Pilkunviilaus-, kielenhuolto- ja oikeinkirjoitusketju

Nalle onkin suomenkielinen sana, drone ei.

3 tykkäystä

Ei lähtöjään mutta nykyään on ja se taipuu niin kuin monet muutkin suomenkieliset e-loppuiset sanat.

Niin se kieli elää ja muuttuu. Jokaisella meillä on varmaan mielipide siitä, mitkä sanat ovat hyvää suomea ja mitkä eivät riippuen siitä, mihin sanoihin olemme itse tottuneet.

2 tykkäystä

Kyllähän tässä aikamoiseen suonsilmään astutaan; autojen vai autoiden. En suostu siihen siihen että droonin suhteen kyseessä olisi tottumus. Jokin vokaalien kieliopillinen leikki tässä on menossa.

Nyt lähdet mielestäni suotta metsään haukkumaan väärää puuta. Olen samaa mieltä, että drooni on suositeltava muoto, mutta dronen taivutus kyllä vertautuu esim. nalleen, ja Kielitoimiston sanakirja hyväksyy molemmat muodot:

Knoppina voi mainita, että teoriassa mahdollinen monikon genetiivi on myös dronein. Moinen muoto toki sopinee korkeintaan leikilliseksi kikkailuksi.

1 tykkäys

Näin se sitten on , mutta se kuulostaa epäsuomelta ja on huono tapa käyttää kieltä. Hau, olen haukkunut.

2 tykkäystä

Koko drooni-sana on suomelle vieras. Kieleemme ei kuulu konsonanttiyhtämällä alkavia sanoja, paitsi tietysti lainasanoja. Ihmettelen, miksi kielitoimisto ei suosittele lennokki-sanaa. Tietysti droonin voisi suomalaistaa rooniksi.

3 tykkäystä

Täten ehdotan droonin olevan tästä lähtien suomeksi kuhnuri!

5 tykkäystä

Eikö sittenkin helikopterinen, niin saadaan tämä unohdettu deminutiivi käyttöön? :face_with_hand_over_mouth:

https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kielitiede:deminutiivi

2 tykkäystä

Tässä ketjussa on odotettava tunnin viestien välillä.
Oikein kirjoitettuna:
Tässä ketjussa on odotettava tunti viestien välillä.

8 tykkäystä

Mitäköhän käännösohjelmaa Foorumin alusta mahtaa käyttää… :thinking: On tällaisia muitakin tullut aiemmin vastaan.

No… kyllä Foorumin alusta osaa paremmin äidinkieltä kuin minä. :sweat_smile:

Kerran aloin odottelemaan, mutta oli sittenkin pakko käydä vessassa. :grinning: :wink:
Korjaamasi ehdotus on inhimillisempi… :+1:

2 tykkäystä

Pyysin joululahjaksi dosenttia.

Äiti vastasi:
Dosenttia emme varmaan saa tulemaan meille, mutta dosetti on eri juttu.

Olen useamman kerran leikitellyt näillä sanoilla ja nyt itselleni kävi näin. :smiley:

4 tykkäystä

Joululahjoja toivotaan :wink:

1 tykkäys

Pressanvaalit keskustelun ohje “Tässä ketjussa on odotettava 15 minuutin viestien välillä.”

Voisiko joku Pilkunviilaus-, kiel… -ketjun aktiiveista korjata tuon ohjeen. Kiitos.

Samalla voisi korjata myös Poitiikkanurkkauksen ohjeen.

2 tykkäystä

Jep!

Noita tekstejä me ei päästä muokkaamaan tai kirjoittamaan… :slight_smile:

Ellei joku Discoursen ihminen pääse korjailemaan tai joku jolla on laajat oikeudet tähän Foorumialustaan.

Voisin kysyä, jos tolle vois tehä jotain. :muscle:

Tästä saisi sanakirjafriikeille kovan paketin pukin lahjasäkkiin.

2 tykkäystä

“Korot ovat paljon korkeammalla, kuin vuonna 2021.”

Kuin-sanan eteen ei tässä kuulu pilkku. Tämä virhe on viime aikoina yleistynyt.

Pitäisi kirjoittaa näin:

“Korot ovat paljon korkeammalla kuin vuonna 2021.”

13 tykkäystä

image

Mitäs mieltä pilkunviilaajatoverit ovat?

2 tykkäystä

Sitä mieltä että suitsuttaminen on hehkuttamista eikä oikein istu tuohon lauseeseen? Voisi olla mieluummin vaikka Nordea hellii omistajiaan…

Nyt kun @JHeiskanen aloitit, niin muuten erittäin eheässä kielessäsi toistuu yksi virhe silloin tällöin: kirjoitat joka sellaisiin viittauksiin joissa kuuluisi olla mikä. Joka viittaa vain viimeiseen sanaan, mikä taas laajemmin koko pilkkua edeltävään virkkeeseen/sisältöön :wink:

E. Korjattu, muistin että Heiskanen olisi aikanaan aloittanut ketjun mutta näin ei ollutkaan.

5 tykkäystä

Puutut merkittävään puutteeseen. Kielenkäyttäjät eivät hallitse relatiivipronominin käyttöä. Joka ei sovi joka paikkaan. Vain sanakorrelaattiin. Lausekorrelaattiin viittaa mikä, samoin kuin superlatiiviin esim. Se oli paras ostos, minkä olen tehnyt. Samoin, jos korrelaattina on pronomimi kaikki, esim. Kerro kaikki, mitä tiedät. (Kuten minä tässä.)

7 tykkäystä