Tässähän ei väheksytty kenenkään työpanosta tai vaativuutta - kovat myyjät ja managerit kyllä tunnistaa ja ansaitsevat liksansa. Pointtina oli ihan vaan vaihtoehtoinen näkemys sille, että devaajien/tuotekehittäjien liksat olisivat kovia huomioiden työn stressittömyys ja “helppous”.
Esimerkkinä juurikin tuo ulkomainen tekoälystartuppi, josta tsekkasin, että rivimyyjä veti kovempaa liksaa kuin team leadi, ja samaan aikaan myyjät naureskelevat, että huipputuote viedään käsistä ihan myymättäkin. Tätä olen nähnyt myös Suomessa useassa firmassa. Pahimmillaan palkka on sidottu vastuuseen eikä vaativuuteen, minkä seurauksena se backlogia päivittävä käsienheiluttelija ansaitsee paremmin kuin firman korvaamaton ja kokenut PhD R&D:ssä.
Tämän takia alkanut pohtimaan, josko olisi syytä itsekin siirtyä manageripuolelle tai vaihtoehtoisesti kääntää katse ulkomaille päin. Geneerisellä tasolla ihmettelen, ettei ainakaan Suomessa konsulttitalojen ulkopuolella kukaan ole tuntunut implementoineen suorituspohjaista bonusjärjestelmää kehittäjille. Esimerkiksi kasvavissa startupeissa ja yleisesti tuotepohjaisissa softafirmoissa voisi kuvitella kehittäjillä olevan keskeinen vaikutus asiakashankinnan ja churn ratejen kehitykselle, mutta yleisesti näillä metriikoilla palkitaan vain myyjiä ja ylempää managementtia.
Näinhän se menee. Valitettavasti tätä yksinkertaista ohjetta äärimmäisen harva noudattaa. Kyllä ne työnantajat valitettavasti useimmiten pyrkivät maksamaan minimin, eikä kovempaa tarjota ennen kuin itse toteaa, että kilpailija tarjosi n% kovempaa liksaa. Parhaimmillaan itselleni on tarjottu tällaisessa tapauksessa lähemmäs tuplaliksaa, kun tajuttu, että työntekijä saattaakin vaihtaa maisemaa. Itse vaan olen sitä sorttia, että sen korotuksen pitäisi tulla ihan oma-aloitteisesti managerin suunnalta osoittaen, että sen arvoisena työntekijää pitävät, eikä tällaisen kilpailutuksen kautta.
Hah, näitä kyllä löytyy Suomesta (ja varmasti muualtakin). Etenkin AI-puolella korostuu, kun osaajista on melkoisesti pulaa, jolloin on ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että AI-tuotekehitystä siirtyy vetämään kaveri, jolla on PO-/managerosaamista, mutta tekoälystä ymmärrystä vain parin Youtube-videon verran. Kerran jos toisenkin “vastuuta on jaettu” antamalla backlogi, rahoitushakemukset, slidejen valmistus, asiakaskontaktoinnit yms kehitystiimin kontolle, kun ei kyvykkyyttä omien tehtävien hoitamiseen ole. Kirsikkana kakun päälle, kun sitten myöhemmin manageri esittelee omalla nimellänsä tätä uusinta uutta, ja selittää ohessa kaiken päin honkia. Tullutkin vuosien mittaan opittua tsekkailemaan tarkkana työntekijöiden LinkedInit ja vastaavat, jottei tällaisia hutilyöntejä tulisi. Selkein red flag on, kun headhuntteri ilmoittaa, että “firma x on siirtynyt datan ja AI:n pariin, ja nyt on mahdollisuus päästä rakentamaan peruspilareita osana pientä mutta kasvavaa tiimiä”.