Politiikkanurkkaus (Osa 1)

50/50 taitaa olla mennyttä aikaa

Kovin ollaan muutenkin huolissaan nuorten miesten syrjäytymisestä, mutta hyvin vähän tekoja näen

4 tykkäystä

Ei noi oikeesti ymmärrä, mitä nuorten miesten syrjäytyminen oikeesti tarkottaa. Se ei ratkee jollain ihmeen työryhmillä tai sellasten palveluiden kehittämisellä, joihin pitää itse ottaa yhteyttä. Tää koko yhteiskunta nykyää rakenettu siten, että sun pitää olla sosiaalinen. Nykyään et voi suorittaa opintoja ilman, että teet massiivisen läjän ryhmätöitä ja verkostoidu. Töitä et saa, jos et oo avoimen sosiaalinen.

Jos oot epäsosiaalinen, niin sulta jää kyllä nykypäivänä monet oppinnot suorittamatta juuri sen takia. Kursseilla pitää suorittaa kauheesti ryhmätöitä ja jos sulla ei oo kavereita, niin saat ryhmääs sellasta ylijäämäporukkaa, joihin ei saa edes kunnolla yhteyttä. Koita siinä sitten epäsosiaalisena rakenella jotain ryhmätöitä, kun toisia ei paljon tunnu kiinnostavan. Kurssien vetäjillä on tähän aina ratkasu: voit tehdä myös yksin ja tietenkin laajuus on sama kuin muilla.

Ennenkin ihmiset pärjäs sillä, että kävivät koulussa tekemässä vain tentit. Jos joku oli epäsosiaalinen, niin sai ainakin tutkinnon suoritettua ja edes mahdollisuuden työllistyä. Nyt jäät helposti vain kotiin, kun ei kurssien suorittamisesta kuitenkaa tuu mitään.

https://i.ylilauta.org/b0/6de48d42.jpg

6 tykkäystä

Meillä on nyt vasemmistolainen pääministeri. Sokoksen kassalta pääministeriksi pyörittämään 50 miljardin Suomi Oy:tä.

2 tykkäystä

Tasa-arvon riemuvoitto kunhan näin jatkuu vielä seuraavat 100 vuotta koska viimeisen 100 vuoden aikana ei ollut naisia puolueiden johdossa juurikaan. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Hieno järjestelmä tää hitas. Poliitikot saa hankittua halvemmalla tuotettuja asuntoja vuokrakäyttöön. Esim. Eveliina Heinäluomalla näyttäs olevan kaks hitas-asuntoa. Samalla sitten nostellaan kansalaisten asumistukia, niin saa hyvät vuokrat pyydettyä noista asunnoista. On se niin kätevää olla politiikko ja kerätä verot lopulta omaan taskuun.

10 tykkäystä

Paljonkohan niissä on vuokratuotto?

On kyllä irvokas järjestelmä, miten ihmeessä ne voidaan ARPOA…

Siis vuokraa saa saman kuin muissakin asunnoissa. Eihän sitä vuokraa ole mitenkään säännelty. Näistä hitas-asunnoista saa lopulta vielä hyvän könttäkorotuksen asunnon arvoon, kun sääntely voidaan purkaa myöhemmin, kunhan aikaa kulunut tarpeeksi. Sitten asunnosta saa ihan markkinahinnan.

Se että Marin on työskennellyt 15 vuotta sitten Sokoksen kassalla, tuskin tekee hänestä pätemättömän työhönsä. Löytyyhän sieltä esimerkiksi korkeakoulututkinto, joka aika monelta poliitikolta puuttuu.

Hänellä on varmasti nuoren ikänsä ja sitä kautta kokemattomuutensa kautta paljon opittavaa, ja aikalailla syvään päätyyn heitettiin nopeasti. En silti lähtisi vielä tässä vaiheessa tuomitsemaan vain sen takia että on nuori ja vasemmalle kallellaan. Annetaan mahdollisuus näyttää, ja annetaan arvosanoja sitten.

Kyllähän tämä setämiesten ahdistus nuorista naisista Suomen päättäjinä jaksaa naurattaa. Aina halutaan muutosta, ja sitten kun sitä tulee niin ei sekään ole hyvästä.

5 tykkäystä

Joo kuvio on tuttu. Olisi vaan kiinnostavaa tietää minkälainen preemio vuokratuottoon saa kun pääomaa sitoutuu vähemmän itse kohteeseen.

Onkohan noita Hitas-kohteita muuten taloyhtiölainalla? Tällöin ei tarvitsisi edes maksaa pääomatuloveroa vuokrista.

Jos haluaa muutos, ei tarkota, että kaikki muutos käy :smiley:

Mutta jos pääministeri on ihan tosissaan sitä mieltä, että kuuden tunnin työajat ovat ratkasu, niin ihan perustellusti voi kysyä kuinka pätevissä käsissä suomen talous on. Vaikka olisi kuinka korkeakoulututkinto ja ei ymmärrä noin yksinkertasta asiaa, olisin kyllä huolissani talouspuolen osaamisesta.

2 tykkäystä

Sehän meni ilmastokokous hyvin. Voidaan jatkaa saastuttamista keskuspankkien tukemana.

2 tykkäystä

Suomessa onneksi on pätevät virkamiehet, joiden pitää pitää vähemmän fiksut poliitikot ruodussa. Poliitikot lupailee ja saa haluamansa vallan, mutta todellista valtaa käyttää virkamiehet, jotka todellisuudessa valmistelee päätökset ja lait.

Tässäpä hullu idea: mitä jos pääministeri tietääkin sinua paremmin!? Onhan sillä kuitenkin se meriitti, että se on perkele pääministeri. Meneppä itse politiikkaan vaikuttamaan :slight_smile:

Ei voi tietää.

Oikeesti on täysin typerää perustella jonkun tietämystä tittelin perusteella varsinkin jos sitä ei ole saavuttanut alan opillisella menestyksellä.

Itehän oon sitä mieltä, että esim. Markus Jäntin talouspoliittiset näkemykset on monessa asiassa väärässä. En silti väitä tietäväni asioita paremmin. Taloustieteessä ei voi olla täysin varmoja totuuksia, kun ei kaikkia vaikuttavia seikkoja ei voida ottaa malleihin mukaan. Voidaan vain pyrkiä ottamaan ne olennaisimmat parametrit ja niiden painotuksesta johtuen saadaan erilaisia näkemyksiä.

Tässä taas ei ole yhtään mitään järkeä. Samalla logiikalla voit itse ryhtyä ammattimaiseksi sijoittajaksi ja lopettaa hengaamisen täällä harrastelijafoorumilla.

Ei välttämättä. Minulla on ainakin se oletus, että pääministeriksi ei pääse ihan kuka tahansa pullansyöjä ja pääministerille varmaan syötetään ihan hyvää tietoa useammasta lähteestä. Itse asiassa, politiikka toimii juuri niin: lobbaajat lobbaa ja asiantuntijat tietää ja poliitikot valitsee rusinat pullasta oman asenteen mukaan. Eduskunnassa ja hallituksessa tehdään ihan käsittämätön määrä työtä ovien takana ja kansalaisille tulee tietoon ehkä 5% siitä päätökseen johtavasta tiedosta, kun lehdistö lyhentää 10k sanan raportin 500 sanan artikkeliksi.

Oletko taloustieteilijä? Itse en lähtisi koskaan esittämään arvioita jonkun muun kuin oman alani asiantuntijoiden tutkimuksesta, koska minulla ei ole riittävää taustatietoa. Nykyään kaikki tuntuu olevan asiantuntijoista joka alalla, vaikka tietämys on alakoululaisen tasolla. Tämä sama ilmiö näkyy flat earthereinä ja ties minä “skeptikkoina” (mm. populistit).

Ei sen ollut tarkoituskaan tehdä mitään järkeä. Kieli poskella katsos.

6 tykkäystä

Niin no kukaan tuskin sitä on kiistämässä, etteikö Marin olis tavalliseen keskivertotallaajan verrattuna osaava ja fiksu henkilö. Se ei kuitenkaa tarkota, että hän tietäisi kaikesta paremmin kuin keskivertotallaajaa edustava henkilö. Talouspolitiikkaa ei varmasti ole näillä tiedoilla Marinin vahvuuksia. Keskivertodemarien talousosaaminen on esim. keskivertokomuslaista huonommalla tolalla.

En ole. Oon duunari ja teen töitä 12 euron tuntipalkalla xD

Siitä huolimatta arvostelen taloustieteilijöiden näkemyksiä. Ja mua ei edelleenkään kiinnosta se titteli vaan näkemyksen loogisuus. Monta kertaa nähny kuitenkin porukkaa, joilla korkeakoulututkintokin ja siitä huolimatta eivät ymmärrä oman alansa peruskysymyksiä. Mun tarkotuskaan ei oo esittää näkemyksiäni mitenkään tieteellisiä kriteereitä täyttäen vaan huutelen omia ajatuksiani.

Minun pointtina nyt onkin se, että Marin ei tule koskaan tekemään päätöksiä itsenäisesti, vaan siellä on valtavat taustajoukot.

Tämä on näitä imagokysymyksiä, joita perusjampat ei osaa kyseenalaistaa. Kokoomus on tehnyt itsestään ns. talouspuolueen koska niillä on markkinointifirmat taustalla, mutta eihän niillä nyt ole mitään mitattua tilastoa siitä, että tietäisivät paremmin taloudesta. Taloudessa ei muutenkaan ole kyse arvoasioista, vaan eri ajatusmalleista ja teorioista, ihan niin kuin kaikessa muussakin tutkimuksessa. Näiden teorioiden ja hypoteesien toimivuutta on kenenkään vasta-alkajan aivan älyttömän hankalaa alkaa perkaamaan.

Tässä nyt oletat, että sinä ymmärrät asiat paremmin vaikka et alalla ole!? Mikä järki on huudella joka puolelle, että sinä tiedät paremmin?

1 tykkäys

Juu, koko Suomi on liekeissä, naiset alistettu ja karhutkin muuttaneet Venäjälle.

Aivan älytöntä tekstiä. Itsehän olen sitä mieltä, että perussuomalaiset pitäisi kaikki lähettää ulkomaille pariksi viikoksi valtion piikkiin, että pääsisivät vähän avartamaan mieltään.

1 tykkäys

Kokoomus kuitenkin ajaa enemmän sellasia asioita, jotka edistävät vapaita markkinoita. Ja keskittyy muutenkin paljo enemmän talouskysymksiin. Jo se saa aikaan sen, että sinne luonnostaan hakeutuu henkilöt, joille talousnäkökulma on tärkeä. Se väistämättä näkyy siinä keskivertokokoomuslaisen talousosaamisessakin.

Hyvänä esimerkkinä on Juhana Vartiainen. Hänet nähtiin aiemmin kokoomuslaisimpana demarina ja on nyt kokoomuslainen. Hänen poliittinen osaaminen on nimenomaan talousasioissa ja näkemykset kokoomuslaisia. Jos ymmärtää jotain taloudesta, niin todennäköisesti on kokoomuksen linjoilla. Ellei sitten satu olemaan Markus Jäntti tai aiempi Juhana Vartiainen.