Palkkakeskustelu

Erilaisia tuotanto-, suoritus- tai tulospalkkioita maksetaan lähes joka työssä. Nämä toimivat palkkajoustona myös suhdanteen mukaan, mikäli ne on rakennettu oikein.

Työntekijäpuoli tietysti karsastaa alaspäin joustavia palkkoja, joten niiden merkitys on monilla aloilla lopulta aika vähäinen (duunareilla tyypillisesti n. 5%).

2 tykkäystä

Kyllä myyntitoiminnan vedosta pitää 5000€/kk saada. Nimittäin jos ko, porukassa on hyviä myyjiä, niillä on vähintään 5000€ tili.
Hyvä myyjä saa toimialasta riippumatta vähintään vitosen/kk, jos nyt vaatekauppa, urheiluliikkeet ja kodinkoneliikkeet unohdetaan, koska niin kävelee sisään jo ostopäätöksen melkein valmiiksi tehneitä potentiaaleja.
Esim autokaupassa Kamux maksaa hyvälle myyjälle 5000€/kk, jopa ylikin.

1 tykkäys

Eikös työlaki estää kuukausipalkan laskemisen? Siitä tulisi myös kaikenlaista “teknistä” ongelmaa, kuten palkan mukaan tehdyt asuntolainat, valtion tuet ja palveluiden hinnat, jne. Plus toki työntekijäkato, kun jotkut firmat näkevät kilpailuedun ja tarjoavat sopparia jossa ei jousteta alaspäin :wink: ja sitten katoaakin koko pointti joustavista palkoista.

3 tykkäystä

Itsellä ainakin bonukset riippuvat myös koko firman menestyksestä, eli sitä kautta tulee joustoa alaspäin.

2 tykkäystä

Onko kenelläkään tietoa miksi lakkoilevat ja minkälainen palkka hiihtokeskustyöntekijöillä on?

Vuoden aikana tehtävät pysyneet muuttumattomana, palkka noussut yleisten korotusten myötä 5200 €/kk.

Löytyykö täältä foorumilta verrokkia talotekniikka-/energia toimialalta, onko palkkaus samanlaisissa tehtävissä samalla tasolla? Itsekaipaisin tuohon korotusta, mutta sen saaminen tuntuu nihkeältä. Kevään aikana on tarkoitus puristaa YAMK-opinnot vielä maaliin ja käyttää lisäkoulutusta yhtenä palkankorotusperusteena.

Toinen palkankorotus kysymys, oletteko saaneet viimeisen vuoden aikana palkankorotuksia, kun kustannukset ja inflaatio ovat huidelleet taivaissa? Tuota asuntosijoitusketjua kun lukee, niin osa ei tunnu olevan kulujen noususta lainkaan huolissaan, kun palkka nousee samaa vauhtia. :thinking:

6 tykkäystä

Kannetaan omakin korsi kekoon.

Olen alle 30v KTM ja valmistumisen jälkeistä työuraa takana noin kolme vuotta. Aloituspalkka valmistuessa taisi olla 3300e/kk. Tästä palkkakehitys on ollut seuraavaa:

  • Vuoden jälkeen ylennys, palkka +400e/kk
  • Heti ylennyksen jälkeen vaihto inhouseksi, palkka +700e/kk
  • Oman osaamisen ja palkan kilpailutus, vastatarjouksena palkkaan +600e/kk

Nykyään palkka siis 5ke/kk ja tähän päälle bonukset max 20% vuosipalkasta. Palkka siis bonuksista riippuen 65-70ke/vuosi. Tällä hetkellä työ on äärimmäisen rentoa valtaosan ajasta, poislukien kuukausien katkot, jotka myös estävät pitkien yhtäjaksoisten lomien pitämisen. Täytyy todeta, että olen hyvin tyytyväinen palkkani ja työtehtävien kehitykseen ja vaikka palkkaa olisi mahdollista nostaa vaihtamalla muualle, koen nykyisen tehtäväni olevan hyvinkin sweet spot palkkauksen ja vapaa-ajan suhteen, eli kynnys vaihtaa on suuri.

31 tykkäystä

Palkka on todella huono ja työajat on mitä on kun rinteet on avoinna 10-19 pääsääntöisesti. Itse olin joskus kausityöntekijänä ja tuntipalkat pyöri n. 9e/h paikkeilla. Kokeneimmat taisi päästä 12e/h ansioille. Tästä on toki aikaa, mutta nykyisellä kustannustasolla ei voida puhua kaksisesta palkasta vaikka indeksikorotukset sinnekin on valunut.

Eniten taitaa närästää se, että pohjoisen suurissa keskuksissa ei suostuta maksamaan korkeampaa palkkaa vaan mennään sillä samalla taulukolla mitä käytetään etelän pienissä keskuksissa.

18 tykkäystä

Juu ymmärrän myös hiihtokeskusten työntekijöiden palkka-ahdingon.
Kyllä tarvitsevat inflaatiokorotuksen.

Ja viimekausi oli rinnohiihtokeskuksille kulta-aikaa, kuten lähes koko Korona-aika.

Siinä Levin Palosaaret ja Rukan Ahot käärivät komeita liikevoittoja… eli palkanmaksuvaraa on.

6 tykkäystä

Hiha arvioita mitä kohonneet energia kustannukset tekevät tukkilumesta riippuvaisille etelän keskuksille?

5 tykkäystä

Omaan korvaan 100~ henkeä jonka nettovarallisuus ylittää miljoonan /a kuulostaa todella pieneltä määrältä.

3 tykkäystä

Olin opiskeluaikoina (n. 10 vuotta sitten) keskisuomen hiihtokeskuksessa töissä suksivuokraamossa. Peruspalkka oli tosiaa n.9e/h, tietysti tuli erinäkösiä lisiä, kun oli viikonloppuja ja työajat oli normisti kello 10-20 (muistaakseni). Pari kautta kerkesin töitä tekemään ja ei se tuntipalkka noussu kuin joitain kymmeniä senttejä. Opiskelijana hyvää tienestiä, mutta opiskeluajan jälkeen en kyllä lähtis enää.

Energiahinnat vaikuttaa varmaankin kauden avaamisen viivästymiseen etelässä. Levin toimitusjohtaja arvio, että talven sähkölasku nousee miljoonasta eurosta 1,5 miljoonaan euroon. Mutta eiköhän siitäki laskusta suuri osa siirretä lippujen hintoihin.

Ja jottei mene offtopic, niin tällä hetkellä olen it-alalla koodarin ja konsultin välimaastossa reilun 5 vuoden kokemuksella n.4500 euron kuukausitulolla. Vaihdoin syksyllä työnantajaa ensimmäisen kerran valmistumisen jälkeen ja se näkyy palkassa.

10 tykkäystä

Jos käyttävät pörssisähköa ei kovin paljoa välttämättä. Yöllä se on edelleen halpaa ja lumetus tehdään kai lähinnä kun rinteet ovat kiinni.

Ei kyllä ole yölläkään halpaa ollut pariin viikkoon. Yösähkön hinta siirtomaksuineen on n. 200-300% korkeampi kuin on perinteisesti ollut päiväsähkö. Päiväsähkö on vain vielä sitäkin kalliimpaa.

12 tykkäystä

Palkka 6200€/kk, nettona 3581€ eteenpäin on menty kun valmistumisen jälkeen (2005) jolloin palkka oli 2000€/kk. Viimeaikoina olen alkanut seuraamaan myös varallisuuden kehittymistä kuukausittain ja suosittelenkin sitä jokaiselle, jotta osaa seurata mihin suuntaan on oma talous menossa. Meillä on ollut ihan suotuisaa kehitystä:

Tänä vuonna oli alkuvuodesta myös hienoa kun nettovarallisuus ylitti lainojen määrän. Joka kuukausi kun laittaa sen 10% sivuun säästöihin ja sijoituksiin niin pidemmällä aikavälillä kyllä huomaa varallisuuden kasvun.

Tein myös tällaisen havainnon kun listasin miten palkkakehitys on kehittynyt kullan hintaan verrattuna, niin se on ollut trendin omaisesti laskeva:

Ei ole sijoitussuositus, mutta kertoo pidemmän aikavälin inflaatiosta. Tämän takia sijoituksista 10% on aina sijoitettu fyysiseen kultaan.

27 tykkäystä

Moro,
itse talotekniikka puolella asiantuntija hommissa.
Kova on palkka sinulla, ainakin jos omaan kollega ja tuttava kuntaan vertaa. Toki itse en ole niin perillä PK-seudun palkoista, mutta omien kokemuksien mukaan 5xxx-> palkka vaatii jo isomman päällikkötason titteliä tai johtavan asiantuntijan roolia…ainakin talotekniikka ja energiapuolella.

Muutama tuttu yltää yli 5000e palkkaan ja titteli on johtava insinööri, aluepäällikkö, ryhmäpäällikkö ja tuotepäällikkö.

Muut sitten asiantuntijoita, projekti-insinöörejä, suunnitteluinsinöörejä tai projektipäällikköitä ja heillä palkka 2800 - 4500e.

4 tykkäystä

Samoilla linjoilla, itse talotekniikan asiantuntijatehtävissä nimikkeellä projektipäällikkö 3850€/kk.

Näissä hommissa palkkaerot on suuret, ja palkat maksetaan osaamisen, tehtyjen töiden ja asiakaskunnan perusteella (käsitykseni isosta kuvasta). Esimerkkinä vaikka As Oy:iden linjasaneeraukset vs. teollisuuden prosessit, on ymmärrettävää että liksassa on eroa.

PK-seudun ja vaikkapa Tampereen palkkaerot ovat mielestäni alkaneet suhteessa lähentyä toisiaan, ja kissanristiäisissä/kokouksissa ramppaaminen on huomattavasti vähentynyt kuluneena ~2 vuonna.

8 tykkäystä

Päivitelläänpäs. Työ pysynyt samana eli sellutaalla olen edelleen ja tam37. Vuosiansiot n.80ke ylitöitä n.350h mutta nämä on kaikki tehny ns pitempinä päivinä eli tuplavuoroina. Kaikki ylityöt olen ottanut vapaana ja pitänytkin pois, laskin että työpäiviä tulee tänävuonna n.180.

Oma filosofia sanoo että olit töissä 1h tai 16h niin päivä on ns. Pilalla kun ei pysty vapaasti lähtemään reissuun. Niin itselle sopii oikein hyvin että teen mahdollisimman paljon pitkiä päiviä ja sitten vastapainoksi mahdollisimman usein viikon tai 2 vapaat.

32 tykkäystä

Onko paikalla energiatekniikan insinöörin koulutuksen omaavia? Kiinnostaisi kuulla erilaisista työtehtävistä ja palkoista.

Terveisin juuri koulupaikan kyseiseen tutkintoon saanut.

5 tykkäystä

Kuuluukohan tuloveroasiat eniten tähän palkkaketjuun, vai mihin?

Tässä tulovero (ja marginaalivero-)asteikko vuodelta 2020 (uudempaa ei tällaisena kuvana löytynyt, vaikka tuo onkin hieman muuttunut) Vapaa sana, miten haluaisit muutettavan ja miksi!?

4 tykkäystä