Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Ei nyt näinkään, kyllähän tässä nyt oli puhe lähinnä Activisionista ja EA:sta. Fallen Order oli loistava peli ja tätä ei varmaan kukaan ole kieltämässä. Ongelmana sijoittajalle näen kuitenkin sen, että EA koko huomioiden ei tällaiset yksittäiset onnistumiset merkittävästi nosta koko yhtiön arvoa. Samaan aikaan kuitenkin joutuu kantamaan riskiä siitä, että vanhat lypsylehmät näivettyvät ja tämä taas erittäin todennäköisesti laskisi arvoa. Fallen Orderia ajatellen tilanne olis kovin erilainen, jos Respawn olisi itsenäinen studio ja tällöin kyllä nousisi hymy omistajien huulille.

Ikävä kyllä itsenäiset studiot jäävät pörssissä vähemmistöön ja juuri näitä haluaisin omistaa(toki riskit on myös isot mutta odotusarvon näen näissä kuitenkin parempana muikean upsiden vuoksi). Australialaisen Black Matterin debyytti WW2 sijoittuva FPS ja RTS yhdistelevä Hell Let Loose näyttää esim. paljon mielenkiintoisemmalta kuin COD WW2 tai BFV. Haluan ainakin uskoa, että innovoivat ja nälkäiset studiot onnistuvat jossain kohtaa ryöväämään käyttäjät itselleen, jos EA ja ATVI keskitytään lähinnä lypsämään loppukäyttäjää tarjoamatta rahoille kunnon vastinetta.

4 tykkäystä

Itseäni Activision Blizzardiin sijoittamisessa häiritsee sen kyseenalainen kyky hallita ja kehittää brändejään. Mikä on kova väite, kun yksi brändeistä on COD, joten yritän selittää.

I) AB on yhä enemmän riippuvainen muutamista huipputuottavista pelisarjoista: Yhtiön itsensä mukaan 76% vuoden 2020 liikevaihdosta tuli Call of Duty, World of Warcraft ja Candy Crush -pelisarjoista. Vuonna 2018 vastaava luku oli 58%. Liiketuloksesta noiden kolmen osuus on vielä suurempi, joskin lukuja ei vuosikertomuksessa ollut tarjolla.

Viimeisen puolentoista vuoden aikana Activision on julkaissut neljä eri versiota CODista, Tony Hawkin remasteroinnit, uuden Crash Bandicootin ja Sekiron (Stadia-versio). Blizzard on julkaissut Warcraft III:n remasteroinnin, WoW: Shadowlandsin ja Blizzard Arcade Collection. Diablo II:n remasterointi ja Diablo: Immortal ovat tulossa vielä tänä vuonna. King on julkaissut Crash Bandicoot -auto-runnerin.

Vuosikertomusta 2020 lukiessa pistää silmään miten vähän muista kuin kolmesta suuresta pelisarjasta puhutaan. Diablo ja Overwatch sentään saavat muutaman maininnan.

II) Yhtiöllä on historiaa pelien työntämisestä markkinoille kyllästymiseen asti: Guiter Hero -sarjan pelejä tuupattiin ulos 17 kuuden vuoden aikana. Skylanders -pelejä tuli ulos kuusi yhtä monessa vuodessa. Tony Hawk on poikkeus kahdesta edellisestä, sillä se jaksoi pitkään, vaikka pelejä tuli siitäkin ulos joka vuosi. Vasta viimeisten vuosien tuotoksissa, esimerkiksi Ride ja Shred, ei muistaakseni ollut paljoa kehumista.

Näitä kolmea sarjaa yhdistää se, että AB lypsi niitä niin paljon kuin pystyi. Toki hiipumisen takana oli myös kyllästyminen pakollisiin muovipalikoihin, mutta maltilla ja uudistamisella pelisarjojen elinikä olisi voinut olla pidempi.

III) AB on huono kehittämään uusia, menestyviä pelisarjoja: Activision on viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaissut, edellämainittujen lisäksi, mm. Transformers, Cabela’s Hunting ja Marvel -pelejä, joiden brändiä se ei omista. Omista brändeistä julkaistuja pelejä on viime vuosina ollut yllättävän vähän yhtiön pitkään historiaan nähden. Menestyksistä ainoastaan Skylanders on ollut kokonaan omaa tuotantoa. Guitar Hero ostettiin, samoin COD (myönnettäköön että Activision oli alusta alkaen mukana osaomistajana). Vierailemassa käynyt Destiny oli Bungien tekosia.

Blizzard on ollut hyvä luomaan maailmoja ja brändejä, mutta vuoden 2016 Overwatchin jälkeen on ollut aika hiljaista ja siitä on jo viisi vuotta. King julkaisee saagojaan pari vuodessa, mutta ei niistä sen enempää, kun en niitä yhtään tunne.


Ihan selvyyden vuoksi: en ole ennustamassa CODin, tai muunkaan pelisarjan, kuolemaa. Sen sijaan väitän, että jos jonkin Activision Blizzardin supersarjan alamäki alkaa, niin yhtiön johdolla ei todennäköisesti ole kykyä korjata tilannetta vaan se lisää painetta kun pitäisi höllätä ja rauhoittua. Yhtiöllä on myös heikko valikoima uusia, nousevia pelisarjoja, joista kasvattaa menestyjiä vanhojen tilalle, sillä johdolta puuttuu malttia niiden kasvattamiseen. Sen toimintatapa on painaa kaasua - mikä esimerkiksi CODin kohdalla on tuntunut toimivan.

Yhtiö on tietysti itsekin huomannut riippuvuutensa muutamasta pelisarjasta. Sen tavoitteena onkin kasvattaa muutama uusi miljardiluokan pelisarja ja vuoden 2020 vuosikertomuksen perusteella arvuuttelisin kohteiksi Diabloa ja Overwatchia. Kun Blizzardin puolelta on vanha kaarti häipynyt, niin olemmekohan näkemässä sen activisioitumisen ja luvassa on, jos ei vuosittaisia julkaisuja, niin vähintään DLC:tä ja content packia tasaisen tappavaan tahtiin. Aina kyllästymiseen asti.

Vuosi 2020 näyttäisi muuten olleen Activision Blizzardille oikein hyvä - selailin ensimmäistä kertaa yhtiön vuosikertomuksia ja yllätyin kuinka kovaa oli mennyt. Sillä on myös valtavasti rahaa. Mikäli ymmärsin oikein, niin yhtiöllä on yli 8,5 miljardia dollaria kassassaan. Mihin sen tarvitsee moisia varoja ellei sitten suureen yritysostoon?

Pelien julkaisutiedot ovat Wikipediasta:

PS. Activision Blizzardissa on muitakin syitä, miksi en siihen sijoittaisi, mutta tämäkin riittää minulle.

38 tykkäystä

Mahtavaa miten hienosti perusteltu vastaus. Kiitos! Itse tosiaan en ole aktiivisesti pelannut kymmeneen vuoteen niin vähän kyselen näkemyksiä, kiitos tästä :gem::+1:

9 tykkäystä

As part of the settlement, Activision Blizzard will create an $18 million fund to compensate employees who claim damages.

Money talks, bullshit walks. Käytännössä siis käytetään yhden päivän mikromaksutuotot siihen, että saadaan pyyhittyä tämä ongelma maton alle.

Tässä nyt vielä se virallinen tarina/pahoittelu/vastaava julkaisu Activisionilta: https://investor.activision.com/news-releases/news-release-details/activision-blizzard-commits-expanded-workplace-initiatives

Toivottavasti muut oikeusjutut edistyvät työntekijöiden näkökulmasta paremmin.

6 tykkäystä

Perustelu kirjoitus Activision-Blizzardista. Joistain asioista olen kuitenkin eri mieltä. Activisionin kaikki core-studiot kehittävät nykyään Codia, se on täysin tietoinen ratkaisu. Sitä tehdään, mikä tekee eniten rahaa. Vanha Blizzard on kuollut ja kuopattu. Activisionin alainen nyky-Blizzard keskittyy niihin pariin sarjaan, minkä Activision uskoo tekevän eniten rahaa. Tietysti tekijöitä on lähtenyt paljon, kun eivät saa tehdä niitä pelejä mitä haluavat ja kultuurikin on varmasti muuttunut. Jos jengi haluaa tehdä uuden RTS-pelin eikä lupaa heltiä, mitä siinä on muuta vaihtoehtoa kuin lähteä.

En nyt ihan ymmärrä miksi pitäisi olla niin huolestunut tiettyjen pelisarjojen dominoivasta asemasta. Jos se on ongelma, kyseinen ongelma koskee kaikkia jättiläisiä pl. Embracer, jolla ei erityisesti menestyksiä tallissaan edes ole. Kuitenkin, CODilla on valtava valtava vallihauta, niin on GTA:lla ja EA:n urheilupeleilläkin. Ylipäätään pelifirmat on vähän väärä paikka allokoida sijoituksia jos ei kestä sitä riskiä, että kirkkaimman tähden vauhti hiipuu. On se Remedykin erittäin riippuvainen seuraavan AAA-pelinsä menestyksestä, vaikka mitä hyvänsä monitoimintamallia tekevätkin.

5 tykkäystä

Mielenkiintoinen uutinen pelialan kehityksen kannalta. Ei mainoksia, ei pelin sisäisiä ostoja. Yrittääkö Netflix tappaa pelialan? Hyvin vaikea uskoa, että tästä tulisi näin mitään vakavaa kilpailijaa pelialan jäteille.

“Like our shows and films, these games will all be included as part of your Netflix membership — all with no ads and no in-app purchases,” the company said.

8 tykkäystä

Ja taas yksi independent studio vähemmän. Eipä tosin yllätä kun ovat muutenkin tehneet pääasiassa playstation projekteja, mutta kyllä on kova kisa sisällöntuottajista.

14 tykkäystä

Blummalla oli juttua Amazonin pelistudiosta lyhyesti. Ilmeisesti uusin peli New World on saanut pari miljoonaa aktiivista pelaajaa, mikä on saanut yhtiön uuden CEO Andy Jassyn julistamaan että peleistä tulee vielä viihdedivisioonan isoin osa ajan kanssa. Tämä on sinänsä loogista, koska pelibisnes on maailman isoin viihdebisnes vaikka Amazon panostaa paljon myös sarjojen ja elokuvien tuotantoon.

Bezos kutsui tilannetta “voitoksi”. :smiley: Amazon on joku kymmenen vuotta yrittänyt tehdä pelejä: satoja miljoonia palaa vuosittain ja toistaiseksi sekundaa on tullut ulos. Yhtiölle Twitch ja uudempi Luna tuo mielenkiintoisen altistuksen pelisektorille.

Saa nähdä, miten Amazonin pelistudion jatko etenee kun yhtiö panostaa siihen alati enemmän ja on valmis kokemaan isoja pettymyksiä, kuten Amazon aina on. :smiley: Andy jopa lupasi “uusia massivisia epäonnistumisia”. Tykkään kyllä tästä Amazonin filosofiasta.

14 tykkäystä

Siihen liittyen uutisia tältä päivältä:

Twitch appears to have been hacked, leaking source code for the company’s streaming service, an unreleased Steam competitor from Amazon Game Studios, and details of creator payouts.

9 tykkäystä

Hyvin kiinnostavaa dataa. Twitchin maksut tekijöille 08/2019 alkaen: https://pastebin.com/LjmaPNam. Tämähän ei sisällä väitteiden mukaan lahjoituksia, eikä tietenkään esim. sponsoreiden maksamia rahoja tai muita vastaavia asioita.

Alla pari poimintaa Twitchin suomiskenestä:

Sijoitus, nimi, maksut
956 JugiPelaa 190701.95
987 LaeppaStream 185547.18
1080 OfficialAndyPyro 173473.68
4659 valavuori 47932.26
7943 eeddspeaks 29618.02

4 tykkäystä

Eli redin pelifirma-analyytikko

12 tykkäystä

Disclaimereiden perusteella ei ole näitä kuitenkaan kevään jälkeen lisäillyt :thinking:

Jep, on ollut kyllä näiden ath lukemissa joko vielä paljon suurempi potti näissä kiinni tai sitten on kevennelty muita omistuksia

Totta, mutta tämä voi kyllä selittyä ihan riskienhallintana.

Kai se kierrätettävä sisältö jossain välissä loppuu?

3 tykkäystä

On an industry-wide level, Berenberg notes that Twitch viewership trends remain strong: with player engagement above pre-pandemic levels.

That supports its belief that video game adoption has grown during the pandemic rather than it being a one-off boost.

US consumer spending on video games also remains robust, Berenberg adds.

According to Facteus data, US consumer spending on video games grew 11% yoy in Q3 2021 (Q2 2021 -6% and Q1 2021 +32%) and remains 50% higher than Q3 2019.

22 tykkäystä

Tuossa vielä tarkemmin. Kannattaa suhtautua kriittisesti, kun en tunne millainen analyysitalo tämä on.

12 tykkäystä

EA:sta kiinnostuneille kiintoisaa luettavaa. Olisi erikoista, jos uusi FIFA ei olisikaan varma syksyn merkki.

3 tykkäystä

Onko täällä ketään Gravityyn tutustuneita? Haulla löytyi yksi aiempi julkaisu helmikuulta ja sieltä tultu kurssissa noin -50% alas.
Korealainen pelifirma, joka listattu Nasdaqiin.

P/E alle 10, velaton, käteisvaroja yli 25% markkina-arvosta ja small cap. Analyytikko seurantaa en löytänyt.

Tammikuun huipuista tultu yli 50% alas ja liikevaihto laskenut muutamana edellisenä kvartaalina. Firman peleistä ei itsellä ole mitään kokemusta, suosituin on Ragnarok mobiilille.

Firmalla näköjään myös NBA:n kanssa sopimus julkaista pelejä Aasiassa ja ensimmäinen näyttä tulevan Q4 aikana.

Tässä omia löytöjä, mielellään kuulisin joltain firmaan perehtyneeltä tai innokkaalta tutkijalta lisää.

5 tykkäystä

Gravityn Ebit margin 21%, Gross margin 41% ja ROCE 43% (tikr.com). Firman lukuja pidän itse erittäin kovina, mutta itseäni firmassa häiritsee sen peliportfolion painotteisuus lähes yksinomaan Ragnarok pelisarjaan. Yhtiö on kohtalaisen suosittu fintwitterissä, joten sieltä löytää hyviä analyysejä yhtiöstä.

2019 liikevaihto alueittain
saupload_https_3A_2F_2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com_2Fpublic_2Fimages_2Fcfb6945b-dab8-4b37-8782-1b36f7cc7876_643x391

(More GRVY Please: Finding Value In Gravity, A Korean Gaming Company (NASDAQ:GRVY) | Seeking Alpha)

En tunne Gravityn pelejä ja pidän vaikeana arvioida aasialaisten pelaajien mieltymistä Ragnarok pelisarjaan, joten olen jättänyt yhtiön välistä.

3 tykkäystä

Siinäpä mielenkiintoinen tapaus / CI Games. Pieni haaste on, miltä välittäjältä ostaa puolan pelifirmaa. Ei taida NN tai DB:n valikoimasta löytyä…

1 tykkäys