Palkkakeskustelu

Kannattaisi mutta lomautuksen päivämääriä ei saa itse päättää.

6 tykkäystä

Tartteeko noihin hommiin jotain koulutusta vai pitääkö vaan mennä paikalle? Kaverin puolesta kyselen.

11 tykkäystä

Mitä se 4kk tehdään, milloin ei tehdä tiliä, mutta ollaan töissä?

En tiedä alasta mitään. Kerran luin Stephen Kingin novellin opettajasta, joka teki opettajille tyypillisen pitkän kesäloman ajan asfalttihommia. En muista yhtään, mikä siitä teki kauhunovellin, mutta tuo ammattien yhdistelmä jäi mieleen.

9 tykkäystä

Ei tarvitse, asenne ratkaisee.

5 tykkäystä

Huolletaan kalustoa peruspalkalla.

7 tykkäystä

Onko tietoa tuon Viron verovähennyksistä? Eli onko kaikilla 20% vero, ja vähennyksiä ei heru?

Toinen kysymys: täälläkin esitellään aika-ajoin (teoreettisia) veroprosentti -taulukoita, mutta onko missään toteutuneiden veroprosenttien taulukkoa? Eli verovähennysten jälkeen toteutuneet veroprosentit eri tuloluokissa?

Edit: poistettu “verosuunnittelu” -termi ja jätetty vain verovähennykset.

3 tykkäystä

Kyllä se verosuunnittelu on palkansaajana aika vähissä. Työmatkavähennys, työhuonevähennys ja kotitalousvähennys. Tuohon päälle kun et maksa kirkollisveroa, niin siinäpä se alkaa olla.

13 tykkäystä

Ehkä omanlaista suunnittelua voi osalla olla lyhyemmät työviikot jos mahdollista, tuntityöläisillä voi olla vapaammat oltavat ottaa vain optimimäärä tunteja vastaan, vuorotteluvapaiden pitäminen yms… Mutta ei niitä keinoja kovin paljon ole.

4 tykkäystä

On tuossa autoedussa kuitenkin se(kin) hyvä puoli, että verotusarvo nostaa tulevaa eläkettäsi.

3 tykkäystä

Millaisia vuoroja kesällä?
Kyselee murska

Ihme vänkäämistä tuosta autoetuasiasta. Kaikki varmasti ymmärsi millainen tilanne on kyseessä.

Eihän tuo kovin hyvä etu ole suomalaisille progressiivisen verotuksen takia. @Antsa1 tuloilla marginaaliveroprosentti on 53%. Eli käytännössä hän saa palkkaa 4500e bruttona ja lisäksi hän saa auton käyttöönsä kun maksaa 0,53*700€=371€ kuussa.

Eli ei varmasti tunnu taloudellisesti samalta kuin, jos palkka olisi 5200€.

4 tykkäystä

Ei kai siinä nyt hirveätä eroa ole? Jos bruttopalkka olisi 5200€/kk, saisiko uuden auton bensoineen reilusti alle 371€/kk?

5 tykkäystä

Et nyt laske tätä oikein. Käteenjäävä rahasumma kasvaisi enemmän.

Antsa joutuu käytännössä maksamaan tuon 371e nettoansiosta, jotka muodostuvat 4500 palkasta. Eli tuo 371€ säästyisi ja lisäksi palkkaa tulisi enemmän. Käytännössä tilille kilahtaisi 700€ enemmän.

2 tykkäystä

Näin se taitaakin olla! Toki marginaaliveroprosenttia ei pitäisi käyttää, koska bruttotulo molemmissa vaihtoehdoissa sama? Eli kannattavuus tulee siitä, kuinka paljon autolla ajetaan omaa ajoa - jos paljon niin etu on kannattava.

3 tykkäystä

Täytyy nyt ymmärtää että välttämättä yritys ei lähde maksamaan sulle tuota 5200€/kk vaan mielummin sen 4500€/kk + autoetu. Yritykselle myös näin varmasti edullisempaa ilman palkkojen sivukuluja yms.Itse olen oikeinkin tyytyväinen ja ajelen vapaan autoedun uudella autolla ilman huolia.

2 tykkäystä

Juu tämä on ainakin itselleni selvä asia. Autoetu on varmaan monelle paljon työkseen autoilevalle ota tai jätä tyyppinen tarjous, jolle vaihtoehtona on lähinnä se, että yritys hankkii työauton, jota saat käyttää ainoastaan työtehtävissä. Eli palkka ei nouse yhtään, vaikka et etua ottaisi.

Näin se menee itselläni puhelinedun osalta. Autoedusta ei ole henkilökohtahtaista kokemusta, joten kokeneemmat kertokoon lisää.

Tämä on totta, mutta hieman olen skeptinen millainen se eläke tulee olemaan tai pääseekö sinne vasta 74-vuotiaana. Sen takia tätä sijoittamista kannattaakin harrastaa, että ei jäisi sen eläkkeen varaan.

9 tykkäystä

Hei onko täällä henkilöitä jotka toimii koneturva-asiantuntijoina? Kiinnostaisi tietää millaista korvausta siitä tehtävästä saa? Olisi kiva tietää myös minkä koulutuksen olette tehtävää varten käyneet.

Milloin oma auto kannattaa? - “Tässä menee yleensä raja” | Verkkouutiset

Tuossa lyhyesti autoedusta. Itse valitsisin km-korvaukset jos pystyisin. Loppujen lopuksi on kiinni siitä että millä ajaisit jos sinulla ei olisi autoetua ja paljon ajat. Itse olen sitä mieltä että suht halpa auto ja km-korvaukset olisi edullisin vaihtoehto.

2 tykkäystä

Itsellä nyt palkka kohdillaan, vaikka tietyillä perusteilla neuvotteluvaraa olisi hieman. Hyvinvointialueelle kolmivuorotyössä ei vähennettävää tule, joten normivähennyksillä mennään täälläkin. Olisihan se kiva, kun voisi jotain vähentää. Onneksi suurimmalla osalla taitaa olla sama tilanne.