Tavallaan ajattelumalli, missä hyvä pelin runko pistetään “betana” ulos menee vielä jotenkuten. Mutta että pistetään tällaista ulos on kummallista.
Ymmärrykseni on, että Paradoxilla (ja AAA-kehityksessä) julkaisupäivät päätetään yleisesti markkinointiosaston puolella. Tuotekehitys yrittää sitten pysyä perässä. Esimerkkinä tärkeämpää kuin hiotun ja laadukkaan pelin julkaisu, voi olla kymppimiljoonien mainontabudjetti, joka on jo kohdennettu tiettyyn ajankohtaan, väistämään pahimmat alennusmyyntikaudet, ja niin edespäin. Ja mitäpäs, jos myöhempi julkaisu menisi kurjasti päällekkäin jonkun kilpailevan (PDX:lla yleensä oman) kohteen kanssa. Ei hyvä.
DLC:tä vääntäessä (joita tapaa olla tekeillä useampi per peli), tällainen jaksotus on yksinkertaisempaa. Liikkuvia osia on vähemmän ja panokset pienempiä, asiakkaalla on jo rahaa koneessa. Joskus joka tapauksessa myydään taloja ilman kattoa tai seiniä. Tässä Paradoxilla on kyllä vuosikymmenten historia, olkoonkin viime vuosina mennyt paremmin.
En nyt Paradox/Colossalin diileistä tiedä, mutta julkaisijapuolella bonukset riippuvat usein siitä, milloin julkaisupäivät minnekin myyntipaikkaan tulevat. Bonareita tapaa olla monipuolisemminkin jaettuna, mutta näin nyt yksinkertaistetaan leikisti. Parhaimmillaan kun Exceliä pyörittelevät geelitukat pokkaavat bonukset julkaisijalla myynnistä, niin samalla “säästetään” kun Metacritic-keskiarvolla ehdollistetut bonarit eivät aukenekaan kehityksestä vastaavalle firmalle. Colossal Orderhan on itsenäinen lafka. Kyllä kannustimia oman tai kaverin jalan sahaamiseen löytyy jos keksii, ja joskus niitä sitten sahataankin. Ei aina kyynisesti, vaan siksi, että myyjää ei välttämättä kiinnosta laadukas pelikehitys, eikä pelikehittäjää räjähtävä myynti. Ei se nyt niin kummallista ole.
Applesta en paljon välitä, mutta vissiin ihan hyvin skenessään pärjänneen Steve Jobsin kommentit ovat osuvia monopoliaseman toimijoista, joiden kasvustrategia on kasvattaa kakkua myynti- ja markkinointivetoisella strategialla. Tällöin alta voikin paljastua yrityskulttuuri, joka alkaa ylenkatsoa omaa tuotettaan hyvin suunnitellun myynnin sivuseikkana, jonka tyhmä kuluttaja ostaa kuitenkin. Siinäkin voi käydä hassusti.
TJ Wester on Paradoxin perustajia. En epäile etteikö jokin tämmöinen pyörittely ole tuttua. Edeltävä horisontaaliseen kasvuun pyrkivä Ebba taidettiin potkia pellolle juuri siksi. Pohdin kuitenkin, voiko GaaS-tyylinen DLC-malli olla itsessään ristiriidassa Westerin laatuajattelun kanssa. Ihan kovin paljoa enempää näistä hommista tuskin voi laskuttaa, joten pelaajia pitäisi kait löytää lisää. Sellaisen kasvun edellytyksenä vertaan mielessäni markkinaa ennemmin Rapalaan kuin Qt Grouppiin.