteet on selätetty.

37 tykkäystä

Pakko tarttua tähän, vaikka meneekin jo vähän sivuraiteille palkkakeskustelusta. Se, että joku (aika moni) näkee koulutuksen todisteena kyvystä omaksua tietoa, ei todellakaan tarkoita, että koulutuksen puute olisi todiste sitä vastaan.

Mun mielestä koulutus kertoo nimenomaan kyvystä omaksua tietoa - ja erityisesti sen tyyppistä tietoa, mihin on koulutuksen saanut. Jos ei tunne henkilöä, rekrytoija pääsee vähemmällä epävarmuudella kun valitsee koulutetun tyypin. Jos taas tuntee henkilön ja tietää, että koulutuksen puutteesta huolimatta osaa omaksua tietoa ja tekee työnsä hyvin, niin pääsee varmaan helpommalla palkkaamalla suoraan sen tuntemansa tyypin joka sopii tehtävään. Näin on kertomasi perusteella sinullekin käynyt pitkin uraa.

29 tykkäystä

Meinasin kommentoida ihan samaa heti luettuani.

Aiheeseen palaten ympäripyöreästi: karvan verta yli 50t€ vuodessa bruttona peruspalkkaa, tuoreehko DI ja koodihommissa suomalaisessa pörssiyhtiössä.

3 tykkäystä

Rekkakuski, ei alan koulutusta. Käteen jää 3500-5000€ kuussa. Norjalainen työnantaja,norjan verotus😎

37 tykkäystä

Haluan nyt vielä oikaista tämän, kun minun viestistä tuo luulo lähti. Tarkoitin että koulutus itsessään ei todista mitään muuta, kuin että kykenet omaksumaan tietoa. Se ettei ole koulutusta ei tietenkään tarkoita etteikö sitä tietoa pystyisi yhtä lailla omaksumaan.

Luulen, että koko idea tuohon lähtee rekrytointiprosessin helpottamisesta. Kun sen A4 litanian tiivistää, monesti itse koulutusvaatimus on mallia “joku insinööri/di”. Siksi minua taustasi kiinnostikin, koska nykyään valitettavan monesti tärkeintä on muodollinen pätevyys eikä käytännön osaaminen.

3 tykkäystä

Kyllä nostan hattua. Nykyään vaikuttaa yllättävän usein siltä että rekrytoidaan uusia ihmisiä sen sijaan että annetaan ylennyksiä, tai sitten kuvittelen näin. Ainakin paikoissa missä olen itse ollut töissä niin olisi löytynyt päteviä ehdokkaita. Se ei motivoi työntekijöitä.

12 tykkäystä

Muutenkin on mielestäni outoa että yleensä ison palkankorotuksen voi saada vain vaihtamalla toiselle työnantajalle vastaavaan tehtävään. Jos jatkaa samalla työnantajalla niin usein ei ole mahdollista saada vastaavaa korotusta.

Tämä ei kannusta kovin pitkäjänteiseen työntekoon.

46 tykkäystä

Insinöörikoulutuksessa on tavoite suodattaa kansasta insinöörit erilleen. Insinööri voi sitten toimia ihan muissa tehtävissä toisella alalla.

Lääkärikoulutuksessa opitaan asioita aina vain syvemmin ja soveltaminen ihan toisella alalla on lähes mahdotonta.

Sitten on koulutuksia joissa karsitaan ne, joilla ei pokka, takamus tai maksa kestä työelämän vaatimuksia.

Se onnekas promille, jolla on sekä motivaatio, lahjat että arvot kunnossa, pärjää työelämässä minne sitten sattuukin ajelehtimaan. Nykyään usein kielitaitovaatimus korostuu ja pudottaa “kansakoulupohjaisia” aiheettakin pois uraputkesta.

Vuosien varrella on tullut vastaan eri alojen ammattilaisia, jotka olisivat menestyneet erinomaisesti kovapalkkaisemmissakin hommissa, mutta useista eri syistä ovat päätyneet nykyisiin hommiinsa. Ja vastaavasti kovapalkkaisia, joiden olisi parempi olla ihan muissa duuneissa. Osa on eri syistä vaihtanutkin hommia.

Sattuma vaikuttaa todella paljon, missä kukin elämäntyönsä tekaisee.

23 tykkäystä

Ei kannusta. Valitettavasti palkka kasvaa merkittävästi vain vaihtamalla. Usein mielekäs työpaikka jää palkkapolitiikan vuoksi, mutta itse otan parhaan palkan ja kärsin, jotta pääsen työn kurjuudesta viimeistään 60v täytettyäni.

Nyt olen omien hommieni huippupalkoilla, seuraava steppi vaatisi esimiesposition, koska Suomessa on vain yksi etenemispolku, eli esimies-/johtotehtävät. Meillä ei tunneta mallia, jossa asiantuntijaroolissa voisi edetä pitkälle. Itseäni ei esimieshommat kiinnosta, kokemukset olleet aika ankeita. Siinä väliportaassa hommat ei lopu, vastuu painaa, mutta valtaa ei ole - melko tyhmää puuhaa.

Tein päätöksen, että en yritä työstä hakea sisältöä elämääni, mutta maksimi rahavirran, jotta voin nauttia muista asioista ja lopulta jättäytyä pois oravanpyörästä ajoissa

Vuosiansio sisältäen melko vakkaribonarit 83,5K€ + pääomatulot n.6,5K€.

24 tykkäystä

Kirjoitellaan nyt omakin palkkakehitys vuosien varrelta. Vuodet 2006-2011 rakennusmiehen hommia ja välissä intti tietysti. Ka-kuukausipalkka viimeisillä vuosilla reilu 2k/kk
Tämän jälkeen opiskelua 2011-2014
2014 valmistuminen, jonka jälkeen työnjohto hommiin asuntorakentamiseen. Lähtöpalkka taisi pyöriä valmistumisen jälkeen 2700 euron maissa. Tästä sitten parin vuoden sisällä 3600 ja tämän jälkeen firman vaihdolla 4200.
2018 siirtyminen vastaavaksi ja palkan nousu noin 6000e/kk. Nyt riippuen parista työmaan bonareista niin näyttää siltä ,että 100 k maaginen raja menisi rikki.

Rakennusmies
2006- 14 785,05 €/vuosi
2007- 12 317,88 €/vuosi
2008 24 313,03 €/vuosi
2009 25 045,83e/vuosi
2010 21 379,47e/vuosi
Opiskelija
2011 12000e/vuosi
2012 18 346,00 €/vuosi
2013 19 319,76 €/vuosi
Työnjohtaja
2014 45 382,81 €/vuosi
2015 49 477,10 €/vuosi
2016 48 746,04 €/vuosi
2017 53 760 e/ vuosi
Vastaava
2018 72 931 e/vuosi
2019 72 708,85 €/vuosi
2020 73600 €/vuosi
2021 76000,25e/vuosi
2022 103000 /vuosi/arvio

58 tykkäystä

Iso hyppy kuluvana vuonna, odotatko että tämä on pysyvä taso jatkossa?