Plug Power ($PLUG)

Tuossa voisi olla mahdollisuuksia myös Plugille

15 tykkäystä

Kyllä. Plugi pystyy toimittamaan vedyn, tankkausaseman, polttokennot erikoisajoneuvoihin ja noiden polttokennojen huollot. Tarvitaan vain yhteistyökumppani ajoneuvojen osalta. Lentokentillä on havaintojeni mukaan iso tarve saada maakalustosta päästötöntä. Ja helpottaahan se logistiikkaakin, jos maakaluston vedyn pystyy tekemään siellä lentokentällä paikan päällä. Samalla kertaa saataisiin muu kenttään liittyvä maaliikenne (pakit, henkilöautot, taxit) käännettyä vedylle ja vähäpäästöiseksi.

Tätä on vertikaalinen integraatio.

Edit: Lisätäänpä nyt se, että olen itse aika pärinöissäni tästä yhtiöstä ja sen kehityskulusta.

30 tykkäystä

Onko kellään käsitystä mikä on tämän tehtaan kapasiteetti? Minä en sitä löytänyt.

4 tykkäystä

Tänään sitten lisätietoja liiketoiminnan etenemisestä :grimacing:

32 tykkäystä

No mitäpähän shaibaa nytten?

7 tykkäystä

Paljon luvataan 2023 vuodelle. Hauska nähdä huomenna miten kurssi reagoi. Q4 2023 olis tarkotus tehdä breakeven.

20 tykkäystä

@Janne LV:n kasvu jää siihen 45-50% niistä syistä mitkä on aiemmin kerrottu. Se on ihan ok, koska näin varmasti on käyny eikä isossa mittakaavassa ole väliä osuuko projektien valmistuminen q4 vai q1 jne. Tänä vuonna toki pitäis osua ennusteisiin siltäosin. 5b LV ennuste on nyt vuodelle 2026. Se, että kuluja on tullut uusien tuotteiden lanseerauksen takia on mielestäni ihan jees, niitä uusia tuotteita vaan pitää tulla koko ajan.

Minulle pisti eniten silmiin tämä:
Q3 ramping up large scale stationary production. Silloinko ne konesalit alkaa vihertymään :star_struck:
Ja toinen on tuo lyyserituotannon koon kasvattaminen. 100+MW per kk tavoite. :+1:
Kolmas on tuo oman vedyn tuotannon merkitys. Sen noustessa ylös kulut painuu alas. Tältä osin toivon, että projektit pysyvät aikatauluissaan.

19 tykkäystä

Ilmeisesti FFIn kanssa sovittu JV Australiaan on peruttu diili. IRAn jälkeen ei enää sinne kannata lähteä? Ja liekkö myös heidän aikomuksella kehittää omia lyysereitä vaikutusta…

E. @everlaastia eilinen webcast kohdasta 1:06:20 →

10 tykkäystä

Oliko sinulla lähdettä tälle?

Varmaan tuo IRA tekee sen, että oma vedyn tuotanto kannattaa nostaa ylös, koska se on liiketaloudellisesti järkevää. Lyyserituotanto on kuitenkin rajattua vaikka Plugi sen kapasiteettia nostaakin. Oletan silti, että kysyntä ylittää tuotannon, joten jonkinlaista priorisointia lienee tarve tehdä. Olen minäkin jostain lukenut, että FFI haluaisi omaa lyyserituotantoa mutten jaksanut asiaa silloin sen pidemmälle pohtia.

@sillinkutoja Kiitti!

3 tykkäystä

Gigafactory oli peruttu, lyyseridiili hengissä yhä. Mutta oli kyllä Andyllä harvinaisen tyly vastaus FFI-kysymykseen, kyllä siellä on mahtaneet sillat palaa komealla liekillä.

9 tykkäystä

Tavoitteet tälle vuosikymmenelle. Uskon edelleen kysynnän kasvavan viiden vuoden sisällä.

13 tykkäystä

Niin, eli FFi:n gigafactoeyn peruuntumisen taustalla oli se, että FFI olisi halunnut käyttää omaa lyyseriteknologiaansa. Njoo. Andy ei ollut vaikuttunut kaupallisesta potentiaalista. Voi olla väistetty luoti. Kiinalaisten lyyserit antaa kyllä painetta länsivalmistajille, joten ei oikein kestäisi tehdä keskinkertaista ja 4x Kiinalaista kalliimpaa.

14 tykkäystä

Tässä laajempi artikkeli aussien tilanteesta:

Fortescue Metals Group partner pulls plug on Gladstone electrolyser factory, blaming economics (afr.com)

Taitaa loppujen lopuksi olla ihan hyvä, että Plugi lähti tästä hankkeesta. Aika riskinen homma toisella puolella maapalloa tuollaisen ‘‘yhden miehen’’ firman kanssa. Ja näyttäisi tuossa kuitenkin olevan taka-ovi auki jonkinlaiselle yhteistyölle, ainakin lyyseri- ehkä myös pkenno-kaupalle.

Ja ilmeisesti kyse oli myös teknologiasta. FF varmaankin halusi mahd. halpaa lopputuotetta eli alkaalilaitoksia, kun taas Plugi tarjoaa omaa PEMmiään. Tämä uutinenhan tuli pari kk Plug diilin julkistamisen jälkeen:

Fortescue Future Industries designs and builds its own electrolyser | Fortescue Future Industries (ffi.com.au)

Tällä omalla disainilla yritettiin ehkä parannella myös omia neuvotteluasemia. No nyt saavat sitten yrittää ihan itse koko hanketta.

Plugin kannalta on nyt todellakin tärkeätä käyttää kassan jäljelläolevat miljardit mahdollisimman järkevästi. Ja sehän ei ole helppoa, koska vielä vajaa pari vuotta sitten rahat kannatti investoida sumeilematta tulevaisuuden kasvuun, sijoittajat kiittivät, kurssi nousi ja uudet osakkeet revittiin käsistä. Nyt markkinan yleinen vaatimus onkin yhtäkkiä kannattavuus ja osake on lähinnä roskakorissa. Tämäkään vaihe ei kestä ikuisesti ja toki tässä on hyvänä puolena se, että yhtiön oli pakko tehdä pieni reality check ja todeta, että kannattavuuskin on ihan hyödyllistä yrityselämässä.

Luin jostain, että IRAn 3 taalan vetypaketti olisi ollut paljolti Andyn masinoima ja se onkin käsittääkseni ‘pelimuunnin’ Plugin toiminnan fokukselle. Kertoo aika paljon, että ensi vuoden liikevaihdosta n kolmannes on tulossa lyysereistä. Vety tulee nyt jenkeissä nopeasti ja monille alueille teollisuuteen, varavoimaan, logistiikkaan, liikenteeseen… Nyt kannattaa siis panostaa omalle mantereelle ja lyyserituotannon ylösajoon. Huhujen mukaan myös Kanadaan on tulossa vastaavat vetyinsentiivit.

Euroopassahan on vastustettu USAn vetypakettia vedoten kilpailun vääristymiseen mutta onhan täälläkin varattu varsin suuria summia vetytalouden edistämiseen. Ehkä näemme vielä täälläkin uusia tukitoimenpiteitä. Jokatapauksessa Plugilla on myös Euroopassa erittäin hyvät asemat ja kumppanit. Ja paljonkos oli Australian väkiluku? 25 miljoonaa. Aika vähän verrattuna Euroopan yli 700 miljoonaan.

Andy muuten kuulosti jotenkin nuutuneelta tuossa keskiviikon tilaisuudessa, liekö ihan kunnossa. Suomessa olisi ollut jo vuosia eläkkeellä mutta tuolla ison meren takana 66 vuotias on mitä parhaimmassa iässä johtamaan pisneksiä ja diilaamaan senaattoreiden kanssa.

42 tykkäystä

JM will become an important strategic supplier of MEA components, providing a substantial portion of Plug’s demand for catalysts, membranes, and catalyst coated membranes (CCM). Importantly, JM brings security of supply of precious metals, and unique recycling capabilities.

To help achieve these targets, Plug and JM will co-invest in what is expected to be the largest (5GW scaling to 10GW over time) CCM manufacturing facility in the world. The facility will be built in the United States and likely begin production in 2025. Plug and JM will also continue to leverage government incentives from the Inflation Reduction Act in the US and REPowerEU in Europe to push for exponential growth across the hydrogen industry.

25 tykkäystä

Plug and JM will co-invest in what is expected to be the largest (5GW scaling to 10GW over time) CCM manufacturing facility in the world. The facility will be built in the United States and likely begin production in 2025

Vuosi sitten tää olis ollu rakettipolttoainetta kurssille, vaikee arvioida mitä tänä päivänä käy. Hyvälle näyttää kuitenkin Plugin suhteen ja FFI pettymys taitaa pikkuhiljaa unohtua.

30 tykkäystä
21 tykkäystä

Plugilla tapahtuu taas kovalla vauhdilla asioita.

26 tykkäystä

Helmikuun IR deck.

Tavoitteet ainakin pistetty korkealle:

21 tykkäystä

Acciona and Plug Power will build their first green hydrogen plant in Navarra

Two years after sealing their alliance for the development of green hydrogen in Spain and Portugal, Acciona and the American Plug Power finalize their first investment. The activity will begin in Navarra, where the joint venture will build the first plant of this type of fuel with a capacity of 25 megawatts. Construction will start this year and in the coming months it should be accompanied by a second center in the Iberian Peninsula.

The president of Acciona, José Manuel Entrecanales, explained in a meeting at the Círculo Ecuestre de Barcelona that this same 2023 he hopes to start work on the green hydrogen factory. He later explained to elEconomista.es that it is part of the alliance with Plug Power, which promised an investment of 2,000 million euros to reach 20% of the market share in 2030.

"We will produce without having sales contracted because we believe that there is sufficient demand in the industry in the area and its surroundings ," said the manager. According to his calculations, the cost of production will be between 8 and 9 dollars per kilo. It will be hand in hand with one of the industry leaders worldwide, with clients such as Amazon, BMW, The Southern Company, Carrefour and Walmart.

In its first phase, the Acciona-Plug Power association had an investment capacity of 200 million euros. The idea was to be able to start the construction of the first two centers throughout 2023, as the general director of Plug Power applications, José Luis Crespo, explained to this outlet in October. In the same conversation, the leader estimated the cost of each plant at approximately 100 million, although Acciona does not detail the investment now. To choose the locations, the availability of renewable energy, logistical access, having nearby demand and the ease of obtaining permits were taken into account.

23 tykkäystä

Tästä Navarra Valleysta pikkaisen lisätietoa.

Itse pidän Espanjaa tulevana uusiutuvien energioiden suurmaana ja Acciona näyttäisi olevan melko mukavan kokoinen tekijä jo nyt:

Btw, H2MED putkisto kulkee Navarran läpi…

Jos kaikki menee putkeen niin saattaahan tämäkin kasvaa aika isoksi.

“The Valle H2V Navarra project plans to start generating green hydrogen by the end of 2024, thus enabling the government of Navarra to comply with the Navarra Green Hydrogen Agenda, a roadmap for the development of a green hydrogen ecosystem, which foresees the installation of between 10MW and 30MW of production by 2024 and 150MW by 2030 in the region.”

16 tykkäystä