Perion Network - Ad techiä Israelista

Terve! En löytänyt foorumilta mitään keskustelua Perionista, joten ajattelin avata yhtiölle oman ketjunsa ensimmäisenä tekonani tällä foorumilla. Laitan tähän aloitukseen hieman onkimiani tietoja ja omia ajatuksiani puljusta.

Perion on israelilainen ad tech-yritys, joka tarjoaa erilaisia digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja yrityksille ympäri maailmaa. Perionin liikevaihto rakentuu sosiaalisen median- ja display-markkinoinnin ratkaisuista (~45% vuoden 2020 liikevaihdosta) ja hakukonemarkkinoinnista (~55% 2020 liikevaihdosta). Vaikka yrityksen päämaja sijaitsee Israelissa, sijoittuu suurin osa sen toiminnoista Yhdysvaltoihin. Puljun markkina-arvo on osakkeen eilisellä sulkeutumishinnalla (18,79 USD) laskettuna ~622 miljoonaa dollaria ja se työllistää 467 työntekijää, eli sijoittuu small cap -osastolle kokoluokaltaan.

Vuoden 2020 liikevaihto oli 328 miljoonaa dollaria, sen tarkoittaessa noin 25 % kasvua edelliseen vuoteen nähden. Kasvua on siivittänyt mm. 2020 alussa tehty yritysosto ja orgaaninen kasvu display-markkinoinnin puolella laajentuneen tuoteportfolion ansiosta. Yhtiölle “koronavuosi” oli siis suotuisa huolimatta matkailualan mainoksien lähes täydellisestä uupumisesta, jonka osuus on ollut yhtiön mukaan perinteisesti jopa ~15 % liikevaihdosta.

Yhtiö korjaili reilu viikko takaperin tulosennusteitaan ylöspäin, ja odottaa vuoden 2021 liikevaihdon olevan 370–380 miljoonaa dollaria, sekä oikaistun käyttökatteen olevan 37–38 miljoonaa dollaria. Tämähän tarkoittaisi liikevaihdon 13–16 % kasvua ja 10 % oikaistua käyttökatetta ensi vuodelle. Digitaalinen markkinointi alana on hyvässä osittain koronankin siivittämässä nousukiidossa, ja Perion odottaa saavansa seuraavalta kolmelta vuodelta osansa kasvavasta markkinasta liikevaihdon 15 % CAGR kasvulla:

Microsoft on ollut yritykselle tärkeä yhteistyökumppani, ja myös leijonanosa yrityksen tulevien vuosien liikevaihdosta odotetaan tulevan Microsoftin kanssa solmitun neljän vuoden mittaisen strategisen yhteistyön siivellä, jonka puitteissa Perionin omistama CodeFuel pääsee toteuttamaan hakukonemarkkinointia jatkossakin Bingin kautta.

Sijoituskeissinä Perion ainakin itselle näyttäytyy suhteellisen maltillisesti hinnoiteltuna käänneyhtiönä, teknoyhtiöiden kruunaamaton kuningastunnusluku EV/sales jää omien laskujeni mukaan toteutuneillakin luvuilla alle kahden. Yhtiön historia on ilmeisesti ollut melko myrskyinen ja johto ilmeisen epäpätevää, taseen ollessa heikko ja kulurakenteiden ollessa isoja. Kuitenkin vuoden 2017 TJn vaihdoksen jälkeen käännettä on alkanut huomattavasti näkymään. Yrityksen riskiprofiili on laskenut vahvistuneen taseen ja laskeneiden kulujen myötä (kts seuraavat kuvat). Raha alkaa taas pian varmasti polttelemaan kassassa ja Perion voisikin olla kaavailemassa jälleen uutta yritysostoa tulevaisuuden kasvua vahvistamaan?

Instituutioiden määrä omistajissa on ollut nousevassa trendissä, joten luottoa käänteeseen on ilmeisesti ruvennut löytymään myös “smart moneylta” :smiley:

Pakollisena mainintana Perion on myös ARK Investin israelilaisiin yrityksiin sijoittavan rahaston (ticker: IZRL) isoin omistus ~2,5% painolla.

Perion on itsellenikin uusi tuttavuus ja kirjoittelen vain lyhyen perehtymisen jälkeen, joten ottakaa suolan kanssa ja olisi mukava saada näkemyksiä yritystä pidempäänkin seuranneilta tahoilta. :slight_smile: Tässä vielä linkit presentaatioihin, tulosraportteihin ja muihin lähteisiin mistä olen tietoja kaivanut:

IR presis: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/03/perion-IR-deck-March-2021-ID.pdf
Maaliskuun sijoittajapäivän presis: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/03/Master-Investor-Day-March.pdf
2020 Q1 tulosraportti: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/02/Q1-2020.pdf
2020 Q2 tulosraportti: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/02/Q2-2020.pdf
2020 Q3 tulosraportti: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/02/Q3-2020.pdf
2020 Q4 tulosraportti: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/02/PERI_Q4_2020-final-v1-1.pdf
Perionin instuutio-omistajat: https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/peri/institutional-holdings
ARK Israel Innovative Technology ETF omistukset: https://ark-funds.com/israel-etf

59 tykkäystä

Todella hieno ketjun avaus, itse tankkailut kovasti Perionia tästä pienestä tekno kuopasta! :slight_smile:

Luvut on kyllä erittäin kovia, ja nykyinen ceo vetää toimintaa oikeaan suuntaan. Hänellä pitkä kokemus softapuolelta mikä näkyy myös nyt toimimnassa mitä firmassa ajetaan. Ovat muuten aika nihkeitä ennustuksissaan, viime vuonna tuli useampi posari, ja kerkesivät jo tämänkin vuoden ohjeistusta korjaamaan.

Tässä benchmarkin twiitti missä avaavat kanssa Perionia:

9 tykkäystä

Loistavaa kun Perionille ketju, on ehtinyt muuttua salkun isoimmaksi omistukseksi.

Tosiaa ohjeistusta nostettiin vuoden 2020 osalta jo maaliskuussa ja tämä on tuskin viimeinen ohjeistuksen nosto tänä vuonna. Eiköhän yritysostoja nähdä.

Tässä vielä q4 callin scripti, kannattaa lueskella läpi mikäli firma kiinnostaa. Tuolla analyytikot hieman kommentoikin kevyttä 2020 ohjeistusta

9 tykkäystä

Kiinnostava yritys, kiitos ketjusta! Osaako joku sanoa miksi kannattavuudessa jäädään jälkeen kilpailijoista? Esim TradeDeskillä EBITDA% 32 ja Perionilla päälle kymmenen (12-15%)

5 tykkäystä

TTD:hen ei voi verrata mitään toista yritystä. Se on ihan omassa luokassaan kaiken suhteen. TTD tarjoaa platform, Perion tarjoaa solutions. Nämä voisivat olla isäntä ja renki.

Edit: ehkä tämä voisi olla parempi vertailukohde: DMS tai Criteo

3 tykkäystä

Tämä kelmu oli Perionin investor presiksessa, kannattavuus selvästi peereja alhaisempaa, koetan ymmärtää syytä. Toki arvostustaso vastavuoroisesti alempi.

3 tykkäystä

Meinasin jo ruveta kaivamaan lukuja jostain, mutta siinähän niitä on :smiley:

Yrityksen päämajan sijainti Israelissa alentaan ainakin lukuja automaattisesti jonkin verran. Tai näin ainakin väitän, esim. Inmodella sama juttu. Onneksi ei sentään Suomessa ole.

Toinen juttu mikä tulee mieleen, että Microsoftin tapaiset mega-asiakkaat voivat varmaan helposti kurittaa näitä pikkufirmoja, varsinkin kun solmivat pitkiä sopimuksia. Tämä on kuitenkin arvuuttelua omalta osalta. Adtech-jutut ovat hyvin salaperäisiä.

4 tykkäystä

Iso MS diili varmaan selittää paljon, ovat kiristäneet sopivasti ruuvia :grin:

2 tykkäystä

Ainakin tuossa @jaska1:n linkkaamassa litteroidussa Q4 callissa vaikutti toimari olevan mielissään uudesta Microsoftin kanssa solmitusta sopimuksesta, pitäisi sen puitteissa sataa samasta työstä enemmän rahaa Perionin laariin?

“The last one was for 3 years. This is a 4-year. For those who know Microsoft doing a 4 years’ agreement is we are part of a very few vendors that being able to really engage for such a long period of time. And that’s why they require for us not just to renew or extend the agreement in terms of amendment, but definitely writing the new agreement from scratch. But it’s not just about 4 years or more years in terms of contract. I think the main important factor that has to do with better rev share, that’s one. So we have higher tiers that represent where we are right now. So we are going to get more margin from Microsoft, one.

Eipä tuolla kovin vahvaa vaikutusta näy olevan ainakaan tulevien vuosien kannattavuusennusteissa, mutta toisaalta yhtiö on vaikuttanut olevan muutenkin erittäin varovainen ennusteissaan viime kvartaaleina.

4 tykkäystä

Mielenkiintoinen avaus! Itse vertaisin Perionia myös Marin Softwareen, joka tekee pääbisneksenään SoMe ja hakumainontaa (käsittääkseni ainoa pörssilistattu verrokki tällä puolella) - kurssigraafi postauksen lopussa. Marinin osakekurssi kuvastaa hyvin tällaisen casen riskejä joita avaan enemmän alla. Sanoisin että tässä on kyllä paljon potentiaalia ja tuloskäänne näyttää lupaavalta. Tämä on myös siinä mielessä mielenkiintoinen firma, että he panostavat aika paljon nimen omaan julkaisijapuoleen, eivätkä pelkästään mainosten manageroinnin alustaan. Kaiken kaikkiaan nopealla tutustumisella sanoisin, että vaikuttaa lupaavalta mutta riskiseltä kohteelta.

Kaikissa näissä ad tech -firmoissa mielestäni olennaisin harkinta on se, että kannattaako sijoittaa tähän puljuun vai suoraan noihin yksittäisten mainosalustojen osakkeisiin (käytännössä siis Facebook, Microsoft, Google, Snapchat, Pinterest, Twitter, Amazon, ym.). Näillä ad tech firmoilla kate on yleensä paljon matalampi, eli mainosalustat saattavat olla paljon parempi sijoitus (joskin niillä kertoimet ovat puolestaan paljon korkeammalla). Myös jos onnistutaan saamaan isoja asiakkuuksia jonain vuonna, voi liikevaihto kasvaa todella nopeasti ja osakkeen arvo sitä myöten nousta (mutta tämä voi mennä nopeasti myös toiseen suuntaan).

En vielä ehtinyt tutustua raporttiin syvällisemmin ja konsernirakenne voi vaikuttaa aika paljon siihen miten numerot ilmoitetaan, mutta tässä casessa on hyvä ymmärtää se erityispiirre, että Perion omistaa ranskalaisen some-mainonnan softafirma Paragone.ai :n jonkan numerot käsittääkseni sisältyvät näihin lukuihin (entiseltä nimeltään MakeMeReach). Paragone on ollut some mainonnan puolella alan suht isoja toimijoita (esim. Marinin, Israelilaisen Kenshoon ja Suomalaisen Smartlyn ohella), mutta päämarkkina on vahvasti ollut Ranska / Etelä-Eurooppa eikä muualla ole käsittääkseni pärjätty läheskään yhtä hyvin vs. kilpailijat. Tämän puolen tulos vaikuttaa siis varmasti aika isosti Perionin tulokseen. En osaa sanoa missä määrin teknologiat on integroitu nykyään vai ovatko kokonaan erillisiä.

Alla vielä plussia ja miinuksia firmasta ja alasta yleisesti:

Vahvuuksia:

  • Perionilla on selkeästi melko hajautettu tarjonta tuotteita ja palveluita. Pystyvät tarjoamaan “saman katon alla” display, some ja hakumainontaa eli asiakas sai kaiken tarvitsemansa yhdellä teknologialla. Tämä voi olla plussaa erityisesti mainostoimistoille jotka tekevät globaaleja diilejä teknologiasta joka hoitaa ns. “kaikki” digimainonnan tarpeet.
  • Kannattavuus on parantunut todella selvästi.
  • Panostettu julkaisijapuoleen ja esim. sponsoroituihin hakukoneisiin (eli jos joku embedaa bing haun omalle sivulle, näytetään siellä sponsoroituja tuloksia). Tässä voi olla todella paljon potentiaalia jos saavat tehtyä hyviä sopimuksia isojen sivustojen kanssa. En tiedä, mutta oletan että kate on tällä puolella parempi kuin mainostajapuolella.
  • Panostettu content managementiin ja connected tv -ratkaisuihin, joissa on paljon potentiaalia (varsinkin tuosta connected tv hommasta povataan isoa tulevina vuosina USAssa).

Haasteita:

  • Kasvu nojaa suurilta osin mainosplattojen spendin kasvuun ylipäätään. Kun FB, Bing, Google Ads, yms. budjetit kasvavat, myös näille tekkifirmoille tulee lisää rahaa, mutta kilpailu on veristä sekä mainostalustan omia työkaluja että muita ad tech firmoja vastaan.
  • Hintakilpailu on kovaa koska mainosalustojen (FB, Google, yms.) omat työkalut paranevat koko ajan. Mainostajien puolella Paragone on hinnoitellut hyvin aggressiivisesti ainakin aiemmin, palkkio alle 2% mainosbudjetista sen perusteella mitä olen kuullut. Palveluntarjoajaa saatetaan myös vaihtaa herkästi kun soppari on katkolla jos tulokset eivät miellytä.
  • Myös julkaisijapuolella ison asiakkaan menettämisen riski on suuri. Kuten he mainitsevat 2020 SEC filingeissa: “Our search revenue business is highly reliant upon a small number of publishers, who account for the substantial majority of pay-outs to publishers and generate most of our revenues. If we were to lose all or a significant portion of those publishers, our revenues and results of operations would be materially adversely affected.” En usko että tilanne on vuodessa muuttunut valtavasti.
  • Mainostavat itseään cross-platform (search, display, some, connected tv) plattana. Tämä on hyvä keino kilpailla natiiveja työkaluja vastaa, mutta mitä itse olen näitä teknologioita nähnyt niin eivät ole kauheasti vakuuttaneet. Myös koko ajan tiukentuva selainten cookie-sääntely tulee olemaan tällaiselle teknologialle iso ongelma (koska käyttäjän tunnistaminen vaikeutuu seuraavina vuosina merkittävästi).
  • Myös teknologisesti mainosalustojen omien ratkaisujen perässä pysyminen kun tuetaan suurta määrää platformeja ei ole helppoa. Jos siinä epäonnistuu, on asiakkaita helppo menettää.
  • Display puolella katteet ovat käsittääkseni edelleen jonkin verran paremmat, mutta on todella vaikea erottautua mitenkään merkittävästi edukseen. Monet näistä firmoista mainostavat omia “algoritmeja ja teknologiaa”, mutta lopputuloksissa nämä harvemmin näkyvät merkittävästi.

21 tykkäystä

Kiitos hienosta ketjusta ja varsinkin aloituksesta!
Miksihän tämä on Danskessa Perion Netword- nimellä? Lienee kuitenkin sama firma?

2 tykkäystä

Olipa kyllä asiapitoinen viesti, jossa tuotiin ehkä tarvittava määrä suolaakin ketjuun! :smiley: Platformeihin sijoittaminen olisi varmasti vähintäänkin turvallisempi vaihtoehto digitaalisen markkinoinnin kasvusta hyötymiseksi, niiden omatessa selkeästi vahvemmat kilpailuedut Perionin kaltaiseen ratkaisuntarjoajaan verrattuna. Kuitenkin nykyisiltä valuaatiotasoilta ja oletuksella siitä, että yhtiö onnistuu jatkamaan hyvin alkanutta käännettään päätyen laajemman tutkan alle, voi pohtia minkä firman kohdalla ”multippeliekspansio” käy todennäköisemmäksi. Toki tämän tapahtumiseksi tuon kannattavuudenkin toivoisi kasvavan hieman yhtiön odotuksia paremmin, jolloin vipuvartta arvostuskertoimista mahtaisi löytyä enemmän. CAC ollut kasvussa viime kvartaaleina yritysostojen vuoksi (ainakin yrityksen prujujen mukaan), ja sen kehittymistä on hyvä seurailla tulevina kvartaaleina.

Keississä tosiaan piilee riskinsä ja mukava kun toit niitä esille! Äkillisimpänä tarinaa olisi hetkauttamassa varmaankin isompien asiakkaiden menettäminen, joka voisi tehdä suuren kolauksen tulokseen CAC:in ollessa jo valmiiksi korkealla tasolla? Mitä noihin kekseihin tulee, niin toimarin mukaan ainoastaan alle 3% Perionin liikevaihdosta on 3rd party cookiesien varassa, joten niiden häviämisellä ei mitään kovin suurta impaktia tule olemaan. En osaa sitten arvioida kuinka todellinen uhka sääntelyn edelleen kiristyminen on? Tuotto/riski-suhde vaikuttaa kuitenkin omaan silmään ihan otolliselta ja jään bullerona seurailemaan kuinka yritys onnistuu positioitumaan kasvavassa markkinassa. Ainakin näennäisesti tuo Microsoftin kanssa pidempään jatkunut yhteistyö ja tulevaisuudessa paremmalla rev. sharella varustettu sellainen, valaa pohjaa liikevaihdolle jonka päälle kasvua on hyvä lähteä rakentamaan.

En kyllä yhtään osaa sanoa. PERI on ticker Nasdaqissa.

9 tykkäystä

Kannattaa ISIN koodeja verrata

2 tykkäystä
5 tykkäystä

Seeking alphan artikkeli mikä käsittelee perionia ja sen arvostusta, sekä suunnitelmia

5 tykkäystä

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1338940/000117891321001195/zk2125801.htm

Edit: @tankerous Joo, näin olin myös tämän ymmärtäväni.

Tosiaan on hyvä mainita, että siellä kassassa on jo se 100m ja yhtiö on velaton. Nyt on valtuutus järjestää vielä 120m kokoinen anti. Onkohan joku isompi ostos kiikarissa?

TuplaE: En tätä varten uutta postausta tee, mutta tänään 30.3.2021 “Oppenheimer analyst Jason Helfstein reiterated an Outperform rating and $30.00 price target on Perion Network Ltd.”

4 tykkäystä

Ilmoitetaanko tuossa, että heillä on lupa (ja luultavasti aikomus) järjestää 120 miljoonan edestä osakeanteja?

3 tykkäystä

" Needham Initiates Coverage On Perion Network with Buy Rating, Announces Price Target of $21"

3 tykkäystä

Aika mukavaa kyytiä näyttää Perion myös rekryävän uutta väkeä. Toivon mukaan ovi käy lähinnä sisäänpäin. :smiley: Viimeisen yhdeksän päivän aikana on seuraavat pestit täytetty (sillä oletuksella, että työpaikkailmoituksen poistuminen viestii viran täyttymisestä sopivalla henkilöllä):

Account manager / CodeFuel
Senior Sales Manager – Search Domain / CodeFuel
Senior NodeJS Backend Developer / Paragone
Full Stack Team Leader / Content IQ

Uusia rekryjä on myös auennut pari tässä viimeisen viikon aikana ja yhteensä kahdeksan uutta työntekijää näyttää atm olevan hakusessa. Yhä todennäköisemmältä näyttävät yritysostot vielä tähän kylkeen niin ainakin päiden määrä kasvaa hyvää vauhtia. Jospa se tuloksessakin ainakin viivan yläpuolella tulisi näkymään. :smiley:

5 tykkäystä
3 tykkäystä