PoIitiikkanurkkaus (Osa 2)

Ei ole. Mikään vakavasti otettava taho ei määrittele äärioikeistolaisuutta kuvailemallasi tavalla. Sinä voit toki haluta että termin määritelmä olisi tuollainen, mutta kun se ei ole. En myöskään oikein ymmärrä, miksi haluaisit määritellä vapaan markkinatalouden kannattajat äärioikeistolaisiksi. Eihän tuollaista luokittelua kannata kuin jyrkän linjan kommunistit.

Äärioikeiston termin sisältöön voi aloittaa tutustumisen vaikka Poltiiikasta -artikkelin kautta, josta toki käy hyvin esille myös termien määritelmän haastavuus: Äärioikeisto ja sen määritelmät – Politiikasta

Suojelupoliisin sivujen kautta voi tutustua siihen, mitä on sitä Suomen sisäiselle turvallisuudelle vaarallista äärioikeistolaisuutta. Vihje, kyse ei ole mistään turhautuneiden nettoveronmaksajien verokapinasta tai vapaan markkinatalouden soturien touhuista: Äärioikeistolainen ideologia | Suojelupoliisi

Lämsä on siinä mielessä helposti määriteltävä tapaus, että hän on julistautunut ihan avoimesti natsiksi ja natsiaatteen kannajaksi. Eli kukaan ei pääse sanomaan, että taas ollaan natsikorttia jakelemassa liian kevein perustein. Ja natsismi on aatesuunnista yksi selkeimmin äärioikeisto-lokeroon luokiteltava tapaus, kun puhutaan kansainvälisesti vakiintuneiden termien sisällöstä. Ihan siitä riippumatta, että itse ajattelet että “he ovat vain natseja”.

4 tykkäystä

Termien ”väärinkäyttö” on yleistynyt. Nykyään haukutaan äärioikeistolaiseksi, jos vaikka julkeaa ehdottaa solidaarisuusveron poistamista tai sosiaalitukien indeksikorotuksien puolittamista.

Melkein yhtä hölmöä kuin se että naapurimaassa kutsutaan fasisteiksi kaikkia paikallisia ja ulkomaalaisia, jotka julkeavat Putinin käskyjä vastustaa.

17 tykkäystä

No tuon täytyy olla kyllä todella marginaalista äärioikeisto-termin väärinkäyttöä. 99,99% käytöstä ei liity mitenkään verotukseen tai tukiin. Eikä äärioikeistolla käytännössä koskaan kuvata talousajattelua.

3 tykkäystä

Tässä tämän iltaisia Oulun uutisia lukiessa tuli taas mieleen asia, mitä olen pohtinut jo pidempään. Nimittäin se, että pohjola ja eurooppa on oikeasti muuttumassa koko ajan turvattomammaksi paikaksi elää. Ruotsin uutiset me kaikki tiedämme, mutta samaa on tapahtumassa muuallakin. Tuntuu että jenkeissä koko ajan rähinöidään. Turvallisuus on pitkälti tunnetta ja se on monessa paikassa järkkymässä. Tätä voisi melkein kutsua jopa megatrendiksi, muutos ei ole nopea, mutta se tulee hitaasti ja varmasti.

Tämä saattaa tulla vähän väärälle ketjulle, mutta kun tunnistan maailmassa muutosta, niin tottakai kapitalistina mietin että miten voin rahastaa sillä. Yksityisten turvapalveluiden tarve kasvaa varmasti tulevaisuudessa, mutta tarve varmasti kasvaa myös valvontajärjestelmille, käsiaseille ja miksei vaikkapa ensiapuvälineille.

Joten kysymys kuuluu arvon foorumilaiset, mitkä alat, sektorit, tuotteet, ehkä jopa firmat voisi olla tähän teemaan liittyen kiinnostavia? Ja tärkeimpänä kysymyksenä, onko tällainen trendi teidän mielestä oikeasti olemassa, vai onko se vain klikkimedian ja somen luomaa harhaa?

2 tykkäystä

Itse tykkään kyllä puhua euroista. Se ei poista sitä tosiasiaa, että grindaajana tykkään lukea muiden grindaajien taaperruksesta.

Kai te ymmärrätte että tässä on kyseessä vaikka Jenkeissä jotakuinkin alotuspalkka jos on valmistunut siellä bacheloriksi jostain kohtuullisesta yliopistosta?

Ps. Tsemppiä depression kanssa. :slight_smile:

1 tykkäys

Aika harva meistä taitaa kuitenkaan asua Yhdysvalloissa.

1 tykkäys

Tämä oli varmaan vastaus minulle? Olen asunut Jenkeissä reilut 5 vuotta ja palkannut siellä parisen sataa henkilöä. Olisin mielelläni maksanut vähemmän jos olisin pystynyt. Nyt viimevuosien inflaation myötä (joka Jenkeissä ollut vielä suurempi) luvut vielä suuremmat. Kannattaisikohan sinun perehtyä asioihin vähän paremmin ennen kuin alat kyseenalaistamaan tai kommentoimaan?

2 tykkäystä

Tässä nyt ollaan pölhölän foorumilla eikä missään jenkeissä. Aletaanko vertailemaan seuraavaksi Norjaan/sveitsiin vai missä olisi vielä arvokkaampaa?

5 tykkäystä

Joko nyt kaikki ymmärtää miksi suurin osaa puhuu vain prosenteista eikä euroista?

Minulla on varsin hyvä tieto ja tuntuma palkkatasosta Jenkeissä, Suomessa ja aika monessa muussakin maassa, yritykseni työllistää yli 2000 henkilöä yli 20 maassa. Varmaan oli selvää etttei tässä ollut kyse mistään McDonaldsin alkupalkoista. Asia on tosi helppo varmistaa muista lähteistä kuin minun kirjoituksia uskomalla, mutta jos haluat pysyä omassa virheellisessä kuplassasi, niin siitä vaan.

Tuo on osittain totta, osittain mielikuvia. Pienetkin uutiset ja tapahtumat tulevat laajaan tietoon somen takia, aiemmin niitä ei olisi mainittu kuin kylillä. Erityisesti alaikäisten tekemät vakavatkin väkivaltarikokset vaikuttavat olevan voimakkaassa kasvussa, lisäksi niitä kuvataan ja levitetään netissä. Toisaalta taas tilastojen valossa mitään huomattavaa muutosta kokonaisuutena ei ole.

3 tykkäystä

Olen seuraillut ketjua enemmän/vähemmän jo pitempään. Enkä aiemmin ole uskaltautunut tänne kirjoitella, koska ihmisten on hirveän vaikea katsella poliitiikkaa puolueettomasti pelkästa asia pohjalta, miettimättä mitä toinen keskustelija edustaa.
Koen itse olevani vasempaan kallellaan, koska olen keskituloinen työntekijä. Uskon kuitenkin kansankapitalismiin ja sen edistämiseen.
Olen käynyt kaikki alemmat yhteiskuntaluokat läpi ennen tätä nykyistä asemaa ja olen ylpeä keskiluokkaisuudestani.

Tuon turvallisuuden vuoksi rohkaistuin kuitenkin tänne kirjoittamaan.

Ensin tulee ajatus joka sanotaan ääneen josta seuraa toteutus. Näinhän se suurinpiirtein menee?

Maailma on tällä hetkellä erittäin vihamielinen paikka ja vihapuhetta on joka puolella, jopa arkipäiväisessä keskustelussa. Mitä enemmän vihapuhetta, todennäköisyys summittaisille väkivallanteoille kasvaa.
Olen pitkään jo sanonut, että väkivalta tulee lisääntymään ja toivonut sydämmestäni olevani väärässä.

Tämä näyttäisi olevan niitä harvoja ennustuksiani jotka näyttää toteutuvan.

Vihaan väkivaltaa, olen nuoruudessa kokenut, nähnyt väkivaltaa lähes kaikissa muodoissa. Enkä itsekkään siihen täysin syytön ole. Ymmärrän miksi siihen turvaudutaan ja kaikki meistä siihen kykenee.
Ymmärrän myös sen, että hyökkääjä on aina se kusipää.

Sitten se miten politiikka tähän liittyy. Arvostan kaikkia puolueita sen pohjalta, että niiden tarkoitus on tehdä suomesta parempi paikka. Eihän sitä voi olla arvostamatta?
Näkemykset ja keinot on vain jokaisella puoluuella erillaiset.

Jokainen täällä oleva keskutelija tietää, mikä puolue on tehnyt vihapuheesta hyväksyttävää. Valtion päättäjät kuitenkin näyttävät meille sen mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Haluttiin me sitä tai ei.
Se valuu alaspäin.

En itse voi enään hyväkyä tämä kyseisen puolueen tapaa päästä valtaan millä muotoa. Olen kuitenkin aina heistäkin yrittänyt ajatella hyvää.
Esm. Itsellä on tullut tutustuttua maahan muuttoon perusteellisemmin, koska ovat sitä esille tuoneet ja tunnen myös heidän kannattijiaan jotka ovat hienoja ihmisiä ja osa on todella hyviä ystäviänikin.

7 tykkäystä

Turvattomuutta aiheuttavat ihmiset, jotka eivät löydä itselleen tarpeeksi hyvää paikkaa yhteiskunnasta. Sekä holtittoman maahanmuuton että yleisen henkisten kykyjen laskun myötä, ja jatkuvasti kiristyvien työelämän vaatimusten takia, näitä ihmisiä on jatkuvasti enemmän.

Huolehdin oikeasti eniten yhteiskunnassa tuosta yhtälöstä. Meidän kouluista tulee ulos ihan kantasuomalaisiakin joiden keskittymiskyky ja henkiset taidot (niin sosiaaliset kuin ammattikelpoinen osaaminenkin) ovat retuperällä. Kouluista valmistuu raksamiehiä jotka eivät osaa vasaroida, suunnilleen… Ihmisiä joille iskee ahdistus jos puolet työpäivästä pitäisi ihan oikeasti tehdä jotain ja olla ilman kännykkää…

Kun ruuvi yhteiskunnassa kiristyy, elintaso laskee väistämättä kohti globaalia keskiarvoa. Elintason lasku ajaa ihmisiä riehumaan, heillä on myös aikaa mellakoida ja ryöstellä joukkona jokaikisen tekosyyn varjolla että saavat tuntevansa tekevänsä jotain edes.

Helppoa ratkaisua ei tunnu olevan, rahaakaan ei voida heittää ongelmaihmisiä kohti siinä vaiheessa kun enemmistö alkaa olla nuoresta asti työkyvyttömiä/-haluttomia.

8 tykkäystä

Joku teini on ilmeisesti matkinut edellistä puukkohyökkäystä, ei ole vaikea arvata mistä pääkirjoitukset huomenna kertovat.

Olisi toivottavaa, että myös 14-vuotiaan päähän lyöminen machetella ylittäisi pääkirjoitus-kynnyksen:

11 tykkäystä

Median näkökulmasta katsottuna voiko ns. vähemmistöryhmän kohdistama väkivalta valtaväestöön olla rasistista vai miksi tuota pitäisi kutsua?

1 tykkäys

Totta kai se voi olla, mutta jos motiivi on vaikka ryöstö tai kosto niin ei se ole rasistista väkivaltaa. Eikä sekään jos maahanmuuttajataustainen pultsari puukottaa kantasuomalaista pultsaria kiistellessä viimeisestä kossuhuikasta.

Ei se automaattisesti ole rasistista väkivaltaa jos eriväriset pahoinpitelevät toisiaan.

2 tykkäystä

Miksi ihmeessä tuon kaltaisia yksittäisiä rikoksia pitäisi käsitellä pääkirjoituksissa? Jengiväkivallasta ja nuorisorikollisuudesta toki on pääkirjoituksia piisannut.

Oulun surman tekee poikkeukselliseksi se, että taustalla on selkeästi aatteelliset motiivit ja SVL on sekä sanoissaan että teoissaan ilmaissut valmiutensa poliittisen/rasistisen väkivallan käyttöön. Sille on siis perusteensa nousta tapauksena vaikkapa pääkirjoituksiin saakka. Semminkin, kun Yhdysvallat julisti juuri äskettäin Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen terroristijärjestöksi ja semminkin, kun näitä äärioikeistolaisen taustan omaavia laajempia väkivallantekoja on Suomessa ollut suunnitteluasteellakin viime aikoina huolestuttavan paljon.

Ps. Vieläköhän Petteri Orpo on sitä mieltä, että Suomessa ei ole äärioikeistoa?

4 tykkäystä

Lähinnä hain takaa sitä, että oman mutun pohjalta media ei kovin herkästi tuo aihetta esille, vaikka omasta mielestä motiivi on selkeä esimerkiksi tiettyjen pääkaupunkiseudun nuorisojengien osalta, jotka ovat aina silloin tällöin olleet esillä. Onko muiden kuin kantaväestön rasistinen käytös jotain tiettyä ihmisryhmää kohtaa tabu median osalta? Oikeuslaitos tietenkin tekee omat johtopäätöksensä mikäli jokin tietty keissi sinne saakka etenee

Osittain vanhanaikaista tänä päivänä lähteä käsittelemään jotain ilmiötä ainoastaan sen pohjalta, että kuulut johonkin hierarkiseen organisaatioon. Nuorempi polvi ei tuota hirveästi enää harrasta, vaan toiminta on löyhän hierarkian aktiviteettia somealustojen ym. kautta. Puhutaan sitten ihan mistä tahansa asiasta

1 tykkäys

Tässä on asiaa väylämaksujen yksikköhintojen korotuksista 1.1.2025 alkaen. Ei sinällään mitään kummallisempaa, mutta tämä on kuitenkin vielä hieman puhututtanut.

Osin varmaan monille tuttua asiaa.

Tässä on vähän taustaa:

Suomessa käyviltä kauppamerenkulun aluksilta väylämaksulain (1122/2005) nojalla kannettava väylämaksu on ollut väliaikaisesti puolitettu vuodesta 2015 alkaen. Väliaikaisen puolituksen voimassaolosta on säädetty vuoden 2027 loppuun saakka. Alun perin puolituksella kompensoitiin rikkidirektiivin kustannuksia meriliikenteessä ja sittemmin puolitusta on perusteltu Suomen kilpailukyvyn tukemisella ja koronavuosien taloudellisista haasteista palautumisella.

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=79340c1a-3f49-445c-aa73-6a6378c4191a

Ja vielä vähän lisää asiasta, osin toistoa:

Tavoitteet ja tuotokset

Puolitetun väylämaksun periminen päättyy viimeistään 31.12.2024 ja väylämaksu aletaan periä jälleen täysimääräisenä. Toimenpiteellä pyritään lisäämään valtion vuotuisia väylämaksutuloja 36 milj. eurolla vuosina 2025–2028 ja sen jälkeen. Väylämaksuissa säilytetään talviliikenteen toimivuutta ylläpitävä jääluokkaohjaus.

Tiivistelmä

Hankkeessa säädetään väylämaksun täysimääräisistä yksikköhinnoista ja niiden voimaantulosta 1.1.2025 alkaen.

Lähtökohdat

Väylämaksut on peritty puolitettuina väliaikaisen lainsäädännön nojalla 1.1.2015 alkaen. Nykyinen väliaikainen laki tuli voimaan 18.12.2023 ja on säädetty olemaan voimassa 31.12.2027 saakka. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen kehysriihen 16.4.2024 linjauksen mukaisesti julkista taloutta tasapainottavana toimenpiteenä väylämaksut peritään täysimääräisinä vuodesta 2025 alkaen.

1 tykkäys