Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Niin montako euroa sinä olisit ihan oikeasti valmis siivouksesta kotonasi maksamaan? 70€/h?
Jos et ole, niin mistä taivaasta tuo erotus revitään? Matalapalkka-aloilla taitaa karkea nyrkkisääntö olla se, että työnantaja maksaa työstä tuntipalkka x2. 30€/h lienee aika minimi kustannus mitä yrityksen on laskettava työlle. Jos sitten joku siivousyritys yrittää saada jotain jäämään viivan allekkin vielä niin asiakkaan täytyy maksaa yli 30€/h. Tuolla 30-40€/h pystynee maksaa työntekijälle sen 10€/h.

Päästään näiden Suomen perusongelmien juurelle, eli yhteiskunnan liian raskas kulutaakka. Yrityksille kipataan niin isot kustannukset, että varsinkin työn tarjoaminen toiselle suomalaiselle on hyvin vaikeaa, koska ei monella ole varaa ostaa mitään luokkaa 50€/h palveluita ainakaan säännöllisesti.

My bad, minulla meni Salla ja Sanna sekaisin:
image

1 tykkäys

Tuo Sannan 2095e/kk palkka maksaa työnantajalle 3047e/kk. 0 sairasloma päivää. Ihanan kallista.

2 tykkäystä

Ilkka-Pohjailaisessa (HS mukaan) viitataan, että RKP sai lähes kaiken hallitusohjelmaan, mikä sitoo hallitukseen. Ulos hallituksesta → “lähes kaikki” sovitaan pois.

Samoin RKP:lla on poliittisessa kentässä “luottopakin” rooli.
Suomen poliittinen kenttä on puolueiden lukumäärällä mitattuna hajanainen, ja ilman pienpuolueita on vaikea rakentaa enemmistöhallituksia. Varsinkin kun PS on vielä ennen kuin sisäsiistiksi koulitaan vähän “persona non grata” koko viher-vasemmistolle. Ainakin vaalien alla niin viestittiin.
Niinpä, milläs keräät enemmistöhallituksia ellei sinulla on uskollista luottopakkia remmissä? RKP:n kannattaa yrittää pitää statuksesta kiinni. Ainakin Vasemmistoliitto ja Vihreät ovat osoittaneet kyvykkyyttä ottaa ritolat, joten enpä itse hallitustunnustelijana laskisi heidän varaan tiukassa tilanteessa. Jakovarahenkisessä hallituksessa toki voi olla toisin.

RKP:lla - kielipuolueella - on taustasta johtuen kannattajakunta yhteiskunnan laidasta laitaan. Niinpä tuossa ajatuspaja-agendan kyselyssä saatiin hallituksessa olon kannatus 56%, vastaan 31%. Eli 64% kantansailmanneista. Aina RKP:ta äänestäneistä jatkamisen puolesta 67%, ulos 21%. Eli 76% vakkariäänestäjistä jotka kantansa ilmaisivat. Huomattavasti enemmän kuin kiikunkaakun.

Lisäksi Hesarin referoimassa Ilkka-Pohjalaisen artikkelissa kerrotaan, että RKP:n eduskuntaryhmän kokouksessa kansanhallitustaipaleen jatkumiselle puolesta enemmän olisi Pohjanmaa, vähemmän Uusimaa. Lause on sen verran kryptinen - tai summeeraava, että ei tietenkää saa auki että kuinka selviä nämä blokit ovat. Joka tapauksessa eduskuntaryhmässä on Uudeltamaalta ml Helsinki (Biaudet) 4 kansanedustajaa, samoin 4 Vaasan vaalipiiristä (ml PJ Anna-Maja), 1 kpl Varsinais-Suomi sekä Ahvenanmaan edustaja.

Vielä poiminta tuolta HSB:n artikkelista tuohon 56% jää, 31% ulos, 12% ei tiedä
-25% jää, vain hallituksessa voi ajaa RKP:n ydinasioita
-31% jää, vastavoima PS:lle
-23% lähde riippumatta seurauksista ml oppositioon ajautuminen
-8% ehdollinen lähde - jos voi olla varma että lähtö ei vaikuta negatiivisesti puolueen vaikuttamiskykyyn pitkällä aikavälillä
-12% en tiedä

Em kategorioista 25% ja 31% täyttyy RKP:n hallituksessa olemisella. Mutta, väitän että myös tuo 8% eli ehdollisen lähtemisen kriteeri ei täyty. Lähteminen heikentää juuri RKP:n hallitukseen ottamisen tarvetta, puoluekentän tilkkutäkki tarvitsee luottopakkiaan.

Tuleva rasismitiedoksianto tyydyttää RKP:ta, ja puolue pysyy hallituksessa.
Jatkon kannalta tietenkin haaste - kykeneekö PS pysymään sisäsiistinä?

”Puoluetta johtava Anna-Maja Henriksson on saanut tehdä kaikkensa, jotta hän saisi perusteltua hallituksessa olon jäsenistölle, josta osalle yhteistyö perussuomalaisten kanssa on ollut järkytys. Edes tieto siitä, että puolue sai hallitusohjelmaan lähes kaiken haluamansa, ei ole kaikille riittävä.”

”Perussuomalaisten rasistiset ulostulot ovat jakaneet puoluetta enemmän kuin mikään yksittäinen asia tätä aikaisemmin. Vastakkain ovat Uusimaa ja Pohjanmaa, joista jälkimmäisellä ymmärrystä hallitusyhteistyölle on enemmän.”

image

image

https://riksdagsgruppen.fi/fi/alku/

2 tykkäystä

On kyllä kallista. Onneksi ei olla leveämmän verokiilan Ruotsissa, missä olisi vielä kalliimpaa.

Juu,katselin tuossa että siivoustyöstä varmaan keskimäärin 32-45 €/tunti,joku sähkömies 55-80€ tunti, auton huolto jotain 65-90€ tunti.Siivouksesta toki saa kotitalousvähennyksen kuten sähkötöistäkin omassa taloudessa.Varmaan auton huollosta ollaan valmiita maksamaan tuplasti sen mitä siivouksesta.Joku lasten hoito on palkkatasoltaan lähes rinnastettavissa siivousalaan käsittääkseni,molemmat melko naisvaltaisia ja jos on joskus kokeillut niin myös melko kuormittavaa henkisesti ja fyysisesti.Sitä kaavaa en ymmärrä että pienimpiä palkkoja jos nostetaan niin mikä peruste se on sille että myös 8000€/kk tienaavalle on pakko antaa myös lisää ettei sille tule suru puseroon.

4 tykkäystä

Ei noita voi ihan noin suoraan 1:1 sinänsä vertailla. Jos maksaa vaikka auton huollosta 90€ tunti, niin siihen työn hintaan on leivottu sisään myös itse korjaamon kiinteät kulut, yrityksen tukitoiminnot yms. Siivoojan 45€/h laskussa ei äkkiseltään ajateltuna yrityksen näkökulmasta (toki alvit ensin pois) ole kuin siivousvälineet ja paikan päälle ajelut yms. Silmäleikkauksessa jos käy niin se maksaa 3000€/15min, mutta hinnassa onkin sen älyttömän kalliin laser-tykin käyttö/investointikulut sekä +6 vuotta alaan erikoistuneen silmälääkärin osaamismaksu.

Anyway, työvoiman hinta on yhdistelmä työvoiman kysyntää ja tarjontaa sekä markkinoiden kysyntätasoa. Minä osaan itse siivota, enkä siksi maksa kyllä kenellekkään 50€ tunti siitä että tulee meille imuroimaan. Joku rikas ehkä maksaa. Sen sijaan en osaa itse laserleikata silmiäni, jonka vuoksi maksoin tuossa tovi sitten 3000€ nauttiakseni ko. palvelun ulkopuolisen teettämänä. Kilpailutin palveluntarjoajat toki ensin. Kukaan ei tee silmäleikkauksia alta 3000€ ja siten tuo on markkinahinta.

Kysymys että “miksei vain pienempiä palkkoja voi nostaa” on samalla “miksei vain asiakkaat voi maksaa palveluista enemmän?” ja siihen sinä voit itsekin vastata. Mikset sinä maksa siivouksesta 70€/h? Tai auton pesusta 100€? Ei ne ole niin arvokkaita palveluita, että niistä haluaisi asiakas moisia summia maksaa.

9 tykkäystä

Kyllä olen maksanut monenlaisestakin työstä ihan hyvän hinnan.Aina olen sanonut että jos joku tekee työtään elannokseen ellei itse osaa tai viitsi tehdä ja on mahdollisuus niin tehköön minun puolestani,moni homma olisi luonnistunut itseltäkin ,maksanut olen sen mitä on pyydetty

RKP:n eduskuntaryhmä hyväksyi rasismitiedonannon – Rivit saatiin suoraksi yhtä edustajaa lukuun ottamatta (msn.com)

RKP ilmeisesti hyväksymässä tuon Rasismihumppatiedonannon. No pääseepähän hallitus vihdoin “Tositoimiin” kun tämä saadaan pois alta. Tuon mukaan jopa kaikki RKPläiset yhtä lukuunottamatta olisivat hyväksymässä sen. Kukahan mahtaa tuo yksi olla, en yhtään osaa arvata :smiley:

" Eduskunnassa on tarkoitus äänestää myös hallituksen luottamuksen puolesta. RKP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Otto Andersson sanoi A-studiossa, että yksi ryhmän kansanedustaja on edelleen epävarma äänestyspäätöksestään.

RKP:n puheenjohtaja, opetusministeri Anna-Maja Henriksson ilmoitti keskiviikkoiltana saaneensa koko eduskuntaryhmän luottamuksen rasismin vastaisen tiedonannon neuvottelutuloksen hyväksymiseen valtioneuvostossa. Valtioneuvoston on tarkoitus hyväksyä tiedonanto tänään torstaina."

" Anderssonin mukaan RKP:n eduskuntaryhmä aikoo nyt äänestää hallituksen jatkon puolesta yhtä edustajaa lukuun ottamatta. Perussuomalaisia kovasanaisesti kritisoinut kansanedustaja Eva Biaudet on edelleen epävarma äänestyspäätöksestään."

Suuri yllätys, että Eva “Biudipai” Biaudet taas asialla :melting_face:

7 tykkäystä

Miten tuo on mahdollista kun Biaudet kertoi HS’n kuukausiliitteessä olevansa RKP. Eikös se olekaan?

2 tykkäystä

Sehän edustaa ennen kaikkea äänestäjiään, kuten kaikki muutkin kansanedustajat. Puoluekurihan on vähän harmaalla alueella demokratiassa, ja persuthan ovat tainneet ylpeillä sillä ettei heillä ole semmoista. Eli kannustaahan tota pitäisi!

1 tykkäys

Yleensä puolustelen hyviä palkkoja, mutta tässä olen hieman eri linjoilla. Esim 2000€ neljässä viikossa antaa tuntipalkaksi 12,5€. Ainakaan perinteiseen siivoojan (ym matalapalkka-alat) työhön ei vaadita mitään ihmeellistä koulutusta. Lisäksi palkkaukseen varmaan vaikuttaa työn haasteellisuus, työvoiman tarjonta jne. Minusta tuollainen tuntipalkka ei todellakaan kerro mistään arvostuksen puutteesta. Ihan normaali palkka.

Esimerkkinä taas tehdastyöläisen näkökulmasta niin teknologiateollisuuden TES:n vaativuusluokat on jaoteltu lukemiin 1-9, joista 9 on vaativin. Näistä luokista numero 6 antaisi tunnille 12,53€, joten aika korkealle tuolla antamallasi esimerkillä pääsee tähänkin verraten.

Riippuu varmaan paljon siivouksen vaativuudesta, mutta ainakin sivusta seuranneena olen sitä mieltä, että nuoret ja vähän kokemattomat siivoojat siivoavat ne vessat ja taukotilat ihan yhtä hyvin ja nopeasti kuin 30 vuoden kokemuksen omaavat. Tässähän se yksi ongelma piileekin. Miten voi odottaa juuri kummempaa palkkakehitystä jos omaa työtä ei voi enää tehostaa mitenkään vaan työnantaja saa lähestulkoon saman panoksen heti kun uusi työntekijä on kunnolla perehdytetty.

Jos haluaa parempaa palkkaa niin on vain pakko pyrkiä vaativampiin siivoustehtäviin. Tai myyjän pitää pyrkiä vaativampiin tehtäviin, samoin hoitajien ja ylipäätään kaikkien, jotka ovat siellä “palkkakuopassa”.

Tiedän varsin hyvin, että jos en opettele korkeimman vaativuusluokan hommaa tai lähde opiskelemaan ylemmälle portaalle tai eri alalle niin ei se palkka itsestään mihinkään nouse. En voi kitistä, että nostakaa nyt minun ja kaikkien työkavereitteni palkkoja vaan kyllä se tulotason nousu on taisteltava itse.

Tuossa aiemmin tulikin hyvin Pertulta, että paremmin koulutetuille pitää maksaa enemmän. Näinhän se juuri menee. Jos olet hoitajana niin narinan sijaan voit mennä opiskelemaan seuraavalle tasolle. Eihän se niin mene, että jumitutaan tiettyyn palkkaryhmään loppuiäksi ja sitten vaan valitetaan kuinka palkka on huono.

Älkää raportoiko liittoon tästä. Tieten vähän nälkä painaa, kun tällaista höpisee.

14 tykkäystä

Ihmettelinkin mikä suonenveto sinulle tuli :joy: Olisin voinut kirjoittaa täysin saman tekstin. Tätä ajattelua pitäisi saada lisää. Mielestäni tämä on yksilön tulokehityksen kannalta olennaisin osa ja pidemmälle ajateltuna Suomen talouden positiivisen kehityksen kannalta todella tärkeää- lisää osaajia, ehkä muutama huomaa pystyvänsä tuomaan jotain lisää ja perustaa yrityksen ja BKT kiittää.

3 tykkäystä

Täysin samaa mieltä ja ehkä menee hivenen politiikka ketjun ohi, mutta itse olen ollut huomaavinani tässä maassa olevan hivenen turhan korkean itse suorittavan työn tekemisen kulttuurin. Tällä tarkoitan työn korkeimpana arvona nähtävän fyysisesti rankimpien tai likaisimpien töiden suuri arvostus. Kaikki muu on jotenkin “epärehellistä” työtä kuten esimerkiksi johtaminen, suunnitteleminen, yrittäminen jne. Väittäsinpä vielä noiden vaativimpienkin tehtävien parissa arvostuksen olevan korkeampaa lähempänä suorittavaa työtä olevia tehtäviä kohtaan.

Tässä maassa tunnuttaisiin kaipaavan parempaa ymmärrystä työn synnyttämästä lisäarvosta, eli kuten @Mututuntuma esimerkissä syntyvä lisäarvo siivouksesta on melko alhainen, jolloin asiakas voi jopa itse tehdä tuon työn. Kotisiivouksissahan monesti lähtökohtana on asiakkaan vastuulla hankkia tarvittavat työvälineet ja aineet… Eli kysymys melko puhtaasti kohtuullisen yksinkertaisesta työpanoksen myymisestä, jossa kokemuksen tuoma lisäarvo kohtuullisen alhainen → asiakkaan tuolla vapauttama vapaa-ajan arvo melko alhainen (ja toki veroprogressio ei myöskään välttämättä motivoi käyttämään vapautunutta aikaa asiakkaan mahdolliseen korkeamman tuottoasteen työhön).

Haluan nyt täsmentää ettei tässä ole mitenkään alhaisesta arvostuksesta siivoustyötä kohtaan. Päinvastoin, olen itsekin aikanaan käyttänyt tuollaista palvelua ja siitä oli erittäin suuri ilo. Kotona työskennellessä itselleni tuo ei vain oikein enään toimi.

1 tykkäys

Ja jos firma silti saa tuloa enemmän kuin 3047 Sannan työpanoksen takia, niin firman saa kyllä omansa. Firman ei siis tarvitse kuin laskuttaa asiakkaitaan sen verran, että saa tuottoa. Täällä tuntuu olevan valloillaan se idea, että valtiolle menevät maksut (x=3047-2095) olisivat jollain tapaa pois yritykseltä eikä Sannan elämä muuttuisi. Tietenkin sitä voisi sanoa, että jokin osa tuosta summasta x voitaisiin käyttää jonkun muun palkkaamiseen, jotta yritys voisi laajentua, mutta todellisuudessa näin ei tulisi aina käymään, koska kaikilla yrityksillä ei ole mihin laajentua tai ketään ketä palkata. Tämän summan x pienentäminen määrällä y ei siis menisi Sannalle missään tapauksessa, vaan yritys palkkaisi joko lisää väkeä tai pitäisi summan z (z=x-y). Sannan työmäärä ei laskisi eikä palkkio nousisi, mutta Sannan maksamat verot nousisivat, koska yritykset maksaisivat vähemmän veroa ja jostain se erotus pitäisi löytää. Eli Sannan taskuihin näiden maksujen pienentämisessä kustaisiin.

2 tykkäystä

Sehän vaikuttaa oikein hyvältä paketilta. En minä noista muistopäivistä niin piittaisi, kun kaikenlaisia on jo ihan riittävästi, mutta asiasisällöltään paketti on oikein hyvä.

Antaa hyvän viestin kaikille sidosryhmille: Rasismia ei Suomessa suvaita.

Ja tähän jatkoksi… Keskusta tekee vihdoin pesäeroa vasemmistoon asettumalla luottamusäänestyksessä oikeistohallituksen puolelle – tai ainakin Saarikko kertoo keskustan olevan valmis antamaan tukea Rydmanille ja Purralle. Uskoisin, että tällaista tukea keskustasta löytyy, jos ryhmäkurilla ei toisin määrätä.

7 tykkäystä

Heh, entä saako asiakas päättää ostaako hän palvelun vaiko ei? Onko teillä käynyt siivoojaa, joka lähtiessään ilmoittaa että hänen täytyy nyt laskuttaa 100€/h koska muuten jää hyvä palkka saamatta?

Entä jos asiakas ei suostu ostamaan palvelua korkeammalla hinnalla, vaan hoitaa homman mielummin itse?

Myyjällä ei ole mitään diktaatio-asemaa hinnan suhteen. Pyytää saa, mutta ostajan ei ole pakko ostaa. Nämä on näitä tämmöisiä vapaan markkinatalouden perusjuttuja, joita vasemmallakin voisi joku joskus vilkaista.

Harvalla meistä kuolevaisista on +50€ tuntipalkka ja siten kyllä siinä kannattaa diplomi-insinöörinkin tarttua harjanvarteen ja säästää 50€/h, kun vertaa että töistä saman 50€ tilille saamiseen täytyy verojen tähden tienata käytännössä 70-100€.

4 tykkäystä

Ei mennyt ihan putkeen.

Jutusta poimittua:
”Kyse on vähän samasta asiasta kuin musiikin mainoskäytössä. Jos on vegaani, tuskin haluaa teostaan makkaramainokseen”,

Tuossa olisi jollekin iso harmaa alue ratkaistavaksi. Suomessa pitää maksaa teostomaksu jokaisesta sekunnista kaupallisessa tarkoituksessa tai julkisessa tilaisuudessa soitettua tekijänoikeuksien alaista musiikkia. Lupa esittämiseen pitää anoa ja soitosta täytyy pitää pöytäkirjaa maksuja varten. Tämä toteutuu TV:ssä ja radiossa hyvin. Tilaisuuksissa se taas on helvetin hankalaa. Teosto on ratkaissut tämän siten, että julkisia tilaisuuksia järjestävät tahot voivat maksaa yhden könttämaksun joka kattaa koko vuoden soitetut musiikit. Käytännössä tämä vesittää koko järjestelmän eivätkä muusikot saa ansaitsemiaan teostokorvauksia. Lisäksi tulee tällaisia väärinkäytöksiä, koska ihmiset eivät pidä musiikkia tekijänsä omaisuutena eivätkä muutenkaan kunnioita aineettomia omistusoikeuksia pätkääkään.

1 tykkäys

Hyvä tiedonanto! Onneksi se saatiin maaliin. Ainut miinus tuosta symbolien kieltämisestä. Odotan innolla vääntöä siitä, kun hallitus yrittää tosissaan kieltää vappumarssit. No, pieniähän ne nykyään jo ovatkin.

1 tykkäys

Saa. Mutta jos alan realiteetti (tarjousten keskihinta) on se, että lähtöhinta siivoukseen on joko 100e/h tai asiakas tekee siivouksen itse, niin siinähän asiakas tekee valintansa. Vaikka firma pystyisikin tarjoamaan alempaa hintaa asiakkaille kun sen ei tarvitsisi maksaa jotain summa x joka menisi valtiolle, niin ei se yksittäisen yrityksen kilpailukykyä helpottaisi, koska kaikki muutkin alan yritykset voisivat tarjota saman alennuksen. Tällä alennuksella voidaan ehkä saada yleistä kysyntää lisättyä, mutta onko se valtiolle kustannustehokasta on niin vaikea kysymys, ettei siihen tällä foorumilla saada vastauksia.