Plug Power ($PLUG)

Mä olin jotenkin missannut tän uutisen ihan täysin, luin vaan nuo sun spekuloinnit! Tuossa @Alan_Cali laittoikin toisen uutisen aiheesta.

Jos tuota SK-Group&Geely yhteistyötä miettii, niin eiköhän Plug tuossa kuviossa ole melko isolla todennäköisyydellä.

Laitetaan vielä Plugin sivuilta tämä aiheeseen liittyen.

What markets will the JV be targeting? What is the market entry strategy?

The JV will focus on near-term opportunities in South Korea, taking advantage of captive applications with SK, and establish local support capability and services in the region. Additionally, we believe that there are significant expansion opportunities in China, Vietnam and other Asian markets.

10 tykkäystä

Välillä lueskelen mitä tekoäly tai maksetut Googlen uutislinkit tarjoaa. Tässä viime päivinä selkeästi alkanut tulla jotenkin enempi negatiivista tarjontaa. Jotenkin foliohattu alkaa kiristää tässä WSB härdellin ympärillä… Joskus aiemmin on tarjonnut uutisia myös räjähtelevistä Tesloista…:joy:

Edellinenkin tarjonta oli se missä asiantuntevasti perusteltiin ettei vedyllä voi olla tulevaisuutta, koska fysiikan lait…

Tuossa kuiten tämän kertainen tarjonta plugin osalta:

1 tykkäys

Tuo Jaskan kommentti on heinäkuulta, mutta PLUGin markkina-arvo nyt viisinkertainen vrt. 2000 kuplassa. Tosin EV/Sales on nyt “vain” 100x, kun se noilla luvuilla oli vuonna 2000 750x.

Olen itse semipihalla vetyosakkeista mutta tämä tuntuu olevan vetykaartin kruununjalokivi.

Kun katson ennusteita, jotka ovat käsittääkseni yli yhtiön omien 2024 tavoitteiden, minulla heräsi muutamia kysymyksiä joihin toivon että kokeneemmat voivat vastata (toivottavasti näistä on iloa myös PLUGilaisille).

a) Tuolla 2024 ennusteissa yhtiön käyttökatemarginaali on 20 %. Mikä on pidemmän aikavälin kannattavuuspotentiaali?

b) Yhtiöllä on käsittääkseni jatkuvaa liikevaihtoa. Mikä on sen osuus, ja marginaalit?

c) Mikä on yhtiön liikevaihtopotentiaali, sanotaan 2030?

d) Onko yhtiöllä kestäviä kilpailuetuja joita on vaikea murtaa, ja jos on niin mitä ne ovat?

d) Miksi osake olisi hyvä sijoitus, kun markkina-arvo on nyt 31 miljardia dollaria?

45 tykkäystä

Odotan jo mielenkiinnolla. Verneri, yhtiöhän on tänäkin vuonna myynyt veytrukkien lisäksi miljoonia osakkeita ja saanut lähes 6 miljardia käteistä, siinä on marginaalit kohdillaan.

Olettaisin, että case perustuisi polttokennojen lisäksi etenkin muuhun liiketoimintaan, vety asemat, vedyn myynti ja elektrolyyserikauppaus.

Jouduin jo itse hyppäämään kyydistä tosin pois, mutta varmaan tuolle arvostukselle pitäisi arvata jonnekin 2030 ja sen jälkeen isoa asemaan ajoneuvoissa, ja vedyn tuotannossa ja myynnissä ja kaikessa muussakin?

Case nikolaHan esim perustui pääasiassa vety verkoston ja polttoaineen myyntiin +rekat.

Teoriassa plugilla on koko vertikaali hallussa, elektrolyysi, asemat, tuotteet.

Mahtava kysymys Verneri! Tykkään.

Tulevaisuus on 2030-2050 luvuilla! Kyllä kärsivällinen sijoittaja jaksaa katsoa pari vuosikymmentä eteenpäin? :heart:

7 tykkäystä

Hetkinen, osakemyynneissähän raha liikkuu omistajilta yhtiöille? Se ei ole liiketoimintaa. :wink: Vaikka yhtiö on eittämättä hyödyntänyt mahtavasti kuuman kysynnän ja tuon rahoituksen turvin kelpaa rakentaa liiketoimintaa. On myös hyvä muistaa, että osakeannit dilutoi osakekantaa ja siten nykyomistajien osuutta tulevaisuuden kassavirroista.

Kiitos se on minun työ. <3

8 tykkäystä

Minäkin oon parempi kysymään kysymyksiä kuin vastaamaan niihin :wink:.
Onneksi on minua parempia sijoittajia jotka osaa usein vastata!

3 tykkäystä

Erinomaisia kysymyksiä. Tälläistä keskustelua toivoisi olevan enemmänkin ketjussa! Nopeita vastauksia.

Vuoden 2024 tavotteista tuorein nosto oli tämä: " Additionally, the Company is increasing the 2024 gross billings target by more than 40% to $1.7B."

Tähän saatiin tarkennusta vielä analyst day Q&A:ssa. Alla lainaus scriptistä.

Jed Dorsheimer
Good. So first question Andy, I was wondering if you could just address a slight nuance in terms of wording, in the use of billings in terms of not necessarily for 2021 but in terms of the 2024. So my understanding is…

Andy Marsh
Yes, that’s actually a real good point Jed. I’m pretty comfortable calling it out, it’s traditional revenue"

Tämä taitaa edelleen pitää kutinsa näiden osalta.
"…operating income margin to 17% and adjusted EBITDA margin to 20%. "

a) Tuskin em. mainittujen lukujen osalta parempaan päästään.

b) Tästä saanee jotain infoa (Q3/2020)

c) Jotain arvioita voinee antaa tämän perusteella?


CAGR 50 → 2030 olisi siellä 20mrd$?
CAGR 40-> 2030 olisi isellä 13mrd$?

Plugin omat arvion on muuttunut vuoden 2019-> 2021 aika välillä 2024 osalta 1mrd$-> 1,7mrd$ joten nämä ovat enemmän arvauksia kuin arvioita! (Esimerkiksi nyt yrityksen 2024 arvio ei sisällä tuoretta Renault JV:tä ollenkaan).

d) Tarviiko tähän vastata? Moneen kertaan itsekkin maininnut, että arvostus on melkoisen posketon, potentiaalista huolimatta. Pitää uskoa melko vahvasti yrityksen jatkavan järkyttävää kasvua (ja ylittävän v*tusti yhtiön omat ennusteet)

Toisaalta, mikäli keskihinta on alhainen ja pyörii vaikkapa alle 10$ tienoilla onko syytä koko positiota myydä pois kun katsoo viimeisen vuoden aikana tapahtunutta uutisvirtaa yhtiöstä ja sen tekemistä järjestelyistä/ostoista?

Tuli vähän kökkelö vastaus erinomaisiin kysymyksiin puhelimella, mutta onpahan jotain!

Edit: Bullerolasit päähän niin voi hekumoida kalsarit märkänä jonkinlaista johtavaa vetytoimijaa maailmanlaajuisesti vuonna 2030 ja arvostus voisi olla jotenkin perusteltu (no ei siltikään ole)

24 tykkäystä

Sen kummemmin Plugiin ottamatta kantaa muuta kuin että lujaa menee ja kurssi todistaa sen. Mutta vähän kokonais kuvasta että ei pääse unohtumaan… lukujen kautta vaikken minä niistä mitään ymmärrä :slightly_smiling_face:.
Ballard Power myynti 106,3 miljoonaa USD, NEL noin 63 miljoonaa USD,Plug power 230 miljoonaa USD eli nämä 3 yhteensä noin 400miljoonaa USD vuonna 2019!!! No sitten se asia. Linde samaan aikaan yksistään vetyjaoston myynti 2 miljardia USD. Mittasuhteet vähän toista kaliperia ja jännä nähdä jatkossa mitä tämä mammutti tekee :wink:

13 tykkäystä

Hyviä kysymyksiä tosiaan ja herätti ajattelemaan asiaa kyllä objektiivisemmin. Olenko kuitenkin rakastunut osakkeeseen, vaikka olenkin yrittänyt pitää järjen päässä? Olen kevennyllyt vain vähän, ehkä sitä voisi tehdä lisää…

Plugiin liittyy kuitenkin paljon positiivisia kysymysmerkkejä, esim. mitä kaikkea tuolla kassassa olevalla rahalla tehdään? Meneekö se infran rakentamiseen vai tuleeko yritysostoja? Nämä voivat vaikuttaa tulokseenkin ainakin jonkin verran.
Lisäksi yritys tuntuu olevan nykyään aika konservatiivinen ennusteissaan, ehkä tulokset ovat huomattavasti kovemmat jo tuolloin 2024. Ja saa kyllä näillä arvostuksilla ollakin!:sweat_smile:

Kiitoksia taas kerran kaikille asiaa pohtineille, taas sain ajattelimisen aihetta. Kohta sitä kyllä tuntuu olevan jo liikaa…

3 tykkäystä

Kiitos. :sweat_smile:

Aika harva firma kasvaa 40-50 % per annum monta vuotta putkeen, etenkään jos kyseessä on fyysisiä asioita mitä myydään ja Plugin käsittääkseni ovat (investoinnit tuotantolaitoksiin, materiaalit yms. kanssa pitää olla massiivisia).

Onko tuohon a) tai b) kohtiin kenelläkään tarkempaa käryä? Onko tuo yhtiön tavoite tosiaan 17-20 %?

Siihen riippuu paljon Plugin hinnoitteluvoima, onko sitä? Onko tuo 20 % käyttökate ”maksimi”? Jos on, saa Plug vääntää melkoisia liikevaihtokuormia vuositasolla jotta nykyinen arvostus olisi perusteltu, sitten joskus kymmenen vuoden päästä.

Esim. nyrkkisääntönä voisi heittää, että monesti firmat treidaa n. 10-12x EV/Käyttökate. Jos käyttökate % olisi 20, olisi teknosijoittajille tutumpi EV/Sales n. 2x.

Nyt se on siis 100x. EV/Sales siis. 100x.

Niin jos liikevaihto 2030 olisi tuon 20 miljardia, voisi yritysarvo olla 40 miljardia? 10 miljardia nykyarvoon, CAGR taitaa jäädä melko matalaksi.

Nämä siis leveällä pensselillä. Kuinka todennäköistä on, että 20 miljardin liikevaihto on tosiasia kymmenen vuoden päästä? Onko tämä sellainen ala, missä kilpailu ei syö lopulta marginaaleja?

En halua vihjata, että nykyomistajat saattavat istua kuin vetyilmalaiva Hindenburgin kyydissä tulitikkuja rapsutellen mutta nykyinen arvostus kieltämättä herättää kysymyksiä, vaikka eittämättä ajureita löytyy. Ja toivon luonnollisesti parasta yhtiölle, mietin lähinnä osakkeen arvostusta ja onko nykyhinnalla sijoittavalle kyseessä niin houkutteleva tarjous, kuin mitä kesällä mukaan lähteneille.

18 tykkäystä

Vernerin tupla D kyssäri varmaan sekoitti sen verran että Jaska unohti vastata tuohon kestäviin kilpailuetuihin. Itsekin niistä haluaisin kuulla.

4 tykkäystä

Tähän unohtui vastata. Omasta mielestä Plugissa on avainasemassa se, että se pystyy tarjoamaan esimerkiksi Amazonille logistiikkapuolella varsinaisen tuotteen eli polttokennolla toimivan trukin, polttokenno trukkiin liittyvän infran eli tankkausasemat ja tähän liittyvät asiat sekä itse vielä polttoaineen eli vedyn.

Plugi on melko hyvin saanut tankkausinfraa esimerkiksi Amazonin logistiikka keskuksiin. Jos miettii näitä Hubeina, niin olisi loogista, että seuraava liike Amazonilla olisi vihreyttää hubien välinen logistiikka → lisätään vetyasemien kapasiteettiä, jotta ne pystyvät palvelemaan myös logistiikka keskusten välistä liikennettä. Plugilta Amazon saa taas infran (tässä tapauksessa sen "laajennuksen) ja auton(yhteistyökuviot), jossa on Plugin polttokennon (joka on todettu 24/7 käytössä toimivaksi olosuhteissa -20+30C välillä) ajoneuvoon. Tämä on ehdottomasti Plugin yksi vahvuus, mitä esimerkiksi NEL:llä ei ole.

Jos arvioi Plugin 1000TPD 2028 tavoitetta ja arvioidaan se NEL:n 1,5$/kg 2024 tavoitteella, tulee pelkästä vetymyynnistä ihan mojovan oloinen kakku. Btw Brookfield ei riitä kumppanina tuohon vaan lisää tarvitaan.

Jep, olen kanssasi samaa mieltä.
Bulleroidaan vastapainoksi: Toisaalta energiamurros on mittakaavassaan aivan järisyttävän suuri ja jos ennusteet vuoden 2050 2,5biljoonan vetymarkkinasta on totta, niin ohan siinä
kakkua jaettavaksi. Eri asia on toki se, kelle tuosta kakusta riittää jaettavaa :slight_smile:

Tähän koitettiin analyst dayssä vähän onkia lukuja analyytikoiden toimesta. Eiköhän tähän saada jotakin mutua parempaa tilinpäätöksen yhteydessä.

Btw. jos olisit esittänyt kysymyksesi tammikuun alussa, näyttäisi arvostuskertoimet vähän erilaiselta, Plugin YTD kun huitelee +80% kieppeillä. Ehkä se kertoo nykymarkkinan tilanteesta enemmän kuin itse yrityksestä :slight_smile:

Edit: tammikuun alun kurssilla toki tätä arvostuskeskustelua käytäisiin ihan samaan tapaan, nyt nämä on vain kertaluokkaa hullummalta :smile:

TuplaE: Mitä itse vetytalouteen tulee niin sehän on perusperiaatteeltaan ylipäätänsä ison skaalan hommia. Vedyssä ei ole mitää järkeä pienessä mittakaavassa vaan se pitää tehdä heti erittäin isolla mittakaavalla, jotta koko touhussa on järkeä.

19 tykkäystä

Varmasti olisi tarkoitus laajentaa esin pienempiin jakeluautoihin ja rekkoihin näille isoille toimijoille ja taitaa siellä ollakin kennoja joillain valmistajilla. Mutta onko tätä jo hinnoissa sisällä.

Itse näin niin, että ostamani 3,84 avaus plugit oli hyvä ostos ja ginger jne hankintojen jälkeen muistaakseni 7-9 dollarissa oli luottavainen olo ja lisäsin vielä 15 dollarissa, mutta sen jälkeen on menty ylöspäin ilman lisäyksiä sentimentti ja momentumin voimalla, antien toimiessa turvana ja ishares rahasto etf. Itse kyttäsin vaan exittiä kun alettiin sk diilin jälkeen raketoida ja Renault diili perään, niin tein viimeisen lisäykset ja siitä hetki niin ulos…

Näen hinnoittelun haastavana, mutta jos uutisia satelee, niin miksipä ei. Ja voihan tuo vaikka tuplautua kuten tesla ja kerät rahaa ja tehdä gigafactoryitä, mistä sitä tietää.

4 tykkäystä

Amazon on valtava kumppani josta saa varmasti suuren asiakkaan, mutta samalla Amazon on tunnettu marginaalien puristamisesta. Katsooko Amazon kumppania, joka vääntäisi kovaa kannattavuutta ilman hienoa lähteä painamaan hintoja? Onko Plug helppo kilpailuttaa? Minkälainen käsitys Plugiin sijoittuneilla on kilpailukentän muutoksista seuraavan 10v aikana?

Paljon kysymyksiä, pahoittelen.

Tuo arvioitu 2,5 biljoonan markkina on kyllä massiivinen.:sunglasses::rocket:

8 tykkäystä

Voisko tankkaus asemat ja vedyn myynti amazonille vähän suojata? Kenen ne asemat on, plugi vai Amazonin?

Siis tarkoitin kysyä, että omistaako Plug ne asemat ja myy niistä vedyn vai omistaako Amazon asemat ja Plug tuottaa vedyn? @jaska1

Hyvät vastaukset Jaska.

1 tykkäys

Jep, niin on. Käytin tuota esimerkkinä missä Plugilla on se mikä erottaa kilpailijoista.

Kuka tarjoaisi vastaavan paketin kuin Plug? Ei käytännössä kukaan, vaan vastaava paletti pitäisi koota eri toimijoista. NEL:ltä asemat+infra, Powercelliltä kennot+(trukki), vedyn tuotantoon kumppani(t). Ei siis ainakaan itselle tule mieleen keltä vastaavan paketin voisi saada.

Koskiko siis kysymys Plugiin sijoittaneiden tietoa kilpailukentän muutoksista seuraavan kymmenen vuoden aikana?

Hyviä kysymyksiä, joita jokaisen pitää pohtia/mielellään laskea tehdessään sijoituspäätöksiä. Osa voi jopa pitää näitä itsestäänselvyyksiä.

19 tykkäystä

Mielenkiintoista actionia tänään $PLUGilla, Mostly Stool kirjoitti bearish-jutun ja sai osakkeen dippaamaan -4%, mutta eipä kestänyt se negatiivisuus.

4 tykkäystä

" The stock, however, simply poses more risk than reward at this time. Indeed, the possible valuation-based downside is so great that current owners may want to sell for now and let things run their course."

Hih, tän tikkaa heittävän a-an mielestä näin. Toisaalla shorttausluvut ovat Plugin tämän päivän hinnoilla historiallisen alhaalla. Ja tiistainakin päädyttiin lievästi vihreälle. Keep on plugging.

6 tykkäystä

Laitetaan tämäkin.

26 tykkäystä

Täällä on vinkeää, ajatuksia herättävää keskustelua, heitetään siis lusikkaa soppaan. Tiedä vaikka viisastuisin vähän.

Mulle tulee tuosta mieleen Noksun nyttemmin edesmennyt, mutta pahamaineinen End-to-End strategia, vaikka ihan siitä ei ehkä olekaan kyse :grinning_face_with_smiling_eyes:
Peilaan taas nykyhetkeen jossa asemat, autot ja löpöt tulee kaikki keltä nyt sattuu halvimmalla saamaan. Näetkö jotain syytä, miksi vedyn osalta asia olisi toisin, etenkään pitemmän aikavälin kilpailuetua ajatellen? Ja tietysti se trukkeja tarvitseva asiakassegmentti on suhteellisen suppea?

Itse uskoisin, että korkeintaan, ihan korkeintaan vetytalouden alkuvaiheessa ja vain joillain asiakkailla voisi olla kiinnostusta tuollaiseen avaimet käteen- palveluun. Mutta veikkaisin, että lähinnä pienimmän voluumin tilaajilla joiden ei välttämättä kannata ihan kaikista tukitoiminnoista yrittää sitä viimeistä 5% kiristää. Tässä ei siis todellakaan ole mitään tietoa taustalla.

Itse vedyn tuotannon osalta uskon, että ennen pitkää se on vain napakka race to the bottom. Tarjoamaa tulee olemaan järkyttäviä määriä, kun sitä painetaan kennoilla jossain päiväntasaajalla vuoden ympäri.

Sähkö on myös moneen kohtaan käypäinen vaihtoehto ja aina voi toki miettiä, että onko trukit pysyvä osa Amazonin hubivisiossa, onko esim. heillä niitä 2050 ollenkaan… Carvanan auto-automaatteja ja nykyistäkin automaattivarastoa kun funtsii niin en olisi satavarma…

5 tykkäystä