Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Enkkoja rikkoo kun julkaisee pelin joka ei ole täysin rikki ja joka saa positiivista pöhinää. Omassa tuttujen piirissä tämä Diablo-tauti levisi nätisti - kalliin version jolla pääsi ennakkoon pelaamaan osti pari tosifania, ja ne sitten kertoivat kavereille että hei, tämä ei ole kuraa joka toi sitten viralliseen launchipäivään puolentusinaa pelaajaa lisää ja sen perään tipoittain uusia uhreja sitä mukaa kun porukka havaitsi että “hei, tätähän ovat pelaamassa kaikki muutkin, joten ei voi olla huono.”

Salainen strategia muillekin: Julkaise hyvä peli niin se myy paljon!

15 tykkäystä

Ei kai Blizzard ole julkaissut kuin yhden teknisesti heikon tai viimeistelemättömän pelin ikinä (Warcraft 3 Remastered). Firmahan on synonyymi viimeistelylle ja laadulle. Uusinkin Diablo ollut todella pitkään kehityksessä.

Tuo kalliimman version julkaisu ja oikeus pelata peliä etuajassa on kyllä nerokas tapa nyhtää rahaa hätäisimmiltä.

1 tykkäys

WoW-lisäosa Shadowlands oli aika huonossa hapessa julkaisussa ja muutenkin tuntui vähän kiireellä kasatulta. Lisäksi Diablo III munattiin real money AHlla. Noin vaikka esimerkkejä jos kaipaa. Järjestään Blizzard yleensä kyllä korjaa virheensä, mutta toisinaan se vie aikaa ja WoWin osalta käytännössä vaati seuraavan lisäosan.

Lisäisin myös Overwatch2:sen joka “myytiin” pelaajille PVE:llä. Alkuun ei tullut PVE:tä lainkaan ja sit odoteltiin taktisesti tovi ja kerrotaan pelaajille, että me kyllä lyötiin sitä PVE:tä kirveellä aikoja sitten.

Teknisesti toki hyvä tekele, mutta peli on käytännössä sama kuin ykkönen. Nyt vain voidaan velottaa pelaajia battlepassista per season, mikä ei ekassa onnistunut ja rahantuloa ei voi estää, ellei pelaajakunta nyt tuon PVE-uutisen myötä vihdoin vaihda toiseen peliin.

3 tykkäystä

FTC vs Microsoft on melkoista viihdettä, joka päivä julkaistaan uutta tietoa.

Sony onnistui jotenkin sössimään luottamuksellisen tiedon “salaamisen” ja selvisi, että pelien budjetit ovat paisuneet ihan järjettömiksi. The Last of Us II maksoi $220 miljoonaa ja Horizon Forbidden West $212 miljoonaa.

12 tykkäystä

En viitsi Remedy Entertainment Oyj -ketju - #9224 käyttäjältä Relaaja -ketjuun spammata, vaikka läheisesti liippaa Condoriin ja Vanguardiin.

Ei ole helppoa tämä F2P/Gaas/PVPVE malli. Yksi epäonnistunut esimerkki lisää tästä armottamasta “winner takes it all -markkinasta.”

Helmikuisessä twiitissä muutamia muita esimerkkejä.

7 tykkäystä

tinyBuild suorittaa yhä edelleen omalla tutulla tyylillään.

Julkaisivat osarin, jonka sisältö on hirveää luettavaa. Mikään ei ole oikein onnistunut, kaikki mennyt pieleen, ennusteita laskettiin reilusti, ajavat julkaisutoimintaa alas, pelejä perutaan, kassa tyhjä viimeistään vuoden loppuun mennessä ja kaiken lisäksi CFO sai kenkää.

Kurssireaktio -80% päivässä, nyt jo tosin noussut hieman, mutta YTD −91,51 %

Highlights: :rofl:

First-half performance below expectations due to lower contribution from platform deals and the underperformance of Red Cerberus and Versus Evil has resulted in a material reduction to FY consensus revenue and a more acute reduction in Adj. EBITDA in 2023 and 2024.

Strong reception to new game announcements supports the Company’s refocus on building new large own-IP and the move away from third party publishing and services.

Cash position at the end of December 2023 expected to be between $10-20m, below the previous expectations of at least $26.5m.

Re-evaluation of the future potential of some underperforming back-catalogue titles may translate in asset impairments and targeted studio reorganisation.

Tony Assenza, Chief Financial Officer (CFO), has resigned for personal reasons :thinking:

Listautui maaliskuussa 2021…

13 tykkäystä
9 tykkäystä

Square Enix osari - https://www.hd.square-enix.com/eng/ir/pdf/24q1release.pdf

TLDR:

  • Net Sales: +14.4%
  • Operating income: -78.5% !!!
  • Digital Entertainment Net Sales: +16.4%
  • HD Games sub-segment sales up due to FF16 & FF Pixel Remasters but profits down partly due to amortization of development costs.
  • MMO sub-segment down YoY

9 tykkäystä

THQ Nordic streamaa tänään, “Digital Showcase 2023”

Alkaa noin 20min päästä ja koska Youtube-stream, katsottavissa myös jälkikäteen. Lupailevat jotain uusia julkistuksia, sekä tavaraa aiemmin ilmoitetuista peleistä (Alone in the Dark, Outcast 2, Trine 5)

2 tykkäystä

Epic yrittää kaikkensa, että saisi kauppapaikkaansa lisää aktiivisia käyttäjiä. Tällä kertaa tarjoamalla ensimmäiset 6kk 100% ja senkin jälkeen 88% osuuden myynneistä, mikäli peli on saatavilla yksinoikeudella vain Epicin kaupassa. En yllättyisi jos ainakin Embracer Groupin julkaisijat tarttuisivat tähän. Ovat paljon julkaisseet yhden vuoden EGS-yksinoikeudella pelejä tähän asti.

10 tykkäystä

Ongelma on että 100% revenuesta, jos revenue on murto-osan siitä mitä se voisi olla, on huono diili.

Se mitä sitten julkaisijat laskevat auki on että miten paljon tuosta menetetystä myynnistä saa yksinoikeusajan päätyttyä kun viimein julkaisee myös Steamissa.

En näe tälle tarjoukselle hirveästi ottajia ellei sitten ehdot salli lyhyempää exclu-aikaa (esim. 2-4 viikkoa) jolloin voitaisiin katsoa että kokonaismyynnissä tuommoinen lyhyt exclu ei enää tuntuisi. Tai sitten sellaisen pelin kohdalla jossa esim. suunniteltu 1-2 vuoden “early access” ja sitten tullaan sen jälkeen isolla päivityksellä “täytenä versiona” joka ei enää ole exclu.

Voi kun kilpailisivat kaupan ominaisuuksilla, käyttäjäystävällisyydellä ja laadulla. :man_shrugging: No, ainakin ovat kirittäneet Valvea pistämään paukkuja Steamiin joka on saanut kasvojenkohotusta matkalla.

3 tykkäystä

Pienten pelien osalta varmaan näin. Isompien osalta pitää varmaan joidenkin miettiä, että paljon myyntiä menetetään, jos peli tulee Steamiin puoli vuotta myöhässä. Nykyään tosin pelien kanssa mennään niin hypen harjalla, että voi olla aika riskiveto olla panostamatta suureen hypeen heti julkaisussa. Jossain yksinpeleissä teoriassa voi olla kannattavaa, mutta vähän epäilen.

Tosin en tiedä yhtään minkälaisia sopimuksia isommilla on Steamin kanssa. Se 30%->25%->20% tuskin pätee ihan suurimpien julkaisijoiden kanssa.

RIP Bioware :cry:

Nyt on bullshit generaattori käynnissä täydellä höökillä.

"In order to meet the needs of our upcoming projects, continue to hold ourselves to the highest standard of quality, and ensure BioWare can continue to thrive in an industry that’s rapidly evolving, we must shift towards a more agile and more focused studio. It will allow our developers to iterate quickly, unlock more creativity, and form a clear vision of what we’re building before development ramps up.
"

"As part of this transition, we are eliminating approximately 50 roles at BioWare. "

15 tykkäystä

Hankala on ymmärtää miten EA tarpoo noin pahasti metsässä. Hirveä läjä IPitä joita ei osata hyödyntää koska devauspuoli on ilmeisen kädettömästi johdettua.

5 tykkäystä

EA on ollut niin pitkään kuin muistan pelaajien “shittilistalla”.

Sinne meni Command Conquerit sun muut pelit pilalle firman käsittelyssä. Rahaa riittää, ymmärrystä pitkäaikaiseen onnistumiseen ei sen sijaan tunnu riittävän. Firma on aina ollut etulinjassa mikromaksujen ja muitten kanssa. Pelaajia ei osata ajatella asiakkaana vaan yksinkertaisina lypsettävinä lehminä jotka voidaan unohtaa heti kun suurin euromäärä on saatu käsiin.

Tavallaan itsekin pelaajana vain arvostan että niittävät sitä mitä kyntävät. Blizzard-Activision sais seurata perässä.

13 tykkäystä

Jotenkin tämä EA:n konsepti on edelleen vaikea ymmärtää.

  1. Ostetaan menestyvä studio
  2. Lakkautetaan se
  3. ???

Pykälä 4 ei vaikuta olevan se klassinen profit ainakaan.

8 tykkäystä

Omien havaintojen perusteella byrokraatit ja pikkupomot (ja isommatkin) tuppaa olemaan (parhaimmillaan) lähellä mediaania kun älykkyyttä mitataan ja hyvät devaajat ei. Liian usein tullut alalla vastaan kuinka tämmöiset keskinkertaisuudet koittaa väkisin pakottaa näitä studioiden kulmakiviä johonkin typeryyksiin ja sitten alkaa hankalasti paikattava aivovuoto. EA kärsii tästä kroonisesti. (Hyvä esimerkki myös Konami ja Kojima.)

Parasta talenttia yrityksessä tai sen omistamissa studioissa ei varmaan liiemmin enää ole kun parempia paikkoja on tarjolla. Luovuus ei noissa saa kukkia vaan samaa toistetaan ja kopioidaan, yleensä vielä edellistä osaa huonommin. EA oli yhteen väliin vuosia netin äänestyksissä maailman huonoin firma ja vaikka sitä :poop::a kiillottaa, niin se on silti sitä itteään. Pelaajien mielikuva on parantunut, mutta devaajana en ihan helpolla suostuisi menemään heille töihin. Joskin sopivasta hinnasta voisin harkita itseni väliaikaista huoraamista. Pardon my French.

Roolipelien suurena ystävänä sieluun sattui kun Biowaren ostivat ja muutaman kohtuullisen pelin jälkeen heidät “pistettiin” tekemään moninpeliräime Anthem, vaikka studio oli erikoistunut tekemään roolipelejä. Varmaan Anthemin potentiaali kiihotti päättävää elintä kun Mass Effect 3:n tympeästä moninpelistä oltiin voimaannuttu. Lisäksi live service oli siihen aikaan se kaikkein kuumin termi niin pitihän sitä pakolla joka paikkaan tunkea ja silleen :+1: Varmasti Biowarella oltiin myös projektin alussa ihan aidosti innoissaan uudesta mahdollisuudesta, koska paperillahan Anthemilla on ihan hyvä konsepti. Väärä studio vaan pistettiin asialle ja kaikki luovien ihmisten toiveikkuus karistettiin keskittymällä rahanlypsämiseen, joka tietenkin myös tärkeää. Lopputuloksena Biowaren vuosien varrella rakennettu brändi lensi romuttamolle ja tässä ollaan.

Sivuhuomiona; en muuten ymmärrä miksi tätä kuviota tapahtuu luovilla aloilla niin järjestelmällisesti. Että kun isompi toimija ostaa jonkin brändin niin ensimmäiseksi sitä heidän konseptiaan lähdetään väkisin sovittamaan johonkin ylhäältä saneltuun muottiin. Luulisi että se studio / tuote ostetaan nimenomaan siksi, että siihen heidän tuotteeseensa / brändiin on luottoa. Tästä syystä pidän myös itse Embraceristä niin kovasti.

Käsitykseni mukaan Mass Effectin moninpeli oli nimenomaan EA:n toive. Alunperin siitä piti tulla stand alone peli, mutta se liitettiin sitten osaksi ME3:sta. BioWarella itselläänkin ollut ongelmia työkulttuurinsa kanssa, joten ei kaikkea pahaa voi puhtaasti EA:n piikkiin.

Muutama vuosi takaperin oli laajasti juttua siitä, miten useat devaajat olivat musertuneet Anthemin (ja aiempien pelien) karseassa crunchissa, mutta toki tämäkin voinut olla seurausta EA:n sanelusta. Näkyvyyttä tähän ei itsellä ole, mutta olen ymmärtänyt että studiopomo Casey Hudson (joka pitkän linjan Biowarelainen) ei juuri sympatiaa projekteissaan harrastanut vaan hänen alaisuudessaan kaikista puristettiin kaikki mehut irti.

Nämä seikat tuskin auttoivat pitämään talenttia firmassa eivätkä näin ollen helpottaneet firman tilannetta. Nämä kehityskulut kestää pitkään. Projekti voi kestää 5-6 vuotta ja ongelmat tulla vasta loppumetreillä, minkä monet saattavat vielä antaa anteeksi. Sitten kun sama ongelma toistuu, pahempana, uudessa projektissa, niin siinä vaiheessa alkaa olla useimmilla mitta täynnä.

12 tykkäystä

Onhan EA rahaa tehnyt ja onnistunut urheilupeliensä mikromaksuilla erinomaisesti. Lisäksi myös puhdas yksinpeli Jedi Fallen Order myi loistavasti. Onhan yksinpelejä muutenkin taas lähdetty rahoittamaan, kuten Dead Spacen remake osoittaa.

En tiedä miten paljon Biowaren touhut on kiinni emoyhtiöstä ja miten paljon kehittäjästä itsestä. Kaikki pelit Mass Effect 2 jälkeen ovat olleet enemmän ja vähemmän epäonnistuneita. Siitäkin on jo 12 vuotta aikaa.

Tuota moninpeli-saas pakotusta on tehnyt vähän jokainen firma ja lähes kaikki epäonnistuneet. Joistain peleistä vielä odotellaan tuloksia (Rocksteady) ja jotkut saattavat tulla joskus ulos (Remedy). Yhteistä tuntuu olevan, että kehitys johon tuntuu kestävän ikuisesti tai sitten julkaisu tuotos on jossain määrin epäonnistunut raakile.

3 tykkäystä

Unity pistää sellasta ideaa pöytään että oksat pois.

  • Unity haluaa Xboxin maksavan sen asennuksista Game Passin kautta.
  • Kehittäjät aikovat erota Unitysta joukoittain.

Entäpä jos lataisit jonkun pelin vaikka joka päivä uudestaan, vain tehdäksesi kiusaa pelintekijälle? Vähän saattaa olla ajatuksessa porsaanreikiä.

Ennen uutista johtajat pistäny lappuja laitaan.

13 tykkäystä