Näin pc-pelaajana cyberpunk huippupeli ja eka ennakkotilaukseni koskaan. Taistelumekaniikat ja ajaminen oli mun suurin huoli, witcher 2 jäi kesken kun väsyin barrel rolleihin ja 3:ta en pelannut samasta syystä. Ennakkomateriaalista sain sen kuvan, että pelimekaniikat oli hiottu hyvälle tasolle ja tohdin jopa ennakkotilata. Odotin valtavan hypen jälkeen jonkinlaista laskua ja jätin pilkit vetämään sille aikaa kun kaikilla on kiire pelata eikä ehdi osakekaupoille, mutta vanhojen konsolien omistajille on nähtävästi siunaantunut vähän enemmän cyberpunkitonta aikaa. Harmi.
Tässä on nyt iso riski läjälle menetettyjä myyntejä, mutta jos homma hoidetaan kunnolla niin voisin nähdä pelaajakunnan kuitenkin jossain vaiheessa ostamassa new gen konsolin ja sille cp:n. Maksimihinta voi jäädä tämän kömmähdyksen takia monesta kopiosta tosin saamatta. Katse mulla tulevaisuudessa jossa ehkä onlinea, modaustyökaluja ja sarjaa/leffaa cyberpunk-maailmaan. Uutena fanipoikana ostan ehkä vähän lisää.
Niin ja lähitulevaisuudessa nään toki myös optimointia, AI-korjauksia ym. damage controllia tähän fiaskoon. Paras mahdollinen peli on luultavasti kaikkien intressissä, enkä ainakaan itse nää miksei tätä voisi saada myös old gen konsoleilla pyörimään paremmin.
“Peliaikasi: 62 tuntia” 8-9 päivää julkasun jälkeen
E: Ostin muuten 7CD tikkerillä euroilla Frankfurtista kun Lynx anto alustaviks valuutanvaihtokuluiks n. 25€. Tää vissiin epälikvidimpi, mutta onko tässä muuta itseään jalkaan puremista?
Itse näen CDPR kurssilaskun näin harrastajan näkövinkkelistä vain paluusta realiteetteihin. Johan tässä on pitemmän aikaa (varsinkin tämä vuosi) puhallettu ilmaa kurssiin, koska Cyberpunkin piti olla messiaspeli. Jotkut saattaa muistaa Daikatanan männävuosilta. Noh, ei niin kaamea floppi kuitenkaan (ainakaan rahallisesti), mutta ihan huolimatta bugeista ja perffiongelmista, eihän tästä 9+ peliä saa sitten millään.
Pahin asia näin sijoittajan näkökulmasta minkä tämä katastrofi on paljastanut on se miten huonossa jamassa CDPR:n työkalut ja teknologia ovat. Näitä on kuitenkin kehitetty pelin rinnalla kahdeksan vuotta ja lopputulos näyttää ratkeavan käsiin. Bugeja kaikilla osa-alueilla audiosta, animaatiosta, rendauksesta streamaukseen… mutta myös selkeitä puutteita kuten huono tekoäly, kömpelö ohjattavuus/kontrollit ja surkea ajomallinnus. Pelimoottori ja sen työkalut, myös kehitysprosessit, eivät todellakaan saa ruusuista kuvaa. CDPR:hän on tunnettu crunchauksesta ja se on juurikin tällaista tuhoa, aika pitkälti myös peruuttamatonta, mitä pitkällä hackaus-mentaliteetilla saadaan aikaan.
Eli ei lupaa hyvää tuleville projekteille. Siinä voi jokainen miettiä kuinka laadukkaita pelejä jatkossa julkaistaan ja millä aikataululla. Veikkaan ja toivon että nyt bugit liiskataan ASAP ja seuraavaan projektiin lähdetään isolla remontilla, mutta tuskinpa.
Tulipa vuodatus Omat osakkeeni kerkesin jo myydä koronamyllerryksessä ja muutama viikko sitten olisin iskenyt takaisin kiinni heti tällaisessa dropissa.
CDPR:n pääkehitysalusta on kuitenkin aina ollut PC. Toivottavasti saavat edes sille alustalle pelin ns. julkaisukuntoon, muut alustat ovat plussaa. Pelin kehityksessä on kyllä selkeästi ollut huomattavasti vastoinkäymisiä ja se on selkeästi julkaistu liian aikaiseen. Toivon, etteivät devaajat joudu oikeasti tekemään ylitöitä vielä 6kk lisää nykyisen pelin parantamiseksi.
Sloganilla we crafted the most realistic open world seen to date
Videolla vain muutama hassu juttu mitkä huomaa heti pelin alussa.
Voin sanoa peliä pelaavana, kyllä harmittaa kuinka immersio rikkoutuu jatkuvasti bugeista ja glitcheistä. Jopa gta 3ssa siviilit reagoivat pelaajaan paremmin. En ymmärrä kuinka jotkut puhuvat tästä vuosisadan parhaana pelinä.
Edit toinen muutaman minuutin linkki keskittyen pelimaailman immersioon ja “open world” fiilikseen.
Jälkikasvustani yksi toimii pelialalla. Kertoili, että koronan vaatima etätyö on kiusannut raskaasti ja luultua enemmän pelien kehittämistä.
Näköjään lähityöt ovat tärkeitä näinkin digitaalisella alalla.
Epäilen, että pelien vetämisiä markkinoilta näemme enemmänkin myös tästä syystä.
Cyberpunkkia myyty jo yli 13 miljoonaa kappaletta bugisesta launchista huolimatta (refundit huomioitu). Vielä jos saavat pelin ongelmia korjattua ja pelin takaisin pleikkarille myyntiin niin ensi vuonnakin tulee myymään hyvin.
NEW YORK–(BUSINESS WIRE)–Rosen Law Firm, a global investor rights law firm, announces it has filed a class action lawsuit on behalf of purchasers of the securities of CD Projekt S.A. (OTC: OTGLY, OTGLF) between January 16, 2020 and December 17, 2020, inclusive (the “Class Period”). The lawsuit seeks to recover damages for CD Projekt investors under the federal securities laws.
According to the lawsuit, defendants throughout the Class Period made false and/or misleading statements and/or failed to disclose that: (1) Cyberpunk 2077 was virtually unplayable on the current-generation Xbox or Playstation systems due to an enormous number of bugs; (2) as a result, Sony would remove Cyberpunk 2077 from the Playstation store, and Sony, Microsoft and CD Projekt would be forced to offer full refunds for the game; (3) consequently, CD Projekt would suffer reputational and pecuniary harm; and (4) as a result, defendants’ statements about its business, operations, and prospects, were materially false and misleading and/or lacked a reasonable basis at all relevant times. When the true details entered the market, the lawsuit claims that investors suffered damages.
A class action lawsuit has already been filed. If you wish to serve as lead plaintiff, you must move the Court no later than February 22, 2021 .
Talouselämän artikkeli suomalaisista peliyhtiöistä:
Alan järjestö Neogames on haastellut tänä vuonna yli 120 suomalaista peliyritystä ensi keväänä julkaistavaa raporttia varten. Yritysten näkemykset kuluvasta ja ensi vuodesta ovat johtaja KooPee Hiltusen mukaan ”hämmentävän positiivisia”. Korona ei ole haitannut, vaan päinvastoin, monessa tapauksessa nostanut pelien kysyntää, kun kotona vietetty aika on rajoitusten takia kasvanut. Etätöihin siirtyminen on sujunut myös suhteellisen kivuttomasti, sillä tuote tehdään ja jaellaan digitaalisesti.
Tässä lähempi tarkastelu parin viime vuoden osalta. Kuvaajasta näkyvät selvästi viikko-viikonloppuvaihtelut (enemmän pelaajia viikonloppuisin), koronan tuoma piikki maaliskuussa ja sen jälkeinen tasaisempi käyttäjämäärä. Yllättäen ihmisillä on nykyään enemmän aikaa pelata arkisin.
Mutta kuinka suuri on Huawein app storen markkinaosuus? Tässä jutussa mainitaan 13% ja Tencentin oman app storen markkinaosuus 26%. Lähteen luotettavuudesta ei minulla ole tietoa.
Epic gamesin diiliin hypännyt mukaan myös GenDesign. Saman kaltainen diili siis, missä Remedy on myös mukana. Epic Games näköjään ottamassa suuria askelia, jotta kasvaa mahd. isoksi.
Itse ostin tätä kun OP:n kautta on niin perkuleen kallista ostella Amerikasta tai Aasiasta suoraan mitään ja tällä sai kivasti kaikkea mitä suunnilleen halusinkin.