Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Noo starbeezen kohdalla vois olettaa ainakin että alkaa helpottamaan jahka tuo uusmerkintä saadaan taputeltua ja velat maksettua suunnaten kohti payday3 julkaisua. (Olettaen että kyseessä ei ole mikään totaalinen floppi johon tuolla merkinnän ajankohdallakin pyrittiin ennakoivasti varautumaan lieventämällä mahdollisia riskejä).

Suoranaisin kilpailija tulevalle palkkapäivä 3 julkaisulle ja pelaajille genren sisällä lienee Digital Bro’s ja 505 gamesin vastikään julkaisema Crime Boss: Rockay City. Peli on ollut jo tovin markkinoilla epic exclusiivina ja consoleilla. Eikä ole saanut mitään liian hyviä arvosteluja kyllä osakseen. Aika geneeriseltä pikaisesti kokoon karsitulta palkkapäivä2 kloonilta nimekkäillä naamoilla vaikuttaa. Joka kärsii erityisesti bugisesta ja hiomattomasta pelattavuudesta.

Edellä mainittuun rinnastettuna palkkapäivä 3:lla on kyllä potentiaalia “räjäyttää pankki” onnistuessaan. Pelivideoitahan pitäisi olla kesän aikana tarjolla ja julkaisu arviolta q3-4

1 tykkäys

Olen samoilla linjoilla, että Starbreezen osalta seuraavat 5v voivat tuottomielessä näyttää huomattavasti historiaa paremmilta. Tässä Antonin ja meikäläisen tuore seurannan aloitus -raportti yhtiöstä:

@Anton_Damsten laittaa jossain vaiheessa pystyyn oman foorumiketjun yhtiölle, niin voidaan jatkaa keskusteluja ja Payday 3:n odottelua siellä :sunglasses:

25 tykkäystä

Osaako joku viisaampi sanoa miten pelialalla yleisesti ottaen nuo kulut ja tuotot jakaantuu pelintekijän ja julkaisijan välillä? Onko kannattavampaa olla se tekijä vai julkaisija onnistuneelle pelille?

Riippuu täysin sopimuksista.

Lähtökohtaisesti yleensä julkaisija kantaa suurimman taloudellisen riskin ja ottaa suurimman saaliin jos tulee megahitti, mutta sopimus voi myös jakaa riskiä toisin. Pelintekijät joko tekevät sen verran rahaa että kulut katetaan, tai sitten päälle tulee enemmän tai vähemmän iso rahasäkki kun tuli hitti.

Pelintekijätahon osalta megahitti tosin sitten tarkoittaa että seuraava projekti neuvoteltaisiin täysin eri lähtökohdista, joten välillisesti sinnekkin lätkämailaa kyllä saa jos yksi tuotos onnistuu loistavasti.

5 tykkäystä

Kiitos seurannasta. Mukava saada suomenkielinen seuranta ruotsalaisen lisäksi ettei tarvitse käännellä analyyseja. Kuitenkaan niin vahva kieli kuin tuo englanti itsellä :sweat_smile:

2 tykkäystä

Akee

9 t

Ehkä tätä keskustelua voisi pikkuhiljaa siirtää Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Kun tällainen henkilö joka ei pelaa (muuta kuin Nindendoa joskus harvoin) katsoo noita Starfildin ja AW2:n demoja, niin enpä sanoisi että Starfield on grafiikoiltaan parempi kuin AW2. Minusta ainakin kasvot on huonommin tehty kuin AW2:ssa. Lisäksi tuollainen kuvitteellinen avaruusalus tai joku planeetta on helmpompi hyväksyä sellaisena kuin esitetään, koska aitoa vertailumaailmaa ei ole. Lisäksi demot on tehty erilaisella lähestymistavalla. Starfieldissä leikataan jatkuvasti uuteen näkymään, kun taas AW2:ssa kuvataan lähes yhtä kohtausta koko demon ajan. Ymmärrän, että tuo Starfieldin demo pitää nykyiset nuoret paremmin hereillä, koska esim. kaikki lastenohjelmat ovat nykyään, ja olleet jo jonkun aikaa, todella nopeatempoisia. Katsokaa Youtubesta vaikka 80-luvun pikkukakkosia verrattuna tämän päivän ryhmähaut ja vastaavat.

Edit. Tähän siis yritin kääntää keskustelun tuolta Remedy-ketjusta mutta lainaus/kopiointi ei tainnut onnistua.

9 tykkäystä

Ubisoft tarjoilee ensi vuonna herkkua Star Wars faneille! Imperiumin vastaiskun ja Jedin paluun väliin sijoittuva avoimen pelimaailman seikkailu: Star Wars Outlaws.

Tänään pitäisi tulla lisätietoa Ubisoft Forward-tapahtumassa. Ubisoftillakin on näitä kiinnostavia pelejä tällä hetkellä. Assassin’s Creed julkaistaan syksyllä ja uudesta Far Crysta on liikkunut huhuja.

10 tykkäystä

FTC on myös vastahakoinen diilin läpimenolle kesällä:

1 tykkäys

On nämä jättiläiset kyllä kovia. Arvio on, että vastaa noin 9-10 miljoonaa kopiota. Zelda myi kymmenen miljoonaa kolmessa päivässä. Saa nähdä mitä Starfield ja Spiderman 2 myyvät. Starfield on toki game passissa, mikä vähentää suoraan myyntiä.

5 tykkäystä

Enkkoja rikkoo kun julkaisee pelin joka ei ole täysin rikki ja joka saa positiivista pöhinää. Omassa tuttujen piirissä tämä Diablo-tauti levisi nätisti - kalliin version jolla pääsi ennakkoon pelaamaan osti pari tosifania, ja ne sitten kertoivat kavereille että hei, tämä ei ole kuraa joka toi sitten viralliseen launchipäivään puolentusinaa pelaajaa lisää ja sen perään tipoittain uusia uhreja sitä mukaa kun porukka havaitsi että “hei, tätähän ovat pelaamassa kaikki muutkin, joten ei voi olla huono.”

Salainen strategia muillekin: Julkaise hyvä peli niin se myy paljon!

15 tykkäystä

Ei kai Blizzard ole julkaissut kuin yhden teknisesti heikon tai viimeistelemättömän pelin ikinä (Warcraft 3 Remastered). Firmahan on synonyymi viimeistelylle ja laadulle. Uusinkin Diablo ollut todella pitkään kehityksessä.

Tuo kalliimman version julkaisu ja oikeus pelata peliä etuajassa on kyllä nerokas tapa nyhtää rahaa hätäisimmiltä.

1 tykkäys

WoW-lisäosa Shadowlands oli aika huonossa hapessa julkaisussa ja muutenkin tuntui vähän kiireellä kasatulta. Lisäksi Diablo III munattiin real money AHlla. Noin vaikka esimerkkejä jos kaipaa. Järjestään Blizzard yleensä kyllä korjaa virheensä, mutta toisinaan se vie aikaa ja WoWin osalta käytännössä vaati seuraavan lisäosan.

Lisäisin myös Overwatch2:sen joka “myytiin” pelaajille PVE:llä. Alkuun ei tullut PVE:tä lainkaan ja sit odoteltiin taktisesti tovi ja kerrotaan pelaajille, että me kyllä lyötiin sitä PVE:tä kirveellä aikoja sitten.

Teknisesti toki hyvä tekele, mutta peli on käytännössä sama kuin ykkönen. Nyt vain voidaan velottaa pelaajia battlepassista per season, mikä ei ekassa onnistunut ja rahantuloa ei voi estää, ellei pelaajakunta nyt tuon PVE-uutisen myötä vihdoin vaihda toiseen peliin.

3 tykkäystä

FTC vs Microsoft on melkoista viihdettä, joka päivä julkaistaan uutta tietoa.

Sony onnistui jotenkin sössimään luottamuksellisen tiedon “salaamisen” ja selvisi, että pelien budjetit ovat paisuneet ihan järjettömiksi. The Last of Us II maksoi $220 miljoonaa ja Horizon Forbidden West $212 miljoonaa.

12 tykkäystä

En viitsi Remedy Entertainment Oyj -ketju - #9224 käyttäjältä Relaaja -ketjuun spammata, vaikka läheisesti liippaa Condoriin ja Vanguardiin.

Ei ole helppoa tämä F2P/Gaas/PVPVE malli. Yksi epäonnistunut esimerkki lisää tästä armottamasta “winner takes it all -markkinasta.”

Helmikuisessä twiitissä muutamia muita esimerkkejä.

7 tykkäystä

tinyBuild suorittaa yhä edelleen omalla tutulla tyylillään.

Julkaisivat osarin, jonka sisältö on hirveää luettavaa. Mikään ei ole oikein onnistunut, kaikki mennyt pieleen, ennusteita laskettiin reilusti, ajavat julkaisutoimintaa alas, pelejä perutaan, kassa tyhjä viimeistään vuoden loppuun mennessä ja kaiken lisäksi CFO sai kenkää.

Kurssireaktio -80% päivässä, nyt jo tosin noussut hieman, mutta YTD −91,51 %

Highlights: :rofl:

First-half performance below expectations due to lower contribution from platform deals and the underperformance of Red Cerberus and Versus Evil has resulted in a material reduction to FY consensus revenue and a more acute reduction in Adj. EBITDA in 2023 and 2024.

Strong reception to new game announcements supports the Company’s refocus on building new large own-IP and the move away from third party publishing and services.

Cash position at the end of December 2023 expected to be between $10-20m, below the previous expectations of at least $26.5m.

Re-evaluation of the future potential of some underperforming back-catalogue titles may translate in asset impairments and targeted studio reorganisation.

Tony Assenza, Chief Financial Officer (CFO), has resigned for personal reasons :thinking:

Listautui maaliskuussa 2021…

13 tykkäystä
9 tykkäystä

Square Enix osari - https://www.hd.square-enix.com/eng/ir/pdf/24q1release.pdf

TLDR:

  • Net Sales: +14.4%
  • Operating income: -78.5% !!!
  • Digital Entertainment Net Sales: +16.4%
  • HD Games sub-segment sales up due to FF16 & FF Pixel Remasters but profits down partly due to amortization of development costs.
  • MMO sub-segment down YoY

9 tykkäystä

THQ Nordic streamaa tänään, “Digital Showcase 2023”

Alkaa noin 20min päästä ja koska Youtube-stream, katsottavissa myös jälkikäteen. Lupailevat jotain uusia julkistuksia, sekä tavaraa aiemmin ilmoitetuista peleistä (Alone in the Dark, Outcast 2, Trine 5)

2 tykkäystä

Epic yrittää kaikkensa, että saisi kauppapaikkaansa lisää aktiivisia käyttäjiä. Tällä kertaa tarjoamalla ensimmäiset 6kk 100% ja senkin jälkeen 88% osuuden myynneistä, mikäli peli on saatavilla yksinoikeudella vain Epicin kaupassa. En yllättyisi jos ainakin Embracer Groupin julkaisijat tarttuisivat tähän. Ovat paljon julkaisseet yhden vuoden EGS-yksinoikeudella pelejä tähän asti.

10 tykkäystä