Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Se on se metaverse. Unity periaatteessa lasketaan potentiaaliseksi hyötyjäksi tai ainakin peluriksi kun Meta on uusi hypen kohde.

Tämä kenties myös osasyynä:

Top holdings of META ETF include (as of November 7, 2021): Nvidia (10.2% weight), Microsoft (7.3% weight), Roblox (6.4% weight), Meta Platforms Inc. (6.2% weight), and Unity Software (5.0% weight).

5 tykkäystä

Jepp näinhän se on. Tässä kohtaa vielä hyvin hähmäisen Metaverse-tulevaisuuden hinnoittelu osakkeeseen varmasti jatkossakin heiluttaa kurssia. Unityhan voi olla merkittävä peluri Metaversessä, mutta tämän toteutuminen nähdään oletettavasti aikaisintaan kunnolla vasta joskus 2030-luvulla…

6 tykkäystä

Tuosta Metaverse termistä on ollut vaikea muodostaa mielipidettä.

Itse näen tämän vastaavana “rallying cry” hankkeena kuin aikanaan Bill Gatesin “Information Super Highway”. Tuohan oli sellainen korkean tason visio mihin suuntaan nopeiden internetyhteyksien yleistyminen voisi liikuttaa maailmaa. Metaversen kontekstissa kyse olisi sitten siitä että nämä eri järjestelmät ja avatarit voisivat puhua keskenään tai liikkua systeemeistä toiseen.

Toisaalta se tapa miten Facebook (korjaan, siis Meta) tätä esittelee tuntuu aivan mahdottoman pinnalliselta ja noh, “hähmäiseltä”.

Olisi kiva kuulla lisää pohdintaa Atelta mitä tästä oikein pitäisi päätellä ja millaisia skenaarioita on sen vaikutuksista pelisektorin yrityksiin?

Ps. Tällä hetkellä omat mielenkiinnon kohteet pelialan suhteen lähivuosina ovat:

  • Metaverse ja sen liitännäiset
  • App Store jakelumallien 30% katteiden mahdolliset muutokset ja siihen liittyvä paine
  • Kryptot ja pelaaminen laajemmin (kaikki VC:t investoivat tähän parhaillaan)

Näistä kahdesta muustakin olisi huippua kuulla Aten ajatuksia! :slight_smile:

9 tykkäystä

Tässä viimeisimmät Applen App Store katteisiin liittyen:

Tosiaan Unityn tulokset julkaistiin jo itseasiassa toissa yönä, ja aika tasaista kasvua edelleen. Alla pääkohdat heidän tiedotteestaan. Ihan hyvin pyyhkii.

Kasvu oli ohjeistuksen mukaista, ja tappiokin oli jo reippaasti pienempi. Ei yllätyksiä. Mutta se oli ihan mielenkiintoinen että samalla ilmoittivat ostavansa Weta Digitalin, joka on Peter Jaksonin animaatio ja visuaalisia effektejä tuottava firma. He rupeavat tarjoamaan Unitiy käyttäjille samoja Wetan työkaluja joilla on leffoihin tehty animointeja mm (luonnollisesti) lord of the rings, avatar, marvel tuotantoa yms. tarkoituksena kai että Unitylla saisi tehtyä entistä näyttävämpiä 3D maailmoja ja varmaan houkutella enemmän “artisteja” käyttäjiksi.

2 tykkäystä

Unityn Riccitiello on kyllä eri mieltä. Q3 webcastin viimeinen kysymys (vapaasti suomennettuna): mikä on se katalyytti, jonka myötä rt3d (~metaverse) lähtee räjähdysmäiseen kasvuun?

Riccitiellon vastaus:

“It took two things and we got them both.”

  1. HW infra (siis jo ok). 5g, sirut, CPU, GPU jne eivät rajoita kehitystä enää (mainitsi erikseen Nvidian)

  2. Suurimpien teknologiayritysten pitää innostua rt3d:stä. Vuosi sitten Unity ainoana hypetti tämän puolesta, nyt viimeisen 2-5kk aikana kaikki ovat lähteneet tähän mukaan. “This is our parade and they are all going to join us.”

Kokonaisuutena erittäin bullish vastaus.

Mutkat oikaisten voisi sanoa, että metaverse tulee nyt (kunnolla), koska Unity on sen mahdollistanut.

Tässä muuten Q3 webcast, kannattaa kuunnella.

5 tykkäystä

Rockstarin uusin tuotos on saanut ristiriitaisen vastaanoton faneilta. Toiset ovat innoissaan kun pääsevät pelaamaan vanhoja pelejä “parannettuina”, mutta osa pelaajista pettyy kun pääsevät vihdoin käynnistämään pelit. Kyseessähän on siis mobiiliporttausten “parannetut” versiot, joista ei ole kuitenkaan korjattu suurinta osaa peleissä olevista ongelmista.

Siihen on syynsä, miksi Rockstar ei näyttänyt peleistä pelikuvaa ennen julkaisua. Arvosteluitakaan ei julkaistu ennen pelien julkaisua, itse asiassa niitä ei taida vieläkään olla julkaistu.

https://www.reddit.com/r/Games/comments/qryxmt/rockstar_should_be_ashamed_of_the_gta_trilogy/


Asiasta toiseen, Blizzard on menettänyt paalupaikkansa pelimarkkinoilla.

Activision Blizzard’s stock price tumbled recently, pushing the company’s market cap down, in the wake of its decision to delay Diablo 4 and Overwatch 2. Activision Blizzard’s share value has been steadily dropping since June following the lawsuits and other investigations related to allegations of sexual harassment and discrimination against women.


Kolmantena nostona bongasin:

Voisikohan Ubisoft vihdoin oppia, että saman pelin julkaisu useana vuonna peräkkäin ei välttämättä ole voittava strategia?

16 tykkäystä

Ah, Rockstar lähti “mennään sieltä mistä aita on matalin”-linjalla GTA remasterin kanssa ja nyt kolisee. Halvalla tehtyä kuraa tällä kertaa. Toivottavasti eivät tuhoa koko remaster-boomia mokaamalla näin pahasti :frowning:

13 tykkäystä

Activisionia lyödään jälleen. Työntekijät pyrkivät yhdessä rintamassa savustamaan toimarin ulos firmasta.

Tämän valossa firmalle täytyy antaa kyllä “vuoden huonoin sijoittajaviestintä” -palkintoon vahva ehdokkuus siitä, että Q3-raportissa ilmoittivat jostain nollatoleranssin tavoittelusta ja halusta olla alan turvallisin työpaikka kaikille. Näiden tavoitteiden uskottavuuden menettämiseen meni huikeat kaksi viikkoa. Jos ongelmat juontavat juurensa firman ylimmältä pallilta, niin tuollaisten lausuntojen julkituominen on sijoittajille valehtelua.

14 tykkäystä

Tämä soppa myös vie aikaa ja kiinnostusta sellaisista pikkujutuista kuin “pelien tuottaminen”, “olemassaolevien tuotteiden ylläpito” ja “henkilökunnan palkkaaminen pois lähteneiden tilalle”

Lisäksi firmassa huolestuttaa se että liikkeellä on ikäviä huhuja miten siellä yritetään uudelleenjärjestellä Blizzardin pitkään jauhanutta rahakonetta takaisin iskuun ja valitettavasti huhut ovat siihen suuntaan että strategia on vetää mobiilipuolen tekniikoita PC-peleihin jotta pelaajia saataisiin koukkuun ja samalla yritetään veivata pelimekaniikoita “nuoremmalle väelle”, ts. “Fortnite-sukupolvelle” unohtaen se sukupolvi joka on Blizzardille rahasäkit generoinut. Jos tämä pitää paikkansa, se tulee menemään niin raskaasti kiville ettei mitään rajaa…

Jos haluaa tehdä uudenlaisen pelin uudelle kohdeyleisölle, se vastaus on tehdä uusi peli, ei rikkoa vanhoja. No, popcorn-pussit ovat valmiudessa, tässä on kuitenkin kyse todella isoista rahoista.

10 tykkäystä

Lisätääs tähän listalle vielä se, että nyt alkaa jo Call Of Dutynkin myynti tökkimään, tosin vertailukautena koronavuosi, jossa kenelläkään ei ollut muuta tekemistä kuin pelailu.

Blizzard sulautetaan todennäköisesti jo ensi vuonna lopullisesti Activisionin alaisuuteen ja tästä PR-fiaskosta pyrittäneen eroon luopumalla kokonaan Blizzard nimestä

Aika paljon bisnesarvoa kiinni tuossa nimessä ja IP:issä. En jaksa uskoa tuohon strategiaan. Sen sijaan pyritään tarpomaan myrskyn läpi ja “parantamaan tavat” jottei menetetä arvokkaita IPitä. Se on sitten kysymysmerkki että selviääkö Bobby Kotick kyydissä tuon matkan läpi - omistaa vain ~0,5% osakekannasta joten täysin osakkeenomistajien armoilla.

Ellei sitten yhtäkkiä vedä jotain peliliikettä jossa ActiBlizzard ensin myy jotain olemassaolevia IP:itä ja pelejä jollekkin kolmannelle osapuolelle… sen jälkeen voin ehkä uskoa että Blizzard-brandi heitettäisiin pois. Mutta siis vain jos IPistä ensin saadaan rahat pois.

Nyt on kyllä pakko ottaa popparit jo esiin ja seurata tarkkaan mitä tapahtuu seuraavaksi.

3 tykkäystä

Mobiilipelien mallit sopivat kyllä todella heikosti niin omaan salkkuun kuin pelihyllyynkin. Ensin heitetään paskaa seinälle ja katsotaan että mikä tarttuu, ja sitten lypsetään kaikki mahdollinen irti onnistumisista. Eihän tuossa linjassa bisnesmielessä mitään vikaa ole, mutta saa kyllä olla todella tarkkana siitä, että mihin olemassaolevaan IP:n sitä voi sovittaa. En ole tainnut ikinä pelata mitään Blizzardilta, joten vaikea sanoa.

Ja onhan tuo malli koukuttava, ei kahta sanaa siitä. Helppoa ja kannattavaa lisämyyntiä, kukapa siitä nyt kieltäytyisi? Noh, pelaajat. Tuote saa olla timanttia, jotta tuo kuvio toimii pitkässä juoksussa - ja Blizzardilla sitä tuskin edistää työntekijöiden lakkoilu kulttuuriongelmien takia.

3 tykkäystä

ATVI törppöilyllä alkaa olla laajempiakin seurauksia… kenties

7 tykkäystä
2 tykkäystä

Päivän vanha juttu, mutta:
Epic/Fortnite matkalla kohti kaikenkattavaa viihdekokonaisuutta. Tai tällä matkalla on oltu jo hyvä tovi, mutta mielenkiintoisia nämä ostot. Saa nähdä mitä nämä hankinnat tuovat tullessaan.

1 tykkäys

https://www.redeye.se/events/803798/redeye-gaming-day-2021

Hyvää settiä markkinoista ja ennusteista, kun lataa tuosta tuon Redeye Gaming Guiden.

6 tykkäystä

Pilvipelaaminen. Itse olen todennut toimivaksi ratkaisuksi ja uskon tämän kasvavan. Hieman rajoitteena verkkoyhteys ja pelien puute, mutta tämä korjaantunee ajan saatossa. Ketkä tästä voisi hyötyä sijoitusmielessä? Palveluntarjoajien puolelta Geforce Now ja Google Stadia tulee mieleen. Now itellä käytössä. Onko jokin selkeä taho joka voisi hyötyä tästä välillisesti?

1 tykkäys