Peruskoulun ja koulutuksen tulevaisuus

Hyvät kommentit!

Ja täytyy vielä sanoa, että yleisestikkin karkea jako on, että oppimisvaikeuksien takia (synnynnäisiä, ei korjattavissa. Kompensoitavissa kyllä) luokalle jättäminen on kyseenalaista. Jos oppilas yrittää, tekee parhaansa, ja aidosti antaa itsestään 100%, mielestäni koulun (yhteiskunnan) on tultava vastaan ja autettava (yksilöllistäminen + "tähtinumerot).

Toinen puoli on juuri ne sluibaajat, jotka eivät laita tikkua ristiin minkään eteen. Näitä ei kuulukaan päästää eteenpäin, jos jokin aine kopsahtaa hylätylle. Ainoan syyn ollessa “ei oo motii” tai “en jaksanu” ei kelpaa. Olen itse jokaisena opevuotenani puoltanut 1-5 luokallejäämistä, ja niistä jokainen on koskenut tätä oppilasryhmää. Vuosi aikaa kasvaa, ajatella sekä motivoitua yleensä tehoaa, ja seuraavana vuonna se opiskelu maistuukin yllättäen paremmalta (pl. koulupudokkaat, joita ei sitten näykkään enää).

3 tykkäystä

Eikö tämä ennemminkin ole oppilaalle epärealistisen käsityksen luomista omasta osaamisestaan? Meidänkin lukiossa näitä opiskelijoita on ja en usko itsetunnon varsinaisesti kohoavan kun jokaikinen saatu arvosana on 4-5 ja kurssien uusiminenkaan ei asiaa auta.

3 tykkäystä

Tämä riippuu täysin, miten asia on kommunikoitu oppilaan kanssa. Ketään ei yksilöllistetä vain tekstiviestillä, vaan sitä seuraa kyllä monen moista keskustelua asian tiimoilta. On ammattitaitoisempia opettajia, jotka osaa tämän tuoda selkeästi esiin ja niitä, jotka eivät osaa. Jos jonkun itsetunto tästä murenee, todennäköisesti hänelle on heikosti selvennetty arvosanan merkitys.

e. Siis peruskoulussa, ei teillä siellä toisella asteella :slight_smile:

1 tykkäys

Toisella asteella homma ei varsinaisesti vakuuta.:-1:

4 tykkäystä

Olen hieman ihmeissäni seurannut tätä koulu-/PISA-keskustelua ja erityisesti sitä, miten suuri rooli - mielestäni varsin ansaitsemattomasti - koululle itselleen tässä osaamiskeskustelussa jälleen annetaan.

Mielestäni tärkeä tosiasia on, että alakoululaiset lapset ovat keskimäärin noin 4-5 tuntia päivässä koulussa ja yläkoulussakin keskimäärin vain 6 tuntia päivässä. Toki erilaiset aamu- ja iltapäiväkerhot siihen päälle, mutta joka tapauksessa vuorokauden tunneista 18-20 eletään koulun virallisen opetuksen ulkopuolella. Viikonloput ja lomat vähentävät entisestään koulun roolia lasten ja nuorten elämässä.

En siis sano, etteikö koululla ole mitään merkitystä. Todellakin on, ja monelle lapselle ja nuorelle ne koulussa vietetyt tunnit voivat olla päivän turvallisimmat, vaikkei se hänen käytöksestään aina ilmenisikään. Jos kuitenkin kinastellaan vain siitä, että oliko jossain nyt yksi tunti liian vähän matematiikan opetusta tai oliko joku luokkatila avaruudessaan toimimaton, niin unohdetaan pahemman kerran hyvän oppimisen edellytykset. Kun elämän perusasiat - uni, liikunta, ravinto, yhteisöön kuuluminen ja muut rutiinit - ovat kunnossa, saadaan opetuksesta ulosmitattua paras mahdollinen tulos sekä yksilö- että yhteiskuntatasolla.

Näin ollen poiminkin teille nyt hieman otteita WHO:n koululaiskyselyistä sekä THL:n kouluterveyskyselyistä. Vaikka nykyisin tusinassa on kolmetoista intellektuellia, joiden mukaan maailma on nykyisin kaikissa asioissa parempi kuin ennen, niin onnistuin silti löytämään joitakin käppyröitä, jotka ova tätä ajattelua vastaan ja hieman karmivat ainakin omaa selkäpiitäni.

Tyytyväisyys elämään on laskussa ja samoin koettu terveydentila, ahdistus ja alakuloisuus näyttävät lisääntyvän:

Elintavoissa olisi parantamisen varaa:

Koulutyöt kuormittaa:

Sosiaalisen median riskikäyttö:

Myönnän tehneeni aikamoista kirsikanpoimintaa. Esimerkiksi päihteiden käyttö on ollut viimeisten vuosikymmenien aikana trendinomaisessa laskussa (kuten erityisesti THL:n graafeista ilmenee), joskin WHO:n kyselyssä trendi olisi ainakin joidenkin päihteiden osalta huolestuttavasti kääntymässä taas kasvuun. Jätin kyllä tasapuolisuuden nimissä pois myös käppyröitä, joiden mukaan yhä useampi nuori laiminlyö ehkäisyn tai ei edes tiedä, että oliko sellaista edellisessä yhdynnässä käytössä tai ei.

Jos haluat katsoa koko aineiston, niin tässä linkit:

Oletteko kanssani samoilla linjoilla, että elintavoissa on saatava aikaan parannusta jos aiotaan koulumenestystä yhteiskunnan tasolla kohentaa? Ja jos olette, niin millä ihmeellä näihin asioihin sitä parannusta saataisiin?

27 tykkäystä

Se on selvää että lasten fyysinen kunto, ym. hyvälaatuisen elämän perusfundamentit ovat heikentyneet. Mielenkiintoista olisi mielestäni miettiä syitä sen taustalla. Se onkin aika monisyinen vyyhti.

2 tykkäystä

Erittäin hyvä poiminta. Esimerkkinä sellaisesta asiasta, joka vaikuttaa vahvasti koulunkäyntiin, mutta jolle minä en voi opettajana mitään on lapsen vireystila: itselläni on tällä hetkellä luokka, jossa joka maanantai monta oppilasta on aivan “sekaisin”. Olen oppilailta viikonlopun kuulumisia kysellessäni saanut selville muun muassa, että eräs poika pelaa usein sunnuntaina jopa 12 tuntia! Ja menee nukkumaan n. puolenyön aikoihin, vaikka seuraavana päivänä on koulua. Tietääkseni kotona ei ole varsinaisesti mitään suurempia ongelmia, mutta rajoja ei nähtävästi aseteta lainkaan. Ei ihme että oppiminen kyseisellä herralla vähän tökkii, nimenomaan siksi että oikein jakseta keskittyä.

Tämä oli vain yksi esimerkki joka tuli mieleeni aiheeseen liittyen. Tässä oli kyse viidennen luokan oppilaista.

7 tykkäystä

Tuohon iltapulun uutiseen jokunen kommentti. Viimeisin toisen asteen uudistus lähti siitä, että opiskelijat itseohjautuisivat opinnoissaan. Toteutuiko? Ei ainakaan siinä mitassa kuin suunniteltiin.
Asia on monimutkainen. Minullakin on oppilaita, joille riittää kun annan suuntaviivat. He itse etsivät harjoittelupaikkansa- sivumennen sanoen tämä on mielestäni oikea tapa- vaikea minun on kenenkään puolesta puhua. Heidän opintonsa etenevät- opetuksesta huolimatta.
Minulla on myös oppilaita, joiden ujous, pelkotilat, sosiaaliset rajoitteet, puutteellinen elämänhallinta ym vaativat tukeani. Tukea saa mutta varsin usein sitä ei ‘kehdata’ ottaa vastaan. Tämä sitten helposti kääntyy siihen, että kotona kerrotaan ettei asiat etene. Yhteydenotto yrityksiin ja kontakti ihmisiin voi- uskokaa tai älkää- olla täysin ylivoimainen tehtävä.
Tilanteita on tasan yhtä monta kuin opiskelijoitakin. Tämän hetken päällimmäinen haaste on, ettei harjoittelupaikkoja oikein löydy. Yrityksissä on kovin hiljaista.

4 tykkäystä

"Insinööriopintojen matematiikasta ja fysiikasta voi suoriutua päivässä, vaikka osaaminen olisi alakoulutasoa. Osan kursseista voi läpäistä jopa lukematta kysymyksiä.

Insinöörikoulutuksen matematiikan ja fysiikan kehnosta opiskelusta on syntynyt häly. Romahtaneesta osaamisesta syytetään tekoälyä ja helpotnopat.fi-nimistä verkkosivua".

Jos haluaisi insinööriksi kouluttautua niin nyt se olisi helppoa.

7 tykkäystä

Koulunkäyntiä vantaalaisittain:

4 tykkäystä

Kristilliset koulut nostavat suosiotaan https://yle.fi/a/74-20079306

Itse olen kirkosta eronnut, mutta mietin omalle lapselleni turvallista koulutaipaleen alkua. Teini-ikäisenä sitten ehtii tutustua monikulttuurisuuteen ja sateenkaari-ideologiaan, sekä voi lähteä omaa identiteettiään luomaan sellaiseksi kuin haluaa ja uskonnollisuuden osalta saa myös tehdä täysin omat valintansa. Vanhempana hyväksyn lapseni täysin vaikka tulisi millainen.

Kristilliseen kouluun lapseni laittamisen syynä ei siis olisi, että haluaisin kasvattaa lapsen selllaiseksi kuin itse haluan. Haluan vain turvallisen ja vakaan pohjan koulutaipaleen alkukehitykselle ja tavallinen perussuomalainen koulujärjestelmä on testattu ja todettu toimivaksi, toisin kuin nykyinen koulumaailma. Koska muunlaista yksityiskoulua ei vielä ole tarjolla, niin kristillinen koulu on hyvä vaihtoehto. Muslimeita kun ei kristilliseen kouluun ole tulossa.
Tulevaisuudessa yksityiskoulut yleistynevät, kun keskiluokkainen kantaväestö haluaa laittaa lapsensa suomalaiseen kouluun.

9 tykkäystä

Kristinusko, tuo parempi aivopesu. Monikulttuurisuudelta ja sateenkaari ihmisiltä suojellaan mahollisimman pitkään mutta uskontoa voi pakottaa kehittyvälle vaikutteille herkässä lapsuusiässä?

Yksityiskoulujen lisääntymisestä olen kyllä samaa mieltä valitettavasti. Niillä saadaan mukavasti suomi entistä polarisoituneemmaksi, mutta sehän ei haittaa niinkauan kun itse kuuluu voittajiin.

7 tykkäystä

Ei kai tässä mitään moraalista velvollisuutta ole alentaa itseänsä? Totta kai parempaan pitää pyrkiä kokoajan. Hienoa että yksilöt ottavat ohjat käsiinsä, kun ei se julkisilta onnistu.

16 tykkäystä

Tilausta olisi myös tasoryhmille, joihin julkinen valtiovalta ei pysty. Opetusministeriöön on tehty niin tukevat vasemmistolaiset betonivalut, joiden purkaminen kestäisi liian kauan. Nopeampi on pykäistä yksityiskouluja pystyyn ja järjestää niissä kunkin yksilön taitoja ruokkivaa opetusta.

Tasoryhmät olisivat myös opettajille mieluisia, kun tietäisi ennakkoon, että nyt on motivoituneiden ja oppivaisten tunti edessä, eikä aikaa menee rauhoitteluun ja koulukirjojen etsimiseen. Vilkkaimpien yksilöiden tunnilla ei olisi niin kiire varsinaiseen opetukseen, kun tietää aineksen olevan lahjakkaampaa muissa elämän osa-alueilla. Näille vilkkaimmillekin on paikkansa tässä yhteiskunnassa, mutta ei ehkä paras tie heillekään ole antaa häiritä matematiikan tunnilla siitä kiinnostuneita

Nykyinen tasapäistetty malli haittaa oppilaiden lisäksi opettajia, jonka perinteinen ja hyvä maine haluttuna työpaikkana on kärsinyt

1 tykkäys

Suhtaudun tasoryhmiin melkoisella varauksella. Olin itse alakoulussa aivan surkea, yläkoulussa ok, ja lukiossa vuosikurssin top 3:ssa. Yliopistossa olin sitten taas keskikastia. En usko että olisin pärjännyt elämässä näin hyvin, jos minut olisi lokeroitu alakoulumenestyksen perusteella. Jokin jako “normaalisti pärjääviin” ja “paljon tukea tarvitseviin” oppilaisiin olisi kyllä hyvä.

3 tykkäystä

Monen opettajan olen kuullut haikailevan “tarkkisluokkaa” takaisin, jotta yhden tai muutaman oppilaan häiriökäyttäytyminen ei vaikuttaisi oppimiseen koko ryhmän tasolla.

16 tykkäystä

Keskustelin ammatillisen opettajan kanssa suomen heikentyvistä oppimistuloksista. Hän piti syynä elintason nousua. Osalle porukkaa motivaatiota voi olla vaikeampaa löytää, jos tottuu jo lapsena saamaan asiat helpommalla, kuin ennen vanhaan. Samaa olen miettinyt itsekin. Opettajan mielipide vahvisti käsitystä, että ajatus ei ole ihan tuulesta temmattu.

3 tykkäystä

Tämä tulee jo lähitulevaisuudessa korjaantumaan. Suomen hyvä elintaso seisoo tyhjän päällä.

Nykyinen nuorisukupolvi putoaa pahaan loukkuun. He saivat annettuna kehittyneen Suomen.

15 tykkäystä

Tämä osuu naulan kantaan. Puutetta ja kurjuutta ei ole siinä määrin kuin ennen. Tämä on tietty hyvä mutta kääntöpuoli on laiskistuminen ja hällä väliä-asenne. Amisopena pakko todeta, että välillä tekee tiukkaa ymmärtää menoa. Esimerkiksi aikakäsitys; monilla nuorilla on vain tämä hetki ja tämä päivä. Käsitys ensi viikosta tai seuraavasta kuukaudesta yms on täysin kateissa. Lisäksi enenevässä määrin asenne on ‘minä, mulle, nyt, heti’. Tervetuloa/menoa työelämään ja aikuisuuteen.

12 tykkäystä

Melkein kaikessa on jotain hyvää ja jotain huonoa. Taitaa päteä elintasoonkin juuri tuolla tavalla. Elintaso voi tehdä elämästä jollain tasolla “helpompaa” tai “parempaa”, mutta se ei välttämättä tee ihmisistä helpompia tai parempia. :thinking: Motivaatiota ja asennetta on vaikeaa opettaa. Jokaisen pitää löytää se viime kädessä itsestään.

Mun mielestä koulukiusaaminen, joka on iänikuinen ongelma, on vähän samanlainen juttu. Kaikkea pahaa oloa, mitä ihmisenä olemiseen aina enemmän tai vähemmän kuuluu, ei voi mitenkään kokonaan poistaa. Vaikeita hetkiä tulee ja nuoruus ei todellakaan ole aina helppoa aikaa. Jokainen tekee valinnan, purkaako pahan olon toisiin ihmisiin, vai yrittääkö käsitellä sen jotenkin rakentavammin. Varmasti kaikki tietää että kaikki henkinen tai fyysinen väkivalta on väärin. Vastuullisuus vaatii asennetta, varsinkin silloin kun itsellä on vaikeaa. Parhaimmillaan omat vaikeudet tekee kypsemmäksi ja lisää myös empatiaa itseä ja toisia kohtaan.

2 tykkäystä