Pilkunviilaus-, kielenhuolto- ja oikeinkirjoitusketju

Tarkoitus ei ole ollut piikitellä ketään.
Vaikka sitä itseäni kohtaan vastineessa sainkin.
Toki myönnän näppäilyvirheeni, josta sain jo
huutia.
Toki viestissäni on edelleen toinenkin näppäilyvirhe, mutta olkoot.

Ps. Voi olla useampiakin.
Mutta tekemällä oppii.

2 tykkäystä

Keskustelu oikeinkirjoituksen tarpeellisuudesta on ihan validi. Tiedän, että ala-asteellakaan kaikki opettajat eivät enää vaadi isoja alkukirjaimia tai pisteitä. Nämä ovat tietysti vain yksittäisiä anekdootteja.

Itse työskentelin monta kesää teinien kanssa eräällä maalaispaikkakunnalla. Isolla osalla sadoista ja sadoista teineistä oli aivan luokaton käsiala. Kaikki oli tikkukirjaimilla ja kirjoitettuna miten sattuu paperille. Lopputulos oli enemmän piirtämistä kuin kirjoittamista. Ensimmäisinä vuosina yritin päätellä, mitä paperissa oikein lukee, mutta myöhemmin tajusin vaihtaa linjaa.

Palautin paperit saman tien ja sanoin, että sen sijaan että yritän arvailla, mitä siinä lukee, kirjoita miten ihmiset kirjoittaa (huumorilla). Opetin isot alkukirjaimet, ja että tekstin tulee mennä riveittäin. Yhdellä huomautuksella kaikki alkoivat aina kirjoittamaan niin, että siitä sai selvää. Paikallisessa koulussa sitä ei selvästi koskaan vaadittu.

Nykyään kaikki olennainen teksti kirjoitetaan tietokoneella, ja maailma on täynnä hyviä oikolukuohjelmia. Hyvällä käsialalla ei ole enää mitään merkitystä, eikä ole välttämättä pian oikeinkirjoituksellakaan.

2 tykkäystä

Tätä hain ketjun avauksella ja oikeinkirjoitusta saattaa tarvita myöhemmin enemmän, kuin osasi odottaa.

@OldFeki kertoman esimerkin mukaisesti, itse olen saanut palautetta nopeasta kokonaisuuksien hahmottamisesta ja kiteytyksen taidosta verbaalisesti. Kun nykyisessä työssäni minun tarvitsi kirjoittaa jonkin verran dokumentteja ja ohjeistuksia, huomattiin, että ne sisälsivät järjettömän määrän kirjoitusvirheitä, turhia täytesanoja sekä lauserakenteita, joita oli jonkin verran haastava hahmottaa. Noin vuoden verran oikoluimmesekä korjasimme niitä kollegani kanssa, jolloin hahmotin paremmin kirjoittamisen tärkeyden. Matka jatkuu ja tässäkään ketjussa ei tosiaan ole tavoite, että äidinkielen maisterit korjaa esseen omaisesti lauserakenteita.

Uskon, että tämä tulee olemaan myös foorumin laadulle yleishyödyllinen ketju, mutta aikahan sen näyttää. Nyt vaan pohjustuksen jälkeen odotamme mielenkiinnolla, minkälaisia keskusteluita taivutuksiin ym. liittyen tänne alkaa ilmaantumaan.

E. Aloin hahmottaa → hahmotin ja lisätty pari pilkkua ja pistettä :rofl:

8 tykkäystä

Moni uusi mahdollisuus elämässä saattaa olla kiinni kyvystä tuottaa oikeinkirjoitettua tekstiä. Sitä ei voi kiistää. Olen itsekin aikoinaan käyttänyt kolleegoita oikolukemiseen, jossa pitää ymmärtää myös tekstin sisältö. Ja samanlaiset palvelukset ovat toimineet myös toiseen suuntaan.

Yllä ylistämäni esimies siirtyi muuten toisen globaalin yrityksen palvelukseen, jossa lähikollegat eivät olleet suomalaisia ja työkielenä oli pelkästään englanti. Täytyy myöntää, että en tiedä lukihäiriöstä paljoa, mutta tälle suomen kielen kirjoittamisen kanssa kamppailleelle työkaverilleni englanti ei tuottanut samanlaisia ongelmia.

3 tykkäystä

Twitterissä :grin:

“Kerro väite, mikä ei pidä paikkaansa.”

“käytät mikä-relatiivipronominia oikein tuossa twiitissäsi”

Kielitoimiston ohjepankista:

“Joka” on tavallinen silloin, kun viittauskohde edeltävässä lauseessa on konkreettinen, tarkkarajainen, täsmennetty (Hän on ihminen, jonka seurassa on hyvä olla)

“Mikä” on tavallinen silloin, kun viittauskohteena on abstrakti asia (esim. aurinko paistaa, mikä on mukavaa)

10 tykkäystä

:blush: Meillä viestinnän ihmiset suositteli maksimissaan noin 13 sanan lauseita. En tiedä, onko tuo joku tutkittu asia tai alan yleinen ohjesääntö.

E: Kirjoitetaanko tuo monikon yhteydessä suositteli vai suosittelivat? Hän suositteli, he suosittelivat mutta ihmiset suositteli… …vat?

2 tykkäystä

Meillä viestintä suositteli. Meillä viestinnän ihmiset suosittelivat. Ihan normaalisti siis yksikkö tai monikko riippuen siitä, miten määrittelet tekijän.

2 tykkäystä

Kieli kehittyy koko ajan. Minun suosikkejani ovat teinit, jotka taidokkaasti ovat onnistuneet korvaamaan pilkun vi***la :cowboy_hat_face:

4 tykkäystä

Tästä tulee mieleen, miten taas toisaalla kirjoitetussa tekstissä jotkut ovat ryhtyneet kirjoittamaan virkkeen viimeisen välimerkin auki tällä lailla. Piste. Epävarmuuttaanko vai jostain muusta syystä?

1 tykkäys

Kaippa sitä yritetään käyttää korostuskeinona, kuten puhuttaessa “ja minähän lähden ja piste”. Ei kyllä tekstissä toimi senkään vertaa…

Edit. Totta, se on kaipa

Ei tuo kirjoittaminen helppoa ole. Itsekin huomaan kuinka lauserakenne on todella kömpelö, mutta taito ei kuitenkaan tahdo riittää korjaamiseen tai sitä saa mietiskellä pitkään. Kaikki kaksoispisteet, puolipisteet ym olen suosiolla jättänyt pois, koska ei tietoa mihin ne varmuudella pitäisi kirjoittaa

Välillä olisi mukavempi kirjoitella pitempiäkin juttuja, mutta punainen lanka katoaa hyvin nopeasti ja tekstistä tulee niin sekavaa, ettei sitä enää oikein kehtaa edes julkaista

2 tykkäystä

Mukavampi :kissing_heart:

Samaa mieltä. Usein muokkaan viestiä useasti, tai ennen lähettämistä poistan sen :grin:

1 tykkäys

Tuli muuten mieleen, että olisiko ketjulle parempi nimi “Kielenhuolto- ja oikeinkirjoitusketju”. Pilkunviilaus on toki humoristinen ilmaisu, mutta siitäkin kyllä joku herneen nenään voi ottaa sille päälle sattuessaan :slight_smile: . Lisäksi se voi tahtomattaan antaa väärän käsityksen ketjun olemassaolon tarkoituksesta.

Tämä nyt oli vain tällainen subjektiivinen huomio, jolle kukaan muu ei välttämättä ajatustakaan uhraa :slight_smile: .

Lisäys: Pitääkö lause muuten päättää pisteeseen hymiöstä huolimatta, menipäs vaikeaksi :slight_smile: !?

5 tykkäystä

Merkityksetön asia ainakin minulle, mutta ”kaipa” kirjoitetaan näin, vastoin lausumista. Samoin ”itsekin” useimmat kirjoittavat ”itsekkin”, sinänsä luontevaa kun suomalaiset ovat tottuneet kirjoittamaan juuri kuten lausutaan. Enpä ihmettelisi jos nuo tuplakonsonanttiversiot jossain vaiheessa hyväksytään kirjakieleen samoin kuin ”alkaa tekemään”.

1 tykkäys

Kiinnostava kysymys! Itse sanoisin, että pitää, jos hymiö on tekstiä metatasolla tukeva kuvitus, kuten se usein on. Tai vaikka hymiötä pitäisi hieroglyfinä, normaalit välimerkit ovat silloinkin paikallaan selkeyden vuoksi. Sen sijaan, jos lause muodostuu pelkistä hymiöistä, piste tuntuu oudolta.

Mutta juu. Olen kyllä samaa mieltä, että hyvä kirjoitusasu on eräänlainen statussymboli, vaikka ehkä sen arvostus ei ihan samaa tasoa ole kuin joskus aikanaan. Toimittajilla ja journalismin ammattilaisillakin se on tätä nykyä hakusessa

Itselleni ihan sama miten muut kirjoittavat. Sijoitusfoorumilla kun ollaan niin hyvä vielä muistuttaa, että ollaksesi hyvä sijoittaja ei tarvitse olla mikään agricola

5 tykkäystä

Kuten ehkä joku huomasi, muokkailin hieman tekstiäni, kyllä tuo huuto- ja kysymysmerkki tuonne viimeiseen lauseeseen ainakin kuulunee. Pelkkä piste vaan visuaalisesti näyttää minun silmiini hieman hassulta hymiön perässä. Lisäksi se vaatii ylimääräisen välilyönnin tai hymiö menee pilalle.

Lisäys: Tämä kyllä oli malliesimerkki pilkun- tai paremminkin pisteenviilauksesta :slight_smile: .

2 tykkäystä

Juuri näin, yksittäiset virheet ei merkkaa mitään ja itsekin harkitsin pitkään, korjaanko tuota yksittäistä sanaa. Oli vain herkullinen esimerkki puhekieleen juurtuneesta taivutusmuodosta. Kiitos tykkäyksestä, kivi vierähti sydämeltäni :grin:

Mutta en todellakaan ala linkittämään tänne jokaista pieni lapsusta, enkä usko että ketju sellaiseksi muotoutuu.

3 tykkäystä

Laita se hymiö pisteen perään. :upside_down_face:

4 tykkäystä

Kyseessä on rajageminaatio. Sanaparin, yhdyssanan tai liitepartikkelin ensimmäisen kirjaimen ollessa konsonantti se kahdentuu. Siis puheessa.

Vaatekkaappi, taidemmaalari, meneppois.

Hyppään köyden jatkoksi, jos nämä vielä hyväksytään kirjakieleen.

14 tykkäystä