PoIitiikkanurkkaus (Osa 2)

Kun tämä olisikin niin helppoa, että säädetään lait. Ja sitten kun se kumivene tulee rannikolle täynnä ihmisiä niin menetellään miten - upotetaan kenties. Eivät he saa turvapaikkaa, siksi on nuo leirit.

1 tykkäys

Vähän eri mieltä usa:sta. Se on korporatistinen ja yrityksiä tuetaan paljon. Kannatan talousliberalismia, mutta jenkit ei ole paras esimerkki. Sananvapauden mallimaa kylläkin.

Niin, miten voi alentaa verotusta noista alimmista tuloluokista, jotka eivät maksa veroja edes.

2 tykkäystä

Puhut kovin ahdaskatseisesti kehittymisestä, auttamisesta ja hädänalaisista. Moraalista velvollisuutta auttaa huonompiosaisia ei olisi, jos ei oltaisi riistetty ketään? Siitäkö se tulee? Ihmistä ei tartte auttaa, jos ei ole koskaan riistänyt sen isovanhempia? Jotenkin tuo syyllistäminen tuntui olevan viestisi pääkohta.
Mitkä ovat ratkaisuehdotuksesi? Onko tarkoitus saada hyvä ja moraalinen olo, vai onko oikeasti tarkoitus auttaa mahdollisimman monia? Miksi auttaa täällä, eikä useampia paikan päällä? Miksi kannustaa ihmisiä käyttämään rahansa ja luovuutensa siihen että miten he pääsisivät länsimaihin, eikä siihen että he parantaisivat paikan päällä omia elinolojaan? Somalian väkiluku on kasvanut 60-luvulta 3 miljoonaa → 18 miljoonaa. Auttaako tuo että otetaan itärajalta vaikkapa 10000 ihmistä Suomeen vuosittain valtavalla kustannuksella? Mites ne loput miljoonat pelkästään Somaliasta?

Miksi Suomi muuten on tästä auttamisesta vastuussa kollektiivisesti, mutta sinä et yksilönä? Tämänkin ajan kuin olet täällä, niin voisit tehdä ylitöitä, ja vaikkapa lahjoittaa rahat Afrikkaan? Jos kaikki joiden mielestä Suomi auttaa liian vähän toimisivat näin, niin kasassa olisi jo valtava potti?

26 tykkäystä

Tuntuu resurssien tuhlaukselta että turvapaikat on täällä suuren energiankulutuksen maassa mahdollisimman kaukana siitä turvattomasta maasta.
Määräaikaiset työviisumit vaan helpommiksi!

1 tykkäys

Ei valtion turvapaikka- ja pakolaispolitiikka voi perustua (joidenkin tuntemaan) ns. “valkoiseen syyllisyyteen” tai “kollektiiviseen häpeään” tms. Eli ollaan pahoillaan jonkun ja joskus historiassa tekemistä vääryksistä. Siis jostain mitä ei ole itse tai edes omana elinaikana tehty.

Suomi oli vielä 1900 alkupuolella maatalouspohjainen kehitysmaa. Missä ne kolonisaation tuoma halvat raaka-aineet, työvoima ja rikkaudet meillä konkreettisesti näkyvät?

Tosielämän fakta on että noissa lähtömaissa on ollut, on ja tulee olemaan jatkossakin konflikteja ja köyhyyttä ja tämä johtaa pakolaisvirtaan, mille ei (hyvin todennäköisesti) loppua näy. Ja tämä johtuu ennenkaikkea siitä miten kyseisissä maissa asioita hoidetaan tällä hetkellä-

33 tykkäystä

En kyllä enää oikein tiedä, mitä ajatella näistä sinun kommenteistasi. :neutral_face: Täytyy kai siltikin kommentoida, kun osa ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Olen valkoinen lihaa syövä heteromies, eikä minulle ole kyllä kukaan koskaan vasemmistosta nauranut. Varmasti joku saattaa nauraa silloin, mikäli ei tunnusta valkoisen heteromiehen etuoikeutettua asemaa tai/ja halveksii kasvissyöntiä. Mikäli siis ei kunnioita muita, niin sitä kunnioitusta on vaikea saada myös vastavuoroisesti. Ikävä kyllä kaikki suvaitsevaisetkaan ihmiset eivät osaa suvaita suvaitsemattomuutta.

Olen koko ikäni äänestänyt tähän mennessä vasemmalle tai keskelle miellettäviä puolueita, eikä kukaan ole minua käskenyt muuttumaan. Minulla on myös joitakin hyvinkin vasemmistolaisia (vasemmistoliiton vaseinta laitaa) ystäviä/tuttavia, eikä kukaan heistäkään ole käskenyt esimerkiksi lopettaa lihansyöntiä tai osakesijoittamista. Eri asia voisi olla silloin, jos en tunnistaisi tai myöntäisi ollenkaan esimerkiksi tiettyjä kapitalismiin tai lihatuotantoon liittyviä ongelma-/kehityskohteita. Ehkä minullekin sitten naurettaisiin, mutta tavallaan osittain aiheestakin (vaikka nauraminen ei itsessään ystävällistä olekaan).

Nyt on jo ihan suora asivirhe sinulta. Esimerkiksi tuoreessa Vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetissa nimenomaan poistettaisiin kiky-maksut, mikä siirtäisi maksuja työntekijältä työnantajalle. Eli lisäisi nimenomaan sitä duunarille käteen jäävää rahaa. Myöskään Vihreät tai SDP eivät ole olleet kiristämässä työntekijän maksuja tai pieni-/keskituloisten verotusta, päinvastoin. Eli väitteesi on ihan faktisesti väärin. Vihreiden vaihtobudjetin tänne aiemmin linkkasinkin, tässä vielä uutinen tuosta Vasemmistoliiton vastaavasta:

Vasemmistopuolueet keräsivät viime vaaleissa yli miljoona ääntä. Tässä maassa ei ole äänioikeutettuja opiskelijoita likimainkaan noin paljoa. Esimerkiksi korkeakouluissa (joissa suurin osa täysi-ikäisistä opiskelijoista on) opiskelee reilusti alle puoli miljoonaa ihmistä.

Itse olen myöskin keskituloinen ja korkeakoulutettu työssäkäyvä ihminen, joka asuu omistusasunnossa ja jonka osake-ja rahastovarallisuus on nettona kuusinumeroinen. Siitä huolimatta olen poliittisesti enemmän vasemmalle kuin oikealle kallellaan ja maksan mielelläni veroja, jotta suomalainen hyvinvointiyhteiskunta voi hyvin ja kehittyisi vielä entisestään. Harvemmin on siis vaikka tarvetta työterveyshuollon ja yksityisen sairausvakuutuksen takia käyttää esim. julkista terveydenhuoltoa, mutta en pidä niiden rahoittamista ollenkaan turhana. Myöskään itsenikään kannalta, jos/kun niille palveluille joku päivä tarvetta syystä tai toisesta on. Ei se tee silti minusta yhtään parempaa ihmistä, vaikka maksankin veroja mukisematta. Eikä sekään tee huonompaa ihmistä, jos ne verot maksaa, mutta mukisee silti. Siihen kaikilla on toki oikeus ja jossain määrin velvollisuuskin.

Kyllähän politiikkaa pitää aina haastaa, oli kyse sitten vasemmistolaisesta, oikeistolaisesta tai jostain siltä väliltä olevasta politiikasta. Sinun haastamisestasi tekisi kyllä huomattavasti vakuuttavampaa se, että pohjaisit ne edes jossain määrin faktoihin, etkä keksisi päästään jotain täysin virheellisiä väittämiä, että vasemmisto haluaisi lisätä vaikka duunareiden maksuja.

12 tykkäystä

Harmillista, että viesteistäni tulee sinulle ahdasmielinen kuva. Itse en koe ajattelevani niin ollenkaan. Kaikki kun noista olettamuksistasi ovat vääriä tai ylitulkittuja. En minä voi tietenkään syyllistää sinua tai ketään muutakaan täällä palstalla jostain menneisyyden siirtomaa-ajoista ketään. Olennaista on mielestäni vain tiedostaa meidän kaikkien etuoikeutettu asema näihin kansoihin nähden ja kantaa vastuuta sen mukaisesti.

Eli totta kai ongelmia olisi todennäköisesti lähtömaissa, vaikka niitä ei olisi riistetty aikoinaan. Kuten sanoinkin, niin länsimaiden teot ovat vain osasyyllisiä näiden maiden tilanteisiin. Velvollisuus on auttaa ihan yhtälailla riippumatta siitä, että mitä menneisyydessä on tapahtunut tai mistä maasta pakolainen on kotoisin.

Eli totta kai ihmisiä pitää auttaa myös paikanpäällä. Se on myös todella tärkeää, ettei näitä pakolaisvirtoja pääsisi syntymään, ainakaan siinä mittakaavassa mitä nykyään.

Eli totta kai olen myös yksilönä vastuussa auttamisesta. Puhuin me-muodossa asiasta, sehän viittaa myös minuun itseeni. En siis ymmärrä, miksi kuvittelet minun asettuvan tässä jotenkin muiden yläpuolelle.

Halusit kuulla ratkaisuehdotuksiani asiaan. Enemmän puhuin tässä nyt moraalisesta vastuusta, mikä meillä kaikilla länsimaalaisilla ihmisillä on pakolaisia kohtaan. Hädänalaisia on velvollisuus auttaa, kuitenkin oman maan kantokyvyn rajoissa. Mikä on sitten esimerkiksi Suomen kantokyky? Siihen osaavat varmasti vastata paremmin minua fiksummat asiantuntijat, jotka ovat perehtyneet asiaan.

4 tykkäystä

Vaihdoit taas siihen itsesi tilalle me. Puhut maan, etkä ihmisten ja itsesi kantokyvystä. Paljonko sinulla olisi varaa auttaa enemmän? Jos se on moraalisesti oikein, niin miksi tarvitset siihen valtiota väliin? Siitä vaan alat keräämään pääomia ja perustat maahantuontiyrityksen ja tuot maahan vaikka afrikkalaista tavaraa. Tai alat tekemään äppejä ja palkkaat koodareita Afrikasta. Kehittymisellä ja kaupalla se vauraus ja hyvinvointi luodaan, eikä houkuttelemalla pakolaisia tänne.

Onneksi aiempina vuosisatoina esim. Finlayson tuli Suomeen “riistämään” paikallisia resursseja ja työvoimaa, niin on tännekin kertynyt pikkuhiljaa vaurautta ja osaamista. Tällainen aktiivinen tekeminen voi olla ihan virkistävää, kokeile joskus!

23 tykkäystä

Kun pohtii auttamista, on hyvä pohtia toimien vaikuttavuutta itse ongelman kannalta.

Jos noudattaa metodiikkaa, jossa autetaan marginaalisia määriä kalleimmilla tavoilla ilman minkäänlaista vaikutusta ongelman kokonaisuuteen niin vaikea nähdä sen olevan minkäänlainen looginen ratkaisu, koska sitähän se ei ole jos auttamisen resurssit ovat rajalliset.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan väkiluvun räjähtäminen on ainakin yksi iso tekijä, joka kasvattaa halukkaiden määrää joka hakea toista suuntaan rikkaammista maista, samoin demokratiakehityksen puute, samoin lähtömaan kehitysnäkymät.

Ainakin omaan silmään:
-auttaminen taloudellisessa mielessä voi olla tehokasta vain edullisissa maissa
-auttaminen ns länsimaissa itsessään ruokkii autettavien virtaa, kiitos elintasoerojen ja tukimuotojen runsauden vs lähtömaat, vaikkakin kohdemaissa asunto+perussosiaalituki ei mikään runsaudensarvi ole keskimääräiseen elitasoon nähden
-auttaminen tulee olla jollain tavalla kytköksissä liikakansoittumisen loppumiseen ja demokratiakehitykseen
-auttamisen muotojen tulisi jotenkin myös kohdistua lähtömaan elinkeinoelämän toiminnan parantamiseen

Kun katsoo YK:n “world population prospects 2022” niin hurjalta toteutunut väestökehitys ja arviot 2000-luvulle näyttävät, ihmisvirrat ovat kasvamaan päin.


14 tykkäystä

Yritin jo aiemmin sanoa sinulle, että kun puhun ”me”, niin puhun myös itsestäni. En näe, että auttamisen suhteen pitäisi nostaa ketään tikunnokkaan. Kaikki me olemme lähtökohtaisesti samalla viivalla. Sinä, minä ja me kaikki. Me länsimaalaiset, hyvinvoivat ihmiset. Me.

2 tykkäystä

Kantokyvyn rajoissa tarkoittaisi mittavaa määrää pakolaisia, todennäköisesti paljon enemmän kuin ennen. Ei ole olemassa moraalista velvollisuutta jossa valtio velvoitetaan ottamaan isot määrät pakolaisia toiselta puolen maailmaa ja tukemaan kansainvaellusta.

@Opa summasi asian loistavasti. Auttaa voi pitää ja jossain määrin pitääkin. Kuitenkin loputtoman ihmisvirran massaintegrointi oman maan sosiaaliturvajärjestelmään ei ole mikään ratkaisu ongelmaan. Kyllä tämä on jo Euroopassa tajuttu viimeistään 2015/16 pakolaisaallon jälkeen.

27 tykkäystä

Sen enempää itse asiaan kantaa ottamatta. Aika heikolla kantimilla on poliittisen päätöksenteon taso, jos kokonainen eduskuntaryhmä äänestää vahingossa väärin:

Ts. koko demarien eduskuntaryhmä äänesti ilman oman järjen käyttöä.

14 tykkäystä

Yle:n kuukausittainen puoluegallup taas päivitetty.

Ehkäpä käsite “virhemarginaali” tulee parhaiten tutuksi jos ajattelee että RKP:n kannatus olisi oikeasti laskenut 17% (4,2% → 3,5%) kuukaudessa.

image

REF: eduskuntavaalit 2023
image

3 tykkäystä

RKP:n kohdalla virhemarginaali on tosiaan noin 0,8 % suuntaansa (eikä suinkaan siis tuo ilmoitettu 1,8%). Onko RKP:n kannatus laskenut tasan 0,7%? Tuskin. Onko RKP:n kannatus todennäköisesti laskenut? Kyllä.

Ja kuten aina: todelliset muutokset kannatuksessa tapahtuvat lähes aina virhemarginaalin sisällä. Eli ei kannata koskaan olettaa, että jos muutos on marginaalin sisällä, se ei olisi todellinen. Poikkeuksena Kokoomus, jolla poikkeuksellisen iso kk-muutos: 2,4%-yks. PS:n kannatus taas on valunut hitaasti aina virhemarginaalin sisällä virhemarginaalin ulkopuolelle (eli kun sen kannatus oli 21%, oli virhemarginaali 1,7 %-yks). Nyt ollaan 4 %-yks päässä tuosta 21 %:sta.

1 tykkäys

Pikkupuolueiden kannatusluvuissa näkyy toisinaan varsin levottomiakin heilahduksia, joille on vaikea löytää yhtymäkohtaa minkään kanssa. Esim. vuoden 2019 alussa RKP:n kannatus oli yhdessä Ylen gallupissa 2,5 %, kun sitä edeltävässä ja seuraavassa gallupissa oltiin tutussa 4 %:ssa.

2 tykkäystä

Itse olisin veikannut rajaongelmien nostaneen PS:n kannatusta. Toisaalta rajan sulkeminen ei ihan tässä gallupissa näkyisi, jos se kannatukseen vaikuttaisi. Voi näkyä vasta seuraavassa jos on näkyäkseen. Tuo Kokoomuksen 2,4 %-yks. loikka on vähän yllättävä kyllä. Mutta sinänsä hyvä että paineli SDP:n ohi ykköseksi :+1:

1 tykkäys

???

En nyt kyllä yhtään ymmärrä. Eihän kukaan todellakaan ole sen jalompi tai arvokkaampi ihon värin tai minkään muunkaan taustan takia. Paljon pahaa maailmassa on aiheuttanut kaikkien eri väestöryhmien edustajat, ei sitä kukaan kiistä.

Tuntuu siis hyvin oudolta, että syytät vasemmiston pitävän etnisiä ryhmiä jotenkin valkoisia ihmisiä arvokkaampana. Varsinkin, kun samaan aikaan nostat itse kuitenkin kristillisen moraalikäsityksen muiden uskontojen yläpuolelle. Tai eihän se syytös oudolta tunnu, mikäli pidät valkoisia kristittyjä parempina ihmisinä muihin ryhmiin verrattuna. Sellaisen kuvan tuosta viestistäsi nyt saa.

En halua liikaa ohjata, mutta ainakaan omaan silmään tällainen “moderni vasemmisto/oikeisto/tunnelisotasankarit ei tajua tai esittävät propagandaa babababababababablababa” -kommentit on tyhjää pauketta ja polarisoivaa.

Eiköhän jokainen yksilö, ryhmä, ihonväri, kultti, valtio, yhteisö, hiippakunta, hiippailukunta, ratsujoukko jne. ole historian saatossa tehnyt paljon pahaa, hyvää, jne. ja tätä keskustelua voisi venkoilla loputtomasti ilman kovempaa substanssia.

14 tykkäystä

Kuinkahan tähän ahdinkoon hallituksen toimet vaikuttavat. Työnantaja ei halua maksaa palkkaa mutta samaan aikaan se haluaa myydä mahdollisimman paljon kuluttajalle. Voi olla että jopa vasemmisto hallitus voisi paremmin ymmärtää mikä on tälle yhteiskunnalle hyväksi.

Nythän hallitus mahdollisesti saa aikaseksi kovat lakkoilut niin alkaa olemaan taas yhteiskunnan lamauttaminen askeleen lähempänä.

1 tykkäys