Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Tässä taas esimerkki miten riskisestä alasta kyse! Cyperpunk2077 lähivuosien hypetetyin peli ja myynyt todella paljon ennen julkaisua. Nyt kun peli tuli ulos niin ei toimi kunnolla vanhoilla konsoleilla ja ps-store on vetänyt pelin pois myynnistä sekä tarjoaa rahat takaisin ostajille. Iso taloudellinen takaisku ja särö CD Projekt Redin maineeseen. CDPR:n osake laskenut yli 40% huipuista.

Onneksi Controlin suurimmat tekniset haasteet saatiin silloin aika nopeasti kuitenkin kuntoon. Ei edes käynyt silloin mielessä, että tällainen case voisi olla mahdollinen.

18 tykkäystä

Oon seurannut LinusTechTipsiä useamman vuoden ja useampaa kanavaa, eivätkä ole ottaneet Controlia testeissään näkyviin tähän mennessä. Paitsi nyt: It's AMD Laptop Gaming Time!! - Lenovo Legion 5 - YouTube

Ilmaista mainosta ja toivottavasti jatkavat testaamista, koska Control on siihen mun mielestä ihan loistava peli.

11 tykkäystä

CDPR on itseasiassa nyt potentiaalinen kiinnostava lappu kun hypet ovat pihisseet ulos… jos saavat tuotoksensa paikkailtua ja hyvän PS5/XSX version keväällä ulos niin menekki voi olla hyvä. Toisaalta hieman pelottaa että viat eivät ole pelkästään suorituskykyyn liittyviä, vaan myös pelimekaniikkapuolella on aika paljon vikaa.

Myöhästymisestä huolimatta tämä olisi tarvinnut suoraan sanoen puolisen vuotta lisää paistoaikaa ja julkaisun suoraan uusillen konsoleille. Mutta kai joku laski että taloudellisesti on järkevämpää ottaa rahat tästä joulusta, kestää kakkamyrsky ja toivoa että jengi jaksaa odottaa paikkauksia.

2 tykkäystä

En luottaisi tuohon PS5-julkaisuun elleivät saa bugit korjattua melko täydellisesti. CDPR petti Sonyn luottamuksen Cyberpunk 2077:n julkaisulla ja ymmärrykseni on, ettei peli palaa Sonyn alustoille ennen kuin se vastaa heidän näkemystään bugittomasta. Lisäksi vielä se, että peliä on crunchattu niin pitkään, että devaajat tuskin saavat parannusta aikaiseksi kovin nopeasti.

Luotan että se tulee. Aivan liikaa rahaa pöydällä. Myös Sonylle, joka saa siivun jokaisesta myydystä PS-pelistä. Mutta täysin ymmärrettävää että PS5-version sertifiointiin tuli varmaan pino reunaehtoja koska ymmärtääkseni tässä on käynyt myös niin että Sony on luottanut että launchipäiväksi tuleva patchi “korjaa kaikki ongelmat” koska peli ei muuten olisi mennyt Sonyn sertifioinnista läpi. Taitaa olla yksi isommista caseista joissa nykypäivän sertifiointisysteemiä “väärinkäytetään”. Historiallisestihan konsolivalmistajat pitkään pitivät todella tiukkaa linjaa (koska patchaaminen jälkikäteen ei ollut realismia) ja pelin piti todellakin olla valmis ja bugiton ennen levyjen/modulien valmistusta. PS3sta ja Xbox 360sta eteenpäin nettiyhteys on ollut aika lailla selviö ja sen myötä patchaus tullut mahdolliseksi, joten sertifiointisysteemi on “pehmentynyt” ja enemmän on katsottu asioita läpi sormien kun myllyt jauhavat jo tehtaalta levyjä ulos että julkaisuaikataulut ovat pitäneet. Oikeastaa ei olisi pitänyt ja nyt sitten kävi näin että eipä saanut kehittäjäporukka patchattua peliä mitenkään järkevään kuntoon konsoliversioiden launchiin.

3 tykkäystä

Lainaan Partacuksen viestiä toisesta “Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt” -ketjusta. CDPR:n käyttämä pelimoottori, RedEngine 4, ei näyttäydy CyberPunkissa edukseen. Yhtiö on joutunut crunchaamaan työntekijöillään 100h+ työviikkoja. Cyberpunkia on tehty melkein 9 vuotta. Voisi sanoa, että Cyberpunkissa on tiettyjä samanlaisia piirteitä Remedyn Alan Wakeen, jota kehitettiin lähes 8v.

Olen Remedyn omistajan todella tyytyväinen, että Remedy oman “Cyberpunkinsa” tehnyt ja näistä virheistä oppinut, minkä puolesta puhuu 3v:ssa kehitetty Control, jossa pelimoottorista on saatu lyhyessä ajassa paljon irti. CMD:ssa Schmitz avasi meille Remedynn ketterää pienten tiimien autonomista projektinjohtamismallia. Erityisesti M&A näkökulmasta, mistä Virtala myös CMD:ssä kertoessaan markkinan voimakkaasta konsolidoitumisesta sekä laadukkaan sisällön asemasta arvoketjussa, on näyttö tehokkaasta resurssien käytöstä, tarkoituksenmukaisista pelinkehitystyökaluista sekä tiukassa aikataulussa pysyminen ilman merkittäviä pelikokemuksen kompromisseja on kovaa valuuttaa mahdollisen ostajan silmissä. Toki performance ongelmia vanhalla raudalla Controlilla myös, mutta ei kuitenkaan samassa laajuudessa kuin Cyberpunkissa.

Tämä nyt tällaista lauantai-iltapäivän pohdintaa ilman varsinaista pointtia, mutta Cyberpunkin ongelmia on mielenkiintoista reflektoida myös Remedyyn, joskin peli jo myynyt 15M kopioita,

17 tykkäystä

Ei Cyberpunkia kylläkään ole tehty käytännössä kuin 4-5 vuotta. Witcher 3 julkaisua ennen tuskin oli valmiina juurikaan mitään. Tuo viisi vuotta ei ole mitään poikkeuksellista niin laajalle pelille. Puolisen vuotta lisää olisivat tarvinneet lisäaikaa vielä pelin huomiseen. Vertailu Alan Wakeen ei mielestäni oikein toimi.

Ottaen huomioon että julkaisu pelistä tuli 2012 ja ensimmäinen traileri 2013, väitteesi että peliä käytännössä kehitettiin vain 4-5vuotta on hieman naurettava. Mihin perustat ajatuksen, että kehitys olisi alkanut vasta 2016?

3 tykkäystä

Vertailu Alan Wakeen toimii ihan hyvin sen puolesta, että AW:stä piti aluksi tehdä open world, mutta ne haaveet peruttiin kun oli liian työläs projekti.

2 tykkäystä

”So to answer the question, even though Cyberpunk 2077 was announced back in 2012, it was only in actual development for about 4 years, from 2016 to 2020. Let that be a lesson, kids: don’t announce your games until they’re at least in pre-production, or the hype will consume the universe.”

3 tykkäystä

CDPR:lle käy huonolla tuurillä tässä vielä niin että avainosaajat saavat tarpeekseen ja lähtevät esim. Remedylle, jossa varmasti rekrytiimi on ollut jatkuvasti aktiivisena Puolan suontaan kun osaajia haetaan. Valitettavan usein ohjelmistoprojektit nojaa kouralliseen huipputyyppejä jotka pitävät projektia kasassa. Nyt kun Cyberpunkia tehdessä on jo pitkään kuormitettu tekijöitä, eikä loppua näy, kun nyt markkinoilla on sitten täysin rikkinäinen peli, jota on purkkaratkaisuilla yritetty korjata, niin itse ainakin harkitsisin vuotavan paatin jättämistä.

7 tykkäystä

Toki tuossa on myös se, että jos olet ollut olennaisessa osassa rakentamassa täysin rikkinäistä peliä, voi myös omien näyttöjen vuoksi olla tärkeää saada peli pelattavaan kuntoon. Vaikka tuo ei varmasti ole yhden tai kahden työntekijän vika, ei se silti näytä hyvältä kenenkään cv:ssä.

2 tykkäystä

Eikö olisi suotavaa käydä tätä CDPR ja Cyberpunk 2077 keskustelua vaikka täällä Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt - #125 by timontti, jossa siitä onkin jo keskusteltu?

17 tykkäystä

Steamin joulualennukset alkoivat kaksi tuntia sitten. Hyvin näyttää Control myyvän, kun myös samanaikaisesti AA/AAA pelit ja verrokit alessa.

Taakse jäävät mm. Crusader Kings III, Doom Eternal, Borderlands 3, Star Warsit (JFO & Squadron) GTA 5 jne.

Toki tilanteet voivat myös muuttua nopeasti :slight_smile:

23 tykkäystä

Vähän jo odottelinkin, kauanko kestää että tulee se klassinen “Control alennuksessa Steamissa”-viesti :wink:

Yllä oleva kuva alkaa juuri edellisen alennusmyynnin loppumisen jälkeen, sen takia Control on niin hyvillä sijoituksilla. Normaalisti myyntilistan sijoitus vaikuttaa olevan noin 250-300. Alennusmyyntien alkamisen jälkeen lähtee selvään nousuun.

Lisäpohdintana voi esimerkiksi nostaa Controlin nousun Steam Awardsin “Most Innovative Gameplay”-kategoriaan, mikä voi tuoda hieman boostia. Pelin julkaisu on siis pitänyt tapahtua 2020 ja äänet sekä ehdokkuudet tulevat pelaajilta.

12 tykkäystä

Historiallinen data tärkeä huomioida, ja olisi varmasti ollut paikallaan mainita, ettei Control jatkuvasti ole myyntilistojen kärjissä alen ulkopuolella, ehkä tämä on itselleni itsestäänselvyys, kun muutaman päivän välein Steamin top sellereitä seuraan. Jos näin olisi, näkyisi jo pelimyynnissäkin ihan eri tavalla kuin yksittäiset ale-piikit. Ehkä et lukenut loppuun, mutta viestini keskittyi Controlin vertailuun nykyisessä massa-alessa muihin AA/AAA pelijulkaisuihin, tämän kokoluokan aleja kun nähdään vain 1-2 kertaa vuodessa (Winter & Summer sale). Toki erittäin kapea vinkkeli ja yksittäinen tarkasteluhetki, mutta toki myös sanoin että tilanne voi muuttua nopeasti.

Jos ymmärsin oikein, kritisoit tuossa aikaisemmin omassa lainauksessasi myös aikaisemmin pelimäärien laskemista, mitä en ehkä ymmärrä, Remedyn liikevaihtovirrat ja pelimyynnit kun eivät kovin läpinäkyviä sijoittajille tähän asti ole olleet Controlin kohdalla, poikkeuksena CMD:n maininta 2M ylityksestä. Ja kovin kaukana tuosta CMD:ssä ilmoitetusta 2M myydystä kopiosta esim. omat laskelmani eivät olleet (reilu 1.5M oma todella konservatiivinen arvio 25.11.2020).

Ei täällä kukaan päivätasolla ole pelimyyntejä seurannut muuten kuin heti Steam-julkaisun yhteydessä, mutta pelin ensiviikkojen myynnillä historiallisesti suuri vaikutus pelin tulevaan myyntipotentiaaliin (ks. aikaisemmat linkitykseni aiheesta).

PS. Oma ääneni Noidalle meni kategoriassa “Best Game You Suck At” :slight_smile:

17 tykkäystä

Luin loppuun :slight_smile: . Mielestäni vertailu olisi mielekästä esim. muihin AA-/AAA-peleihin, jos yhdistettäisiin sinun snapshot eri sijoituksista minun tarjoamaani historiadataan, eli vertailtaisiin miten monen eri pelin myyntimäärät eroavat normaalisti ja alennusten aikaan. Kuten itse sanoitkin, tuo sinun näkökulmasi on erittäin kapea vinkkeli ja yksittäinen tarkasteluhetki.

Jos otetaan Controlista esimerkiksi viestissäni mainittu normaalimyyntisijoitus 250-300, niin esimerkiksi Crusader Kings III vaikuttaa olevan noin sijoilla 70. Voisiko esim. tässä tapauksessa myynti vetää normaalistikin hyvin, ja alennusten aikana pelaajat kauhovat pääosin lisäosia ostoskoriin? Mitä tästä pitäisi miettiä, kuinka suuri painoarvo korkeammalla normaalimyyntisijoituksella on verrattuna alennusmyyntien hieman huonompaan sijoitukseen?

Kritisoin viestejä, missä kerrotaan esimerkiksi että Controlia pelaa tällä hetkellä 1000 ihmistä. Sijoituscasen kannalta tämän tiedon painoarvo on lähestulkoon nolla. Olen itsekin laskenut ja arvioinut täällä mm. Controlin myyntihintoja (Remedyn saama kassavirta) ja tämä onkin se pihvi mitä täältä etsinkin.

Ei varmaankaan, mutta yritän näillä pienillä haastoilla saada lisää laatua keskusteluun :wink: . Kuten viestistäni ehkä jo ilmeni, niin mielestäni tuollaiset yksittäiset “Controlia pelaa 1000 ihmistä” tai “Control on myyntilistalla sijalla 19” eivät tuo kauheasti lisää lihaa luiden ympärille ja yritän että casea avattaisiin hieman enemmän.

5 tykkäystä

Asia selvä, en siis ehkä ihan ymmärtänyt kritiikkisi kohdetta ja samaa mieltä, että yleisesti voisi ja saisi olla enemmän lihaa luiden ympärillä. Samoin haastaminen on tervetullutta, ellei jopa toivottua.

Mielenkiinnosta yritin vertailla silmämääräisesti Controlin (12kk EGS exclusive) ja verrokki-Borderlandsin (EGS 6kk exclusive) steam-pelimyyntisijoituksia alennusten ulkopuolella ensimmäisen 2kk aikana. Vaikea kuitenkin vetää oikein mitään johtopäätöksiä, kun borderlandsin myyntisijoituksissa niin iso vaihteluväli päivän sisään (500+ sijaa), kun Control paljon ennustettavammin performoinut eli noin vaihteluväli n.50-100 sijaa.

Pitääpä viimeistään Tammikuun ekalla viikolla tehdä laajempaa verrokkivertailua 22.12.2020 - 5.1.2021 väliseltä Winter sale -ajalta GamingAnalyticsin työkalun avulla.

6 tykkäystä

Tämä on pientä verrattuna Harvian viestiketjuun. Sinne linkkaillaan jokainen YouTube video tai artikkeli, jossa on mainitaan sauna… :rofl:
Remedyn puolella yleensä hiljaisempaa ja nuo topsellerit ihan mielenkiintoisia niin itse pidän kun Aake ja kumppanit niitä tänne päivittelee. :+1:t2:

32 tykkäystä

Hyvinhän tuo Control saa näkyvyyttä…

26 tykkäystä