Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Loksahti kyllä leuka lattiaan tuon pidemmän Starfieldin Xbox Showcase esittelyn aikana. Toivotaan että saadaan AW2:sesta saman tyyppistä esittelyä jossa syvennytään paremmin pelin (toivottavaan)monipuolisuuteen.

1 tykkäys

Starfieldin julkaisupäivä lienee merkittävin syy, miksi Alan Wake 2 tulee vasta lokakuussa ulos. Jos jonkun pelin kanssa ei pidä tänä vuonna kilpailla julkaisun ajankohdasta, niin se on Starfield.

1 tykkäys

Oli Starfield varmaan yksi kaikkien aikojen vakuuttavimmista pelidemoista, ihan uskomaton. Bethesdan pelit on niin pitkiä, että vie tuokin myyntiä lokakuun julkaisuilta. Vakuuttava oli myös Cyberpunkin lisäosa, joka tulee syyskuun lopussa. Ihan kuin kilpailua ei olisikaan riittävästi, niin ainakin Payday 3 ja Forza ilmestyvät lokakuulle. Ubin ja Capcomin tilaisuuksista varmasti tulee vielä lisää kilpailua kalentereihin.

Se julkaisuikkuna on edelleen koko “holiday season” ei vain lokakuu. Nyt puhutaan edelleen peleistä, ei elokuvista. Elokuvien suhteen jättiläiset välttelevät toisiaan ihan syystä, kun taas pelimaailmassa on lähes mahdonta välttyä kilpailulta tietyissä ikkunoissa.

Juhlapyhäkausi on useana vuonna ollut täynnä toinen toistaan kovempaa peliä, ei tämä ole mikään poikkeus. Alkuvuosi lienee taas vaihteeksi aivan kuiva, kun kaikki pyrkivät tuohon ikkunaan ja siinä tuosta “digital only” -taktiikasta on sitten mielestäni hyötyä.

Toki, jos odottaa jotain valtavaa tulospiikki heti lokakuussa joutunee pettymään. Itse näen AW2:sen pelinä, joka myy tasaisen varmasti, jos/kun se vain on yhtä laadukas kuin se on puhuttu olevan.

Sekä Starfield ja Cyberpunkin lisäri voivat vielä ottaa aivan valtavan arvosteluosuman keskeneräisyydellään. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun nämä pelifirmat julkaisisivat jotain mitä ei ole hiottu ihan loppuun asti. Molemmat pelit ovat niin massiivisia, että mikään määrä betatestaajia ei saa sitä kaikkea kiinni testivaiheessa.

Molemmat pelit kuitenkin missattiin selvästi viikoilla. Paatuneimmat pelaajat ehtivät pelata ainakin Cyberpunkin lisärin läpi tuossa ajassa erittäin iloisesti. Starfieldin suhteen arvostelut ja pelaajakokemukset kertovat onko Todd Howard ja kumppanit taas hehkuttaneet omiaan vai pystyykö peli lunastamaan mainospuheet. Myynniltään se on silti varmasti vuoden isoimpia pelejä, mutta genre ja setting on tosi eri kuin Alan Wakessa.

Näin suomalaisittain enempi harmittaa, että Cities: Skylines 2 julkaistaan samoihin aikoihin Alan Waken kanssa.

6 tykkäystä

Nyt kun täälä innostuttiin hypettämään Bethesdaa niin en malta olla postaamatta jälleen tätä. Sorry offtopic ja liputusta odottamassa…

15 tykkäystä

Ehkä tätä keskustelua voisi pikkuhiljaa siirtää Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt :sweat_smile:?

Vaikka ymmärrän kyllä miksi täällä keskustelu käydään

20 tykkäystä

Remedystä tuoretta raporttia nähdyn 30min pelidemon ja perjantain analyytikkopuhelun tiimoilta:

Koko raportti: https://www.inderes.fi/fi/alan-wake-2sta-tulossa-nayttava-peli

Aamarikommentti: Remedy: Alan Wake 2:sta tulossa näyttävä peli | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Omat fiilikset AW2:n osalta ovat kyllä hyvät ja sieltä näyttäisi olevan tulossa taattua Remedy-laatua. Uuden sukupolven konsoleilla tämä tarkoittaa vielä entistä näyttävämpiä pelejä. Graafisesti itseni vakuutti, miten hienolta ja yksityiskohtaiselta metsän kasvillisuus näytti tuulen ja sateen tuiverruksessa. Myös Sagan takin kastuminen sateessa näytti todella aidolta. Pelin tunnelma vaikutti myös kuumottavalta ja kuten aiemmin tuli täällä jo todettua, en tiedä miten tätä pimeässä syysillassa uskaltaa pelata :smiley: Reissulta mukaan tarttui myös uusi termospullo :sunglasses:

Osakkeen arvostuksen suhteen Remedy on kyllä tällä hetkellä haastava pureksittava. Lyhyellä tähtäimellä AW2:n julkaisu selkeä ajuri, mutta samalla nykyiseen noin 350 MEUR:n markkina-arvoon on kyllä jo jonkin verran hyvää hinnoiteltuna sisään. Tämän vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna Remedy edelleen omasta mielestäni Helsingin pörssin kiinnostavimpia kasvuyhtiöitä, mutta nykyisillä tiedoilla ja arvostuksella hieman odottava tunnelma osakkeen suhteen. Raportista löytyy enemmän perusteluja tämän osalta.

75 tykkäystä
19 tykkäystä

Päivitin vielä muutaman preview:n mm. GameInformer ja GameIndustry.biz aiempaan viestiini:

Lisäksi muutama irrallinen uusi havainto/pohdinta.

  1. Remedy teki SGF demojen suhteen yhteistyötä iam8bit kanssa. iam8bit on tunnettu collectors editionien ja fyysisten kopioiden tuottamisesta (yhteistyössä SkyBound Gamesin kanssa).

Tämä ei tietenkään tässä vaiheessa tarkoita muuta kuin, että Remedy ja iam8bit ovat tehneet yhteistyötä, mutta toki tämä tieto hieman saa pohtimaan nähdäänkö yhteistyötä jonkinlaisen rajatun collectors editionin/fyysisen jakelun myötä. SGF:n jossain haastattelussa Kyle Rowlie, AW2 Game Director, totesi, että ilman fyysistä jakelua launchissa saadaan useampi kuukausi lisäaikaa pelin loppuhiomiseen. Ja tässä julkaisuikkunassa ei kyllä ole varaa suurempiin bugeihin tai muihin teknisiin häiriötekijöihin.


  1. SGF:ssä esillä olleiden pelien (uutis)artikkelimäärät vertailukuvassa alla. Toki edellä vain hyvin vahvoja IP:tä (pl. yllättävä Lies of P), mutta ei tuo vertailu pankkia räjäytä. Oleellisempi tieto olisi toki kuinka paljon lukioita artikkeleilla on ollut, mutta tätä tietoa onkin jo vaikeampi onkia. Olisi ollut mielenkiintoista vertailla “Steam followers” -määrien lisääntymistä SGF yhteydessä kyseisten pelien osalta, kuten lähdeartikkelissa tehdään, mutta tämä ei luonnollisesti ole AW2 osalta mahdollista.


Lähde: https://newsletter.gamediscover.co/p/analysis-which-not-e3-games-hit-it


  1. Petri Alanko tuottaa myös AW II:een musiikkia (aiemmin: Quantum Break, alkuperäinen AW, Control).
13 tykkäystä

Raportilla ollut taulukko AW myynneistä on oikein hyvä ja kuvaava, siitä pisteet Atellle. Muutamana poiminta:

  • Pelin uskotaan myyvän vuodessa sen verran mitä Control noin 3,5 vuodessa eli noin kolme miljoonaa. Keskihinta on tietysti huomattavasti korkeampi, se on itsestäänselvyys.
  • Kahdessa vuodessa myyntiä noin 4 miljoonaa, mikä on noin 50 prosenttia Resident Evil 8 myynneistä vastaavassa ajassa.
  • Jakelukustannus 20-25 %. Sony ja MS ottavat 30 %, Epicista ei oikein tiedä mitä ottavat kun julkaisevat pelin. Heillä on 12 % normaali taksa. Paljon riippuu siitä miten myynti sujuu Epicin kaupassa. Itse uskon, että myynti painottuu erittäin vahvasti konsoleille.

On siellä Inderesin taulukoissa siis menestyspeli laskelmissa mukana. Ei mikään suuri hitti, mutta selkeä onnistuminen joka tapauksessa.

8 tykkäystä

Olen käsityksessä, että Epic ei omista julkaisemistaan peleistä tuota jakelukustannusta veloita, kun pelin budjettia recoupataan. Siksi tuo jakelukustannus tuolla tasolla. Toki tuo laskelma on vain yksi hahmotelma mahdollisesta skenaariosta, ja erilaisiin lopputulemiin voidaan päästä myös hyvin erityyppisillä oletuksilla pelimyynnin, keskihinnan ja kulujen suhteen. Päälle vielä jossain vaiheessa mahdolliset platform-diilit, joten muuttujia riittää :sweat_smile:

16 tykkäystä

Vähän on ruuhkaista. Eilisen aikana listalle tuli uusi Forza, Assassin’s Creed Mirage sekä Lords of the Fallen (kaikki kolme noin viikkoa ennen Alan Wake IIsta)

17 tykkäystä

Tiukka julkaisuikkuna huomioiden - alla lisää mielenkiintoisia anekdootteja lyhyemman aikavälin pelimyynneistä:

  • Resident Evil 4 Remake möi kahden (!) vrk aikana 3 miljoonaa kopiota (1)
  • Resident Evil 8 möi 4.5 miljoonaa kopiota 19 vuorokauden aikana (2)
  • Resident Evil 7 möi 2.5 miljoonaa ensimmäisen viikon aikana (3)
  • Assassin’s Creed: Valhalla möi ensimmäisen viikon aikana vähintään 3.5M kopiota, todennäköisesti huomattavasti enemmän (4)(5)
  • Assassin’s Creed: Origins möi fyysisiä kopioita 1.5M ensimmäisen viikon aikana (digitaalinen huomioiden ehkä 1.8-2.4M?) (5)
  • Marvel’s Spider Man möi 2.4M fyysisiä kopioita 2.4M ensimmäisen viikon aikana (>spekuloiden >3M digital huomioden?) (6)
  • Miles Morales möi 4.1M kopiota ensimmäisen n. 7vko aikana (7)

Huomioiden, että julkaisuikkuna kyllä väkisin syönee jonkin verran ensimmäisen kuukauden pelimyyntejä, pidän henkilökohtaisesti Aten ennusteita uskottavina pitkine myyntihäntineen. Spekuloin nyt, mutta olisi mielestäni haastavaa perustella huomattavasti konservatiivisempaa myyntiarvioita, huomioiden seuraavaa:

  1. Alkuperäinen Alan Wake on myynyt ainakin 4.5 miljoonaa kopiota - ja tästäkin myyntitiedosta on jo yli kahdeksan vuotta. Streaming-palvelut huomioiden peliä lienee pelannut ainakin 5M, mutta voi yhtä hyvin olla myös 10M.
  2. Control on vuoden 2022 loppuun mennessä myynyt 3.6M kpl ja peliä pelannut 16.5M pelaajaa.
  3. Yhteensä Remedyn pelejä lienee pelannut siis jo yli 20M pelaajaa, kun huomioidaan vielä Quantum Brake ja Max Paynet.
  4. Toistaiseksi AW2 on kerännyt lähinnä positiivista kriitikkomielipidettä. Joskin toki pelaajahuomio on jäänyt selvästi isompien IP:den jalkoihin, kun mitataan artikkeleita ja trailerinäkyvyyttä.

Toivon, että olen väärässä, mutta spekuloin samalla myös toiseen suuntaan, että Alan Wake 2 ei edes hittipelinä Elden Ringin kriitikkoarvioin (Metacritic 96/100, Opencritic 95/100) pysty kilpailemaan AC: Miragea tai Spidermania vastaan pelimyynnissä. Spekulaatioperustelut alla:

a) Pelinkehitysstudion brändi, vaikka alalla arvostettu, ei (vielä?) ole pelaajan silmissä esim. FromSoftwaren tasoa. Vain henkilökohtainen mielipide/spekulaatio, mutta en usko, että Elden Ring olisi myynyt samoin kriitikkoarvioin lähellekään nykyistä yli 20M kpl ilman pelistudion vankkaa brändiä laadukkaana ja pitkäaikaisena pelinkehittäjänä tarvittavine referenssipelein (mm. Dark Souls, Sekiro)

b) vastassa on yksikertaisesti niin massiiviset pelibrändit, että näillä jo välttävä tai heikkokin suoritus yltänee > 5 miljoonan kappalemyynteihi (Esim: AC: Rogue ja AC: Syndicate, jotka n. 70-75 metacritic-tasoa) ja keskinkertaisella suorituksella (esim. kyseiset AC: Valhalla & Origins, jotka 81-84 Metacritic/Opencritic) tehdään yli 10M kappaleen myyntisuorituksia.

28 tykkäystä

Journalisti kuvailee behind-closed-door demoa ja kertoo sen ohessa olleesta Q&A-sessiosta.

17 tykkäystä

20 tunnin kesto lisää pelin houkuttelevuutta todella paljon. Originaali AW oli jotain 8 tuntia pitkä pläjäys ja noin lyhyenä pelinä se olisi kyllä jäänyt lähes kaikilta pölyttymään digikauppoihin odottamaan isoja aleja.

8 tykkäystä

https://twitter.com/summergamefest/status/1669824440333377537?s=20

AW2 äänestetty odotetuimmaksi peliksi Summer Game Festeiltä. Tosin ei löydy tarkempaa tietoa miten äänestys on toteutettu. “Most Anticipated playable game” viittaisi siihen, että ne ketkä on päässyt peliä pelaamaan. Mitähän muita pelejä verhojen takana sai kokeilla?

33 tykkäystä

Pientä lisänäkyvyyttä taas. Edellisessä tweetissä on lista mitä muita pelejä oli mukana kahinoissa. Ei ollut esim Spider man mukana.

https://twitter.com/summergamefest/status/1669824179745484803

16 tykkäystä

“Based on votes from more than 40 global media outlets that attended our in-person Play Days event”

Eli kuten täälläkin raportoitu jo aiemmin, tuo 30min demo on mitä ilmeisemmin ollut todella vakuuttava, toisin kuin se suurelle yleisölle näytetty gamefest video. Ei tämä E3 tarra suuremmin suurta kuvaa vielä muuta, kun tiedämme jo etukäteen, että IGN antaa pelille joka tapauksessa 9/10. Haasteena yhä tuo julkaisuikkuna ja se, ettei peliä julkaista Steamissä.

Pitää nostaa kyllä hattua Puhalle ja kumppaneille, Controlin launchista opittu jotain ja tietoisuus peliä kohtaan on ihan eri luokkaa. Netissä itketään siitä, ettei fyysistä kopioita ole saatavilla, mutta tuo on vain pieni ryhmä ja jos tämmöiselle todella kysyntää, eiköhän Remedy (THQ nordic) saa jonkun pienen painoksen ulos nillittäjille.

14 tykkäystä

Vaikka ei ole Spiderman2 listalla mukana niin on tuossa kuitenkin liuta oikeasti kovasti odotettuja pelejä. Cyberpunkin lisäri mukaan lukien.

Kertoo aika paljon siitä pelattavan demon tasokkuudesta. Pelimedialla on enemmän intressiä kirjoitella pikkujuttuja pelistä tulevina kuukausina ennen julkaisua, kun se on vakuuttanut tässä vaiheessa jo merkittävän hyvin.

6 tykkäystä

Vaikuttaisi näiden perusteella Puhan puheet aidoille että Remedy on saanut suhteellisen viime hetkillä tiedon tästä mahdollisesta SGF slotista. Sinällään mielenkiintoista olisi tietää että mikä peli myöhästynyt niin että tämä 8 min slotti oli jäänyt vapaaksi.

Varmasti Remedylläkin opittu, mutta uskon isoimman eron tulevan Epicin ja 505Gamesin välillä. 505Games oli taloudellisissa vaikeuksissa 2018-2019 mikä näkyi kyllä Controllin markkinoinnissa. 505Gamesin julkaisut edelleen saavat todella vähän näkyvyyttä ja pidän tätä suurimpana riskinä Control 2 suuntaan. Tässä kyllä 505Games tulee täysin Remedyn siivellä mukana.

5 tykkäystä