Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Remedyllä ja Microsoftilla onkin ollut ainakin Quantum Breakin yhteydessä tiivistä yhteistyötä. Tätä kautta MS saisi ostamalla Remedyn pienen synergiaedun kun QB:n IP on tietääkseni Microsoftin omistuksessa :wink: AW ja Control IP:t ovat hyvässä noususuhdanteessa, joten nämä Xbox pelipassi tykkäisi varmaan hyvää näistä lisäyksistä.

Pidän yritysostoa kuitenkin epätodennäköisenä Remedyn kohdalla, koska yhtiöllä on sen verran selkeä suunnitelma oman juttunsa toteuttamiselle. Näistä onkin aiemminkin tullut jo kommenttia, että ostajia olisi, mutta myydä ei haluta. Ulkopuolinen ostaja olisi tässä kuviossa ehkä jopa vähän häiriöksi ja joutuisi varmaankin antamaan Remedylle aika vapaat kädet tehdä omaa juttuaan - vaikuttaisi riskiseltä ostolta? Remedyllä on myös oma pelimoottorinsa, joten en tiedä saisiko tästä järkevästi “synergioita” irti. Remedyllä on myös tällä hetkellä kassaa millä kehittää pelejä ja hyviä kehityssoppareita taskussa, eli siltäkään kantilta ei ole mitään kiirettä myydä. Remedy on saavuttanut vahvan itsenäisen aseman, jossa sen ei tarvitse tehdä kompromissejä tulevien peliensä julkaisemiseksi (esim. historiassa IP myynnit).

Toki useimmiten kun ostetaan pelitaloja, niin ostetaan etunenässä osaajia ja IP:tä sekä vastaavaa, jolla saadaan oma talli entistä vahvemmaksi. Nyt kun Remedyllä on yhteistyötä tiedossa jo usean tuotoksen verran Epic Gamesin kanssa ja esimerkiksi Psyonixin hankinta (Rocket Legue) osoittaa, että pelilikkeitä ei Epicillä pelätä, niin ei se mikään mahdottomuus ole, mutta Remedyn oma tahtotila lienee kuitenkin aika vahvasti kallellaan itsenäisen toiminnan puolesta?

9 tykkäystä

Alla mielenkiintoista Microsoftin yhteenvetoa Remedystä Activision-Blizz buyout oikeusjupakasta.

Mielenkiintoista, että Vanguardia odotettu jo H1 2022 Steamin Early accessiin, verrokkeina mainittu Destiny/Warframe.

SteamDB:sta kaivettuna ollaan oltu 1300 24h PCCU tasoilla 2-3/2021 sekä 9/2021. MCAP lienee karkeasti ollut samaa tasoa ~40€ kurssilla molempina ajankohtina. Dokumentin päiväys lienee helmi-maaliskuulta 2021, sillä AWR launchi oli 10/2021 eikä muistaakseni alkuvuodesta ollut vielä release datea tiedossa ja kyseisissä asiakirjoissa spekuloidaan AWR launchin olevan 2022 puolella.

Voi halutessaan spekuloida, onko tuolloin harkittu tai keskusteltu esim. $700-800M ostotarjouksesta Remedyn osakekannasta (~17-33% preemio-oletuksella), jos MCAP tuolloin n. $600M.

29 tykkäystä

AW remastered saattaa tulla PS plussaan ilmaispeliksi heinäkuussa (leak, ei virallinen uutinen/vahvistus).

Ollessaan totta, saattaa hyvin kasvattaa merkittävästi tietoisuutta PS konsolilla ja lisätä kysyntää AW2.

Edit: Totta on.

40 tykkäystä

Huhujen lähteellä taitaa olla 100 prossan osumatarkkuus, joten ihme, jos tuota uutista ei vahvisteta 18:30. Käy myös järkeen lämmitellä AW-yleisöä tässä vaiheessa ennen julkaisua.

4 tykkäystä

Täähän on mahtava juttu. Julkaisijoille kuitenkin maksetaan näistä julkaisuista ja tämä lisää AWR:n yleistä näkyvyyttä lisäten mahdollisesti myyntiä muilla alustoilla. Sopiva aika myös PS+:ssa jakamisen ja AW2:n julkaisun välillä, että pelaajilla on aikaa pelata AWR läpi ja herätä kiinnostumaan AW2:sta markkinoinnin lisääntyessä. Ajoitus kerrankin Remedyltä (ja tietty Epicilta) nappi.

Paljon ollut Alan Wake 2:n kohdalla huutelua siitä, että Remedyn tulisi siirtää julkaisua niin lokakuun julkaisusuman että sen vuoksi, että voisivat rauhassa saada pelin hiottua ja julkaista samalla pelin levyllä. Tässä kuitenkin on huomioitavaa, että Game of the Year -kuhina alkaa joulukuussa ja se tuo laatupeleille aivan mielettömästi näkyvyyttä ja mahdollistaa myyntihäntää tulevaisuudessa kun palkintoja tulee. GOTY-äänestykset ovat siitä aika raakoja, että alkuvuoden julkaisut ovat jo päässeet monilta unohtumaan ja marras-joulukuussa julkaistavia pelejä eivät pelimedian edustajat usein kerkeä riittävästi pelaamaan kun pitää muitakin vuoden aikana missattuja pelejä pelata riittävästi mielipiteen muodostamiseen.

edit: Lukenut kommentteja PS plus -julkistuksista Twitterista, Facebookista ja Redditista (Twitterin ja Facebookin kohdalla Playstation omien postauksien alta) ja kyllä äkkiseltään katsottuna suurin osa kommenteista iloitsee siitä, että pääsee kokeilemaan Alan Wakea. Seuraavaksi eniten näkee sitten COD-kommentteja. Redditin puolella enemmän COD-yksinpelikampanjakeskustelua, mutta Twitterissa ja Facebookissa Alan Wake -kommenttia rutkasti.

26 tykkäystä

Viime vuonna the Game Awardsien cut off date oli 18.11. Tuskin muilla on noin aikainen. Enpä tiedä tuosta alkuvuodesta, kun esim. sellaiset palkintorohmut kuin vaikka Elden Ring ja Zelda Botw julkaistiin aikoinaan alkuvuonna. Kyllä ne merkkiteokset muistetaan. Tänä vuonna kilpailua on niin paljon, että laatupeleilläkin on vaikea päästä edes ehdokkaaksi. Uusia Metacritic +90 pelejä on jo neljä tullut tänä vuonna. Pääpalkintoja tuskin kovin paljon Zeldan ja Starfieldin ulkopuolelle menee ellei jokin julkaisu yllätä. Toki on varmasti joitain toissijaisia kategorioita mihin AW2 mahtuu ainakin ehdolle.

Olisin yllättynyt ellei AW Remaster olisi myös game passissa tässä lähikuukausina.

En tajua miksi selittelevät tuota vain diginä julkaistavaa peliä kaikella ties miten mielikuvituksillisimmilla keinoilla. Virallinen kirjallinen perustelu riittää, ei tuollaiset höperöt selittelyt auta asiaa yhtään.

2 tykkäystä

Toinen behind the scenes -video AW2:sta julkaistu Remedyn toimesta. Ensivilkaisulla ei merkittäviä uusia paljastuksia tai pelimateriaaleja.

Yksi pelattava ympäristö pelissä ilmeisesti Torin ja Odinin? hoivakoti :older_woman::ghost:

13 tykkäystä

Alan Wake 2

Why will it be a hit?
It’s the sequel to 2010 cult favourite Alan Wake, which has gradually grown a decent audience over the years. It’s also a successor to Control (a game set in the same ‘universe’), which attracted more than ten million players. It had a hugely successful showing at Summer Games Fest earlier in the month.

Why might it not be?
Alan Wake isn’t the biggest IP, and it is currently launching in the middle of a congested period for big single-player games – within a week of both Assassin’s Creed and Spider-Man. It is also digital-only, which limits its potential as we get closer to Christmas and around Black Friday. It’s a survival horror, which is an inconsistent genre in terms of sales. Resident Evil 4 remake (released in March) sold well, but the Dead Space remake (released in January) was substantially smaller, and The Callisto Protocol (released last December) didn’t meet expectations.

Prediction?
I worry for this one. The game looks superb, but if it sticks with its current release date, I can see it getting overlooked… just like the first game did back in 2010.

Assassin’s Creed: Mirage ja Spider-Man 2:

Assassin’s Creed: Mirage:

Prediction?
It’s Assassin’s Creed, it’s on every platform and it looks good, so this will be no flop. But don’t expect anything close to $1 billion this time.

Spider-Man 2:

Prediction? Expect this to be the biggest game launch in PlayStation history, and a key selling point for PS5 this Christmas.

20 tykkäystä

Pari päivää Remedy tullut ylös, onkohan tietoa syystä? Btw. onko Remedy pörssipeliyhtiönä ainoa laatuaan, jolla ei ole omaa julkaisutoimintaa?

Kyllähän Remedy on itse toiminut julkaisijana Alan Wakelle PC:llä (2012) ja vastaa Vanguardin julkaisusta kaikkialla paitsi osassa Aasian markkinaa, missä Tencent vastaa julkaisusta.

Taitaa Activision Blizzard diilin eteenpäin nytkähtäminen nostattaa koko sektoria. Myös makrotalouden luvut auttaa kasvuosakkeita. Ja tietysti AW2 julkaisu lähenee päivä päivältä, mikä ehkä aiheuttaa kevyttä hypeä myös osakkeen ympärillä.

1 tykkäys

Rapsalla oli mainittu näin: eli Condorissa ja Vanguardissa yhteisjulkaisu, tulevaisuudessa kasvava rooli myös julkaisussa.
image

Toisaalta mietin myös, että Remedyllä on nyt ainakin hetken aikaa kohtalaisen vahva yhteistyö Epicin kanssa, mikä voi onnistuessaan tarkoittaa, että yhteistyötä olisi jatkossakin? Mielenkiintoinen optio on se, että kasvaessaan isompaan rooliin julkaisijana, ei tarvitsisi esim. Epic exclua, mutta samalla riskit kasvaa. Ja putkessa on myös esimerkiksi Rockstarin kanssa Max Payne remaket. Näiden perusteella ihan älytöntä muutosta ei varmaan tähän julkaisutoimintaan olisi tulossa, kun tuossa on nyt lähivuosina putkessa AW2 jälkeen tuo Condor, Control 2, MP remaket… Mutta ilmeisesti askeleittain kohti vahvempaa roolia myös julkaisussa.

Valitettavasti itsellä ei mitään tietoa muiden pelifirmojen julkaisukuvioista.

Tähän asiaan varsinaisesti liittymättömänä seikkana tuli mieleen tuo Activision oikeudenkäynti ja pelien kustannukset:


Eli pelien kehityskulut ovat paisuneet tuolla päin aivan massiivisiksi. Remedyllä esimerkiksi Controlin budjetti oli n. €30m ja Control 2 Indereksen arvio budjetista €40m. AW2 taitaa liikkua €60m hujakoilla, eli selvästi tuhdimpi pinkka siinnä mukana.

Lähinnä mitä ajattelin itse Remedyn suhteen tässä, että nämä €30-60m haitarissa pyörivät budjetit ovat vielä ihan mukavasti toimivia, koska siinnä kokoluokassa 2-3m pelikopion myynnillä kai pääsee jo “ihan hyvään tulokseen”? En tarkemmin osaa sanoa, että minkälaista kappalemääräistä myyntiä pitäisi olla, mutta siinnä sopassa on sitten nuo Gamepassit ja PS plussat tuomassa oman mausteensa, eli ihan koko tarinaa ne eivät kerro. Mutta kuitenkin, jos budjetit alkaisivat säännönmukaisesti mennä esimerkiksi haitariin €60-100m, niin silloin vaatimustasokin alkaa olla oikeasti korkea.

8 tykkäystä

Glassdooriin oli tullut hiljattain muutama uusi työntekijäarvostelu Remedystä jotka eivät kovin ruusuista kuvaa maalanneet. Viimeisimmän arvostelun “Advice to management”- osio kiteytti aikalailla kyseisen henkilön näkemyksen yhtiön tilasta: “-The issues are well known within the studio but there is no wish for management to solve any of them. -5 projects is 3 to many (when looking at the tools and dev capacity)”. Myös kyseinen henkilö kirjoitti arvostelussaan että yhtiön pitkän aikavälin suunnitelmat näytttävät hyvältä paperilla mutta ovat epärealistisia huomioiden kehittäjien määrän ja deadlinet.

Tonnehan voi toki kuka vaan vissiin kirjoitella arvosteluja (eli vaikka ei olisi firman työntekijä) mutta jos arvostelu on legit niin aika pahalta kuulostaa.

15 tykkäystä

Tämä laskutrendi näissä Glassdoor arvioissa alkanut tuossa 2022 syksyllä. Paljon kritiikistä pohjaa projektien kaoottisuuteen/johtoon, alimiehitykseen ja työkaluihin/workflowhun. Workflowhun kiinnitetään jo huomiota NWED:llä ja USD:n käyttöön otolla. Näissä vain aina menee aikaa. Myös on mielenkiintoista miten työntekijöiden retentio on ainakin vielä pysynyt hyvänä. Siinä vaiheessa jos alkaa työntekijöitä poistumaan kovaa tahtia alkaa tilanne olla huolestuttava.

Tällä hetkellä ei tiedetä tarkkaan ongelmien laajuutta. Tämä voi olla skaalalla jokaisesta prokektista/tiimistä yksittäiseen projektiin tai yksittäisiin tiimeihin. Esimerkiksi viime aikaisimmat huonot palautteet missä näkyy palautteen antajan titteli on ollut Environmental Artist / Artist / Animator. Tämän lisäksi on muutamia entisiä työntekijöitä jossa ei ole titteliä. Puolestaan Programmer / Audio Director / Lead VFX Artist ovat antaneet 3 tähteä tai enemmän.

Hankala tilanne ja tästä esimerkiksi olisi kiva kuulla Q2 Teron haastattelussa näkemys aiheeseen sen osalta mitä asiaa voi ulkopuolisille avata.

17 tykkäystä

Ei tällaista saa tehdä viikonloppua vasten. :confused:

(tummennettu aika olennainen kohta)

Olemme tänään keventäneet Mallisalkun Remedy-omistusta noin 2,6 %-yksiköllä, jonka jälkeen osake jatkaa edelleen korkealla 8 %:n painolla salkussa. Kevennyksen taustalla on halumme kerätä lisää käteistä nykyisessä markkinatilanteessa, johon salkkumme isoimmaksi positioksi kasvanut osake tarjosi nyt tilaisuuden. Näemme Remedyn pitkän aikavälin arvonluontipotentiaalin edelleen hyvin kiinnostavana, kun moniprojektimallin tulospotentiaali alkaa asteittain tulevina vuosina realisoitua. Toisaalta osakkeen viime aikoina nousseeseen arvostukseen on hinnoiteltu jo kohtuullisen hyvin menestyviä pelijulkaisuja, mikä on kaventanut lyhyen aikavälin riski/tuotto-suhdetta. Siten myös riskienhallinnan näkökulmasta pieni kevennys oli nyt paikallaan.

https://www.inderes.fi/fi/pieni-kevennys-remedyssa-kateispainon-lisaamiseksi

23 tykkäystä

Noita myös joskus tutkinut ja useammassa niistä itketty normaalista 6kk:n koeajasta sekä matalasta palkkatasosta.

Koeaika on normaali osa suomalaista työkulttuuria ja ulkomailta tulevat pelkäävät sitä aika paljon, varsinkin kun Suomessa ei yleensä tehdä yksityiskohtaista suunnitelmaa jokaiselle työntekijälle. Ulkomailla on yleisempää että koeajalle on asetettu selkeät tavoitteet jotka saavuttamalla saat jatkaa. Suomessa taas usein katsotaan koeaika loppuun ja jos meno ei miellyttänyt jatkoa ei tule. Fiksua toki olisi kaikille rakentaa selkeä urapolku ja antaa sitä palautetta jatkuvasti eikä odotella sinne koeajan loppuun.

En tunne Remedyn operatiivista toimintaa niin hyvin, joten paha sanoa onko tuosta yllä kuvaamastani asiasta mahdollisesti kyse.

Palkoissa ulkomailta tulleet usein vertaa vuosipalkassa olevien nollien lukumäärää omaan lähtömaahansa. Suomessa harvemmin maksetaan useita satoja tuhansia dollareita pelikehittäjille kuten esimerkiksi rapakon takana. Tähän soppaan kun lisää verotuksen sekä korkeat elinkustannukset alkaa valitus huonoista palkoista. Tämä on valitettavan yleistä varsikin jos työntekijällä ei ole perhettä, jolloinka suomalaisen yhteiskunnan tarjoamat hyödyt jäävät saamatta / ymmärtämättä. Toinen seikka on sitten eläkkeiden kertyminen joka on Suomessa erilaista kuten esimerkiksi jenkeissä, eli ei ole 401k planiä ja ei ymmärretä tai ei koeta suomalaista järjestelmää itselle hyödylliseksi. Monesti nuo suomalaisen yhteiskunnan järjestelmät ja eläkkeet ei ole myöskään arvossa sen takia koska tänne ei olla jäämässä pidemmäksi aikaa. Hoidetaan projekti tai pari jonka jälkeen lähdetään kotiin tai sinne rapakon taakse.

Kolmantena asiana tuolla puhuttu workflowsta ja työkaluista. Kovin usein nämä itkuvirret mainitsee oman in-house teknologian olevan bugista ja pitäisi käyttää valmista moottoria kuten Unreal Engineä. Aikalailla normaalia valitusta jota tapahtuu jokaisen in-house teknologiaa käyttävän firman kohdalla, artistit tottuneet käyttämään UE:ta harrasteprojekteissa tai muissa työpaikoissa ja ihastuttu kun sillä on niin nopea tehdä kaikkea. Todellisuudessa isomman projektin tekeminen UE:lla myös haastavaa, artisteille elämä ehkä helpompaa tehdä sisältöä mutta devaajille elämä on monin verroin hankalampaa. UE:lla on omat tekniset rajoitteensa ja sen räätälöinti esimerkiksi Remedyn tarpeisiin olisi todella vaikea tehtävä.

30 tykkäystä

Voi nyt *****, jos pitää paikkansa. Noh, ainakin olisi runollista :cold_sweat::joy:

Edit: Liittynee tähän twiittiin - en osaa sanoa kyseisen tilin luotettavuudesta tai track recordista mitään.

14 tykkäystä

Laitetaan vielä kontekstina, vaikka tarina on varmaan monille tuttu.

Take-Two Interactive CEO Ben Feder recently mentioned that Red Dead Redemptionsucked the oxygen out of the room” at retail upon its release – wow, he wasn’t kidding. Data provided to Joystiq by the NPD group shows that high-profile releases Alan Wake and Split/Second sold 145K and 86K units in the US during May, respectively. In comparison, Red Dead Redemption sold 1.51 million copies. All three games launched on the same day in the States.

2 tykkäystä

Rockstariltahan tuli ulos GTA remasterit, jotka olivat iso pettymys yleisölle - taisivat olla aika bugisia. Sitten tiedetään, että Remedyllä on Rockstarin kanssa Max payne remaket jotka on tulossa ulos vasta muutaman vuoden päästä. Tässä on olennaista huomioida tuo remake, eli silloin peli rakennetaan uudestaan, jolloin todennäköisyys toimivalle julkaisulle lienee aika paljon suurempi.

Ei olisi siis mikään yllätys, jos tuo RDR saisi myös uuden julkaisun, sillä Rockstar haluaa tuoda vanhoja klassikoita nykypäivään, eli kyse on vain siitä milloin se tulee ulos. GTA Definite Editionin julkaisusta on pari vuotta, eli mikäli eivät olleet kehityksessä samaan aikaan niin kuulostaisi ihan todennäköiseltä aikataululta, mikäli loppuvuoden aikana tulisi ulos. Toki tätä on huhuiltu ilmeisesti jo pitkään, eli mitään varmuutta ei ole, mutta katsotaan tuleeko elokuussa lisää tietoa.

Kyseessä vaikuttaisi kuitenkin olevan remaster (eikä remake), mikä vähän laskee odotuksia kyseistä tuotosta kohtaan (erityisesti koska GTA trilogia sai niin paljon kuraa niskaan etten itsekään sitä hankkinut). Remasterin suosio ei myöskään välttämättä ole ihan samassa mittakaavassa kuin alkuperäinen ja RDR2. Eli Rockstarilla on riskit olemassa siihen, että tuo RDR remake ei saa hyvää vastaanottoa, kuten kävi GTA:lle. Mutta jos julkaisu osuu tuohon loka-marraskuulle (puhumattakaan jos olisi sama päivä kuin AW2), niin kyllä vaikuttaa AW2 julkaisuun. Sitten jääkin jäljelle yksityiskohdat kuten hinta, mikä voi vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta olettaisin RDR2 remasterin olevan myös halvempaa hintaluokkaa (kuten myös AW2 on €50, eli pari kymppiä halvempi kuin AAA-julkaisut yleensä nykyään).

Usko AW2 tuotteeseen on itsellä erittäin vahva, mutta toki tässäkin julkaisussa on olemassa riskit siihen, että vaikka peli olisi menestys monella mittarilla, niin ei välttämättä saa ihan sitä ansaitsemaansa hypeä, mikä olisi tärkeä tukijalka myynnin kannalta. Voi olla kriitikoiden ja pelaajien arvostama ja saada sitä kautta pitemmällä aikavälillä hyvän lopputuloksen, mutta näin isomman budjetin pelinä olisi tärkeää saada myös terävä alku myynnille. Tässä korostuu erityisesti se, että AW2 täytyy olla teknisesti hyvin toteutettu heti Day 1 - sillä voi saada merkittävän edun otsikoissa kiireisessä julkaisuikkunassa.

2 tykkäystä

Olisihan tuo huvittavaa, että tulisi RDR vs. AW, osa 2. Totta puhuen tuollaisen vanhan ja vanhentuneen pelin remasterointi ei kovin ihmeellistä kilpailua itsessään aiheuta, lähinnä yksi peli muiden joukossa loppuvuoden julkaisuikkunassa.

4 tykkäystä