Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Pelit ovat monimutkaisia luovia tuotoksia kuten elokuvatkin, mutta jos se oma luova tuska ulkoistetaan muualle, luvassa on tusinaviihdettä.

Hollywoodissa on jo ajauduttu kriiseihin, kun jokainen elokuva pitää suunnitella ja toteuttaa laajan komitean ja säännösten tahdon mukaisesti - yllättäen kulut kasvaneet, kun käsikirjoittajia ja sensitivity readereitä yms. pitää sisällyttää jokaiseen projektiin kymmeniä.

Hollywoodissa ei enää montaa todellista elokuvantekijää jäljellä, Tarantinoja ja Villeneuveja vain muutama ja vanha koulukunta Spielberg mukaan lukien ajautunut jo osaksi tuotantokoneistoa.

Itse toivoisin, ettei sama tarttuisi pelipuolelle, mutta ilmeisesti samaan suuntaan ollaan liikkumassa ja jatkossa AAA pelit luodaan vain ja ainoastaan tietyn turvallisen muotin mukaisesti. Sam Laket ja Kojimat jäävät historiaan Hitchkockin kaltaisina omituisina oman tien kulkijoina, joita tutkitaan vuosikymmenien päästä, kun ihmetellään miksi ala vaikeuksissa.

Pelialallahan käytetään vahvasti alihankintaa ja esim. Remedyn projekteissakin häärää loppumetreillä väkeä mm. Keywordsilta ja käyttävät Hitdetectionin konsultointia.

Remedyn peleissä onneksi vain vilahtelee moderneja elementtejä, eikä nämä itseäni peleissä suuremmin häiritse, mutta on toki hieman huolestuttavaa, että peliyhtiö, jonka erottautumistekijä markkinassa on vahva tarinankerronta, ulkoistaa suuren osan pelimaailmansa ja pelihahmojen kehityksestä taholle, jota kuluttajat vieroksuvat ja jolla on kyseenalaiset motiivit.

Pelien kehitykseen tarvitaan jatkuvasti ulkopuolista konsultointia ja tukea pitkin kehitystä ja moni peli olisi epäonnistunut täysin ilman ulkopuolisia mockup review palveluita yms.

En kuitenkaan usko siihen, että jos peli muokataan tiettyyn muottiin ja kaikille kaikin tavoin sopivaksi, se löytänee yleisöään kun fokus hukkunee matkan varrella ja keskitytään epäoleelliseen.

Varoittava esimerkki mm. Rocksteadyn tuore Suicide Squid live service katastrofi, studiolta, joka tunnettu erityisesti tarinavetoisista yksinpeleistään, jossa Sweet Baby Inc vahvasti konsultoimassa. Ei näin:

6 tykkäystä

Sijoitusfoorumilla kun tässä kuitenkin ollaan niin oli toki vähän turhankin vahva kärjistys. Ongelmana itse näen sen ettei pelille saa nykypäivänä rahoitusta ellei se ole jatko-osa tai jatkuvaa liikevaihtoa tarjoava live service. EDIT: Henkilökohtaisesti en usko että esimerkiksi viime vuoden superhitti Baldurs Gate 3 olisi syntynyt jos Larian olisi pörssilistattu yhtiö.

1 tykkäys

Hollywoodissa ihmisten kyllästyminen on näkynyt jaloilla äänestämisenä ja laatukatsottavan kysynnän ja tarjonnan luovan tuhon seurauksena on syntynyt mm. A24 jonka taiteellista nerokkuutta ihastellaan 30 vuoden päästäkin. Pelialalla tarvitaan samanlaista kompetenssiryhtiliikettä mitä @Jarnis tuossa peräänkuulutti.

Oppenheimer, Killers of the Flower moon ja monet low concept laatuleffat ovat striimaussodissa saaneet vihreää valoa ja Dyyninkin piti olla mahdoton filmatisoida. Heitetäänpä vähän hurjempi väite että mitä jos striimaussotien myötä elokuvilla ja sarjoilla menee lujaa nimenomaan kilpailun vuoksi ja peliala kärsii valittujen jättien hoipertelusta?

E. Ari Aster, Robert Eggers, Yorgos Lanthimos, Christopher Nolan… Elokuvissa laatua riittää moneen makuun kuin ps1 kulta-aikoina peleissä konsanaan.

1 tykkäys

Woke ja taide ovat todella mielenkiintoinen yhdistelmä. Kulutan paljon kirjoja, sarjoja ja elokuvia ja toivon itsekin joskus julkaisevani jotain, joten näitä asioita on tullut paljon pohdittua.

Ensinnäkin keskustelua vaikeuttaa se, että mitä “woke-hullutus” on. Joku loukkaantuu pelkästään siitä, jos elokuvassa kaksi miestä suutelee, jokin hahmo on transsukupuolinen tai jollain lapsella on kaksi äitiä. Minun mielestäni näissä missään ei ole mitään pahaa ja olen tyytyväinen, että muunkinlaiset ihmiset kuin vain minunlaiseni saavat representaatiota viihteessä.

Enemmänkin minua ärsyttää, millaista se näiden vähemmistöjä edustavien hahmojen edustus on.

Usein seksuaalisuus, etnisyys tai muu “erottava tekijä” eivät ole osa hahmoa, vaan nämä tekijät muodostavat hahmon. Tässä on Seppo ja hän on homo. Homoudesta johtuen hänellä on tällaisia ongelmia ja haaveita elämässään.

Minä olen hetero. Jos joku kysyisi minulta, mitä mielenkiintoja minulla on tai mitä harrastuksia, ei minulle tulisi missään vaiheessa mieleenkään liittää heterouttani vastaukseen. Samoin minusta tuntuu, että tuntemani eri vähemmistöjen edustajat ovat ihmisiä ensin ja näiden vähemmistöjen jäseniä sitten.

Peleissä ja viihteessä minua vähän risoo nämä esimerkiksi seksuaalisuutensa varaan rakennetut hahmot, koska usein he ovat kovin yksipuolisia. He kun eivät ole syntyneet kenenkään luovuudesta, vaan he ovat syntyneet laskennallisesta tarpeesta. Meillä ei ole tarpeeksi homoseksuaaleja, lisätään yksi sellainen. Tällaisella ajattelulla ei ole mitään tekemistä taiteen kanssa.

Usein tällainen ääri-woke ajattelu johtaa myös positiiviseen syrjintään. Tästä mielestäni hyvä esimerkki oli True Detectiven viimeisin kausi, jossa Alaskan alkuperäisväestön naisia kohdeltiin viisaina ja jopa maagisina ihmisinä. Kumpikin ominaisuus on positiivinen, mutta nämäkin edustavat toiseutta, eli hahmot rakentuvat peilikuvana valkoiseen länsimaalaiseen ihmiseen sen sijaan, että heitä käsiteltäisiin oikeina, monimutkaisina ihmisinä.

Tämä “woke-ongelma” on vain yksi esimerkki ikivanhasta “art by committee” -ongelmasta, joka on etenkin peliteollisuudessa ollut aina vahvasti läsnä. Jostain syystä bisnesmiehet kuvittelevat, että he ymmärtävät jotain taiteesta ja näin ollen he sotkeutuvat asioihin, joista heillä ei ole mitään osaamista.

Peliala on kuitenkin murroksesta. Tekoälyn ja pelimoottoreiden kehittyessä ei enää vaaditakaan tuhatpäisiä tiimejä, jotta voidaan tehdä AAA-pelejä. Näin aidosti luovat ja intohimoiset ihmiset pääsevät ääneen. He, joilla on tarinoita kerrottavanaan ja jotain sanottavaa, tekevät pelejä, kun nämä Ubisoftin kaltaiset visiottomat korporaatiot kaatuvat.

Sanon vielä loppuun, että lähtökohtaisesti pidän hienona, että kaikki saavat presentaatitoa taiteessa (kyllähän aika moni aina ilahtuu, kun Suomikin mainitaan jossain elokuvassa). Sitä vipua ei kuitenkaan aina kannata kääntää ihan kaakkoon. Tästä mielestäni hyvä esimerkki on uusi NHL 24 -peli, jossa tuomarit ovat tummaihoisia miehiä tai naisia. Pidän tätä hieman tekopyhänä ja päälle liimattuna, kun Kanadan jääkiekkopiireissä ei tunnetusti ajatella kovin suuria naisista saati sitten tummaihoisista.

16 tykkäystä

Itseäni häiritsee “paint by numbers” tuottaminen - niin peleissä, elokuvissa kuin sarjoissa. Tällöin tärkeä tai välillä jopa ainoa kantava voima on ollut täyttää joku DEI-bingokortti. On pakko olla seksuaalivähemmistön edustaja, musta, muslimi ja joku aasialainen mukana vaikka tarina tai sen tapahtumapaikka ei tätä järkevästi tue. Sen päälle näiden hahmojen tärkein ominaisuus tuntuu olevan heidän vähemmistöstatus ja muuten hahmot ovat paperinohutta tuubaa. Toisinaan myös näyttelijä on valittu ensisijaisesti siksi että on saatu joku (mielestäni jopa hitusen rasistinen) laatikko täytettyä eikä siksi että näyttelijä oli hyvä rooliinsa. Tämän päälle vielä tarinaan / käsikirjoitukseen usein väkipakolla lisätään vuorosanoja tai sivujuonia joiden ainoa pointti on ajaa jotain idelogian aspektia (yleensä feministijuttuja tai valkoisten syvää pahuutta tuodaan kartalle). Lisäksi jos kyse on olemassaolevan sarjan jatko, tuskallisen usein juoni väen väkisin “tiputtaa jalustalta” vanhoja sankareita täysin typerin juonenkääntein. Näissä tosin on välillä vaikea olla varma onko kyse vain uskomattoman huonosta käsiksestä vai ideologisesta “valkoinen heteromies pois sankarin paikalta”-veivaamiessta.

Ja kun kaikki tämä tehdään henkilöstöllä jonka palkkauksessa on täytetty DEI-quotaa (pitää olla % prosenttia sitä, tätä ja tota tekijöissä - kyllä, näitä täytetään todella orjallisesti, Disney muun muassa oikein leveili heidän tuotantojen quota-listallaan) välittämättä tekijöiden taidoista läheskään niin paljon, tällöin usein saadaan aitoa woke-roskaa. Ja taas meni kymmeniä tai satoja miljoonia ideologian alttarille.

Minua ei ainakaan kiinnosta minkä värinen tai mitä uskontoa tai seksuaalista suuntausta joku luovan työn tekijä on - niin tuotannossa, kirjoituspuuhissa tai näyttelemässä - vaan ainoastaan osaako hän hommansa ja onko tarina kiinnostava. Ja itse tarinassa se onko näitä teemoja mukana ei hirveästi merkitse, kunhan niitä ei ole liimattu päälle ja tarinaa sotkettu siihen kuulumattomin teemoin vain koska jonkun piti täyttää bingokorttia. Kärjistäen: Jos joku haluaa tehdä supersankarileffan jonka sankari on nainen, siitä vaan. Marvelinkin tuotannosta löytyy jo kultaiselta 80-luvulta monia hyviä hahmoja ja tarinoita. Katson jos tarina on hyvä. Mutta jos pitää veivata kasaan typerä tarinalinja jotta voidaan vaihtaa olemassaoleva sankari naispuoliseksi ja tarinan ainoa pointti on että hei, vaihdoimme sankarin naiseksi, tassu painuu syvälle naamaan.

Enemmän viihdettä, vähemmän politisoitua ideologista Sanomaa™(R), kiitos.

9 tykkäystä

Toisaalta monen nuoren ensimmäinen kosketus jääkiekkoon tai vaikkapa jalkapalloon on oikean urheilun sijaan videopeli. Näiden vähemmistöjen sisällyttäminen saattaa johtaa positiiviseen kehitykseen jossa erilaisuus onkin tutumpaa pelien kautta.

1 tykkäys

Tässä pitää kuitenkin muistaa ettei tämän DEI-bingokortin tekijä ole mikään hämärä taho vaan elokuvan tilannut/rahoittanut taho. Kun ajattelu inkluusiosta on C-tasolla vain pintapuolinen, se johtaa tilanteisiin joissa mediaan tungetaan yksipuolisia hahmoja laajentamaan kohdeyleisöä. Ratkaisu ei kuitenkaan ole inkluusion syyttäminen vaan oikeasti merkittävän ja hyvän inkluusion lisääminen. Pahoittelut että mennyt hieman offtopic, itse vain alalla olevana tämä jatkuva “woken” itkeminen alkaa rasittamaan kun sillä suurimman osan ajasta oikeasti vain peitetään oikeaa syrjintää.

5 tykkäystä

Se on tuotteen tilannut/rahoittanut taho, koska ko. tahon johdossa on joko vahvasti ideologiaan uskovia tai sitten johtoryhmälle on saatu vakuutettua että saamme lisää ESG pisteitä kun kiillotamme julkisuuskuvaamme ymppäämällä inklusiivisuutta joka käänteessä mukaan.

Se, miten tämän ideologian vetäjät ovat onnistuneet sen ymppäämään mukaan periaatteessa ihan aiheellisten ympäristöjuttujen kanssa samaan pinoon on temppu jolle voi vain nostaa hattua - hyvin on saatu porukkaa hurahtamaan menoon mukaan. Yritystoiminnassa vain osaamisella ja omistaja-arvon luomisella on merkitystä. Joka pistää muita asioita korkeammalle heittää järjestään rahaa vessasta alas ja osakeyhtiöissä tämän pitäisi johtaa kengänkuvaan takalistossa.

Ja siis hei, jos halutaan tehdä elokuvia, sarjoja tai pelejä näistä aiheista niin siitä vaan - vapaa markkinatalous sitten kertoo kannattiko ja tuliko rahasäkkejä. Mutta joka ainoan tuotteen ei pidä olla näitä teemoja kovalla kädellä esiin työntäviä. Samalla suoraan sanoen emme varmaan koskaan saa tietää miten moni hyvä tarina tai idea ei koskaan päässyt tuotantoon koska se ei ollut “tarpeeksi inklusiivinen”…

2 tykkäystä

Hieman hassulta tuntuu koko valitus asiasta. Nykyään on niin älyttömät määrät materiaalia kahlattavana elokuvissa, tv-sarjoissa ja peleissä, ettei kenenkään päivän tunnit siihen riitä. Jos wokeilu jonkin tuotteen kohdalla sattuu, valitse sitten toinen valtavasta valikoimasta. En tajua tuotakaan, että pelit olisivat samankaltaisia ja riskittömiä. Juuri viime vuonna oli aivan älytön pelitykitys ja top-listoilla oli kasa hyvin omalaatuisia tuotoksia. Viime vuosilta vaikkapa voisi mainita pelin Last of Us 2, jonka kaltaista rohkeaa ja ensimmäisen pelin asiat täysin kääntävää jatko-osaa harvoin näkee. En tiedä miten omalaatuisemman ja rohkeamman jatko-osan voisi edes tehdä? Aivan mahtavaa, että peli on mennyt tuotantoportaassa läpi ja menestyi myös loistavasti. Se on ihan toissijainen asia, että joku woke-soturi suuttuu pelin valinnoista.

5 tykkäystä

Ehkä hienoin metasatiiri ikinä vähemmistöjen kiintiömukanaolon motiiveista on South Park, missä kaudella (olikohan?) 25 tehtiin jakso onko ainoa musta poika nimeltä Token ollut vain tokenismia. Muuten nimi on pysynyt tutkan alla hienona läppänä koska itse sarja on niin mainio ja moraalisesti tinkimätön että ketään ei ole haitannut. Fantasiapeleissä ja kirjallisuudessa rasismia on kauan ennen nykywokea käsitelty todella upeasti. Mutta se ei ole ollut tapetilla hehkuttaa miten siinä nyt parannetaan maailmaa.

Eikö Max Payne 2:ssa ollut myös naishahmo pelattavana kauan ennen nykyistä wokekeskustelua. Max Payne 2:sta tai sen hahmovalinnoista voi olla montaa mieltä mutta osoittaahan se että nykyvalossa diversiteetin lisäämiseksi keinotekoisesti katsottavat ratkaisut ovat olleet Remedyn paletissa jo 2003. Jos netissä saa tuulta alleen narratiivi missä komiteat ja konsultit tulevat NYT tärvelemään pelitalon, onhan siinä riski että missataan jotain mitä pelitalo on itse yrittänyt jo kauan sitten tehdä. Kulttuurin ja taiteen diskursiivisen vallan ja vastuun tasolla riippumatta nykykeskustelusta ja kuinka kaikki on nykyhetkessä aina pilalla ja joku uusi ulkoinen ilmiö ja uhka mikä pitää pysäyttää.

Tämä on toisaalta eräällä tavalla push-backkia kun tätä huttua on työnnetty viime aikoina niin voimakkaasti ja varsinkin jo olemassaolevien tarinoiden jatkoksi. Pelipuolella vielä löytyy reilusti valinnanvaraa mutta elokuva- ja TV-sarjojen osalta homma on saanut jo suoraan sanoen rasittavat mittasuhteet.

Selvimpiä tapauksia ovat olleet esim. Doctor Whon ajo vessasta alas sekä Disneyn Star Wars- ja Marvel -sekoilut. Välillä jopa tuntuu että tekijät eivät usko saavansa yleisöä heidän tarinoilleen muutoin, joten otetaan tunnettu myyvä sarja ja “parannellaan” sitä inklusiivisuudella ja ajetaan koko homma karille. Jopa tuoreissa Star Trekeissä (lähinnä Discovery mutta myös osittain Picard) on onnistuttu - uskomatonta kyllä - ampumaan sen verran yli ja vesittämään tarinapuoli että sarja/maailma joka aikoinaan onnistui näitä teemoja jo 60-luvulla tuomaan mukaan (onnistuneesti) on nykyään komitean käsikirjoittamaa DEI-bingoa joka on pääosin kelvotonta roskaa. Ehkä tosin pääosin siksi että tarina nyt vaan oli uskomattoman kehnoa jolloin kiinnittää huomiota epäolennaisuuksiin, mutta silti…

6 tykkäystä

Ja jos joku luuli, että AI korjaa tämän ongelman, niin olette väärässä, sillä AI tekee juuri sitä, mitä sen käsketään tekevän ja nyt sekin valjastettu DEI hömppään, jotta jokainen tuote saadaan varmasti julkaistua komiteoiden kriteerien mukaisesti.

Case in point:

Spellcheck for Bias® provides analysis of preproduction scripts with the purpose of identifying opportunities for greater representation of marginalized communities within six major identities (gender, race, LGBTQIA+ identity, disability, age, and body type), as well as identification of biases, tropes and stereotypes, representation issues, harmful language, and potential cultural inaccuracies. The Spellcheck for Bias® team uses a text analysis tool to identify character prominence and social science research to inform the in-depth analysis. The team also collaborates with the University of Southern California’s Signal Analysis and Interpretation Laboratory (SAIL) to create a Who-Speaks-To-Whom chart that relies on machine learning to produce the frequency and rate at which major characters are speaking to each other. Central to the ethos of Spellcheck is respecting the artistic integrity of creative work, while also increasing knowledge and engaging in informed, explorative collaboration on inclusion and equity.

What if a film’s potential for onscreen diversity, equity, and inclusion could be identified where every film or television show begins: the script!

8 tykkäystä

Eikä tämä homma jää pelkästään tuohon sweet baby inc. Baldurs gate 3 tehtiin modi millä muutettiin yks pelin päähahmoista naisesta mieheksi koska pelissä on lesboromanssi kahden päähahmon välillä. Modin tekijä kuitenkin halusi tehdä tästä toisesta pelin päähahmosta miehen koska oli mielistynyt enemmän mielikuvasta jossa miesritari (modin kehittäjä siis nainen).

Julkaisi modin Nexus modiin joka saman woke mobin hallinnassa. Modi poistettiin naurettavin perustein ja sitä haukuttiin homo fobiseksi ties miksi. Ja kaikki “peli journalisti sivut” kirjoitti tästä tekijään ja tekijätiimiin kohdistetusta vihapuhekamppanjasta suureen ääneen.

Totuus on kuitenkin aivan jotain muuta mitä nämä mediatahot kuitenkin väittivät ja kertoivat:

Periaatteessa tämä kyseinen tapaushan olisi yksi tikittävistä aikapommeista tuota woke porukkaa vastaan jos kukaan vakavasti oikeaa tasa-arvoa kannattava media/toimittaja sen ottaisia kiikariin.

Ja siis BG3 yhteisöhän on noussut yhdeksi toksisimmista woken osalta. Niin Larianin oman, redditin kuin Steamin communitynkin osalta. Nexus games toki modi yhteisönä myös samaa toksisuutta heteronormatiivia vastaan.

Oheisella videolla tekijän itsensä kertomana tarina modin kehityksestä ja tekijään kohdistetusta viha kamppanjasta:

1 tykkäys

Woke puhuttaa paljon pelimaailmassa aiheuttaen paljon tunteita, mutta en ole varma vaikuttaako se pelialaan tai peleihin niin suuresti kuitenkaan euroissa mikä taas on keskustelun lähtökohta, sijoitusfoorumilla kun ollaan.

18 tykkäystä

…varsinkaan kun geek-communittyn mielestä scifi- ja fantasia-franchaisseihin ei ole 90-luvun jälkeen julkaistu yhtään hyvää jatko-osaa. Ei ennen ja tuskin myöskään woken jälkeen. :sweat_smile:

No, aika monta tuotosta on viime aikoina flopannut raskaasti ja tällä voi hyvinkin olla jotain tekemistä asian kanssa, mutta eiköhän tässä ole vähitellen tämä aihe tältä erää käsitelty.

3 tykkäystä

En olisi sosiaalisen median keskustelua nostanut esille täällä, jos en näkisi, että sillä myös taloudellisia vaikutuksia. Kuluttajat tuntuvat vieroksuvan pakotettua DEI tarinaa ja tämä välittyy suoraan myös pelien myyntimääriin .

How is started:

How it ended:

8 tykkäystä

On älyllisesti epärehellistä väittää että Saints Row floppasi “woken” takia.

14 tykkäystä

Jep, harvemmin heikot tai keskinkertaiset peli menestyvät. Oikein mikään täällä ei ole saanut vakuuttuneeksi, että asialle olisi eurojen kanssa jotain tekemistä. Nostetaan esiin jokin Last of Us 2, joka siis on myynyt loistavasti, mutta muka myisi tuplasti ilman wokea. Se on tietenkin aivan absurdi väite. No, onhan se vähän perässä kymmenen vuotta aikaisemmin julkaistua ensimmäistä osaa, joka on julkaistu uudelleenversioina moneen kertaan. Samalla perusteella voit pistää jokaisen Sonyn jatko-osan myynnit woken piikkiin. Jännä juttu, että Spider-Man 2 ei ole neljässä kuukaudessa sekään myynyt varmaan kuin kolmanneksen viisi vuotta vanhan ykkösosan myynneistä. Aika ei tietenkään selitä mitään, täytyy olla woken syytä.

2 tykkäystä

No, en varsinaisesti tarkoittanut että Last of Us 2:n olisi pitänyt myydä lyhyemmässä ajassa tuplasti, vaan että jatko-osa myi heikommin kuin julkaisija odotti. Spider-Man 2 on suoriutunut OK, tosin ollut myynnissä vasta sen verran lyhyen aikaa että jos odotellaan vaikka vuosi lisää myyntidataa ennen kuin tuomitaan mihinkään suuntaan. Tosin sielläkin odotukset lienivät korkeammalla koska kakkososan budjetti on juttujen mukaan kolminkertainen verrattuna ensimmäiseen osaan ja näin varmaan tarkoituksena olisi myös selvästi parempi myynti. Toisaalta kyseessä on konsolimyyntiä avustava iso eksklusiivinen peli, jolloin budjetti saattaa saada lisää rahaa käytännössä konsolin markkinoimiseksi.

1 tykkäys