Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Koska AW2n maksaa Epic, Steamia tuskin tulee. Jos tulisi, se olisi eräänlainen valkoinen lippu Epiciltä että PC:llä kaikki rahat saa vain julkaisemalla useammassa kaupassa.

2 tykkäystä

Juurikin näin. Kyse ei ole mistään taktiikasta vaan rahasta ja siitä kuka pelin rahoittaa. Ei Remedyllä ole mitään valtaa, julkaisija nämä asiat päättää. Kova usko tuntuu joillain olevan, että peli joskus Steamiin tulee. Itse en usko siihen ollenkaan.

Eikä vertaus mitään onnu. Endgame räjäyttäisi pankin edelleen, vaikka kopioita olisi puolet normaalista. Salit täynnä ja kysyntä hurjaa. Myy se SM2 varmaan luokkaa 10 miljoonaa tänä vuonna, vaikka onkin vain yhdellä koneella.

1 tykkäys

Itse en jaksa uskoa siihen, että peli on täysin yksinoikeus Epicin kauppaan. Sanoisin, että vuoden sijaan, se yksinoikeus on pidempi tällä kertaa.

Steam-julkaisun missaaminen on nimittäin melkoisen tulolähteen missaaminen. Niin Epicille itse julkaisijana kuin Remedylle pelintekijöinä.

Oman kaupan markkinoinnin kannalta, pelin jättäminen pois PC-pelaamisen ykkösalustalta aiheuttaa vain lisää “vihanpitoa” Epicciä kohtaan. Ajoitetulla yksinoikeudella saat ne pelaajat siirtymään omaan kauppaasi, jotka sinne ovat suostuvaisia siirtymään. Ne loput taas eivät siirry ja aiheutat itsellesi rahallista menetystä, sekä yhä enemmän vihakampanjointia Internetissä.

Epic esiintyy julkaisijana lämpimämpänä tekijöitä kohtaan ihan vain jo sillä, että ottavat huomattavasti pienemmän osuuden myynnistä itselleen. Tuo mielikuva katoaa hyvin nopeasti, jos heidän rahoittamia pelejä ei julkaista missään vaiheessa muualla. Tämä on kuitenkin sitä heidän omaa markkinointikulmaansa tuolle kauppapaikalle. Jos tuo strategia pitää muussa toiminnassa, ei silloin peliä pidetä panttivankina yhdelle alustalle. Nuo ajoitetut yksinoikeuspelit ovat jo nyt tosi monelle syy boikotoida Epicin kauppapaikkaa.

Jos Remedyllä on ollut mitään sanomista neuvotteluissa, heidän kannalta olisi ollut täysin idioottimaista suostua liian pitkään yksinoikeuteen. Jopa Sony on antanut periksi tässä yksinoikeuspelailussa, kun tajusivat, että ei nämä hiton Steam/PC-pelaajat tule vaihtamaan alustaa.

2 tykkäystä

Ontuupas. Endgame oli, mitä odotetuin leffa tai yksi odotetuimmista leffoista about vuosikymmeneen ja lopetti noin 10v ja 10 elokuvan mittaisen tarinankerronnan eeppisellä tavalla.

Spiderman2 on lisäsosa hyvin myyneelle pelille, ei mikään vuosikymmenen tarinankerronan päättävä GTA6, joka olisi se pelimaailman Endgame.

Olisi näköjään pitänyt pistää hipsut noiden elokuvien nimien ympärille, kun näköjään tykätään ottaa kaikki asiat kirjaimellisesti. Se nyt on se ja sama mistä elokuvasta on kyse, kunhan vain puhutaan sellaisesta teoksesta, jota kaikki haluavat mennä katsomaan ja joka räjäyttää pankin box officessa. Jos tuo Endgame on sitten GTA6, niin voi keksiä tilalle Maverickin tai Star Warsin tai minkä nyt sitten kokee sopivaksi.

1 tykkäys

Tässä vielä vähän koostetta lainauksista, mitä pelikriitikot ovat antaneet tuosta closed-doors off-hand demosta. Linkit lähteisiin mukana. Todettakoot kuitenkin, että osasta kriitikoista tulee itselle vaikutelma, että fanittaneet Remedyä/Alan Wakea pitkään ja tietynlainen “fanboy/girlismi” näkyy.

Pieni pelko kyllä on, että käykö niin että kriitikot ylistää, mutta julkaisuikkunan vuoksi AAA-pelien itseään vahvistava ilmiö toistuu: Riskittömät isojen IP:den jatko-osat myy, kansa rakastaa ja ostaa riskitöntä, ja vahvat IP:t vahvistuvat ja pelimyynti konsolidoituu vahvijen IP ympärille. Toki silti mielummin näin että kriitikot tykkäävät kuin että ei :smile:

“We saw a live 30-minute gameplay demo of Alan Wake 2 running on a PS5 and came away extremely impressed.”

“I think this is my favorite thing I’ve seen so far”

“Behind-closed-doors gameplay demo was outstanding”

Ryan McCaffrey
Executive Editor
IGN

“Alan Wake 2 closed-doors demo: maybe Remedy’s best game yet”

“If you thought Control was a mindfuck, you’re not ready for Alan Wake 2.”

“More physical, strategic combat and Remedy’s brand of deep, trippy narrative look set to deliver a banger sequel”

Alyssa Mercante
Senior Editor
Kotaku

“Wow, Alan Wake II is all my hopes & dreams I wanted in this sequel.”

Aaron Greenberg
VP of Xbox Games Marketing
Microsoft

“It’s looking very, very pretty running on a PS5 dev kit, and it only gets more visually impressive when later it begins to pour with rain. Alan Wake 2 isn’t holding back when it comes to looking every bit new-gen.”
“30 minutes is all it took to convince me Saga is a brilliant addition”

Sam Loveridge
Global Editor-in-Chief
GamesRadar+

“That ending sequence was enough to hook me, convincing me that Remedy’s style hasn’t been lost in its modernized approach to horror. Even with that AAA game and prestige TV drama influence, Alan Wake 2 isn’t going full Last of Us or anything like that. The oddball playfulness of the original is still present below its dark surface, with a layer of unexplainable supernatural mystery that I’m ready to get lost in.”

Giovanni Colantino
Section Editor, Gaming
Digital Trends

“A thirty minute demo of Alan Wake 2 at Summer Game Fest is all the experience needed to know that this game will be incredible.”

“Alan Wake 2 visually knocks it out of the park, sounds even better, and looks like it has an in-depth story that will be well-worth exploring. This sequel is perfectly posed to capture the attention of long-time fans and create some new ones along the way.”

Matt Buckley
Editor (?)
GamePressure

“Alan Wake 2 looks so good, that I have the new most anticipated game of the year - that’s right ladies and gentlemen! That’s right insomniac and Spiderman 2, you’re on notice! It’s as good as it looks in the trailers and presentations, but there’s so much more going on the hood. I never connected with the original Alan Wake, I tried getting into it several times but fell off.”

Greg Miller
CEO & Co-Founder (ex IGN editor)
KindaFunnyVids

“Sandwiched in between heavyweights like Assassin’s Creed Mirage and Marvel’s Spider-Man 2, there’s concern Alan Wake II won’t get all the attention it deserves. On the basis of this early-game sequence, it’s another Game of the Year contender — perhaps top of the pack if survival horror is your forte.”

Liam Croft
Assistant Editor
PushSquare

“To get it out of the way - Early build, there was some lag issues, some stuttering here and there. And a really funny glitch that they said they already fixed”

“I couldn’t ask for anything more, honestly. This is literally my favorite thing possible.”

“My most anticipated of the year, LETS GO!”

Michael Huber
EasyAllies (n. 30:00 alkaen)

“Alan Wake 2 is not cutting corners on its commitment to being a detective survival horror. It’s a game that has a clarity of vision that looks to be executed by a Remedy that is firing on all cylinders. Alan Wake’s return, even at this stage, is shaping up to be one of the most distinct and original games of 2023. This is a dream project that Remedy have been iterating on since the release of the first game, and after seeing 30 minutes of its brooding investigative gameplay, and tense combat, it’s clear Remedy is pulling out all the stops. And for fans, the prospect of an Alan Wake sequel potentially being the studio’s best game is like an idea written in a dream that’s now infiltrating our reality.”

“It’s a balancing act that the demo seems to be striking with precision, and it’s all wrapped in Remedy Entertainment’s striking “house style” with stark title screens, ominous flashing lights, the use of full motion video, and a heady interwoven narrative spanning many realities. It feels like an alignment for Remedy; a continuation of the groundwork laid with Control and an embrace of its rawest and truest inspirations. And to think we haven’t even seen Alan Wake’s gameplay yet is so exciting.”

Kurt Indovina
Staff
GameSpot
(antoi RE4 Remakelle 10/10 arvion muutama kk sitten)

“Narratively and mechanically, Alan Wake 2 hit all the notes of a compelling preview, but it was no slouch visually either. This is an incredible-looking game, with character designs that border on photo-realistic, environmental details like ankle-deep water that are stunning to look at, and some stylistic touches that will have players questioning reality. That sense of unease manifested throughout the entirety of the preview.”

“Arguably the biggest challenge for Alan Wake 2 isn’t making a compelling gameplay experience – if this preview was any indication, then Remedy have done that. It’s contending with all the other high-profile games that are releasing around it. So let us get ahead of that and say that Alan Wake 2 is on track to be a must-play experience that should not be missed.”

Anthony Taormina
Editor (?)
GameRant

“I still have a lot of questions, like how Alan’s side of this adventure plays out, but I’ll take this taste with pleasure. Alan Wake 2 has been a long time coming, and so far everything is many steps beyond what the original did. It’s beautiful, it’s engaging, and it’s coming soon. It’s taken me thirteen years to get here, and Alan Wake 2 looks to be an incredible follow up that surpasses everything I’ve dreamed of.”

David Burdette
Lead Editor
GamingTrend

“There were plenty of sequels at the Summer Game Fest showcase, and Alan Wake II stands out in this crowded field.”

Jessica Conditt
Senior Editor
EndGadget

" But from the slice I’ve seen, Alan Wake 2 has become one of my most anticipated games of the year. It’s dark and intriguing, winding a supernatural horror tale around a moody detective story. And if it carries forward as well as it played out in our demo at SGF, it could really be one to watch for."

Eric Van Allen
Senior News reporter
Destructoid

“Alan Wake 2’s visual fidelity, atmospheric tension, and combat all look fantastic. Remedy seems to have learned several lessons from its recent work on Control, which prioritized combat in ways few Remedy titles have. Fans of Control, which took home our 2019 Game of the Year award, have more excitement to look forward to with Alan Wake 2 since the games are confirmed to take place in the same universe.”

Brian Shea
Online Content Director
GameInformer


“Before speaking to Remedy and seeing Alan Wake 2, I was worried for the game. The original went up against Red Dead Redemption and lost, and this new game arrives right next to Assassin’s Creed Mirage and Spider-Man 2. There’s no physical version, either, which fans are unhappy about. And there is no shortage of big budget horror games right now, either. But after seeing it and hearing from the team, I feel Alan Wake 2 has a fighting chance to do more than just survive.”

Christopher Dring
Head of Games B2B
GameIndustry.biz

Lähde alla, suosittelen lukemaan, hyvä artikkeli muutenkin.

39 tykkäystä

Pelottavan hyvältä näyttää kuukautta ennen AW2:sta julkaistava Starfield, josta Microsoft järjestää parhaillaan pitkää esittelyä. Tuhat planeettaa, valtava määrää erikoistumista, tarinoita ja kumppaneita ym ym.

8 tykkäystä

Näyttää muuten todella hyvälle - myös se että peli tulee Bethesdalta ei ainakaan vähennä innostusta pelistä (toki voi olla että sijoittajana tätäkään ei osaa katsoa objektiivisesti kun pitää Falloutia parhaana pelisarjana koskaan)

1 tykkäys

Loksahti kyllä leuka lattiaan tuon pidemmän Starfieldin Xbox Showcase esittelyn aikana. Toivotaan että saadaan AW2:sesta saman tyyppistä esittelyä jossa syvennytään paremmin pelin (toivottavaan)monipuolisuuteen.

1 tykkäys

Starfieldin julkaisupäivä lienee merkittävin syy, miksi Alan Wake 2 tulee vasta lokakuussa ulos. Jos jonkun pelin kanssa ei pidä tänä vuonna kilpailla julkaisun ajankohdasta, niin se on Starfield.

1 tykkäys

Oli Starfield varmaan yksi kaikkien aikojen vakuuttavimmista pelidemoista, ihan uskomaton. Bethesdan pelit on niin pitkiä, että vie tuokin myyntiä lokakuun julkaisuilta. Vakuuttava oli myös Cyberpunkin lisäosa, joka tulee syyskuun lopussa. Ihan kuin kilpailua ei olisikaan riittävästi, niin ainakin Payday 3 ja Forza ilmestyvät lokakuulle. Ubin ja Capcomin tilaisuuksista varmasti tulee vielä lisää kilpailua kalentereihin.

Se julkaisuikkuna on edelleen koko “holiday season” ei vain lokakuu. Nyt puhutaan edelleen peleistä, ei elokuvista. Elokuvien suhteen jättiläiset välttelevät toisiaan ihan syystä, kun taas pelimaailmassa on lähes mahdonta välttyä kilpailulta tietyissä ikkunoissa.

Juhlapyhäkausi on useana vuonna ollut täynnä toinen toistaan kovempaa peliä, ei tämä ole mikään poikkeus. Alkuvuosi lienee taas vaihteeksi aivan kuiva, kun kaikki pyrkivät tuohon ikkunaan ja siinä tuosta “digital only” -taktiikasta on sitten mielestäni hyötyä.

Toki, jos odottaa jotain valtavaa tulospiikki heti lokakuussa joutunee pettymään. Itse näen AW2:sen pelinä, joka myy tasaisen varmasti, jos/kun se vain on yhtä laadukas kuin se on puhuttu olevan.

Sekä Starfield ja Cyberpunkin lisäri voivat vielä ottaa aivan valtavan arvosteluosuman keskeneräisyydellään. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun nämä pelifirmat julkaisisivat jotain mitä ei ole hiottu ihan loppuun asti. Molemmat pelit ovat niin massiivisia, että mikään määrä betatestaajia ei saa sitä kaikkea kiinni testivaiheessa.

Molemmat pelit kuitenkin missattiin selvästi viikoilla. Paatuneimmat pelaajat ehtivät pelata ainakin Cyberpunkin lisärin läpi tuossa ajassa erittäin iloisesti. Starfieldin suhteen arvostelut ja pelaajakokemukset kertovat onko Todd Howard ja kumppanit taas hehkuttaneet omiaan vai pystyykö peli lunastamaan mainospuheet. Myynniltään se on silti varmasti vuoden isoimpia pelejä, mutta genre ja setting on tosi eri kuin Alan Wakessa.

Näin suomalaisittain enempi harmittaa, että Cities: Skylines 2 julkaistaan samoihin aikoihin Alan Waken kanssa.

6 tykkäystä

Nyt kun täälä innostuttiin hypettämään Bethesdaa niin en malta olla postaamatta jälleen tätä. Sorry offtopic ja liputusta odottamassa…

15 tykkäystä

Ehkä tätä keskustelua voisi pikkuhiljaa siirtää Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt :sweat_smile:?

Vaikka ymmärrän kyllä miksi täällä keskustelu käydään

20 tykkäystä

Remedystä tuoretta raporttia nähdyn 30min pelidemon ja perjantain analyytikkopuhelun tiimoilta:

Koko raportti: https://www.inderes.fi/fi/alan-wake-2sta-tulossa-nayttava-peli

Aamarikommentti: Remedy: Alan Wake 2:sta tulossa näyttävä peli | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Omat fiilikset AW2:n osalta ovat kyllä hyvät ja sieltä näyttäisi olevan tulossa taattua Remedy-laatua. Uuden sukupolven konsoleilla tämä tarkoittaa vielä entistä näyttävämpiä pelejä. Graafisesti itseni vakuutti, miten hienolta ja yksityiskohtaiselta metsän kasvillisuus näytti tuulen ja sateen tuiverruksessa. Myös Sagan takin kastuminen sateessa näytti todella aidolta. Pelin tunnelma vaikutti myös kuumottavalta ja kuten aiemmin tuli täällä jo todettua, en tiedä miten tätä pimeässä syysillassa uskaltaa pelata :smiley: Reissulta mukaan tarttui myös uusi termospullo :sunglasses:

Osakkeen arvostuksen suhteen Remedy on kyllä tällä hetkellä haastava pureksittava. Lyhyellä tähtäimellä AW2:n julkaisu selkeä ajuri, mutta samalla nykyiseen noin 350 MEUR:n markkina-arvoon on kyllä jo jonkin verran hyvää hinnoiteltuna sisään. Tämän vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna Remedy edelleen omasta mielestäni Helsingin pörssin kiinnostavimpia kasvuyhtiöitä, mutta nykyisillä tiedoilla ja arvostuksella hieman odottava tunnelma osakkeen suhteen. Raportista löytyy enemmän perusteluja tämän osalta.

75 tykkäystä
19 tykkäystä

Päivitin vielä muutaman preview:n mm. GameInformer ja GameIndustry.biz aiempaan viestiini:

Lisäksi muutama irrallinen uusi havainto/pohdinta.

  1. Remedy teki SGF demojen suhteen yhteistyötä iam8bit kanssa. iam8bit on tunnettu collectors editionien ja fyysisten kopioiden tuottamisesta (yhteistyössä SkyBound Gamesin kanssa).

Tämä ei tietenkään tässä vaiheessa tarkoita muuta kuin, että Remedy ja iam8bit ovat tehneet yhteistyötä, mutta toki tämä tieto hieman saa pohtimaan nähdäänkö yhteistyötä jonkinlaisen rajatun collectors editionin/fyysisen jakelun myötä. SGF:n jossain haastattelussa Kyle Rowlie, AW2 Game Director, totesi, että ilman fyysistä jakelua launchissa saadaan useampi kuukausi lisäaikaa pelin loppuhiomiseen. Ja tässä julkaisuikkunassa ei kyllä ole varaa suurempiin bugeihin tai muihin teknisiin häiriötekijöihin.


  1. SGF:ssä esillä olleiden pelien (uutis)artikkelimäärät vertailukuvassa alla. Toki edellä vain hyvin vahvoja IP:tä (pl. yllättävä Lies of P), mutta ei tuo vertailu pankkia räjäytä. Oleellisempi tieto olisi toki kuinka paljon lukioita artikkeleilla on ollut, mutta tätä tietoa onkin jo vaikeampi onkia. Olisi ollut mielenkiintoista vertailla “Steam followers” -määrien lisääntymistä SGF yhteydessä kyseisten pelien osalta, kuten lähdeartikkelissa tehdään, mutta tämä ei luonnollisesti ole AW2 osalta mahdollista.


Lähde: https://newsletter.gamediscover.co/p/analysis-which-not-e3-games-hit-it


  1. Petri Alanko tuottaa myös AW II:een musiikkia (aiemmin: Quantum Break, alkuperäinen AW, Control).
13 tykkäystä

Raportilla ollut taulukko AW myynneistä on oikein hyvä ja kuvaava, siitä pisteet Atellle. Muutamana poiminta:

  • Pelin uskotaan myyvän vuodessa sen verran mitä Control noin 3,5 vuodessa eli noin kolme miljoonaa. Keskihinta on tietysti huomattavasti korkeampi, se on itsestäänselvyys.
  • Kahdessa vuodessa myyntiä noin 4 miljoonaa, mikä on noin 50 prosenttia Resident Evil 8 myynneistä vastaavassa ajassa.
  • Jakelukustannus 20-25 %. Sony ja MS ottavat 30 %, Epicista ei oikein tiedä mitä ottavat kun julkaisevat pelin. Heillä on 12 % normaali taksa. Paljon riippuu siitä miten myynti sujuu Epicin kaupassa. Itse uskon, että myynti painottuu erittäin vahvasti konsoleille.

On siellä Inderesin taulukoissa siis menestyspeli laskelmissa mukana. Ei mikään suuri hitti, mutta selkeä onnistuminen joka tapauksessa.

8 tykkäystä

Olen käsityksessä, että Epic ei omista julkaisemistaan peleistä tuota jakelukustannusta veloita, kun pelin budjettia recoupataan. Siksi tuo jakelukustannus tuolla tasolla. Toki tuo laskelma on vain yksi hahmotelma mahdollisesta skenaariosta, ja erilaisiin lopputulemiin voidaan päästä myös hyvin erityyppisillä oletuksilla pelimyynnin, keskihinnan ja kulujen suhteen. Päälle vielä jossain vaiheessa mahdolliset platform-diilit, joten muuttujia riittää :sweat_smile:

16 tykkäystä

Vähän on ruuhkaista. Eilisen aikana listalle tuli uusi Forza, Assassin’s Creed Mirage sekä Lords of the Fallen (kaikki kolme noin viikkoa ennen Alan Wake IIsta)

17 tykkäystä