Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Et vastannut yhteenkään kysymykseen.

Oliko sulla itse asiaan mitään kommenttia? 2000 on iha hyvän kokoinen otos.

Tässä toinen: https://kaks.fi/wp-content/uploads/2017/03/tutkimusjulkaisu_103.pdf

Perussuomalaisissa työttömien osuus oli tarkastelluista puolueista kaikkein suurin. Ja korkeakoulutettujen osuus pienin.

3 tykkäystä

Suomen Kuvalehti, mainio aviisi muuten.

1 tykkäys

Orpon sitaasissa on niputettu aika selkeästi nykytilanne.

Orpon sitaatti ei tuo yhtään mitään valoa niihin asioihin, josta sinulta kysyin:

kuka masinoi ja kenen kädestä media sinun mielestä syö

Mutta se nyt selvisi, ettet tuohon kykene vastaamaan ja heittelet vain epämääräisiä heittoja kun lehti ei kirjoita asioista kuten sinä haluaisit.

2 tykkäystä

Ainakaan tossa linkissäsi ei kyllä puhuttu mitään sen suuntaistakaan, että ps:ssä olisi yliedustus työttömiä kuten ei alempia toimihenkilöitäkään. Itseasiassa toimihenkilöiden ykköspuolueen todettiin olevan kokoomus. Eikä varsinkaan sellaista, että ylempien toimihenkilöiden suosiossa olisi vihreät.

Tässä vielä suora lainaus linkkisi sisällöstä:
”Vihreät on opiskelijoiden ja naisten puolue, kun tarkastellaan puolueen äänestäjiä. Vastaavasti kokoomus on hyvin toimeentulevien toimihenkilöiden puolue. SDP on palvelualoilla työskentelevien puolue, ja perussuomalaiset on miesten ja teollisuuden duunareiden puolue.”

8 tykkäystä

Et näköjään viitsinyt sitten lukea sitä linkkiä? Autan sinua:

Perussuomalaisilla on kannattajia yrittäjien ohella erityisesti työttömien, työntekijöiden ja alempien toimihenkilöiden joukossa

Tässä toinen, pelkkä kuva riittänee:

1 tykkäys

Yleisradiotoiminta kokonaisuutena on syntynyt valtioiden tarpeesta omata media, jonka kautta hallitus pystyy puhumaan kansalle suoraan, ilman toimittajia ja tiedotusvälineiden omistajia välikäsinä. Sitä taustaa vasten Ylen toiminta on edelleen perusteltua. Sen koosta ja sisällöstä voi minun puolestani päättää jokainen hallitus ja on ihan oikeutettua keskustella Ylen nauttiman journalistisen vapauden tarpeellisuudesta. Voisihan se olla suoraan eduskunnan ohjauksessakin. Minkäänlaista objektiivisuutta siltä ei kuitenkaan voisi odottaa, jos tuo autonomia puretaan. Katso vaikka miten Tass toimii naapurissa.

Iltasanomat Ulla Appelsinin alaisuudessa on vaikkapa erittäin selkeästi oikeistolainen lehti. Vaikka se pääasiassa suoltaakin törkyä on sillä myös hyvin vakavasti otettava ja painokkaasti kantaa ottava politiikan toimitus ja Appelsin itse kirjoittaa hyvin viiltäviä pääkirjoituksia.

1 tykkäys

Tilastotieteen perusteista:

“Tilastoalalla yleisesti hyväksytyn ajattelun mukaan 1 000 hengen satunnaisotoksen perusteella voidaan perusjoukon ominaisuuksia arvioida muutaman prosenttiyksikön tarkkuudella. Virhemarginaali kasvaa nopeasti jopa yli kymmenen prosenttiyksikön suuruiseksi, kun otoskoko pienenee. Virhemarginaalilla tarkoitetaan sitä väliä, jolle tulokseksi saatujen arvojen satunnainen vaihtelu todennäköisesti asettuu.”

Ja nythän on ollut vallalla periaate, että YLE:n budjetista päätetään parlamentaarisesti. Eli hallitus ei yksin päätä siitä, vaan mukaan otetaan kaikki muutkin puolueet. Oppositiolla on siis YLEn osalta aina oma normaalia isompi sananvaltansa.

Tämä laaja keskustelu taisi lähteä kommentistani, joka oli tarkoitettu lähinnä sen väittämän tueksi, että perussuomalaiset ovat ns. protestipuolue. Tyytymättömyys ajoi ihmisiä äänestämään aikoinaan myös SMP:tä. Perussuomalaisille ja sen edeltäjille on aina ollut tyypillistä hyvin suuret vaihtelut kannatuksessa. Nythän sekin trendi saattaa olla muuttumassa ja PS on mahdollisesti vakiinnuttamassa kannatuksensa neljän suurimman puolueen joukkoon. Tilannetta on syytä kuitenkin tarkastella uudestaan seuraavissa vaaleissa hallitusvastuun jälkeen.

Mutta siitä koulutusasiasta vielä. Viimeisimmät tiedot ovat vuoden 2019 vaaleista ja ne löytyvät täältä. →

Vuoden 2019 vaaleista löytyy mm. seuraavat kommentit:

  • SDP:n kannatus on vuoden 2019 vaalien jälkeen suurinta matalammin koulutettujen keskuudessa
  • Perussuomalaiset sai suurimman osan (22 %) keskiasteen koulutuksen suorittaneiden äänestäjistä ja sai Kokoomuksen jälkeen toiseksi eniten ääniä (18 %) ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneilta äänestäjiltä.
  • Vihreät ja Kokoomus ovat suosituimpia korkeasti koulutettujen keskuudessa.

PS nosti profiiliaan selvästi äänestäjien koulutustaustan osalta vuodesta 2015 vuoteen 2019 ja koulutustausta on itse asiassa parantunut 2000-luvun alusta asti. Vielä vuonna 2015 perussuomalaiset oli selvästi suosituin puolue sellaisten äänestäjien keskuudessa, joilla ei ole ammatillista koulutusta (= tutkimuksen alin koulutustaso).

Yliopistokoulutuksen (= korkein koulutustaso) osalta PS-kannattajat olivat vuonna 2019 sijalla viisi kuuden suurimman puolueen joukossa. Heikoin osuus yliopistokoulutetuissa oli vasemmistoliiton äänestäjillä.

1 tykkäys

Tietenkin luin eikä siellä tosiaan lue, että ps:ssä olisi yliedustus työttömiä tai alempia toimihenkilöitä vaan seuraavaa:

” Perussuomalaisilla on kannattajia yrittäjien ohella erityisesti työttömien, työntekijöiden ja alempien toimihenkilöiden joukossa.”

Ja

” Teollisuuden ja rakennustoimialan puolella vuorostaan perussuomalaiset on ykköspuolue. Perussuomalaiset erottuukin erityisesti teollisuuden duunareiden suosikkipuolueena”

Ja mitä tuohon nyt lnkittämääsi tutkimukseen tulee niin tässä siitä kuvakaappaus:

Ei vieläkään puhuta yliedustuksesta työttömiä vaan, että työttömiä on kohtalaisen paljon ja on työntekijävoittoisin puolue.

6 tykkäystä

Klikatun MTV uutisen kaltaisia tilannetietoja ja yhteenvetoja ei ole tehty pääkanavilta. Tilanne on nyt hyvin erilainen, kun YLE viimein sellaisen teki ja se itselläni näkyy 17.28 tehdyksi. Sinulla tuossa monta uutista ennen 1.7, mutta katsoin itse esimekkinä Ylen sivulta pääuutiset niin siellä ei ole halaistua sanaa mellakoista. Edellisenä päivänä on kuitenkin ollut kuolonuhri.

Ihan vaan näin nopeasti niin osaatko kertoa missäoäin tai missä kaupungeissa Ranskassa on mellakoita. Mihin muihin maihin se on levinnyt? Kuka mellakoi ja miksi? Miksi tilanetta ei saada hallintaan. Yritäppäs löytää vastaukset helposti vaikkapa YLE:n sivuilta.

11 tykkäystä

No, jos puolueessa on “erityisesti työttömiä”, niin se on kyllä silloin yliedustus, vaikka tämä tieto kuinka satuttaa. Samoin siinä toisessa tutkimuksessa PS:ssä oli kaikkein suurin työttömien osuus. Se on nimenomaan yliedustusta kun muissa puolueissa työttömien osuus on pienempi.

Mutta laita ihmeessä parempia tutkimuksia, joissa käy ilmi, että PS:n kannattajissa on työttömien aliedustus. Nuo puhuvat toista.

1 tykkäys

Kenties kepussa oli piilopersuja aivan hemmetinmoinen määrä, kun sieltä nähtävästi tuli ääniä perussuomalaisille yllinkyllin

Mikä olisi ollut vaihtoehto? Vihervasemmalle siirtyneet demarit kuten myös vasemmalle kallellaan oleva keskusta eivät varsinaisesti puhuttele maakuntien porukkaa

7 tykkäystä

Sä siis väitit, että media on “hiljaa”. Se tuli nyt täydellisesti osoitettua vääräksi ja postasin vajaat 10 uutista pelkästään YLEltä. Voin postat moninkertaisen määrän muilta isoilta valtamedioiltamme. Oletan että siihen ei nyt ole enää tarve.

Nyt sitten siirrät tolppia, että media uutisoi väärin Ranskan mellakoista eikä se uutisoi kuten juuri sinä haluat. Ok, se on puhtaasti subjektiivinen asia ja sitä mieltä saat tietenkin olla. Olen 100%:isen varma että jokaista lukijaa ei voi tehdä tyytrväikseksi. Ja noin voi sanoa ihan joka ikisestä aiheesta josta uutisia kerrotaan. Minä esim. haluan erilaista uutisointia taloudesta ja sijoittamisesta. MEDIA ON HILJAA KANSANKAPITALISMISTA! Ja se sentään pitää enemmän paikkansa kuin sama väitte Ranskan mellakoista.

Toisin kuin kirjoitat, on YLE:n etusivulla uutinen mellakoista (tai ainakin itse sen näen)

HS taas julkaisi juuri aivan tämän:

Mä tiivistän: sua näyttää tökkivän kun et näe sulle tärkeästä aiheesta räikyvän punaisia uutisia joka uutisen ykkösenä. Se on aika hassu tapa ajatella. Vaikka Ranskan mellakat on ihan kiinnostava aihe, niin on moni muukin.

3 tykkäystä

Vaan kun ei noissa sinun linkittämissä tutkimuksissa lue puolueessa olevan erityisesti työttömiä. Olet nyt poiminut kokonaisuudesta pienen osan ja yrität sillä vääristellä tutkimustulosta. Tai sitten luetunymmärtämisessäsi on jokin pielessä.

” Perussuomalaisilla on kannattajia yrittäjien ohellaerityisesti työttömien, työntekijöiden ja alempien toimihenkilöiden joukossa.”

Ja ps olevan työntekijävoittoisn puolue.

Ei minulla ole mitään tarvetta tähän hakea muita tutkimuksia kun asia käy hyvin ilmi jo nousta sinun esille kaivamista tutkimuksista.

Jokatapauksessa asia oli minun osaltani tässä. Lisäsin keskusteluun suorat lainaukset ja kuvakaappaukset joista käy kokonaisuus ilmi. Jatka sinä tutkimustulosten vääristelyä niin halutessasi, minulta se ei pois ole.

8 tykkäystä

Onhan siellä EVA:n tutkimuksessa tulotasoista mainittu ihan suoraankin jos vaan viitsii lukea…
-alemmat: SDP, Vasemistoliitto, Vihreät
-alempi/keskitaso: PS
-keskitaso/ylempi: Kokoomus

PS ei ao perusteella ole persaukisimpien puolue.

Puolueiden kannattajien jakautuminen eri ammattiryhmiin on yhteydessä myös vastaajan kotitalouden tulotasoon. Alemman tulotason kotitaloudet[8] painottuvat SDP:n, vasemmistoliiton ja vihreiden kannattajakunnissa. Kahden jälkimmäisen kohdalla tämä selittyy etenkin opiskelijoiden suurella osuudella kannattajakunnasta.

Perussuomalaisten kannattajien valtaosa vuorostaan on jakautunut alemman ja keskimmäisen tulotason kotitalouksiin. Kokoomuksen kannattajat vuorostaan painottuvat keskimmäisen tulotason kotitalouksiin, mutta ylemmän tulotason kotitalouksiin kuuluu lähes yhtä suuri osa kokoomuksen kannattajista.

7 tykkäystä

Olen samaa mieltä, että ajatus on absurdi, mutta se sitä samalla tavalla kuin Venäjän propaganda koneisto esittää asioita Ukrainasta. Olin huomattavan hämmentynyt ja siksi kirjoitin asiasta tänne kyselin miten muut tilanteen näkevät.

Olen tässä juuri samaa mieltä kuin sinä. En nyt ymmärrä miksi persuja pidetään natseina ja äärioikeistolaisina. Äärioikeistoon liitetään väkivalta. Verratuna vaikkapa Ranskan tapahtumiin persujen toiminnassa aika vähän väkivaltaa, Ranskassa puhutaan rasismista. Vastaan kääntäen millään Suomen medialla ei tulisi mieleen sanoa Ranska äärioikeitsolainen natsimaa.

En halua puolustella Persujen tekemisiä, mutta olen hiukan huolestunut onko meillä tasapuolinen media. Luottamukseni horjuu muutamaan toimijaan. Kerätyt linkit ei oikein vakuuttaneet minua siitä etteikö voisi olla mahdollista., että Putinin trolliarmeija edelleen pukkaa agendaansa ihan meidän valta mediaan. Heidän lempiaiaheita on natsit ja hiukan sukupuolisesti poikkeavat. Helppoja maalitettavia ja mustamaalattavia. Prideen liittyen oivasti osui tämäkin uutinen:

Venäjä kieltää sukupuolen korjauksen – "Emme halua sitä tähän maahan" | Yle Uutiset.

13 tykkäystä

No kun sä olet väärässä. KAKS:n tutkimuksessa lukee:

Muihin puolueisiin verrattuna työttömien osuus on kohtalaisen suuri

Jos työttömien osuus on suurempi kuin kaikissa muissa tutkituissa puolueissa, on kyseessä nimenomaan yliedustus. PS:n kannattajissa on työttömiä enemmän kuin keskimäärin puolueissa. Musta tuntuu, ettet tiedä, mitä yliedustus tarkoittaa ja siksi väität vastaan.

1 tykkäys

Keskusta on mielenkiintoinen tapaus. He ovat arvokartassa aikalailla keskellä. Eivät ole oikealla eivätkä vasemmalla, eivät liberaaleja, mutta eivät konservatiivejakaan.

Näyttää kuitenkin siltä, että tämä on keskustan heikkous eikä vahvuus. Kepu ei kykene puhuttelemaan oikein ketään, kun ovat keskellä, vaikka moni sanoo kaipaavansa nimenomaan tällaista puoluetta.

Keskusta on epäonnistunut viestinnässään. Ainoastaan maaseudun väkeä he pystyvät puhuttelemaan edes jollain tavalla siltarumpuhankkeillaan.

3 tykkäystä