Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Tässä on Salkunrakentajan juttu MTG:stä eli Modern Times Groupista. Jutussa on lainattu Handelsbankenin analyytikko Rasmus Engbergin ajatuksia.

Engbergin mukaan MTG:n osakkeen arvostus on selkeästi alhainen.

”Tässä kontekstissa on hämmentävää huomata, että MTG:n arvostus on 2023 ennusteilla mitatulla EV/EBIT-kertoimella vaivaiset 5,7x. Uskomme arvostuksen alkavan korjautua Q4:llä, ja että järkevämpi taso olisi luokkaa 11-12x, jossa se oli 2021, kun sekä tuotot että liikevaihto olivat vahvat”, hän toteaa.

Tässä nyt yön yli pureskellut tuota Unityn tempausta ja ei voi kyllä sanoa kuin että on kyllä harvinaisen typerä päätös. Ymmärrän että halutaan monetisoida tuotetta, mutta tältä debaakkelilta olisi vältytty jos olisi ilmoitettu että pistetään samanlainen 5%:n vero kaikille Unity-pelien tuloille kuten Unrealilla. Varmaan siitäkin olisi valitettu, mutta se olisi hyväksyttävissä. Nyt ei kukaan indie devaaja tule käyttämään Unityä. Miettii jotain Flappy Birdiä niin kyseisen meemin tekijä olisi varmaan mennyt 70 kertaa konkurssiin menestyksensä takia. Siis ei helvetti miten taukki toimitusjohtaja. Ei paljon lohduta että on “kokemusta alalta” jos on täysi imbesilli. Vaikka tekisi vähän vakavammankin pelin (eli ei meemiä kuten Flappy Bird), niin monella studiolla toiminta on pitkään tappiollista, joten tämä päätös rajaa myös uudet toimijat / studiot ulos. Vanhat kannattavat pelit pärjää kyllä edelleen eikä tämä muutos ole niin paha PC ja konsolipuolellekaan kun pelit maksaa, mutta ajan kanssa Unity näivettyy jos tämä linja pidetään. Mobiilipuolella Unity on kuitenkin ollut se #1 moottori ja mobiilipelit on pääasiassa free to play. Aikanaan meilläkin yksi pelaaja toi keskimääräisesti rahaa sisään sen 1$, niin tuo 0.20$ on todella absurdi pyyntö siitä. Jos peliä pelaisi pelkät valaat niin ei sitten olisi niin paha, mutta todellisuus on ihan eri kuin mitä tämä tampio kuvittelee. Sitten vielä se, että kun joissain maissa monetisaatio on ihan eri levelillä, niin käytännössä tämä kannustaa siihen että peliäsi ei kannata julkaista kaikilla markkinoilla, vaikkapa jossain Intiassa. En keksi yhtään ketään joka tästä hyötyy, ei pelaajat, ei devaajat, ei sijoittajat eikä edes Unity itse.

Tässäpä tämä sama jorina tiivistettynä:

Editit: Lisäyksiä ja pieniä paranteluja ulosantiin, ei pitäisi väsyneenä kirjoittaa mitään.

15 tykkäystä

Keywords julkaisi puolivuotiskatsauksen… https://www.keywordsstudios.com/content/uploads/2023/09/H1-2023-Release-Final.pdf

Taidan olla harvoja, joka tätä seuraa, joten avataas nyt taas aluksi mikä Keywords on ja miksi se on pelialan seuraamisen kannalta mielenkiintoinen yhtiö.

Keywords on pelialan suurin palveluyhtiö, eli se tarjoaa kehittäjiä ja palveluitaan muille peliyhtiöille.
Yhtiö listattu Lontoon kusetuspörssiin eli AIMiin.

Yhtiö toimii globaalisti ja työllistää 12000 ammattilaista.

Keywords ei nimenä varmaan monille kovinkaan tuttu, mutta yhtiö mukana tukemassa lähes kaikkia isoja AAA projekteja tavalla taikka toisella. Uskoisin, että nämä kaikki monille tuttuja:

Osarissa mainittiin AI varmaan miljoona kertaa, mutta tuloskin oli yllättävän hyvä.

Yhtiö on kasvanut viime vuosina hurjasti ja aikoo kuulemma käyttää tänäkin vuonna 100M € yritysostoihin.

Yhtiön näkemys pelialan tilanteesta:

Presentaatio löytyy kokonaisuudessaan täältä - https://www.keywordsstudios.com/content/uploads/2023/09/Keywords-H1-Results-Presentation-Final.pdf

Youtubesta löytynee myös tallenne webcastista jos se kiinnostaa

12 tykkäystä

Unity teki tässä ison virheen että laittoi monetisaation todella etupainotteiseksi. Tuo per asennus kustannus tippuu todella nopeasti järkevämpiin lukuihin. Olisi ollut paljon helpompi pyytää kaikilta esimerkiksi 0.02$ per asenus ilman paljous alennuksia niin malli olisi helpompi myydä devaajille ja tekisi myös enemmän rahaa Unitylle.

Kehittyvien maiden asennnuksista peritään kiinteä 0.005$:n hinta.

4 tykkäystä

Piti vielä vähän pyöritellä asioita.

  • Yksi lataus tekee keskimääräiselle pelille $1.90:n liikevaihdon. [1]
  • Keskimäärin peleillä on 6.3% voittomarginaali [2]
  • Yksi lataus tarkoittaa siis karkeasti $0.12 voittoa ($1.90 * 0.063 = 0.1197 = ~$0.12)
  • Puolet peleistä on liikevaihdoltaan ja voittomarginaaliltaan keskiarvon alapuolella
  • Edes keskiverto peli ei Unityn päätöksen jälkeen enää kannata
  • Angry Birds 2 ladattiin elokuussa 900 000 kertaa ja se tuotti 3 miljoonaa dollaria [3]
  • Jos voittomarginaali olisi Rovion Q2’23:ssa ilmoittama 10.7% (käsittääkseni AB2:lla todellisuudessa parempi ja tuo 10.7% on koko yhtiön keskiarvo), niin profit per download olisi n. $0.33. (3 000 000 / 900 000 * 0,107)
  • Tästä kun vähennetään $0.2 niin Rovion voittomarginaali putoaisi reilut 60%:a
  • Aika harva peli on yhtä hyvin menestyvä kuin AB2, vaikka se onkin kaukana kirkkaimmasta kärjestä

Johtopäätöksiä;

  • Rovion myynti tapahtui entisten omistajien näkökulmasta erinomaiseen aikaan
  • Unityllä ei tule kukaan enää devaamaan mitään jos tuo Unityn suunnittelema summa oikeasti toteutuu
  • Reilusti yli puolet mobiilipeleistä katoaa markkinoilta. Tarkempaa lukua en osaa antaa, mutta vaikka pelisi olisi keskiarvon yläpuolella sen on vaikea selvitä tästä.
14 tykkäystä

Tähän tosin voisi todeta sen että Rovio todennäköisesti operoi vähintään Pro-tason lisensseillä, jolloin noilla latausmäärillä hinta on paljon alempi, ymmärtääkseni miljoonan jälkeen 0.01$.

Lähdössä se on 0.12$ Pro-tason asiakkaille (jotka siis maksavat hieman yli pari tonnia per devaaja kuussa)

Mutta malli on silti sellainen että vähänkään epävarmemman tuotoksen tuottolaskelmiin tulee niin hapokas rivi että Unity lentää välittömästi vaihtoehtojen listalta. Ja lisäksi ihan sama miten numeroita pyöritellään, nämä ovat arviolaskutusta jota ei voi mitenkään ennakoida ja mikä ei ole sidottu tuottoon, joten riskit ovat sellaiset etteivät ne mene läpi minkään Excel-harjoituksen kohdalla ilman todella ikäviä “turvamarginaalikertoimia” jotka taas sitten tappavat koko idean käyttää Unityä.

13 tykkäystä

@Atte_Riikola ja @Anton_Damsten ovat tehneet kiinnostavan katsauksen peliyhtiöihin, jutussa on mainittu mm. nämä yhtiöt: Remedy, Starbreeze, Stillfront, Thunderful Group ja [Embracer Group AB]. (Embracer Group AB | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus)

Tarkastelimme listattujen peliyhtiöiden nykyisiä arvostustasoja ja yhtiöiden lähivuosien kasvu- ja kannattavuusennusteita. Yhtiöt on jaoteltu kolmeen ryhmään: 1) Mobiilipeliyhtiöt, 2) Konsoli- ja PC-peliyhtiöt sekä 3) Monialustaiset peliyhtiöt, joka koostuu pelialan jättiläisistä. Käymme myös lyhyesti läpi kiinnostavia yhtiöitä sektorilta. Kokonaisuutena peliyhtiöiden arvostuksissa on nähty viime vuosina voimakasta korjausliikettä alaspäin koronapandemian tuoman kysyntäpiikin jälkeisen voimakkaan nousun jälkeen (2020-2021). Tähän on luonnollisesti vaikuttanut myös merkittävästi nousseiden korkojen myötä kohonneet tuottovaateet. Sektorin pitkän aikavälin kasvunäkymät ovat edelleen hyvät, missä keskeisiä ajureita ovat pelaajien määrän sekä peleihin käytettävän pelaajakohtaisen rahamäärän kasvu. Tähän peilattuna nykyiset maltilliset arvostustasot voivat tarjota kiinnostavia mahdollisuuksia tehdä osakepoimintoja sektorilta.

10 tykkäystä

FTC/Microsoft-oikeudenkäynnistä on julkaistu dokumentti, mikä sisältää Bethesdan tulevaisuuden pelijulkaisujen aikataulut ja ennustetut liikevaihdot. Huomioitavaa, että dokumentti on vuodelta 2020 ja suunnitelmat ovat tästä ehtineet muuttua.

4 tykkäystä

Nyt kun paskamyrsky hieman rauhoittumassa, niin mikä mielestäsi realistinen vaihtoehto Unitylle tai onko sellaista?

Moni harkitsee siirtymistä Godotiin, mutta onko se mielestäsi todella mahdollista kesken kehitystä ja kuinka kauan siirtymä voisi kestää? Unity assetteihin löytyy importit, mutta onko tuo siirtymä oikeasti mahdollista?

Vaihtoehtoja on melko monia…

1 tykkäys

Pff. Eipä tässä voi kun spekuloida. Paskamyrsky on ehkä rauhoittumassa, mutta devi puolella tilanne on lievästi ilmaistuna vähintäänkin sekava.

En tällä hetkellä itse työskentele projektissa, joka käyttää Unityä ja vaikka työskentelisinkin niin näkyvyys muihin projekteihin olisi silti rajallinen kun nämä asiat on niin tapauskohtaisia. Veikkaus on että varmaan iso osa valaista venaa nyt että mikä se Unityn malli lopulta tulee olemaan ennen kuin tekee päätöksiä, kun moottorin vaihtaminen on suht kova urakka vähänkään isommassa live-produktiossa. Kapina on kuitenkin käynnissä ja Unitylle on tullut valtavasti mainehaittaa. Uudehkot (=ei vielä livenä olevat) ja pienemmät projektit on helpompi siirtää ja kokonaan uudet voi käytännössä aloittaa millä moottorilla vain, joskin moottorin vaihto saattaa vaatia käyttäjiltä pientä totuttelua.

Sitten sananen itse kapinasta, jonka voisi ehkä tiivistää tähän Unityn subredditin uuteen banneriin ja mottoon:

Oon kuullut yhdeltä tutulta (yhden devin projekti) että siirtyi jo Unrealiin ja oon lukenut netissä että kovasti jengi toivoo tuosta Godotista uutta “kaikkien engineä” (eli Unityksi Unityn paikalle). En itse ole koskaan Godottia käyttänyt niin hankala arvioida kuinka realistinen toive tuo on. Ei se sinänsä ole mikään mahdottomuus, kun Unitykin aloitti nimenomaan tällaisenä helppona ja halpana moottorina, jota kuka vaan voi käyttää. Kysymys lähinnä siitä että kuinka paljon ominaisuuksia puuttuu verrattuna Unityyn, että onko siihen vaihto realistista kaikissa projekteissa. Monissa tapauksissa se lienee ihan riittävä vaihtoehto ja AppLovin onkin jo julkaissut Githubiin aputyökalun, jolla voi kääntää oman projektin UE:lle / Godotille. Sitten ainakin Terrarian kehittäjä on tietääkseni lahjoittanut Godotille merkittävän summan rahaa kehitystyöhön enkä usko että kyseessä on ainoa dev / studio, joka näin tekee. Eilen tuli myös tieto että yli 500 deviä on pistänyt IronSourcen SDK:n ja Unityn Adit pois päältä eli käytännössä lähteneet boikotoimaan Unityä. Lisäksi Unreal on tietenkin ottanut tästä kaiken irti ja kohdistaa mainoksiaan kaikkeen Unityyn liittyvään sisältöön tällä hetkellä.

Lopuksi vielä sananen Unityn entiseltä toimitusjohtajalta:
image

ja eräältä firman entiseltä työntekijältä:

8 tykkäystä

SAG-AFTRA Members Vote To Authorize Strike Against Video Game Industry – Deadline

Jaahas. Ihan kuin se edellinen lakko ei olisi jo ollut tarpeeksi :expressionless:. Toivottavasti koskee vain USA:n peliyhtiöitä, eikä ainakaan suuremmilta määrin Ruotsalaisia (jotka ehkä käyttävät USAlaisia näyttelijöitä) tai rip salkku jälleen :tada:

4 tykkäystä

Muutama päivä myöhässä, mutta Roblox on hankkinut Suomalaisen start-upin, Speechlyn.
Artikkelin mukaan syynä on ongelmat voice chatin implementoinnissa heidän tuotteeseensa.

3 tykkäystä

Jutussa manitaan ne 10 yritystä, joita mahdollinen lakko voisi koskea:

  • Activision Productions Inc.,
  • Blindlight LLC,
  • Disney Character Voices Inc.,
  • Electronic Arts Productions Inc.,
  • Epic Games, Inc.,
  • Formosa Interactive LLC,
  • Insomniac Games Inc.,
  • Take 2 Productions Inc.,
  • VoiceWorks Productions Inc., and
  • WB Games Inc.
3 tykkäystä

Vaikka maito on jo lattialla niin Unity päätynyt korjaamaan oikeastaan kaikki ongelmat uudessa mallissaan. Maksut koskevat vain uusia ja uudella versiolla tehtyjä pelejä. Firma saa itse valita joko latauspohjaisen maksun tai 2.5% liikevaihdosta kumpi vain tulee edullisemmaksi. Myös maksujen alarajaa on nostettu.

5 tykkäystä

Lisäksi myönsivät ettei heillä ole mitään tapaa seurata noita oikeasti ja arviolaskutus oli täysin kuolleena syntynyt idea, eli laskutukset perustuvat itseraportoituun dataan. Devajaa seuraa miten haluaa ja kertoo Unitylle (asennusmäärät tai liikevaihdon) ja Unity laskuttaa sen mukaan. Luonnollisesti jos Unity katsoo että heitä viilataan linssiin (ne heidän kuuluisat mallit ja fraud detection) niin sitten normaaliin tapaan asiakkaalle voidaan reklamoida jne.

Jos olisivat heti lähdöstä antaneet nämä ehdot, ehkä pientä rutinaa olisi tullut koska onhan tämä tietenkin hinnankorotus, mutta paljon paljon vähemmän.

Osakekurssi on jatkanut peppumäkeä tästä huolimatta, tosin vaikea sanoa miten paljon siitä nyt vain on ollut viime päivien yleistä markkinan peppumäkeä. Mitään selvää pomppua tämä uutinen ei ainakaan tuonut. Kädetön johto teki paljon hallaa firman maineelle. -36% taulussa alkup. hinnaston julkaisun jälkeen (12.9.) on kyllä aikamoista.

9 tykkäystä

Remedy hirmuisessa nousussa ilmeisesti kovien ennakoiden takia. Ehkä tähän ketjuun eniten kuuluva asia pakko kommentoida, että ennakot ovat lähestulkoon aina positiivisia, oli peli sitten mikä hyvänsä. Se vähän kuuluu alan luonteeseen, että ennakkoversioita ei kovin kriittisellä silmällä katsota. Siksi juttuihin tulee aina suhtautua vähintään pienellä varauksella, vaikka miten uskoo pelin olevan hyvä. Hieman huvittavaa näin jälkikäteen lukea esimerkiksi Redfallin ennakoiden hehkutuksia:

8 tykkäystä

Joo nämä ennakot ovat yleensä positiivisia. Vaikka positiivisen ennakon kirjoittamista ei varsinaisesti edellytetä tai siitä ei makseta, niin kyllä kutsut näihin tilaisuuksiin taitavat loppua aika nopeasti jos ennakot ovat negatiivisia.

1 tykkäys

Jep.

Preview = markkinointia jota lehdistö välittää julkaisijan/kehittäjän toimittaman materiaalin, mahdollisen demotilaisuuden jne. pohjalta. Järjestään keskitytään positiivisiin asioihin ja vaikka tyyppäyksessä kenties nähtiin jotain rikkinäistä niin siitä ei puhuta koska versio ei ole lopullinen. Pääasia on kuvata pelin tyylilaji ja antaa ennakkotunnelmia siitä miltä näyttää ja tuntuu. Yleensä jos peli on täyttä tuubaa, korkeintaan media jättää pelin käsittelemättä vaikka esittelyä oli. Preview-materiaalin arvostelu ei käy päinsä, tai tippuu pois postituslistalta jossa näitä maistiaisia jaetaan.

Review = kriitikko tekee ruumiinavauksen. Kriitikosta riippuen sitten silkkihansikkain tai ilman, mutta vasta tässä kohtaa on “lupa” murjoa.

Mutta AW2n previewit ovat kyllä rohkaisevan positiivisia. Yleensä vähemmän loistavan pelin previewit ovat sellaisia asiapohjaisia turinoita jossa varotaan ottamasta liikaa kantaa mihinkään kun taas AW2 on saanut ihan oikeaa kehua.

12 tykkäystä

Hmm, Epicilläkään ei enää ole infinite money cheatti päällä Fortniten kautta kun pitää vähän sielläkin parturoida väkeä ulos?

10 tykkäystä

Samaa olin tulossa postaamaan, tässä Techcrunchin juttu.

Väen vähentämisen lisäksi nostetaan hintoja.

The news comes as Epic Games announcedtoday that Fortnite V-Bucks will increase in price in the United States and several other countries on October 27. In a blog post, the company explained that the price increase of around 12% to 15% per bundle is due to “economic factors such as inflation and currency fluctuations.”

Ja spinnataan pari toimintoa ulos:

The company also announced that it’s divesting Bandcamp, an online audio distribution platform it acquired last year, and spinning off most of SuperAwesome, a kid-safe technology developer that it acquired in 2020.

4 tykkäystä